Volledige renovatie kluswoning (specifiek vragen over CV en toebehoren)

MisterZ

  • #1
Hallo allen,

Ik ben nieuw als lid maar heb al vaak info kunnen vinden via oudere berichten, bij voorbaat dank voor alle info en ook hopelijk voor mijn toch wel uitgebreide vraagstelling.
Als eerst heb ik mijn initiële gedachte (plan voor CV) opgesteld en een tekening gemaakt voor de waterleidingen maar op advies verwacht ik het een en ander te veranderen.

Mijn situatie:

Een tussenwoning uit 1960
Op dit moment heb ik nieuwe kunststof kozijnen, HR++ glas
Bestaande piepschuim korrels in de spouwmuur (al eerder aangebracht door woningbouw) hierbij moet ik zeggen dat het niet super dicht is, op sommige plekken zie ik gaten waar geen schuim zit.
dak isolatie onder de pannen (buiten) ook piepschuim.
nog te doen:
dak isolatie rockwool 8-10cm
tussenvloer isolatie 12cm oid. (2 verdiepingen)
de gehele woning zal worden voorzien van nieuwe leidingen, vanaf de meter.

Ik heb al veel info proberen te verzamelen en hoop dat het idee duidelijk is, een duurzame oplossing waarbij ik in maandelijkse lasten laag zal uitkomen.
Het budget is niet onbeperkt alleen, een volwaardige waterpomp zal dan waarschijnlijk ook te duur worden, en misschien niet efficiënt met de huidige en toekomstige isolatie.
Ik heb bedrijven proberen te benaderen, maar het is echt verschrikkelijk hoe weinig tijd er genomen wordt om te luisteren, nog los van het feit dat er vaak een beperkte visie voor ogen is (snel veel geld verdienen).
Ik heb dan ook besloten om zoveel mogelijk zelf te doen en of voorbereiden. en hoop ideeën te krijgen om dit binnen enige perken zo zuinig mogelijk te krijgen.
een van mijn vragen is ook over koeling dmv vloerverwarming, wat zijn de adviezen? of mogelijkheden?

CV:
Water.png


1e verdieping: (tekening plaatje rechts)

Flexibele CV Leiding.
22meter 20mm heen CV (rood?)
22meter 20mm terug CV (Blauw?)
17meter 16mm heen CV wit
17meter 16mm terug CV wit


koppeling
2x knel naar pers 20mm (CV ketel aansluiting)
2x T 20mm pers (verdieping links verdieping rechts)
4x T 20mm naar 1x 16mm pers (eerste radiators)
4x bocht 16mm pers (naar laatste radiators)


begane grond:
vloerverwarming pomp (gehele verdieping, 2 zones?)
flexibele leiding 22mm (of 26mm?) . (naar pomp)
eigen loop of op verwarming van 1e verdieping?

14m 20mm heen vloerverwarming pomp (rood?)
14m 20mm terug vloerverwarming pomp (Blauw?)


zone 1, vloerverwarming buis, woonkamer+keuken xxmeter (14mm 10cm uit elkaar)
zone 2, vloerverwarming buis, hal, toilet. xxmeter (14mm 10cm uit elkaar)



Apart aansturen zones vloerverwarming? zodat de woonkamer bijv warmer is dan de hal.

gas CV/hybride/water of lucht warmtepomp/electrisch CV? (8 tot 10 zonnepanelen) het liefst wil ik van het gas af.. maar kosten maken dit ook met zelfbouw lastig?

voordeliger in dagelijks verbruik overal vloerverwarming? (ook 1e verdieping) 1e verdieping incidenteel gebruik (koude winterdagen/herfst) badkamer vaker.
zonneboiler icm CV of hybride systeem? (NZ type ketel, geen combi?)
LTV Radiatoren? Een cv-ketel met een modulerende pomp.(constante verwarming CV) koud water in de zomer voor verkoeling alleen met warmtepomp? (of lucht warmtepomp)
keuze thermostaat? (zones vloerverwarming + radiatoren) Toon?
CV aanvoer als vloerverwarming badkamer gebruiken? (icm LTV temperaturen?) of elektrische mat (2m2)
Douchewater aanvoer ergens extra rekening mee houden? (qua LTV installatie)

evt ondervloer isolatie (TONZON?) wel of niet doen, met het onderstaande rekening houdend:
voor de vloerverwarming wil ik gaan voor zogenoemde fermacell platen droogbouw, is dit al isolatie genoeg?

ik zie graag vragen tegemoet, en hoop op enigszins professioneel advies.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is een wat chaotisch verhaal; wellicht was het beter geweest om het op te splitsen naar meerdere topics. Anyway, alvast een paar puntjes:
  • Er is momenteel werk in overvloed, dus bedrijven zitten vaak al helemaal volgeboekt. Dan is de kans klein dat ze je (vrijblijvend) gaan helpen.
  • Met je huidige isolatie is van het gas af niet bepaald reëel
  • Droogbouw-vloerverwarming is nooit genoeg isolatie op zich. De norm voor nieuwbouw is (in Nederland) een Rc-waarde van 3,7. Gezien je andere plannen is het handig om dat als minimum aan te houden, maar meer (Rc 5 tot 6) is met vloerverwarming zeker handig.
  • Het is beter om 16mm buizen te gebruiken als hoofdverwarming. Als je ooit een warmtepomp van plan bent te plaatsen, is het bovendien belangrijk om de groepen van de vloerverwarming kort te houden - zeker met die dunne 14mm buizen. Denk dan aan 50-60 meter per groep.
  • Met een eventuele warmtepomp en die muurisolatie is vloerverwarming op de eerste verdieping nodig; dat ga je met LVT-radiatoren waarschijnlijk niet redden.
  • Aan- en afvoer van CV niet als vloerverwarming gebruiken. Liever heb je ook gewoon vvw-buizen in de vloer van de badkamer. Bij de elektrische matten is de kans groot dat ze het begeven voordat de badkamer toe is aan vernieuwing. Met water kan het bovendien efficiënter verwarmd worden.
  • Aansturen van de vloerverwarming-zones gebeurt in principe door ze in te regelen met flowmeters. Indien je per ruimte een dynamische onafhankelijke temperatuur wilt kunnen instellen, zul je naar een zoneregelaar moeten kijken. In jouw situatie lijkt me dat overigens niet nodig, maar dit kun je achteraf nog altijd toevoegen.
 
  • Like
Waarderingen: MisterZ

KlusserHein

  • #3
Is het niet beter om 25 mm te gebruiken?
 
  • Like
Waarderingen: MisterZ

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Laat eerst een (goede) warmteverliesberekening maken. Pas als je de vermogens per ruimte (en per radiator) weet, kun je je de capaciteit en diameters van je leidingstelsel bepalen. Overdimensioneren is duur, onderdimensioneren geeft comfortklachten.
 
  • Like
Waarderingen: MisterZ

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Spouwisolatie is niet het zwakke punt. Om (in de toekomst) over te stappen op een warmtepomp kan spouwisolatie zeker voldoende zijn. De zwakke punten zijn het glas en de ventilatie. Tripleglas begint enigzins een acceptabele isolatiewaarde te krijgen. Balansventilatie zorgt voor weinig warmteverlies door ventilatie.

Maak een totaalplan. De stappen zijn:
1- ventilatie (om het gezond te houden en energieverlies te beperken)
2- kierdichting (de goedkoopste vorm van comfort winst en energiebeperking
3- isolatie (zorg voor een dakisolatie van minimaal Rc 6)
4- installatie

Met de vloerverwarming mogen anderen je helpen. Maar zoals ik hierboven heb verteld, is het pas stap 4.
 
  • Like
Waarderingen: MisterZ

MisterZ

  • #6
Bedankt voor alle reacties, ik stel het zeer op prijs!
Het is inderdaad een heel verhaal met enige Chaos, maar de reden dat ik het met opzet zo heb gedaan is om het totaal plaatje duidelijk te maken. en hoop advies te krijgen op basis van de bekende factoren.

Als voorbereiding zal ik inderdaad (en heb ik ook al in gedachten) om de isolatie en kierdichting te doen alvorens de rest van de werkzaamheden te doen.

- ventilatie, ik heb op dit punt eigenlijk alleen in de kozijnen ventilatie roosters aangebracht ( nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas.) qua isolatie merkte in in de winter al dat het behoorlijk aangenaam is ondanks dat er geen enkele verwarming is nog. maar terzijde de isolatie zelf, is deze ventilatie (elke kamer een rooster, en woonkamer roosters voor en achter) genoeg?
ik vermoed dat de reactie hierop zal zijn dat ik warmte ga verliezen. ik zou graag een idee krijgen over ventilatie systemen. (het gaat lastig worden een buizensysteem te verwerken omdat ik weinig ruimte heb in de koof naar zolder.)
- kierdichting, hier heb ik zeker al bij stil gestaan, alle kieren zijn gedicht (op de zolder na omdat ik deze nog niet heb aangepakt.) zoals zojuist vermeld is het al best een aangename temperatuur zonder verwarming ( ook in de winter) en dat is zelfs met beperkte dakisolatie het geval.
- Dakisolatie, mijn eerste gedachte was enigzins kort door de bocht met Rockwool 8 - 10 cm. ik zal kijken naar Rc 6 PIR platen, maar weet niet of ik 14 CM goed kan verwerken. (14 CM lijkt de minimale dikte om Rc 6 te kunnen behalen) maar wellicht is de huidige piepschuim buiten dakisolatie goed genoeg om aanvullend 12 of 10 CM platen te verwerken.

- Voor de vloerverwarming zal ik rekening houden met extra ondervloer isolatie, dit was al de planning maar omdat de Fermacell platen al iets aan isolatie hadden vroeg ik mij het nut af. ik begrijp nu dat het zeker niet genoeg is met alleen de platen.
- Na deze uitleg en enigszins verder te hebben gedacht, heb ik besloten om de begane grond in 1 zone te laten, verdeeld over 3 a 4 lussen. (mochten er meer lussen nodig zijn zal ik dit in een vloerplan verwerken en rekening houden met lussen van ca. 50 m)
- Ook heb ik verder gekeken om de vloerverwarmingsbuizen in 16mm uit te voeren, hiervoor lijken inderdaad ook platen te zijn, na even zoeken kwam ik Qualitherm-EPS NEO20 tegen bijvoorbeeld.
- Als ik besluit een zoneregelaar te gebruiken zal dit dan alleen zijn om de verdiepingen onafhankelijk van elkaar te laten regelen.
- Overigens vind ik het fijner als ik zonder berekening wat zal overdimensioneren, in mijn inzicht bespaar ik iets wat door zo'n berekening te laten doen wat ik in het extra materiaal kan stoppen. (ik weet dat dit voor velen als een minder slimme zet wordt gezien waarschijnlijk, maar met enige logica kom ik ook een eind)

- Voor de Badkamer zal ik inderdaad geen CV leiding over de vloer leggen, bij nader inzien inderdaad geen goed plan, maar bedankt voor de tip om geen elektrische matten te gebruiken. het enige punt wat mij dan lastig lijkt is om de vloerverwarming van de 1e verdieping op de badkamer vloer te leggen, als ik met droogbouw platen werk op de rest van de verdieping komt de vloer op zo'n 7 cm hoger te liggen dan de rest, kan hier een lichte knik in?

nogmaals een heel verhaal, maar echt enorm bedankt voor diegene die de tijd nemen om advies te geven.
 

Bernhard

  • #7
Mooi project voor plafondverwarming. Met hybride of warmtepomp.
Watertemperatuur verwarming 33grd en voor koeling 16grd.
Met een goed ventilatiesysteem kan je gedurende een aantal maanden gebruik maken van de koele buitenlucht om de woning te koelen. ( zgn vrije koeling )
Met meer isolatie zal ook de behoefte aan koeling toenemen.
Met plafondverwarming heb je een zeer snelle reactietijd van opwarmen en dat verhoogd het installatie
rendement.
 

ABCDE

  • #8
MisterZ schreef:
is deze ventilatie (elke kamer een rooster, en woonkamer roosters voor en achter) genoeg?
Dat is géén ventilatie, wel warmteverlies. In de winter krijg je dan dat de druppels aan die roosters hangen... want koud worden doet het wel... lucht er doorheen... nope. Beetje het klassieke jaren '60 huisje; dode lucht binnen.

MisterZ schreef:
Kijk naar de afmetingen van je gordingen. Aangenomen dat je een gordingenkap hebt.

Bernhard schreef:
plafondverwarming
Jakkes, hitte op de verkeerde plek inbrengen. Wel warm hoofd... nog steeds koude voeten.

MisterZ schreef:
vloerverwarming
Wat voor vloer heb je? Renovatievloer droog? Oorspronkelijk houten vloer?

Waar zijn je verdiepingsvloeren van? Hout? Beton?
 

Bernhard

  • #9
ABCDE
Je hebt geen inzicht in de voordelen van een plafondverwarming tov een vloerverwaming
Zoek op temperatuurgradienten op de verschillende hoogte van vloer-, wand- plafondverwarming.
 

ABCDE

  • #10
Volgens mij heb je het zelf niet..

Warme lucht is lichter.. dat gaat altijd naar boven. Op de begane grond vloer verlies je warmte. Koude voeten dus.

Die paar oude koeien met lovende verhalen over plafondverwarming betreft hoge temperatuur verwarming (niet van toepassing hier) in gestapelde bouw (niet van toepassing) icm verwarming van inkomende ventilatie lucht (ook niet van toepassing).

Wat je dan uiteindelijk vindt is dat vloerverwarming het dichtst bij het ideaal komt en plafondverwarming er van zo'n beetje alles op de haarden na er het slechtste afkomt.
 

ABCDE

  • #11
Screenshot_20210611-230152.png


Haha

Met speciale vermelding dat plafondverwarming nog nadeliger uitpakt onder de tafel...
 

Bernhard

  • #12
Mooi dat je het even hebt opgezocht.

tempvlwandplafond.jpg
 

MisterZ

  • #13
Bedankt voor de reacties
Fijn dat er zo wordt meegedacht.

Qua plafondverwarming, hier heb ik eerlijk gezegd niet over gehoord, maar het tegenargument klinkt wel logisch.
Het lijkt me juist ook wel fijn om zonder schoenen een aangename temperatuur te hebben op de grond.
Desondanks ben ik wel benieuwd en ga ik hier verder naar zoeken, als de voordelen opwegen wie weet.
Ik vermoed wel dat de kosten voor zo'n systeem verder uitstijgen dan traditionele vloerverwarming, maar dit zal ik ook verder bekijken.

Mijn vloeren zijn als volgt:
De begane grond is een broodjesvloer, rode blokken met bewapening en daarboven een laagje beton van 2cm+-
De 1e verdieping en zolder zijn houten vloeren.

Ik zal verder ingaan op reacties na het weekend heb het erg druk met m'n kids.

Merci!
 

Bernhard

  • #15
plafondverwarming.jpg
 

ABCDE

  • #16
Ja, aldus de reclame. Maar niet de werkelijkheid. In werkelijkheid heb je via de vloer veel warmteverlies, ofwel koude vloer. In werkelijkheid heb je ook ventilatie, ofwel; inkomende koude lucht langs de vloer en de warmste lucht bovenin zuig je af.

Grappig dat er genoemd wordt dat vanwege de zogenaamd fijne verdeling de temperatuur 2-3 graden lager kon, maar er een beeld getoond wordt waar de temperatuur sowieso al 2-3 graden te hoog ligt.

Los daarvan krijg je vloer nooit op 23,1 met plafondverwarming als het plafond maar 23,3 is... of je moet gewoon een warmtevraag van 0 hebben. Dat kan natuurlijk ook; dat dit gewoon een foto uit de zomer is...

En wederom; onder de tafel zal met plafondverwarming de vloer nog een portie kouder zijn. Lekker warm eten aan tafel... met koude voeten!
 

Bramb

  • #17
Waarschijnlijk is de benedenverdieping ook zo verwarmd, dus dat het plafond/verdiepingsvloer warm is. Dan lijkt dit plaatje wel te kunnen, maar is niet realistisch voor een doorsnee woonhuis :)
 

ABCDE

  • #18
Ja, vloerverwarming via het onderliggende plafond. Ook niet bijster efficiënt. Wel comfortabeler.
 

Bernhard

  • #19
Als je veel warmteverlies hebt via de vloer is het dan wel handig en energetisch verantwoord om daar de slangen met een hoge watertemperatuur in te verwerken?
 

ABCDE

  • #20
BG vloer altijd isoleren. Maar ook dan blijft het het koudste deel. Warmte voeten is het belangrijkste om je warm te voelen, en dan kan de thermostaat dus ook weer lager gezet worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu