Houten vloer op betonnen vloer >> hoe isoleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dampscherm boven de badkamer is in feite niet nodig als zich daarboven een bewoonde ruimte bevindt.
Een dampscherm is enkel nuttig tussen de buitenomgeving (of een zeer koude ruimte) en de binnenomgeving.
En als ik het goed heb begrepen heb je hier zowel onder als boven een binnenomgeving.
Maar het is wel belangrijk dat je daar de vroegere dakopening luchtdicht afwerkt aansluitend aan de oude dakbedekking.
Misschien kan je dat in dit geval het beste doen met roofing die je op de bestaande roofing brandt.
 
@Charel je hebt het goed begrepen hoor.
Onder en boven is een binnenomgeving.

Ahh juist. Maar dat gaat niet lukken. Zie foto:

Het vroegere dakraam (met daaronder badkamer) is dichtgemaakt met balken en osb erboven. Ik kan daar onmogelijk nog een plaat onder maken en dicht laten branden. Daarom dacht ik aan een dampscherm tussen de bovenzijde van het wit gelakte hout en tussen de balken glaswol. Dampscherm is toch luchtdicht?

De oorspronkelijke roofing loopt ongeveer tot de rand van het gat (oorspronkelijke dakraam).

IMG_3039.jpeg
 
laminaat ontkoppelen gaat niet lukken op een houtenvloer.
Probleem is de veel te lage massa van de vloer.
Een verdiepingsvloer die aan de huidige eisen voldoet is 300mm beton.

Zoek professioneel advies. (helaas is het niet zo simpel).

Hier nog wat info:
Lage tonen en houten draagvloeren
Op houten draagvloeren worden producten toegepast die een onvoldoende of soms zelfs een averechtse dempende functie hebben. Daarbij spelen lage tonen een doorslaggevende rol als het gaat om de ervaren hinder. Vaak betoogt men dat het aangeschafte product verkeerd is gelegd. Dat is niet het geval. Het product is op een zware betonvloer getest in het laboratorium. Het daar gevonden getal kan je niet toepassen bij een houten draagvloer. De reden daarvan is dat bij houten vloeren de lage tonen dominant zijn en daar scoort een ondervloerproduct niet of nauwelijks. Soms proberen bewoners dat effect te compenseren door op sokken te gaan lopen. Sommige mensen gaan dan juist op hun hielen lopen en dat bevorderd dan weer het opwekken van dreungeluidern. Bij spelende kinderen gaat het helemaal fout. Bij oude etagewoningen is daarom al snel een bouwkundige aanpak nodig. De NSG krijgt daarover dagelijks vragen.
 
Het vroegere dakraam (met daaronder badkamer) is dichtgemaakt met balken en osb erboven. Ik kan daar onmogelijk nog een plaat onder maken en dicht laten branden. Daarom dacht ik aan een dampscherm tussen de bovenzijde van het wit gelakte hout en tussen de balken glaswol. Dampscherm is toch luchtdicht?

De oorspronkelijke roofing loopt ongeveer tot de rand van het gat (oorspronkelijke dakraam).
Oké, op die manier kan het wellicht ook luchtdicht gemaakt worden. Luchtdicht is niet hetzelfde als dampdicht en kan gemakkelijker bekomen worden. Dat kan dus bijvoorbeeld ook met één of andere beplating zolang alles maar kierloos op of tegen elkaar aansluit om zo samen met de dakbedekking één luchtdicht geheel te vormen.
In verband met geluidsoverdracht lijkt mij dan een beplating beter dan een folie.
 
laminaat ontkoppelen gaat niet lukken op een houtenvloer.
Probleem is de veel te lage massa van de vloer.
Een verdiepingsvloer die aan de huidige eisen voldoet is 300mm beton.
Hier is het dan wellicht toch een voordeel dat er onder die houten vloer nog een tweede vloerplaat zit bestaande uit verschillende massieve zware lagen; de betonnen oorspronkelijke dakvloer, de hierop aangebrachte deklaag en ten slotte de massieve laag bitumineuze oude dakbedekking.
 
Maar het is wel belangrijk dat je daar de vroegere dakopening luchtdicht afwerkt aansluitend aan de oude dakbedekking.
Misschien kan je dat in dit geval het beste doen met roofing die je op de bestaande roofing brandt.
Ik zie hier een risico in. De oude opening is dichtgezet met hout. Als je daarboven een dampdichte laag maakt, is er een risico dat er vocht in het hout gaat ophopen. De dampdichte laag kan er beter onder. Dan kan het naar boven toe ventileren.
 
In principe kan dat niet vermits het om een afscheiding gaat binnen het gehele beschermde volume.
Het is in die zin te vergelijken met een verticale wand tussen de badkamer en een naastgelegen slaapkamer.
Maar goed: die werkwijze is inmiddels al om een andere reden afgevoerd.
 
Of er nu wel of niet een dampdichte laag zit tussen twee compartimenten binnen het beschermde volume, er zal daar geen condensatie optreden.
Condensatie gebeurt immers enkel tegen een veel kouder vlak zoals bijvoorbeeld bij een buitenmuur of een dakvlak.
Er hoeft daar dus zoals ik al zei geen dampdichte laag tussen maar het kan ook geen kwaad als je dat bijvoorbeeld als luchtdichting zou gebruiken.
 
Luchtdicht of dampdicht is beide niet echt een issue hier. Dampdicht doe je als er een onverwarmde zolder boven zit, dat is niet het geval. Luchtdicht / kierdicht kan bijdragen tot betere geluidsisolatie, maar het zal hier denk ik weinig helpen omdat het geluid zicht voortplant naar de buren en je dat wil stoppen. Idealiter heb je een betonnen vloer en is de zaak naar de buren toe ontkoppeld. Hier heb je een lichte vloer en is er waarschijnlijk een brug naar de buren. Moeilijk om daar iets mee te doen, ik denk ook dat je professioneel advies nodig hebt.
 
Allereerst bedankt voor de uitgebreide antwoorden iedereen! Ik ben nog druk aan het (her)lezen om alles goed te begrijpen.

Ik begrijp uit de antwoorden dat een dampscherm niet per se nodig is en dat een multiplex of osb plaat genoeg zou zijn voor de afdichting van het dakraam boven de badkamer.

Op het gebied van contactgeluid.. ondanks het advies professioneel advies in te winnen puur even uit boerenverstand; zou het nog zin hebben rubberen tegelhouders onder de balkenlaag te leggen? De balkenvloer ligt iets hoger dan de bitumen (waterpas) en is daarom “zwevend”, maar wordt stabiel gehouden door balkjes daar tegenaan die op de grond leunen. Onder die balkjes zou ik nog rubberen tegelhouders kunnen plaatsen. Heb dit ergens gelezen, kan me voorstellen dat het zin heeft tegen contactgeluid, ook al staan de balkjes nu ook al op bitumen.

Het zal een redelijk inspannende operatie worden, maar als het zin heeft is het de moeite wel waard.

Foto met voorbeeld rubberen tegelhouders:

Rol van 5cm breed (iets dikker dan de balkjes) x 1cm.

IMG_3103.jpeg
 
Ik zou dat zeker doen! Rubber is een stuk minder star dan de dakbedekking en zal een bijkomende geluidsdemping geven. Dit zal vooral helpen tegen geluid dat zich via materialen voortplant (contactgeluid), terwijl luchtdichting vooral zal helpen tegen geluid dat zich vooral door de lucht verplaatst.
 
Ok @Charel. En dan gewoon het dikst mogelijke rubber toch? Je hebt van 3mm tot en met 10mm dik, dan ga ik gewoon voor 10mm. Onder die ondersteunende balkjes kan ik wel 10mm kwijt als ik ze even los en iets hoger weer vast schroef.
 
  • Like
Waarderingen: Charel
Of er nu wel of niet een dampdichte laag zit tussen twee compartimenten binnen het beschermde volume, er zal daar geen condensatie optreden.
Ik heb het in mijn antwoord niet op condensatie maar vochtophoping door de badkamer. Nogmaals: als je besluit een dampdichte laag aan te brengen ter plaatse van het dichtgemaakte dakluik, doe dit dan aan de onderkant en niet aan de bovenkant (bij de dakbedekking).

Ik zie het nut niet van rubber onder de houten balken, omdat ik vermoed dat een starre betonvloer voor trillingabsorptie zorgt ipv dat de trillingen in de houten vloer blijven als er een flexibele laag tussen zit. Maar misschien kan @Rooster hier wat meer over vertellen?

Een maatwerkadvies door een adviesbureau kan hier wel aan te raden zijn. Dit is een wel heel specifieke situatie.
 
  • Like
Waarderingen: Walker
@IJkenhout Laagfrequente problemen los je ook niet op met rubbergranulaat blokjes onder de balkjes. Het zal voor bepaalde lage frequenties zelfs slechter worden. Midden en hoge frequenties kun je in dit geval wel isoleren. Het probleem is de veel te lichte houten vloerconstructie.
Professioneel advies inwinnen dus.
 
De rubberblokjes zijn bedoeld om contactgeluid te dempen en zullen inderdaad niet helpen tegen luchtgeluid of laagfrequente geluiden.
Laat ons ook niet vergeten dat er nog een betonnen vloerlaag met een dekvloer en daarop enkele lagen roofing onder die houten vloerconstructie zit.
 
@Charel Dit is het probleem, als ik het goed begrijp:
"De buren klagen over het geluid als ik alleen maar over de vloer loop, laat staan als ik echt aan het klussen ben. Kennelijk dreunt dit behoorlijk door."

Gedreun dus. Dit is laagfrequent lucht geluid én laagfrequent contact geluid.
Ondanks: De betonnen vloer (niet duidelijk hoe dik die is), afschotlaag (niet duidelijk wat dat voor materiaal is) en lagen bitumen (voor zover dat ook maar iets doet).
 
Ik heb telefonisch professioneel advies ingewonnen. Het advies is de osb vloer te ontkoppelen en zwevend gelijmd te leggen op rubberen of vilten strips over de balkenconstructie. Af en toe een schroef zou niet per se verkeerd zijn. Ik ga eens kijken of dit te doen is want hierdoor verlies ik wellicht wel wat constructiestevigheid.

De beste man komt binnenkort langs om even mee te kijken.
 
Als de balken gekoppeld worden door de osb moet deze vast blijven liggen (sowieso verstandig). Je kan er dan wel een ontkoppelde tweede laag (zwevende dekvloer) op leggen. Daar zijn speciale onderplaten voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
3K
Vloeren
Jan
Reacties
6
Weergaven
7K
Vloeren
ErikG
  • Gesloten
  • Kerel010
  • Vloeren
  • 1
  • 3K
Reacties
1
Weergaven
3K
Vloeren
Jan
  • Gesloten
  • Tompie100
  • Vloeren
  • 14
  • 8K
Reacties
14
Weergaven
8K
Vloeren
IJkenhout
Reacties
4
Weergaven
4K
Vloeren
IJkenhout

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu