Houten vloer isoleren tussen balken (begane grond)

Patrickwit

  • #1
Er word druk geklust in ons huis waaronder het aanpakken van de begane grond vloer.
Tijdens demontage van het parket is ontdekt dat de houtenvloer planken flink verzwakt zijn.
Al snel was duidelijk dat het ging om houtworm, na onderzoek en informatie van buurtbewoners blijkt dit oud te zijn.
Er is een gerucht dat dit bijna direct na de bouw als aanwezig zou zijn geweest.
Waar ik zeer blij mee ben is dat de balken zelf onaangetast zijn, ze zien er overigens ook uit als zijnde behandeld (geïmpregneerd).
Hier gaan ik nog wel bescherming op smeren van het merk ??? mag helaas geen namen noemen.

Na aanleiding van bovenstaande dien ik de gehele vloer te demonteren/slopen, waarbij dus enkel nog de draagbalken overblijven.
Dit geeft mij de mooi kans om op een ergonomische methode de vloer te isoleren, en hierbij zullen wat vragen uit komen.

De nieuwe vloer wil ik alsvolgt opbouwen.

1) Laminaat.
2) Droogbouw vloerverwarming: Dit zijn XPS platen waarbij slang in gelegd word en geklemd zit in prachtige aluminium profielen. (merk mag ik niet noemen)
3) De houtenvloer planken zullen dus verdwijnen en er komt 18mm underlayment (elloits pine) voor terug.
4) Steenwol isolatie platen (1200x600x160)
5) panlaten om de isolatie op te leggen.
6) kruipruimte welke voorzien word van 30cm laag schelpen

Overige info:
De houten balken hebben een hoogte van 160mm en hart op hart is 600mm.
Kruipruimte, hier zal nog wat zand terug moeten komen sinds de bouw 1967 is er nooit meer wat gedaan en is er wat zand weg bij de voor en achter zijde waardoor er af en toe wat water zichtbaar kan zijn. Zodra dit aangevuld en vlak is met de rest van de ruimte zal er geen water meer aanwezig zijn.
Hierop zal dus nog wel een laag schelpen komen.
Verder gezien de staat van de balken verneem ik dat er afdoende ventilatie is, als je mij zou vertellen de balken zijn nieuw dan geloof ik dat.

De hamvraag waar ik uiteindelijk mee zit is of de opbouw methode die ik noem afdoende zal zijn en geen schade in toekomst kan verzorgen.
Volgens een simulatie programma zijn er geen condens moeten optreden, maar theorie en praktijk is niet hetzelfde.
Tevens kreeg ik nog een advies voor een dampopen folie tegen de balken te doen zodat er wel vocht uit kon maar niet in kan, dat de balken en isolatie dus niet nat zouden worden doordat deze nu lekker warm tussen de isolatie ligt.
Ik kan me alleen voorstellen nu er een groot temp verschil ontstaat er dus sneller condens kan vormen dan nu.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Patrickwit schreef:
Volgens een simulatie programma zijn er geen condens moeten optreden, maar theorie en praktijk is niet hetzelfde.
Dat zie ik ook niet
Patrickwit schreef:
Tevens kreeg ik nog een advies voor een dampopen folie tegen de balken te doen zodat er wel vocht uit kon maar niet in kan, dat de balken en isolatie dus niet nat zouden worden doordat deze nu lekker warm tussen de isolatie ligt.
Ik kan me alleen voorstellen nu er een groot temp verschil ontstaat er dus sneller condens kan vormen dan nu.
Kon je dat niet simuleren.
Een warmtestroom gaat van warm naar koud.
 

Patrickwit

  • #3
Fijn dat jij dat ook niets vreemds ziet.

Heb getracht de simulatie (demo versie) in te vullen met folie maar of ik kan niet de juiste aanklikken of het werkt averechts.

Met de simulatie zegt hij met folie dat ik dus vocht zou gaan krijgen.
2022-07-14_10-11-51.jpg
2022-07-14_10-12-41.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Welke dampdoorlatendefolie heb je gebruikt. SD=0,05 m, SD=0,1 m of SD=3 m.
Je stelt voor XPS en je voert EPS in. Maakt niet zoveel uit. XPS heeft een hogere drukvastheid en is iets minder dampdoorlatend.
Raggels aan de onderzijde en er is geen vocht meer. Tenzij je adviseur gelijk heeft.
Zelf zou ik in dit geval de isolatie onder de balklaag aan te brengen. Dan kan je ook betrekkelijk eenvoudig platen rechtop tegen de muren zetten.
 

Patrickwit

  • #5
Sorry kwam er achter met de simulatie maken dat het eps was en geen xps.

ik merkte geen verschil met waardes bij de verschillende folie die je benoemd.

je opmerking met betrekking op de rachels begrijp ik even niet.

wat zou verschil zijn dan met onder isoleren in plaats van ertussen. Ertussen is voor mij niet makkelijks want de gehele vloer gaat eruit en dan kan ik mooi de steenwol platen ertussen leggen op de rachels die ik aanbreng.
Wat betreft tegen de muur isoleren? Als ik ze strak tussen de balken leg dan is dat toch afdoende zie niet in waarom eronder dan beter is.

overigens is de simulatie ingevuld dat de buiten zijde 0gr is en 100% luchtvochtigheid
 
Laatst bewerkt:

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je probleem met condensatie is waarschijnlijk weg als je een dampdichte folie gebruikt aan de warme kant.

Wat is overigens het idee achter de schelpen? Voor isolatie hoeft het niet, aangezien je de vloer zelf al isoleert en de kruipruimte (hopelijk..) ventileert. Voor dampwering is het een relatief dure optie; je kunt dan beter een bodemfolie plaatsen. Scheelt ook weer een hoop werkruimte en -gemak.
 

Patrickwit

  • #7
Dat damp folie is voor mij telkens maar een raadsel want nu hoor ik weer wat nieuws. Is voor mij ook niet echt te begrijpen waarom iets zou werken en wanneer niet. Maar goed ik ga er vanuit dat ik juist ben geadviseerd en word gestuurd.

wat betreft de schelpen. De kruipruimte is vrij diep. Er zal nog wat zand bij moeten en daarbij willen we uit voorzorg schelpen gezien het waterpeil hier nog al schommelt.

het word voor alsnog maar gewoon gezien ik nog niet op een ander spoor ben gebracht de stappen zoals in 1e bericht geschreven en me geadviseerd is door de verkopende specialist.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als je het basisprincipe begrijpt, zijn de folies niet zo lastig. Dat is (in ons klimaat) dat de warme kant van de constructie in voldoende mate dampdichter moet zijn dan de koude kant. Dan kan er geen condens/vocht ophopen.

De bovenkant van de vloer moet dus dampdicht/dampremmend (praktisch synoniem) zijn, de onderkant dampopen.
 

Patrickwit

  • #9
Maar hoe voorkomt de folie die je dan bij de warme kant dat er niet aan de onderkant condens zou komen? Neem aan dat condens optreed als luchtvochtigheid groot is en er een temp verschil is. In de simulatie had ik gekozen voor 0 graden en 100% vochtigheid. Dat zal niet minder worden toch?

maar goed wel interessant, ga er nog wat over lezen voor nu zal ik me bericht er niet mee gaan vervuilen
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #10
Warme lucht kan meer vocht opslaan, en in huis komt via verschillende manieren vocht in de lucht. Als die warme lucht in contact komt met koude oppervlaktes/lucht, dan condenseert het daar. De dampdichte folie voorkomt dat het vocht naar de koude kant kan komen.
 
  • Like
Waarderingen: Patrickwit

Patrickwit

  • #11
Nog even snel een vraag off-topic en dan ben ik prima geholpen hier.

gezien de hele houte planken vloer eruit gaat wegens houtworm schade wil ik nog even kort op de balken inhaken.
uit de buurt begrepen overigens dat dit niet van nu is maar zou al vanuit de bouw zijn.

de balken zelf zien we overigens nog goed voor zover ik kan beoordelen.
Misschien handje vol gaten op 2 op de 10 balken. Deze ga ik insmeren met een spulletje x die ervoor gemaakt is om de verdelgen en beschermen.

tijdens Mijn inspectie verbaasde ik me overigens hoe goed de balken er nog uit zien.
maar ook zien ik dat de koppen niet in de menie Zouden zitten.
Ook hier weer even rondgevraagd maar de balken zitten er dus ook al in vanaf de bouw 1965. Het zal dus wel goed zitten maar verbaast me wel.
Wat vinden jullie voor zover het op afstand de zien valt

3812732D-9C7B-496C-A12F-32D31E5A7BEA.jpeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu