Houten vloer isoleren - een simpele en goedkope aanpak - zeil tegen de balken?

Kareltje333

  • #21
Er is ook niks op tegen hier vragen te stellen. En het principe is ook helemaal niet zo moeilijk, kijk bijv. op deze site https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampscherm.shtml en https://www.unilininsulation.com/nl-be/alles-over-isolatie/condensatie en vraag jezelf af waarom de dampdichte laag zich op die plaats bevindt.

Marc-S schreef:
Bij bestaande houtenvloer constructies, zoals bij veel jaren ‘30 huizen, weet ik dat minerale wol altijd goed werkt en ook ‘veilig’ is ten aanzien van mogelijk vocht (omdat die materialen damp-open zijn).
Dat klopt niet, ook met minerale wol kun je met een verkeerde opbouw teveel vocht in je isolatie krijgen. En ook met damp-open isolatiematerialen. En met de juiste opbouw kun je met dampdichte isolatiematerialen geen vochtproblemen hebben.

Marc-S schreef:
Ik was benieuwd of er toch een of andere manier was om ‘veilig’ PIF isolatiefolie te gebruiken tussen de balken omdat dit materiaal heel goed isoleert en ook erg makkelijk te verwerken is in een kruipruimte.
Die is er: Ervan uitgaande dat de PIF isolatiefolie dampdicht is (kan ik zo direct niet vinden), gewoon de isolatiefolie onderaan de balken aanbrengen.

Overigens is het verschil tussen Tonzon en PIF isolatiefolie ook niet zo groot: PIF is in feite dezelfde opbouw als Tonzon, afgezien van het feit dat er nog een paar lagen bubbeltjesfolie aan toegevoegd zijn.
 

Marc-S

  • #22
Kareltje333 schreef:
Die is er: Ervan uitgaande dat de PIF isolatiefolie dampdicht is (kan ik zo direct niet vinden), gewoon de isolatiefolie onderaan de balken aanbrengen.
OK, thanks. In principe is een goede PIF isolatiefolie dampdicht.
Als je dit pal onder de balken installeert, en je doet dit op een goede wijze en alles blijft voldoende luchtdicht, dan stop je in feite ook alle ventilatie pal onder de vloerplanken en rond de balken. Gaat dit laatste dan niet tot weer andere (vocht) issue leiden rond de balken/vloerdelen?
 

Kareltje333

  • #23
Marc-S schreef:
Gaat dit laatste dan niet tot weer andere (vocht) issue leiden rond de balken/vloerdelen?
Nee.

Heb je die links geraadpleegd en begrepen wat daar verteld wordt? De werkelijkheid is nl. wat anders dan wat je intuitie (en die van de meeste andere mensen) je ingeeft.
 

Marc-S

  • #24
Kareltje333 schreef:
Dat klopt niet, ook met minerale wol kun je met een verkeerde opbouw teveel vocht in je isolatie krijgen. En ook met damp-open isolatiematerialen. En met de juiste opbouw kun je met dampdichte isolatiematerialen geen vochtproblemen hebben
Veel dank voor de eerder gestuurde links, ik heb nu gelegenheid gehad die artikelen even goed te lezen. Vooral het verhaal van ‘Joostdevree’ is erg verhelderend.

Als ik het goed begrijp, moet je zelfs bij het installeren van glas- of steenwol onder houten vloerplanken, direct bovenop die planken een dampdicht folie hebben als je het helemaal goed wil doen.

Bij mij ligt er op die planken eerst een dun laagje EPS en daar bovenop direct het parket.
Dat wil ik er uiteraard niet afhalen.

Dus formeel gezien zou bij mij niet eens met glas- of steenwol onder de vloerplanken kunnen worden geïsoleerd (door ontbreken dampscherm).

36B333E2-E180-4B2C-8175-47F8C2B7BE4C.jpeg

F7D25B44-B628-43F7-956A-5FF1A77C7F81.jpeg

Dus voor mij zou dan als enige de Tonzon optie overblijven onder de vloer, maar die oplossing wil ik niet aan.
 
Laatst bewerkt:

Marc-S

  • #25
Daarnaast heb ik wat lichte houtworm hier en daar aangetroffen. Dat moet behandeld worden met gif, maar ik begrijp dat dat ook maar voor ca 5 jaar bescherming biedt. Dus als je daarna gaat isoleren, kan je later daar ook niet meer bij.

Dus: geen aanwezigheid van een dampdicht folie en wel aanwezigheid van wat houtworm hier en daar, betekent dit dan: Beter Niet isoleren?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #26
Houtworm zit vooral in (licht) vochtig hout.
isolatie onder de balken en de balken worden een stuk droger, (veel) kleinere kans op houtworm.

Luchtkussen, PIF of een andere dampdichte isolatie:
Het damppunt komt ergens in de isolatie te liggen. Vocht vanuit het huis kan de isolatie niet in en kan dus niet condenseren. De dampdichte laag tegen de balken aan is namelijk warmer dan het damppunt.

Zou je je zeil idee doen, dan condenseert vocht wel tegen het zeil, want het zeil wordt koud, ook vlak naast je balken dat is vragen om problemen.
 

Charel

  • #27
Marc-S schreef:
Dus formeel gezien zou bij mij niet eens met glas- of steenwol onder de vloerplanken kunnen worden geïsoleerd (door ontbreken dampscherm).
Toch wel, zolang de warme kant van de isolatie maar dampdichter is dan de koude kant.
Als je dus tussen de balken minerale wol aanbrengt met daaronder niets of een zeer dampopen materiaal dan is dat allicht meer dampopen dan uw bovenafwerking met eps en laminaat.
Het weinige vocht dat langs boven met moeite kan doordringen tot in uw isolatiepakket, kan er met gemak onderaan uit verdwijnen (verdampen/uitdrogen).
 

Kareltje333

  • #28
M.b.t. de houtworm zou ik eerst eens kijken of die nog actief is, d.w.z. kijken of er nog houtstof uit de gaten komt (donker papier eronder leggen). Probleem is natuurlijk wel dat ze nu nog niet zo actief zullen zijn als de kruipruimte nog vrij koud is, dus je zult dan lang moeten wachten voor je resultaat ziet.

Je kunt
Marc-S schreef:
Als ik het goed begrijp, moet je zelfs bij het installeren van glas- of steenwol onder houten vloerplanken, direct bovenop die planken een dampdicht folie hebben als je het helemaal goed wil doen.
Je begint het te begrijpen. Niet helemaal, want de dampdichte laag moet aan de (warme) binnenzijde van de isolatielaag zitten, en dat hoeft niet boven de vloer te zijn, maar mag ook ergens anders.

Wat kun je doen;
1. Charel's oplossing volgen. Die kan werken, als je een paar details in de gaten houdt:
- De bovenafwerking met eps en laminaat zal idd. vrij dampdicht zijn, de aansluitingen op de muren zullen dat niet zijn. Die zul je dus moeten afdichten, anders dringt de lucht (met waterdamp) via die spleten de isolatielaag binnen.
- Het drogend vermogen van de lucht in de kruipruimte zal niet geweldig zijn wgs. de lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid aldaar. Je zult dus a. de ventilatie van de de kruipruimte op orde moeten hebben en b. folie op de grond moeten leggen om verdamping van capillair opstijgend water tegen te gaan, teneinde de luchtvochtigheid in de kruipruimte zo laag mogelijk te houden.

2. De dampdichte laag aan de onderkant van de vloerbalken aanbrengen en de isolatielaag daaronder aanbrengen. Kan in principe elke soort zijn, al zou ik geen organisch materiaal (houtvezel, wol, vlas) nemen. Gebruik je de PIF-folie, hoef je geen dampdichte laag aan te brengen, omdat het materiaal al van zichzelf dampdicht is. De dampdichte laag moet ook luchtdicht op de muren aansluiten.
 
Laatst bewerkt:

Marc-S

  • #29
Charel en Kareltje333, veel dank voor de verdere uitleg en aangeven van de verschillende opties!

Ik neig nu naar de optie 2 hierboven.

De vloeropbouw hier momenteel is zoals de tekening hier onder:

- Toplaag is lamelparket, strak gelegd
- Dit ligt op 3-4 mm vilt van EPS
- Daaronder de grenen vloerplanken van de bouw (‘35), nog helemaal in goede conditie, met goede groef-staart aansluiting.

Zoals Kareltje333 al aangaf, ik denk dat dit toch wel goed genoeg luchtdicht is, met uitzondering bij verwarmingsbuis doorvoeren, de randen langs 2 bestaande convectorputten (ca 15 jaar oud) en waarschijnlijk bij de (relatief nieuwe) plinten, die geplaatst zijn nadat het parket is gelegd - wat dus zonder extra latjes netjes doorloopt onder de plinten (zie foto).

Ik kan altijd glas- of steenwol tussen de balken gaan plaatsen (of laten doen).

Maar als ik voor de PIF folie optie ga, moet ik dan bij het tekeningetje dan bij (A), (B) en (C) dan eerst dampdicht folie daar strak tegenaan zetten, of is het al voldoende om dit alleen bij (A) te doen (dus strak tegen de planken)? Of moet (B) minimaal dan ook worden meegenomen?

En als dit dan zit, strak het PIF folie pakket er tegenaan (alleen tussen de balken)?

A78FCC59-7A0B-4AB5-952C-2B208FDD7632.jpeg


F0507B94-7B75-4266-92DB-4B99E5F46FBE.jpeg
 

Charel

  • #30
Je hebt enkel nog een dampscherm nodig als je de isolatie volledig onder de balken zou aanbrengen, maar als je pif als isolatie zou gebruiken heb je er, zoals @Kareltje333 al schreef, geen nodig.
En als je dampopen isolatie tussen de balken gebruikt dan heb je helemaal geen dampscherm nodig, uw laminaat en eps zijn voldoende dampremmend.
Bij isolatie volledig onder de balken heb ik wel enkele bedenkingen. Indien je gewone isolatie gebruikt dan zal de kruipruimte hierdoor al gauw 15 cm lager worden (kan dat nog?).
En indien pif folie als isolatiemateriaal zou gebruiken dan heb ik hierbij wel mijn twijfels over de isolatiewaarde ervan op die plaats.
Persoonlijk zou ik gewoon de volledige hoogte tussen de balken isoleren met bijvoorbeeld minerale wol. Daaronder zou je, om de isolatie op zijn plaats te houden een lichte belatting kunnen aanbrengen
 

Kareltje333

  • #31
Je maakt het te gecompliceerd.
Plaats de PIF-isolatie zoals op de tekening.
mark.jpeg

Je hebt geen aparte dampdichtE folie nodig, aangezien de PIF van zichzelf al dampdicht is. Wel de PIF op de muren aansluiten.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Marc-S

  • #32
Veel dank opnieuw voor de reacties en tips! En speciaal voor het duidelijke laatste plaatje.

Wat ik uiteraard ook dan moet installeren is een goed grondfolie om grondvocht ook zoveel mogelijk in de grond te houden.

Als ik voor de steen- of glaswol optie ga, is er dan nog een voorkeur voor 1 van de 2, en de reden daarvoor? Of maakt t praktisch niet uit welke van de 2 je kiest.

Betreffende het rachelwerk dat onder de isolatie moet komen ter ondersteuning, ik neem aan dat daar vaak onbehandeld vurenhout voor wordt gebruikt. Ik ben daar zelf minder een fan van in een kruipruimte (ivm gevoeligheid voor houtworm).
Zijn er hiervoor inmiddels kunstof alternatieven?
 

Charel

  • #33
Het maakt weinig uit of je steen- dan wel glaswol gebruikt.
Voor de belatting dacht ik aan de gedrenkte panlatten die men ook op het dak gebruikt. Ze zijn behandeld tegen zwammen en insecten.
Degelijk, goedkoop en zeer gemakkelijk aan te brengen door ze te nagelen tegen de onderkant der balken.
 

Marc-S

  • #34
Goeie tip! Daar had ik niet direct aan gedacht om speciaal dat soort panlatten hiervoor te gebruiken.

Dan even terugkomende op de PIF optie:

Zou het voldoende luchtdicht zijn als je zo’n PIF folie tussen de balken plaatst en dit zo hoog mogelijk met dit soort panlatten vast nagelt aan de vloerbalken, precies bij de overgang vloerplank -balk?
Of is dit een halfbakken oplossing?
 

Charel

  • #35
Ik zie niet in waarom je die pif folie zou draperen tussen de balken. Je krijgt dit dan trouwens nooit fatsoenlijk luchtdicht afgewerkt aan de muur tussen de balken.
Als ik dit materiaal al zou gebruiken (twijfel aan de isolatiewaarde) dan zou ik het gebruiken zoals op de tekening van @Kareltje333.
 

Marc-S

  • #36
OK, veel dank voor snelle reactie! Dus maar gaan voor de traditionele, en ‘proven’ aanpak van glas- of steenwol tussen de balken.

Rachelwerk van bewerkte panlatten er direct onder, en op de bodem ook een luchtdicht grondfolie.
 

Kareltje333

  • #37
Marc-S schreef:
Of is dit een halfbakken oplossing
Ja. Het vocht zal in en op de vloerbalken condenseren.

Marc-S schreef:
Dus maar gaan voor de traditionele, en ‘proven’ aanpak van glas- of steenwol tussen de balken.
Alleen als je de aansluiting muur-vloer goed luchtdicht krijgt, en dat is in deze situatie geen sinecure.
Ik denk dat aan die folies veel gehype zit, maar in dit geval is minerale wol best kritisch, en daaruit volgt dat je zeer goed op de detaillering moet letten. Vandaar dat ik in dit geval zelf naar de folie zou neigen.
Voor de folie hoef je trouwens geen raamwerk te bouwen: gewoon van onderen tegen de vloerbalken nagelen, met bijv. Nylon montageband ertussen. Aansluiting op muur kun je lijmen, maar daar doe ik zelf altijd nog wel een lat overheen, want ik wil dat het 50 jaar vast zit en geen 20 jaar.
 

Marc-S

  • #38
OK, klinkt interessant. Alles wat ik hier doe (en buiten rond t huis) doe ik ook altijd met materialen ‘voor de komende 50 jaar’. :cool: Dus buiten altijd alles met RVS montagematerialen, tenzij voor de sterkte, dan alleen gegalvaniseerd.

Terugkomend op dat nylon montageband, hoe ziet dat er uit? Komt dat dan tussen de kopse kant van een balk en de PIF folie die er dan tegenaan genageld wordt (met een elektrische tool daarvoor)?

En wat is de functie van het band: is het voor extra ondersteuning onder het PIF folie, dus haaks op de balken?
 

Marc-S

  • #39
Of heb je wellicht een plaatje hoe dat nylon montageband dan zit?
 

Kareltje333

  • #40
zo, met de nietmachine geniet:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu