Houten vloer isoleren - een simpele en goedkope aanpak - zeil tegen de balken?

Kareltje333

  • #41
image.jpg
 

Kareltje333

  • #42
Zorgt ervoor dat de nietjes niet door de folie heen gaan.
 

Marc-S

  • #43
Had je nu een plaatje gestuurd?
 

Marc-S

  • #44
Oh, nu zie ik m!

Hoe zit dat folie bij jou precies? Zit dit vlak onder de vloerplanken laag?
Heb je wellicht nog een foto om dit te verduidelijken?
 

Kareltje333

  • #45
Is een heel andere situatie bij mij. Was alleen maar om de werkwijze te verduidelijken: folie, band en nietjes
 

Marc-S

  • #46
OK, duidelijk. Thanks!
 

Marc-S

  • #47
Ik krijg trouwens (sinds vanmiddag) de indruk dat er inmiddels ook damp-open multi-laags isolatiefolie op de markt is.

Ik heb het nog niet goed onderzocht, maar als er versies zijn met min. een Rc van 3.5, dan zou dat erg mooi zijn en kan zo (zonder enig ander folie) dan direct tussen de vloerbalken worden geplaatst.

Maar waarschijnlijk is het allemaal te mooi om waar te zijn: of zo’n folie haalt de Rc 3.5 bij lange na niet of het is nogal duur (tov glas- of steenwol).
 

Marc-S

  • #48
Is EPS platen (van een paar cm dik) ook nog een optie als isolatie tussen de balken, in ieder geval isoleert dit materiaal heel goed.

Of is EPS niet damp-open genoeg voor toepassing in de kruipruimte direct onder de vloer?
 

Marc-S

  • #49
EPS toch niet zo’n goed idee (XPS, steen- en glaswol scoren beter)?

1679126118945.jpeg


En hierbij een heel mooi en compleet artikel!

Verder komt er nog heel mooi isolatiemateriaal in de toekomst voor gebouwen (door eerdere ontwikkelingen van NASA):
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #50
Marc-S schreef:
EPS toch niet zo’n goed idee (XPS, steen- en glaswol scoren beter)?
Dat is natuurlijk onzin. Ja, je hebt iets meer materiaal nodig om dezelfde R-waarde te halen. Maar de prijs ligt ook lager. Als je de ruimte hebt voor een paar cm extra, gewoon doen. Dat zijn de kosten niet.

Als je NIET de ruimte hebt voor een dik pak goedkope isolatie, kun je inderdaad beter voor een hoogwaardige versie gaan. Echter dan moet er ook meer aandacht besteed worden aan de aansluit- en hoekdetails.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Marc-S

  • #51
Je hebt idd gelijk, met EPS moet t isolatiepakket dan wat dikker opgebouwd worden. Die ruimte heb ik wel tussen de balken in de kruipruimte.

Is EPS damp-open genoeg om in de kruipruimte toe te passen?

In ieder geval is het lekker goedkoop!
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #52
EPS kan prima.
Met deze tool kun je zelf alles doorekenen:
 

Marc-S

  • #53
OK, veel dank! Ik ga kijken.

Wat het hier denk ik nu wordt:

Later dit voorjaar/zomer:

- 1 van de convectorputten er uit.
- EPS platen op maat zagen (breedte) boven de grond en dan door convectorgat de kruipruimte inbrengen.
- Tussen de balken plaatsen.
- Gedrenkte panlatten monteren langs de balken, zodat de EPS platen niet kunnen zakken.

Is het nuttig (en ook raadzaam ivm vochtbeperking bij vloerplanken) om nog 2 cm spouw aan te houden tussen de EPS platen en de vloerplanken?

Die 2 cm luchtspouw daar zou theoretisch nog extra isolatie kunnen opleveren. Of zou dat nog wel eens tegen kunnen vallen door lichte luchtwervelingen dan tussen de EPS plaat en de vloerplanken 2 cm daarboven?
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #54
Extra luchtspouw levert iets meer isolatie op. Dat kun je allemaal simuleren met de bovengenoemde tool.
Qua vochtbeperking zie ik geen voordeel van zo'n extra luchtspouw.
 

Charel

  • #55
Beste Marc, je verandert wel vaak uw plannen, geen probleem maar het vergt wel moeite om telkens over weer een nieuw voorstel door te denken.
In ieder geval is eps, in tegenstelling met minerale wol niet dampopen. Het is er dus totaal niet mee te vergelijken en de effecten op het hout kunnen dus ook totaal anders zijn. Ook het perfect aansluiten tot tegen het hout zal lang niet zo goed lukken als met minerale wol omdat dit materiaal veel minder soepel en samendrukbaar is. Bij minerale wol snijdt men de platen minstens 1 cm breder dan de te vullen tussenruimte zodat er nergens kieren kunnen ontstaan. Kieren, hoe klein ook moeten absoluut vermeden worden.
Iets om nog eens goed te overdenken dus.
 

Marc-S

  • #56
Beste Charel, helemaal met je eens dat de gedachten/ideeën bij mij rond de vloerisolatie nogal heen en weer gingen, maar dat was ook vooral het leerproces :-)
En met de vele tips en suggesties hier op het forum (door jullie) en ik echt wijzer en verder gekomen. Veel dank daarvoor!

De conclusies zijn volgens mij voor de isolatie van een traditionele houten begane grond vloer (vooral als er ook geen dampdicht folie op de vloerplanken ligt), dat je eigenlijk alleen onder de planken (er direct tegenaan) kan isoleren met glas- of steenwol, of EPS.
Dit omdat alleen deze 3 materialen voldoende dampopen zijn en niet een natuurlijk (vergaanbaar en brandbaar) produkt zijn.

XPS isoleert nog beter, evenals PIR, maar die zijn teveel dampdicht voor een houten vloer. Dat geldt ook voor de meeste PIF isolatiefolies. Daarnaast is er ook nog het waanzinnig goed isolerende en dampopen Bluedec, maar dat materiaal is nog heel duur, vooral als je een flink oppervlak moet doen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #58
" XPS isoleert nog beter, evenals PIR, maar die zijn teveel dampdicht voor een houten vloer. Dat geldt ook voor de meeste PIF isolatiefolies."
Hoe kom je daarbij?
Als je het aanbrengt zoals Kareltje in reactie 31 zegt op het plaatje, dan maakt de dampdichtheid van het isolatie materiaal niet uit.
(bijna) Volledig dampdicht materiaal: de temperatuur aan warmte kant zit boven het damppunt, er kan geen damp condenseren tegen de isolatie. (dit heeft de voorkeur, de balken zitten aan de warme kant, kleinere kans op problemen, een warme droge balk heeft ook geen last van houtworm)
(Je complete vloer kan je dan vergelijken met een kast die tegen een muur staat)

Een (deels) dampopen materiaal: er kan damp het materiaal in, maar er kan evenveel weer uit aan de koude kant.

Ga je tussen de balken isoleren:
Je isolatiewaarde zal lager zijn, hout heeft een veel lagere waarde dan minerale wol.
Stel je doet 120mm steenwol (r-waarde ongeveer 3,5) tussen balken van 120mm bij 60mm die 50cm uit elkaar liggen, dan blijft er een waarde van ongeveer 2,8 over.

Je kan jouw 120mm steenwol dus niet in prijs gaan vergelijken met 3,5 PIF of wat dan ook, want die waarde blijft 3,5 als onder tegen de balken.
 

Marc-S

  • #59
OK, dank. Je bedoelt dit plaatje:

608A9767-DF01-49E4-B1D2-622C7A5C08B9.jpeg


De PIF folie direct onder de balken. Voor de montage van de PIF folie, wat is dan het meest praktisch om het voldoende luchtdicht te krijgen? De PIF stroken parallel aan de balken leggen met enige overlap, een geïmpregneerde panlat er tegenaan en dan lange schroeven er door en in de balk vastschroeven?

Bij de overgang naar de muren de PIF folie daar ook flink er tegenaan drukken en vervolgens ook panlatten daar parallel aan de muur om daar ook zo goed mogelijk de boel luchtdicht te krijgen?

Als je dan toch onder de balken gaat isoleren (en je hebt de ruimte, en in mijn geval je er ook een convectorput tijdelijk uit gaat halen), dan zou je ook aan 10 cm PIR platen kunnen denken (‘tand en groef’), strak tegen elkaar, en alle kieren/buisdoorvoeringen afgepurd bij de muren?
Of is dat een minder goed idee?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #60
PIF kan je op meerdere manier vast maken. Een isolatieschroef of gewone schroef met kunststof schijf is in een kruipruimte makkelijk werken. Naden met ruim tape.

Ja, PIR kan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu