Temperatuur schiet enorm door.

@klus

  • #1
Hallo. We hebben een thermosmart thermostaat. Nu schiet de temperatuur vaak heel veel door. Ingesteld op 20 graden geeft 21.8 graden. Het vreemde wat vaker gebeurt is het volgende.
Temperatuur is b.v. 20.8....de ketel gaat uit. De werkelijke temperatuur stijgt nog wat door naar 21. De ketel springt opnieuw aan terwijl we boven ingestelde zitten. Dit gebeurt vaak op een hoge tempetatuur....modulerend? Ik zie dat moduleren niet. Waarom dit gebeurt ook nu de buitentemperatuur heel mild is begrijp ik niet. Nu blijkt dat meerdere "slimme" thermostaten dit doen.

Het vervelende is dat de temperatuur die teveel is straks ook voor een groot deel onder de ingestelde temperatuur valt.
Voorbeeld: de temperatuur zakt dan terug tot 19 graden alvorens de ketel weer aanspringt.

Wat is nu de oorzaak van zo'n grote overshoot?
We hebben ook even een honeywell thermostaat geprobeerd. Een aan/uit....deze doet dat ook maar veel minder.

De thermosmart doet dit overigens niet altijd. De thermostaat is modulerend maar dat merk ik niet echt.

Zit de oorzaak in de ketel misschien?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Misschien is het vermogen van de (trage) radiatoren in de ruimte veel te groot en niet afgesteld
op het warmteverlies. Stel dat je een enorme radiator warm stookt en de ruimte is heel snel op
temperatuur dan zal de radiator nog steeds warmte afgeven terwijl de ruimte al te warm is.
De thermostaat zal dan in elk geval niet meer aan moeten gaan, als je een goede hebt.
Ik heb geen ervaring met de Thermosmart, maar het is toch niet echt een goedkoop ding.

Stel de vraag eens bij de Thermosmart support en kijk wat zij aangeven.

PS, volgende de kennisbank van Thermosmart (knip en plakwerk):


Een regeling heeft altijd last van enige overshoot. Dat wil zeggen, dat bij opwarmen, de gemeten temperatuur iets boven de gewenste temperatuur uit zal komen. Deze overshoot wordt zoveel mogelijk voorkomen door onze regeling. Echter, 10-20% (van de temperatuur sprong) overshoot is niet te voorkomen. Dit getal is gemeengoed in de regeltechniek, niet specifiek voor onze regeling.

Een rekenvoorbeeld:
's morgens moet de kamertemperatuur van 15 naar 21 graden.

  • De temperatuur sprong is dus 21-15=6 graden.
  • 10 van 6 graden is 0,6 graden, 20% is 1,2 graden
Je kan dus een overshoot verwachten die tussen de 0,6 en 1,2 graden ligt.
 

@klus

  • #3
Ja dat ken ik van de kennisbank van thermosmart. Wij hebben het dubbele van de 20 procent.
Radiatoren zijn ingeregeld met Heimeier kranen en app.
De thermostaat gaat b.v. bij de gemeten 21 niet aan maar de ketel wel. Dit gebeurt toch terwijl de temperatuur boven 20 zit.

De radiatoren zouden volgens berekening net voldoende zijn voor de ruimte.
Is het een idee het ketelvermogen terug te zetten. Bedoel niet de aanvoertemperatuur.

Bedoel je met afstellen op warmteverlies...het waterzijdig inregelen?

Volgens thermosmart is het ketelwater dan nog niet op temperatuur. Hun advies was pompsnelheid omlaag.
Maar eerder is vastgesteld dat we pompsnelheid 55 procent nodig hebben voor goede werking.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Het warmteverlies van een ruimte is het maximale vermogen wat nodig is om bij een lage
buitentemperatuur de ruimte te verwarmen. Het inregelen is ook belangrijk, maar elk aspect
in een installatie is belangrijk.
 

@klus

  • #5
@ Ronny. Hoe kunnen we dit zelf afstellen op het warmteverlies?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Om overshoot te beperken kun je de snelheid van de opwarming verlagen; dat kan door de cv-temperatuur en/of het ketelvermogen te verlagen. Op welke temperatuur staat de cv nu?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Geen expert maar mijn ervaring. Met een goede intelligente kamerthermostaat en een buitenvoeler heb ik geen klachten. Heeft soms wat moeite als een periode van constant weer omslaat naar een te grote plus of min temperatuur buiten.
 

@klus

  • #8
Dan zal dat de reden zijn aangezien het ern stuk milder is geworden buiten. De snelheid zou volgens monteur nu al aan de lage kant staan, deze staat op 40 procent. 55 doet hetzelfde.
Het is een 90/70 systeem. Toch stond deze toen de overshoot zo hoog werd op 70 aanvoer. Allemaal gunstig zou je verwachten.Oud huis, slechte isolatie. Ketelvermogen is bepaald aan de hand van berekening van alle radiatoren samen.
Kan proberen lager te zetten.
 

@klus

  • #9
We hebben een andere vraag. Onze verhuurder heeft destijds heimeier kranen geplaatst. Nu wil hij deze demonteren vanwege het geluid en vervangen voor gewone kranen. Zijn alle kranen met voorinstelling en past daar altijd een thermostaatkraan op?
Deze willen we namelijk niet verliezen.
 

Bert pit

  • #10
Thermostaatkranen gaan als het warm genoeg is dicht. Gewone kranen blijven vaak open staan. Hoe meer kranen er open staan hoe minder geluid. Wil je dus thermostaatkranen houden, dan zul je moeten wennen aan geluid. Je kunt het geluid wat verlagen door de pompstand omlaag te zetten.

Je kunt dit zelf testen door het thermostaatdeel van alle kranen te verwijderen: geluidsprobleem opgelost.

Ik heb verschillende merken thermostaatkranen geprobeerd en geen noemenswaardig verschil geconstateerd. Het geluidsprobleem zit vaak niet in de kraan maar in de aansluiting op de oude radiator.
 

@klus

  • #11
Zelfs zonder thermostaatkraan erop nog geluid. De verhuurder denkt dat het aan de eclipse kranen ligt van Heimeier. Maar ook op kranen waar geen thermostaat zit veel geluid. Ze willen de kranen vervangen voor statische kranen. Waterzijdig inregelen hoeft niet want haalt niet veel uit meent de verhuurder.
 

BroekmanR

  • #12
Wij hebben ook evohome. In het begin schoot de temepratuur ook erg door.
De thermostaat heeft enige tijd nodig om te "leren".
 

@klus

  • #13
@BroekmanR

Klopt. Maar deze zit er nu een jaar op. Er verandert niet veel. Een enkele keer werkt het beter.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Heb je een bypass in het systeem zitten?
 

@klus

  • #15
Geen bypass. Maar ondertussen met thermosmart de ketel intergas HRE 28/24 A via aan uit proberen aan te sturen. Deze begint even te draaien ( ketel start op lagere temperatuur) na een aantal minuten gast deze uit en de temperatuur wordt totaal niet behaald. Even later springt de ketel opnieuw aan maar er komt nauwelijks iets aan warmte bij. De ketel gaat weer uit en de temperatuur zakt nog verder weg.

Moet er een andere instelling gemaakt worden in de parameters van de intergas om aan/uit goed te kunnen laten werken.
Ik zie b.v. een minimum aanvoertemperatuur maar die is voor opentherm.

Verder kun je bij parameter E. Kiezen voor 2 maar is alleen voor opentherm en voor RF kamerthermostaat.

Iemand ern idee hoe we kunnen proberen via aan/uit en dat deze vaker aan/uit gaat of op een hogere temperatuur begint?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Je moet een bypass plaatsen zodat er altijd stroming is in het systeem.

Je ketel kan zijn vermogen niet kwijt en staat te pendelen.
 

@klus

  • #17
Een bypass vanwege het doorschieten of waarvoor heb ik die precies nodig. Dacht niet dat de ketel aan het pendelen was.
Of zeg je dit vanwege de aan/uit aansturing omdat deze de temperatuur niet haalt.
Blijkt dat de intetgas beter via opentherm aangesloten kan worden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Bij thermostaatknoppen of zoneregelingen is een bypass verplicht om circulatie door de ketel te waarborgen.
Nu krijg je vraag, de ketel start krijgt het water niet snel genoeg rond en gaat in regelstop totdat de wisselaar voldoende gekoeld is.
Met een bypass ziet de ketel de retour sneller opwarmen en neemt dan gas terug om oververhitting te voorkomen maar blijft wel branden.
 

@klus

  • #19
Zit er in de Intergas geen bypass, zo nee, waar zou deze moeten komen. Dichtbij de ketel?

Eigenlijk hebben we 2 verhalen. 1)Thermosmart aangesloten via opentherm. Opwarming lijkt normaal te gaan maar temperatuur schiet door omdat de ketel te laat begint met terug moduleren, denk ik dan
Vervolgens komt de temperatuur onder ingestelde waarde maar begint niet gelijk te branden ( volgens Thermosmart is ketelwater nog te warm). Maak ik kleinere sprongen tijdens het opstoken dan schiet deze aan boven en onderkant minder door.

2) is via aan/uit aangestuurd en dan gaat de ketel kortstondig branden op een lagere temperatuur aangezien de ketel zelf moduleert. De ketel draait ern x aantal minuten en gaat uit. Vervolgens zakt de temperatuur in de woonkamer ( let wel: Thermosmart reageert zeer gevoelig) huis koelt snel af.

Waar zou het bypass verhaal dan het beste bij passen behalve bij de thermostaatkranen?
De monteur heeft niets gezegd van een bypass. Fabriek is hier geweest van de Heimeier Eclipse kranen en Intergas.

Heimeier heeft zelfs ern drukregelaar gedaan. Vanaf die tijd hebben we opeens een bonkende radiator. Zelf nog het een en ander geprobeerd. Debiet groter/kleiner ingesteld op de kraan. Pompsnelheid hoger/lager. Niets helpt voor dit eigenlijk losstaande verhaal ten opzichte van aansturing ketel in opentherm of aan/uit.

Samengevat: wd zijn op zoek naar een beter werkend systeem of dat via aan/uit is of opentherm. Liefst open therm zonder doorschieten.

Wat kan de knallen in radiator veroorzaken nog. Het is geen thermostaatkraan die klappert. Geen lucht meer in systeem. Er zijn automatische ontluchters opnieuw geplaatst en een spirocombi.Gebeurt in opwarmen en afkoelen en soms tussendoor.

Kan er iets defect zijn aan het binnendeel van de Heimeier Eclipse kraan, lijkt het verder wel gewoon te doen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Is de retour bij de ketel gelijk aan de retour uit de radiator(en)

Het lijkt er NL op dat je retour achterblijft bij de vraag vanuit opentherm hierdoor stookt hij het water hoger op dan noodzakelijk.
Dit duid dan op niet juist inregelen .

Het ontbreken van een bypass geeft flow problemen in de ketel waardoor het moduleren niet juist werkt en geeft soms klapperende geluiden doordat de pomp zijn druk niet kwijt kan een daardoor kranen opendrukt.maar jij geeft aan dat er een drukregelaar is geplaatst dan zou dit niet kunnen gebeuren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu