Vloerverwarming vraag

Cris-99

  • #1
 

Cris-99

  • #2
Mensen,
Mijn vloerverwarming warmt erg langzaam op (1,5 graad doet ie 4 uur over) en als het vriest buiten krijg ik hem bijna niet over de 20 graden.
En de bijlage staat mijn vloerverwarming inst (zat er al in toen we dit huis kosten dus ik hem geen idee hoe het onder de grond zit). De vloerverwarming is hoofdverwarming en verder staat alles in het huis uit.
-Helemaal rechts (leiding net niet te zien) komt er heet water binnen (stadsverwarming, dus is niks aan te veranderen). dit gaat eerst langs een beveiliging (de knop die je rechts ziet) volgens mij.
-Vervolgens gaat dit naar de thermostaat (bovenste knop) die zegt of er heet water door moet of niet.
-Dan gaat het naar de aanvoertemperatuur regelaar (staat op 45 graden en kan tot 50 graden max)
- Vervolgens langs de pomp en langs een temperatuur meter. (deze krijg ik dus niet over de 40 graden (ook al geef ik boven 50 graden op) dit vind ik dus al vreemd.
- Dan gaat ie de vloer in en komt ie links terugen dan langs de retourknop (deze staat op 35 graden), als ik deze lager zet gaat mijn aanvoertemperatuur ook omlaag maar zet ik deze hoger blijf ik op max 40 graden hangen.

De vloerverwarming moet ong 60m2 opwarmen en er zitten 4 ventielen op de installatie. De vloer wordt wel warm maar de temperatuur in huis gaat niet echt omhoog.

Volgens mij zit het probleem in de aanvoer temperatuur die niet hoger als 40 gaat maar misschien denken de geleerde er anders over.
 

Cris-99

  • #3
Mensen,
Dit was een topic van begin dit jaar(feb 2011). Aangezien we weer de kou ingaan, zit ik toch nog met een paar vraagjes eigenlijk:
-In me vorige topic is er eigenlijk uitgekomen dat alles wel goed is ingesteld en dat een aanvoertemp van 40gr (temperatuurmeter)gewoon warm genoeg is. Dit is bij een instelling van 45gr (op de knop) aanvoer en 35gr (op de knop) retour. Ik kan hem nog op 50gr aanvoer en 40gr retour, dan stijgt hij nog tot 42gr wat de grond ingaat. Lijkt me beter? of is 50gr te hoog?
-Nu heb ik nog bij de vorige bewoners nagevragen of bij hun wel alles gewoon goed werkt en dat was zo bij hun, nu zit ik te denken verwacht ik niet gewoon teveel van de vloerverwarming. Heb dit jaar ook enkele honderden euro's teruggehad van stookkosten dus stook ik niet gewoon te weinig?
Dus mijn vraag is een beetje wat zijn normale verbruikskosten en temperatuur in huis met vloerverwarming icm stadsverwarming, en wat is normale opwarmtijd?
Ik zat afgelopen jaar op een verbruik van 20gj en de vloerverwarming stond aan van 16.00 tot 20.00 en stond dan op 20gr(als het echt vriest buiten bleef hij meestal ergens op de 19gr steken). de rest van de dag stond hij op 17gr. Het gaat hierbij dus om ong 60m2.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #4
U geeft het antwoord zelf al,u stookt te weinig.

4 uur aan 20 uur uit,vloer is al traag als dan ook nog zo kort stookt dan
wordt het nooit echt comfortabel
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #5
4 groepen voor 60M2 als hoofdverwarming: dat kun je wel vergeten. Zal nooit goed werken. Of de buizen in de vloer liggen veel te ver van elkaar of de groepen zijn veel te lang gemaakt, maar echt, met 4 groepen ga je dat nooit redden. Je verwacht dus wel veel van zo'n kleine installatie.

Iedere keer maar weer hoog en laag met die temperatuur van de vloerverwarming werkt al helemaal niet: houd de temepratuur zo constant mogelijk (dag en nacht)
Temperatuur van water in de vloer op ca 40-45 graden is voldoende (bij tegels, stenen vloerbedekking: heb je hout, laminaat, dan mag die temperatuur niet hoger zijn dan ca 30 graden C en duurt het vanzelfsprekend nog veel langer voordat je echt effect voelt)

De linker thermostaat instelling is afhankelijk van de stadsverwarming waarop je bent aangesloten. In de regel staat deze op ca 30-35 graden C en niet hoger. (neem voor de juiste instelling contact op met de stadsverwarming)
 

Cris-99

  • #6
Wat ik me eigenlijk ook nog afvraag waarom zitten er 3 beveiligingen op het systeem. 1 helemaal rechts (zie je net de dop op de foto), dan op dezelfde leiding boven een beveiliging. En dan het grijze kaste onder de pomp. Iemand enig idee? ik kan aan deze dingen niets instellen (kan wel de doppen draaien maar staan nergens graden ofzo op). Verder vraag ik me eigenlijk af, waarom kan ik me retour temperatuur instellen? wat heb ik daaraan?
 

Cris-99

  • #7
En als ik me aanvoer op 50gr zet en me retour op 40gr gaat de temp met 42gr de grond in, als ik hem op aanvoer 45gr en reour op 35gr gaat hij met 40gr de grond in. Maar heb ik daar wel iets aan (50 en 40gr)? of jaag ik mezelf dan alleen maar op extra kosten?
 

Heat

  • #8
Fout bij veel gebruikers: teveel aan allerlei knoppen draaien zonder te weten waar ze voor zijn!!
Check bij je energiemaatschappij wat de juiste instelling is m.b.t de retourtemperatuur (linker thermostaatknop)
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #9
Degooyer schreef:
4 groepen voor 60M2 als hoofdverwarming: dat kun je wel vergeten. Zal nooit goed werken. Of de buizen in de vloer liggen veel te ver van elkaar of de groepen zijn veel te lang gemaakt, maar echt, met 4 groepen ga je dat nooit redden. Je verwacht dus wel veel van zo'n kleine installatie.
4 groepen voor 60m2 zal gewoon moeten werken.

Op elke groep van de vloerverwarming mag maximaal 120 meter buis aangesloten worden. Als de buis 15 cm uit elkaar gelegd wordt dan kan één groep 17 m² vloer verwarmen.

0 - 17 m² dus 1-groeps

17 - 34 m² dus 2-groeps

34 - 51 m² dus 3-groeps

51 - 68 m² dus 4-groeps

68 - 85 m² dus 5-groeps

85 - 102 m² dus 6-groeps

102 - 119 m² dus 7-groeps

119 - 136 m² dus 8-groeps

136 - 153 m² dus 9-groeps

153 - 170 m² dus 10-groeps

dus zal inderdaad een kwestie zijn van tekort stoken.
groeten b
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #10
Het is inderdaad wel wat weinig, 4 groepen op 60 M2. maar zo als te lezen is, hadden de vorige bewoners geen problemen.

@ Boudewijn, de vloerverwarming wordt als hoofdverwarming gebruikt en dan werk je met h.o.h. 10 cm. 15 cm is bijverwarming.

De vakman maakt geen langere groep dan 100 meter :mrgreen:

In principe kun je s'nachts 1 à 2 graden verlagen, maar ik zou het niet adviseren. Met vloerverwarming is het energetisch gezien beter om de vloer op temperatuur te houden.

Zoals al vermeld, vloerverwarming is een traag medium en is echt niet in een half uurtje warm.


Ik vind het trouwens wel vreemd dat er geen platenwisselaar tussen de stadsverwarming aanvoer en het verdeelblok zit. :roll:

Succes en warmte :)

Calenta :cool:
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #11
Calenta schreef:
@ Boudewijn, de vloerverwarming wordt als hoofdverwarming gebruikt en dan werk je met h.o.h. 10 cm. 15 cm is bijverwarming.
calenta dat is al een poosje achterhaald, dat ligt eraan wat voor slang, wat voor isolatie, wat voor huis.
een hoop; fabrikanten geven op hart op hart 15cm voor hoofd verwarming.
en dat een "vakman" niet meer meters aan een grope legt als 100, is onzin, als een fabrikant van een verdeler dat aangeeft, zit er gerust een veilige marge in, en zal de "vakman" de richtlijnen van een fabrikant aanhouden.

groeten b
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #12
O? Wist niet dat de woning een energie A-label had.

Goed geïsoleerde woningen met evengoed geïsoleerde vloeren ok, dat kan ik begrijpen, maar 10 cm is toch echt hoofdverwarming.

Ik hoop de monteur die groepen langer dan100 meter maakt , dit dan wel in een slakkenhuis patroon legt, anders krijgt de klant koude voeten.
( 15 cm hoh en groepen langer dan 100 meter ) sorry hoor wat een bagger.

Ik heb nog niet zo een offerte van mijn vloerbuis leverancier ontvangen met dit advies.


Calenta

:cool:
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #13
Calenta ik snap dat jij hoofdverwarming 10cm legt, beter op safe, dan verkeerd, maar om dan het andere als bagger af te schrijven.
Hieronder word duidelijk uitgelegd dat 15cm hart op hart ook gewoon bij hoofdverwarming hoort, en dat er 120 meter op een groep kan.
het is heel afhankelijk van de situatie per woning.

groeten b

Instalvisie:
berekenen van vloerverwarming:

Voor een ‘exacte’ berekening van de benodigde materialen is het nodig om een ‘warmtebehoefte berekening’ te maken. Dit is specialistisch werk omdat dan alle informatie van het vertrek en gebouw meegenomen moeten worden, zoals de isolatiewaarde van de muren en ramen, ligging van het gebouw enz. enz.. De hier genoemde bereken tips zijn slechts een aanduiding die in echt algemeen volstaan bij een goed geïsoleerde woning.

algemeen: des te meer buis er wordt gelegd, des te sneller is de vloer op temperatuur, des te lager is de stooktemperatuur, des te hoger is het rendement.

randzône: het kan nuttig zijn om bij een glazen pui een randzône aan te leggen. Ook als er twijfel is over de max. warmteopbrengst kan een randzône nuttig zijn.
Een randzône is een strook van ca. een halve tot een hele meter langs de wand/pui waar de buizen dichte bij elkaar liggen dan in de rest van het vertrek. Bv. bij een algemene legafstand van 15 cm kan er in een randzône een legafstand van 7,5 of 10 cm worden toegepast.

groepen verdeling: vloerverwarming wordt onderverdeeld in groepen. I.v.m. de weerstand in een groep mag een groep max. 125 m buis lang zijn.
De water/warmte toevoer wordt per groep geregeld.

hoofdverwarming: advies legafstand 10 tot 15 cm
benodigde buis: 10 tot 6,66 m per m²

bijverwarming/basis verwarming/comfort verwarming: advies legafstand 20 tot 30 cm
benodigde buis: 5 tot 3,33 m per m²

bereken aan de hand van het aantal vertrekken en de hoeveel buis het aantal groepen. Meerdere groepen per vertrek is mogelijk. Het is prettig om de randzône in een aparte groep onder te brengen i.v.m. de regeling.

Als het aantal groepen weet kunt u de bijbehorende verdeler uitzoeken.
Bereken het totaal aantal m² voor de benodigde isolatie, draadstaalmatten en cementtoevoegmiddel.
Bereken de totale lengte van de wanden voor het aantal rollen randisolatie.

Bij het gebruik van draadstaalmatten moeten ook tyraps of binddraad worden gebruikt. De buizen worden vastgezet in de bochten en om de meter.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #14
In normaal tot goed geïsoleerde ruimte: ongeveer 100 Watt per m2 voor hoofdverwarming.
In minder goed geïsoleerde ruimte: minimaal 120 Watt/m2.

Als bijverwarming is 80 Watt per m2 doorgaans voldoende.
In keukens, badkamers waar alleen een gedeelte van de vloer beschikbaar is: minimaal 150 watt per m2.

Verder moet iedereen het zelf weten.

Het zal inderdaad niet allemaal bagger zijn sorry :oops:

Het zal mij een w... zijn. :mrgreen:

Calenta :cool:
 

Luc23

  • #15
Off topic: Het bedrijf waar ik werk legt de vloerverwarming bijna altijd op 15Hoh. en groepen van 100/120 meter. In de badkamer leggen we het op 10Hoh of 15Hoh met een radiator erbij.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #16
Hart op hart 15 cm met heel lange groepen (>100 meter) is echt geen hoofdverwarming, zeker niet als er, zoals momenteel vaak wordt gedaan, laminaat overheen gelegd gaat worden.
Groepen langer dan 100 meter, en dan ook nog neit gelegd in een slakkenhuispatroon: bagger, geen goede vloerverwarming. (ben ik met Calenta eens, hoewel die link naar die betreffende site mij ook neit echt overtuigt......)

Adviseer toch een goede vloerverwarming en kom toch niet meer aan met "bijverwarming": dat is een vorm die echt niet het gewenste effect beidt. Ik adviseer nooit bijverwarming. Van die variant kun je nooit hoofdverwarming maken, omgekeerd wel.
Vaak weet men zelf niet goed te definieren wat men wil en denkt dat men een lekker warme vloere verkrijgt door bijverwarming te nemen, naats bijvorobeeld een open haard o.i.d. Onzin: nooit doen!!

Voor 1 of 2 groepen meer (want zoveel scheelt dat in de regel niet) biedt je een goedwerkende vloerverwarming waarop men met een gerust hart ook een andere vloerbedekking dan tegels kan gebruiken.

Ik blijf er bij dat 4 groepen op 60M2 absoluut niet verkocht kan worden als hoofdverwarming: daarvoor heb je toch echt 6 groepen nodig.
En als het er al in ligt, zoals bij de vraagsteller is er dus helemaal niets meer aan te veranderen en zit je echt met een vloer die niet levert wat eigenlijk zou moeten om als hoofdverwarming te kunnen dienen.

@Boudewijn en ook @Luc: ik zou liever geen vloerverwarming bij jou kopen.......Als de produkten van goede fabrikanten verkeerd gebruikt worden, blijft het een slecht werkende vloerverwarming.
Als jij groepen van meer dan 100 meter op 15 cm afstand verkoopt als hoofdverwarming ben je m.i. niet goed bezig en biedt je afnemer geen goed advies. (ik ken ze wel hoor die schreeuwers met de goedkoopste vloerverwarming van Nederland........maar nadien krijg je problemen zoals de vraagsteller hier aangeeft)
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #17
Poeh :shock:

Had niet verwacht dat er zoveel verschillende meningen waren over het aanbrengen van de vlv buis.

Ik weet wel, dat alle bedrijven waar ik mee werk en ik zelf volgens mijn manier werken.

Het is energetisch gezien ook de meest zuinige en duurzaamste oplossing.

Meer watt per M2 is mindeer gasverbruik. 1 + 1 = juist........ 2

Calenta :cool:
 

Luc23

  • #18
Ik verkoop zelf niets. Wij krijgen goed gekeurde tekeningen mee :wink:
Wij leveren heel wat nieuwbouwwoningen op per jaar. Het aantal kan ik zelfs niet schatten redelijk groot bedrijf) Begrijp niet dat we dan geen klachten krijgen en zelfs nog terug mogen komen als er weer verbouwd moet worden.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #19
@ luc23


Het is ook niet zo dat het altijd fout is, maar ik werk niet op deze manier.
Er zijn nogal wat factoren die je doen besluiten wat de hoh afstand gaat worden.

Calenta :cool:
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #20
@Luc: jij krijgt die klachten ook niet te zien of te horen, omdat de uiteindelijke bewoners van een nieuwe woning veelal niet eens weten waar die vloerverwarming vandaan komt.
Maar ik kan je wel vertellen dat er veel klachten zijn van nieuwbouwwoningen waar bij de bouw vloerverwarming is gelegd op afstanden van 15 of zelfs meer cm.
Je weet bij de bouw nooit hoe er met de vloerverwarming wordt omgesprongen en dat er momenteel veel laminaat overheen wordt gelegd. Gegarandeerd dat je dan problemen krijgt en dat men de woning echt niet warm krijgt. (ik hoop niet dat we weer zo'n maand december krijgen als in 2010, want toen regende het klachten over dit soort zaken)

Er wordt in de bouw al zoveel bezuinigd en gesjoemeld: goedkope materialen gebruiken, plaatstalen verdelers toepassen die onder je handen wegroesten, appendages op de verdelers van inferieure kwaliteit etc. etc.
Legio redenen waardoor de klant of toekomstige bewoner echt niet krijgt waar hij om heeft gevraagd.
Nee, we houden ons maar aan onze eigen regeltjes: geen langere groepen dan 90-100 meter, h.o.h. 10 cm, materialen die goedgekeurd zijn en verzinkte verdelers gebruiken voorzien van kwalitatieve appendages. Klinkt allemaal ouderwets, maar het biedt wel de beste kwaliteit waaraan men vele jaren plezier beleeft, zonder allerlei klachten zoals de vraagsteller hier uiteindelijk heeft geschetst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu