Vloerverwarming woonkamer niet warm

The headhunter

Specialist Elektra
  • #81
Even contactpasta er tussen doen dat geleid de warmte beter en zorgt voor goed thermisch contact. Nadeel is wel dat het een kliederboel kan worden.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • JoostMan

    • #82
    Bij deze de 1e meeting. Met alles vol open.
    nul-meeting.png
     

    Nono123

    • #83
    Hier klopt iets niet, zijn de waarde van de aanvoer en de retour van de CV ketel, echt de waarde die u zojuist heeft gemeten?
     

    JoostMan

    • #84
    Alleen deze waarde zijn nog de default waarde uit de template. Rest is allemaal vandaag gemeten
    1643475090607.png
     

    Nono123

    • #85
    Stap 1. heeft u voltooid !!! (Nog 8 te gaan...:wink::roll::lol: :mrgreen: )

    Alle gemeten aanvoertemp. zijn hoger dan de retourtemp.
    Dat wijst er op dat uw installatie geen hydraulische fouten vertoond. ( Al zou het nog wel kunnen dat er slangen zijn verwisseld)
    Vaak moet nu de gereedschapskist tevoorschijn worden gehaald, om leidingwerk aan te passen.


    1. Installatie fouten verhelpen.
    vinkje-groen.png



    Waterzijdig inregelen Joost de Man 0.1.xls - LibreOffice Calc 29-1-2022 174322.bmp.jpg


    Zoals verwacht, is er niet stroming genoeg naar de verdeler op de BG.

    Er zijn 2 optie om dit aan te passen
    1. Door weerstand te vergroten/verkleinen.
    2. Door de flow te vergroten/verkleinen. ( In uw geval de pomp een standje hoger zetten, van de verdeler op de BG.)

    Maar nu blijkt ook dat de afsluiter op de verdeler de belangrijkste spil in het web is.
    Die afsluiter, waarbij u het niet eens het de moeite waard vond, om hier een cijfer aan toe te kennen.:wink::mrgreen: ( Ik heb hier even een rood pijltje bijgezet.)

    woonkamer.jpeg



    Bij de slangen zijn dit de grootste afwijkingen, maar de voetventielen op de verdeler zijn het belangrijkste.

    nul-meeting1.png
     
    Laatst bewerkt:

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #86
    Pomp snelheid verhogen geeft alleen een grotere flow in de set, niet in de aanvoer, dus niet meer energie er naar toe.

    Volgens mij is de set hydraulisch neutraal.
     

    Nono123

    • #87
    Niet zo fijn, dat u zo goed mee leest, ben ik alweer op een foutje betrapt. :oops:

    Maar uw volgende stap is, de temp. verschillen (Delta-T) onderling op de verdelers zo klein mogelijk maken.
    De voetventielen op de verdelers, op de 1e & 2e etage moeten wat worden geknepen.

    Is de bedrijfstatus van de ketel de hele dag "5" gebleven? Het toestel MOET blijven branden, tijdens WI.
     
    Laatst bewerkt:

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #88
    We moeten elkaar scherp houden, ik dank u voor de gedeelde kennis :prima:
     

    Nono123

    • #89
    Zo lang het benodigde vermogen nog niet bekend is, kunt u het vermogen op minimaal zetten.

    Bladzijde 41:
    Min vermogen.jpg




    En de keteltemp op 30°C.
    Dat doet u het beste hier:
    Op deze manier gaat u dadelijk het vermogen regelen.
    Als het toestel in de regelstop/storing gaat, moet u waarschijnlijk de flow wat verhogen.

    Chrome Legacy Window 29-1-2022 193959.bmp.jpg
     

    JoostMan

    • #90
    Nono123 schreef:
    Ik zou graag een idee hebben van het benodigde vermogen, weet u het gasverbruik over een etmaal?
    En bij welke gemiddelde buitentemp. ?
    verbruikt-gas.jpeg
     

    JoostMan

    • #91
    Nono123 schreef:
    En de keteltemp op 30°C.
    Je gaf eerder aan dat de aanvoertemperatuur op 35 graden moest worden gezet. Wat is de reden dat de aanvoertemperatuur nu op 30 graden moet worden gezet?
     

    Nono123

    • #92
    Omdat het vermogen volgens mij te groot is.
    Jammer dat u die aanvoer en retour temp van de ketel niet hebt.:(
    Maar fijn dat u dat overzicht hebt.
     

    Nono123

    • #93
    8m³ gas x 9 = 72kWh/24uur=3kW

    Die GROENE lijn is het benodigde vermogen. Dus je warmteverlies wat naar buiten gaat.
    De BLAUWE lijn is het minimum wat de ketel op laaglast kan afgeven. Minder lukt niet.:(
    De ketel is dus VEEL te zwaar. Althans, CV-zijdig, warmwater is er nooit genoeg.

    De RODE grafiek is het vermogen van een dijkhuisje 1970. Vergelijk: 3 verdiepingen, 2 onder in kap, vloerverwarming, redelijk tot goed geïsoleerd. Daar is niet eens 3,4kW in te proppen, lager kan deze ketel niet.

    Joost de Men 1.jpg


    Dat betekent ook gelijk, dat eigenlijk elke kamerthermostaatregeling zinloos is.
    Het maakt in dit geval niet uit of er met een aan/uit thermostaat wordt geregeld, of een modulerende thermostaat. Want er valt niets te regelen.....
    Misschien nog wel bij -30° en windkracht 9.
     
    Laatst bewerkt:

    JoostMan

    • #94
    Aanvoertemperatuur cv ketel. Na 20 minuten stoken geeft hij 36 graden. Heb wel het idee dat als ik hem langer laat zitten de temp langzaam zou kunnen blijven stijgen.

    20-minuten-stoken.jpeg
     

    Nono123

    • #95
    Maak eens een foto van het typeplaatje van het toestel. ( Zit onderop de ketel.)

    Is de meting op een bocht, oke ?
     
    Laatst bewerkt:

    JoostMan

    • #96
    Dit geeft 39,5 graden
    30-minuten-stoken.jpeg
     

    JoostMan

    • #97
    Laatst bewerkt:

    Nono123

    • #98
    Staat er nou een 5, of een 9, op het display van de ketel bij de laatste foto?
     

    Nono123

    • #99
    WHahahaa, nee bedoel het typeplaatje van de ketel !
     
    Laatst bewerkt:

    JoostMan

    • #100
    Nono123 schreef:
    Staat er nou een 5, of een 9, op het display van de ketel bij de laatste foto?
    5

    Nono123 schreef:
    WHahahaa, nee bedoel het typeplaatje van de ketel !
    Hahaha foto is aangepast
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu