Vloerverwarming aanpassen op laag temperatuur

Nootmuskaatje

  • #1
Hallo! Ik heb afgelopen winter een huis gekocht uit 1971. Het heeft oud dubbelglas (met raampartijen van +-3,75x2m), bodem- en spouwisolatie van onbekende waarde en een halfgebakken koud dak met dunne piepschuimplaten. Niet al te best geisoleerd gok ik dus. In de winter toen we klussende waren hebben we achterlijk veel verbruikt (lees bijna 1000 euro per maand voor een hoekwoning van 450m3) om het op 18 graden te stoken. Sinds het klussen klaar is ben ik mij aan het verdiepen in onze hybride warmtepomp. Bij de vorige bewoners is deze ingesteld op 65 graden, waardoor die dus keihard heeft zitten werken en gigantische hoeveelheden energie heeft verbruikt met de hoogste tarieven.

Ondertussen heb ik het omlaag geschroefd naar 45 graden, middels de instellingen geadviseerd door Nefit. Nu ben ik aan het kijken naar de verwarmingen verder. Ga ik deze winter doorkomen op 45 graden? Op zolder heb ik 2 kamers met elk een 600x1000mm T22 radiator, die zal wellicht voldoende zijn. Op 65 graden werd het gemakkelijk warm. De slaapkamers zitten met T10 radiatoren, misschien zijn die wel wat te krap. Al mogen slaapkamers van mij best 16 graden zijn.

De belangrijkste plek is natuurlijk de benedenverdieping. De woonkamer/eetkamer/keuken en bijkeuken is één grote open ruimte, waar vloerverwarming ligt die in 1998 is geplaatst (ik weet helaas niet op welke afstanden/lengtes etc). De open verdeler zal ik voor laag temperatuur moeten vervangen voor een gesloten verdeler. Mijn idee is om de verdeler te vervangen en de buizen die nu vermoedelijk 15mm zijn te veranderen naar +-20mm. De buis waar van afgetakt wordt lijkt 20mm (1) te zijn, waar een koppeling zit en +-15mm (2) richting de vloer/terug uit de afvoer gaat (zie foto).

Ik had de oude pomp al vervangen voor een label A pomp, ik wist toen nog niet dat ik de gehele verdeler waarschijnlijk beter had kunnen vervangen. Is mijn plan van aanpak zo goed om deze winter niet weer zulke debiele hoeveelheden te verbruiken?
PXL_20230706_093137122~2.jpg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
mengverdeler demonteren en een gesloten ltv verdeler terug plaatsen, de vvq die er nu ligt zal maximaal een 50m2 kunnen bedienen is de ruimte groter dan 50m2 is de vvw geplaatst als bijverwarming
 
  • Like
Waarderingen: Nootmuskaatje

Nootmuskaatje

  • #3
Marcn.88 schreef:
mengverdeler demonteren en een gesloten ltv verdeler terug plaatsen, de vvq die er nu ligt zal maximaal een 50m2 kunnen bedienen is de ruimte groter dan 50m2 is de vvw geplaatst als bijverwarming
Niet de buizen bij de aan- en afvoer aanpassen naar een grotere diameter? De ruimte is 50-52m2 en werd voldoende warm op 19 graden. Warmer hoeft het niet.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
In mis we hebben de isolatie van de woning verbeterd tot het huidige standaard niveau.
zo niet dan krijg je het waarschijnlijk niet warm .
 

Nootmuskaatje

  • #5
Boertje125 schreef:
In mis we hebben de isolatie van de woning verbeterd tot het huidige standaard niveau.
zo niet dan krijg je het waarschijnlijk niet warm .
In principe moet op zijn minst de benedenverdieping wel warm gehouden kunnen worden toch? Die wordt momenteel al met enkel vvw warm gehouden. Gezien er geen verschil is in temperatuur door de vloer als ik de verdeler vervang.

Het enige wat ik betwijfel is de bovenverdiepingen. Maar met 16 graden ligt daar de eis al redelijk laag. De zolder zou wellicht wel te redden zijn met T22 radiatoren, maar de T10 in de slaapkamers wordt krap. Maar dat is op zich geen probleem, uiteindelijk wil ik daar een monoblock airco in hebben. Dus dat kan ik dan eventueel plaatsen als het niet voldoende warm te maken is.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
En wat voor CV ketel is er in de woning geïnstalleerd, want ik zie alleen maar flarden van verhalen wel of geen isolatie en het zal toch wel warm worden? en boven 16 graden.

Kretologie noem ik het maar., als u een verdeler zonder pomp plaats moet de ketel wel al dat water kunnen verplaatsen via de vloer daarom wat voor ketel is er aanwezig?

En boven is het 16 graden dat is de normaal berekende slaapkamer temperatuur ten opzicht van beneden in de woonkamer 20 graden.
Maar met vloerverwarming alleen beneden zal het boven steeds kouder worden en die 16°C niet halen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, maak eerst eens een goed plan met warmteverlies berekeningen erbij van wat gewenst is en ook het warme water niet vergeten?

Aan de hand van dat plan kan dan per onderdeel gekeken worden wat er moet gebeuren en wat er mogelijk en wenselijk is. Dan hoef je maar 1 keer te verbouwen :denk:

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88

Nootmuskaatje

  • #7
Cvolieboy schreef:
En wat voor CV ketel is er in de woning geïnstalleerd, want ik zie alleen maar flarden van verhalen wel of geen isolatie en het zal toch wel warm worden? en boven 16 graden.

Kretologie noem ik het maar., als u een verdeler zonder pomp plaats moet de ketel wel al dat water kunnen verplaatsen via de vloer daarom wat voor ketel is er aanwezig?

En boven is het 16 graden dat is de normaal berekende slaapkamer temperatuur ten opzicht van beneden in de woonkamer 20 graden.
Maar met vloerverwarming alleen beneden zal het boven steeds kouder worden en die 16°C niet halen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, maak eerst eens een goed plan met warmteverlies berekeningen erbij van wat gewenst is en ook het warme water niet vergeten?

Aan de hand van dat plan kan dan per onderdeel gekeken worden wat er moet gebeuren en wat er mogelijk en wenselijk is. Dan hoef je maar 1 keer te verbouwen :denk:

Vr Gr
Wist niet wat nou allemaal relevante info was. Het is een redelijke nieuwe HR ketel uit 2019. Warm water wordt door de CV geregeld. De pomp staat ingesteld op 70% max snelheid nu, dus er is nog wat speling wat dat betreft. En de huidige label A pomp wist de ruimte op 19 graden te houden op de laagste stand (niet hoger in hoeven te stellen).

Verder wordt er ook niet echt verbouwd. Een verdeler vervangen en indien nodig een radiator of 3 wisselen voor eentje met meer vermogen is het werk nog niet.
 
Laatst bewerkt:

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
foute volgorde doe eerst van aan de isolatie
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Nootmuskaatje

  • #9
Boertje125 schreef:
foute volgorde doe eerst van aan de isolatie
Ik heb überhaupt geen idee van de waarden van de isolatie, voor hetzelfde geld is die al voldoende. Beetje zonde om dan 1000en euro's daarin te steken wat misschien niet nodig is. Dan doe ik liever de volgorde eerst goedkope kleine aanpassingen, dan dure. Anders kan de verdeler alsnog weer terug gewisseld worden. De bodem is iig gevuld met chips en de betere vloerisolatie is niet mogelijk omdat de kruipruimte te laag is.

In de winter verloren we met de deuren open (die toen geschilderd werden) 1-2 graden 's nachts. 's Nachts staat de hele installatie uit, dus volgens mij wordt de warmte nog best netjes binnen gehouden.

De hele installatie moet trouwens uit staan tussen 10 en 7. Ik kan niet 24/7 verwarmen (voordat dat een idee is). De beunhazen van een installatiebedrijf hadden bij de vorige bewoners de buitenunit op een plat dak gedonderd 1m van de slaapkamer van de buren af. Ik heb hem zelf nog moeten aanpassen met rubberen tegels, betontegels en rubberen poten i.v.m. trillingen die de woonkamer in kwamen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Nootmuskaatje schreef:
Het heeft oud dubbelglas (met raampartijen van +-3,75x2m), bodem- en spouwisolatie van onbekende waarde en een halfgebakken koud dak met dunne piepschuimplaten. Niet al te best geisoleerd gok ik dus.
Nootmuskaatje schreef:
Ik heb überhaupt geen idee van de waarden van de isolatie, voor hetzelfde geld is die al voldoende. Beetje zonde om dan 1000en euro's daarin te steken wat misschien niet nodig is.
Dat heb je dus wel.

Ook mijn advies: Eerst beter isoleren. Dak en glas als eerste, want daarmee vliegt de warmte de deur uit.

Daarnaast zou het goed zijn als je weet wat de hoh afstand van de leidingen in de vloer zijn, en hoeveel m2 je hebt. Samen met het aantal groepen weet je dan ook de lengte per groep.
 

Nootmuskaatje

  • #11
Walker schreef:
Dat heb je dus wel.

Ook mijn advies: Eerst beter isoleren. Dak en glas als eerste, want daarmee vliegt de warmte de deur uit.

Daarnaast zou het goed zijn als je weet wat de hoh afstand van de leidingen in de vloer zijn, en hoeveel m2 je hebt. Samen met het aantal groepen weet je dan ook de lengte per groep.
Is er een manier om achter de lengtes en hoh afstand te komen?

Eerst beter isoleren zal wel jaren duren. Het dak wil ik warm laten isoleren, de kozijnen aan de straatkant vervangen met triple glas en kunststof. Dat zijn hoge kosten. Zo'n verdeler vervangen en eventueel wat radiatoren is op zich al goed te doen. Ik lees twee kanten aan het verhaal, de een zegt het kan, de ander niet zo. Als het werkt, scheelt het mogelijk al een hoop kosten. Ik wil niet weer een winter de warmtepomp op 65 graden laten stoken. Maar voor deze aankomende winter ga ik geen verbeterde isolatie er in krijgen met het budget.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
Laat ik het voorzichtig formuleren: Je woning is in de huidige vorm niet warmtepompproof. Ik snap ook niet dat de vorige bewoners de warmtepomp hebben laten plaatsen. Je lost het energieverlies er niet mee op.
 

Nootmuskaatje

  • #13
Walker schreef:
Laat ik het voorzichtig formuleren: Je woning is in de huidige vorm niet warmtepompproof. Ik snap ook niet dat de vorige bewoners de warmtepomp hebben laten plaatsen. Je lost het energieverlies er niet mee op.
Zal ze waarschijnlijk aangepraat zijn door de installateur die het ook een goed idee vond om een warmtepomp met kunststof poten los op een plat dak te zetten.

Ik weet dat het op zijn minst niet ideaal is, maar we moeten nu roeien met de riemen die we hebben. Met het overschot aan elektriciteit van de pv hoop ik een deel te kunnen verwarmen met een iets betere rendement dan op 65 graden.
 

Nootmuskaatje

  • #14
Dag allemaal, bedankt voor jullie input. Ik ben verder wezen kijken naar de huidige isolatie en heb een plan van aanpak gemaakt.

De spouwmuur is 6cm en met inblaaswol gevuld. Paar kleine inzakkingen, maar zag er nog goed uit. De adviseur gaf met veel twijfels aan dat het nog wel nageisoleerd kon worden met een foam voor de 2e maatregel subsidie, maar ik denk niet dat ik dat moet willen.

Onze muur aan de achterkant van het huis + aanbouw is volledig gerenoveerd eind jaren 90. Dat was een houten constructie met een groot raamkozijn, is met de aanbouw een deur in geplaatst en een stenen muur van gemaakt. De koude kant van het huis heeft sindsdien een 10cm spouw met 8cm wol in top staat.

Al het oud dubbelglas gaat er uit voor HR++, zo'n 35m2. Op de kamers komt zonwerend glas, in de woonkamer niet. De houten kozijnen zijn nog in goede staat, dus die houden we.

Verder heb ik de zolder grondiger bekeken, het ziet er een beetje chaotisch uit. Aan de ene kant lijkt er een cm of 6 aan steenwol gebruikt te zijn, aan de andere kant EPS. De knieschotten zijn alleen erg slecht gedaan. Onder de dakkapellen 2cm EPS platen die niet goed aansluiten en zwaar tochten. In de overloop wel een dikke stuk eps. Al zit ook daar wat steenwol achter verstopt.

Hier zie je een dikke plaat EPS met wat steenwol daarachter naast een hele dunne plaat EPS wat 2/3e van de knieschot is.
PXL_20230724_110457085.jpg

Sowieso vind ik het idee van EPS op een dak met zonnepanelen niet zo fijn. Mijn idee is om de zolder helemaal leeg te strippen en het zelf aan te pakken met 16cm steenwol voor de brandklasse en geluidsisolatie. En dan wel met een folie om het geheel tochtdicht te krijgen. Het zelf doen zal veel meer geld besparen in de komende 10 jaar dan het jaren later warm laten doen. Wat daarna in principe ook kan, gezien het aan de binnenkant dampopen geïsoleerd wordt.

Gezien we 2 enorme dakkapellen hebben waarvan het dak ongeisoleerd is, was ik dit ook van plan aan te pakken. Ik werk toch al met een dampopen materiaal en folie, dus een dakkapel kan ik daar als het goed is zonder problemen koud mee isoleren.

De vloer kan ik weinig aan doen, te lage kruipruimte voor vloerisolatie en er zit bodemisolatie (isolatiechips). Wat wel fijn is, een droge kruipruimte geeft meer rust met een kwaaitaalvloer. En het kunnen zien van de staat van het beton is ook handig.

Verder wil ik in de woonkamer een decentraal WTW installatie laten plaatsen. We hebben geen ventilatieroosters en een raam of 2 op een kier houden zie ik niet zo zitten in de winter. Ik vraag me alleen af of dat ook bijdraagt aan de energielabel? Of moet je in meerdere ruimtes een WTW hebben om dat mee te laten tellen?

Al met al is het plan als volgt:
- 35m2 oud dubbelglas vervangen voor HR++
- Zolder incl dakkapellen kaal strippen en zelf isoleren met 16cm steenwol + kieren dichten
- vvw verdeler vervangen van open naar gesloten
- 22mm buis naar de vvw ipv 16mm
- decentraal WTW in de woonkamer

Dit lijkt mij voldoende om over te gaan op ltv en de warmtepomp optimaal te gebruiken. Of zie ik nog iets over het hoofd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik mis getallen. En dat kan je oplossen door een infrarood thermometer te kopen dan gaat er een wereld voor je open.
Het is heel interessant om de temperatuur van diverse oppervlakken te meten zowel aan de kant van binnen als van buiten.
 

Nootmuskaatje

  • #16
Wgb schreef:
Ik mis getallen. En dat kan je oplossen door een infrarood thermometer te kopen dan gaat er een wereld voor je open.
Het is heel interessant om de temperatuur van diverse oppervlakken te meten zowel aan de kant van binnen als van buiten.
Ik was inderdaad van plan om dat in de komende winter te doen. Voordat ik de zolder dichtmaak wil ik een ir camera huren om alle kieren en getallen helder te hebben. Ook om de radiatoren en groepen op de vvw in te regelen.

Zal ook nog eens in de herfst de vloer nat dwijlen om erachter te komen hoe de buizen geplaatst zijn, vorm/HoH.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Nootmuskaatje schreef:
Voordat ik de zolder dichtmaak wil ik een ir camera huren om alle kieren en getallen helder te hebben.
Dat apparaat heeft het nadeel dat er een behoorlijk verschil moet zijn tussen de temperaturen van de verschillende oppervlakken. Dus heden zou dat een plaatje kunnen zijn wat minder scherp is.
 

Nootmuskaatje

  • #18
Wgb schreef:
Dat apparaat heeft het nadeel dat er een behoorlijk verschil moet zijn tussen de temperaturen van de verschillende oppervlakken. Dus heden zou dat een plaatje kunnen zijn wat minder scherp is.
Dat zou in de winter dan wel goed moeten komen lijkt me? Of toch makkelijker een goedkope IR thermometer te kopen en alles 1 voor 1 afgaan? Zal vast vaker van pas komen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #19
Die temperatuur verschillen zijn bij een goede IR kamera in te stellen met 0,01 graad verschil in kleur temperatuur van rood naar blauw.
Dus als je de juiste temperatuur marge insteld kan je de verschillen ook dudelijk zien, dat geld tevens voor de slangen in de vloer als maar je even stookt zie je ze duidelijk ligggen maar ook hier de juiste kleur/temperatuur instelling kiezen.

Vr Gr
 

Nootmuskaatje

  • #20
Ik heb ook de bouwtekeningen opgevraagd. Onze aanbouw heeft overal Rc 2.5; dak, vloer en muur. Onze dakkapellen ook ongeveer. Wel vreemd dat de makelaar had gezegd dat de daken van de dakkapellen ongeisoleerd waren.

Tussen de bestaande gording en de rest van het dakkapel zie ik als ik dit zo bekijk een hoop lege ruimte. Het dak is warm geïsoleerd met unilin/pir platen? En een beetje steenwol, 75mm aan de zijwangen. Is het zo simpel als de gipsplaten eraf halen, het dak bijvullen met 12cm(?) steenwol incl klimaatfolie en het weer dicht maken? De zijwangen zie ik er alleen niet echt tussen in dit schema. Zou daar nog meer in passen?
Screenshot_20230725-165055_Adobe Acrobat~2.png
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu