Houten vloer isoleren - een simpele en goedkope aanpak - zeil tegen de balken?

Marc-S

  • #1
Mensen,

Situatie:
- Jaren ‘30 huis
- Begane grondvloer origineel, grenenhouten planken
- Balken origineel: vuren, carboneum bewerkt destijds
- Dun EPS laagje er op en parket

idealiter zou je zo’n vloer tussen de balken isoleren met glaswol of steenwol aangezien die damp-open zijn.

Of je zou Tonzon zakken kunnen gebruiken maar daar ben ik niet zo’n fan van.

Waar ik nu aan zat te denken, is een middenweg, niet perfecte isolatie, maar voldoende, heel goedkoop, makkelijk te installeren:

- Grondzeil van ca 55 m2 op de grond van de kruipruimte.

- Een zelfde grondzeil, maar dan geniet aan de bslken van de vloer over het hele oppervlak.
- Dan met een scherp voorwerp in dat zeil op de hart-lijn tussen elke 2 balken om de ca 25 cm een gaatje prikken. Dit voor het geval er toch wat condens op dat hangende zeil aan de balken zou optreden. Dat vocht kan dan door zo’n gaatje makkelijk wegstromen (mocht t uberhaupt optreden).

Je creëert zo mooie luchtkamers van stilstaande lucht tussen de balken, wat uiteraard toch heel behoorlijk isoleert.

Kosten voor 1 grondzeil van 80 m2 is bij de oranje bouwmarkt ca €50.
Dus je koopt 2 van die zeilen en een heel goed niet-pistool.

Als alternatief zou je ook een damp-open folie aan die balken kunnen nieten in plaats van een standaard grondzeil.

Wat vinden jullie van het idee?
 
Laatst bewerkt:

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Door de gaatjes die je erin prikt heb je m.i. geen stilstaande lucht meer.
 

Marc-S

  • #3
Je moet ze natuurlijk niet te groot maken.

Andere optie is een damp-open folie gebruiken.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Rola schreef:
Door de gaatjes die je erin prikt heb je m.i. geen stilstaande lucht meer.
Waar zou de lucht naar toe moeten? Lucht gaat echt niet zomaar stromen. In de gevelindustrie wordt als theorie aangehouden dat in een ruimte met stilstaande lucht zelfs een vernauwing (spleet) tot 2 mm breed zorgt voor een apart luchtcompartiment.
 

Marc-S

  • #5
OK, dus denk je dat het idee boven een beetje gaat werken in de praktijk (qua isolatie)?

Ik heb een behoorlijk droge kruipruimte en de ventilatie (tocht) is niet overdreven.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #6
R-waarde van zo'n luchtkamer is 0.23.
Tel daarbij op: Rwaarde naar boven 0.1, Rwaarde naar beneden 0.17.
Vloer 18mm hout: Rwaarde 0.1.
Rwaarde Totaal: 0.6
Volgens het bouwbesluit zou dat 3.5 moeten zijn. (bij renovatie 2.5)
Geen goed idee lijkt mij.
 

Charel

  • #7
Het spijt me dat ik u moet ontmoedigen, maar als je weet dat perfect stilstaande en droge lucht slechts 1/7 van de isolatiewaarde van minerale wol heeft, dan weet je dat het effect zeer klein zal zijn.
Als je dan bovendien ook weet dat de vloeropbouw zowel onderaan als bovenaan niet perfect luchtdicht is, dan denk ik dat je in het voorgestelde geval een verwaarloosbaar effect gaat hebben.
Als je enig effect wilt hebben moet je isolatie gebruiken !
 

Marc-S

  • #8
OK, veel dank voor de extra uitleg! Heel erg nuttig om te weten en de feedback wordt erg gewaardeerd.

Wat ik nog niet goed begrijp is, waarom isoleert minerale wol (glaswol of steenwol) veel beter dan zo’n brede luchtkamer met stilstaande lucht?

Is dat dan ook waarom minerale wol veel beter (en voorspelbaarder) isoleert dan de Tonzon ‘luchtzakken’?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
In aanvulling op mijn eerdere bericht: De lucht zal niet door het zeil gaan. Maar boven en onder het zeil zal de lucht wel door temperatuursverschil gaan circuleren.

Om dezelfde reden dat je een spouw in dubbel glas niet oneindig breed kunt maken. Boven de 15 mm gaat de lucht in de spouw circuleren, en is er dus geen sprake meer van stilstaande lucht.
 

Marc-S

  • #10
Is dat dan de reden dat minerale wol heel goed isoleert omdat daar in feite sprake is van heel veel kleine ‘micro’ luchtkamertjes in dat materiaal?

En dat waarschijnlijk daarom ook vaak de Tonzon ‘luchtzakken’ niet echt goed werken omdat die luchtkamers daar ook nog veel te groot zijn en dat als er ook nog behoorlijke trek is in een kruipruimte, ook de lucht bij de Tonzon zakken nog teveel circuleert wat de isolatie-performance van dat materiaal dan flink naar beneden trekt?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Klopt.
 

Marc-S

  • #12
En correct dat PIF isolatiefolie aan onderzijde houtenvloer geen goed idee is omdat dit materiaal dampdicht is?
Of is t wel te doen met weinig risico als de kruipruimte praktisch altijd goed droog is?
 

Kareltje333

  • #13
Marc-S schreef:
En correct dat PIF isolatiefolie aan onderzijde houtenvloer geen goed idee is omdat dit materiaal dampdicht is?
Ja. Een dampdichte folie zou op of direct onder de plankenlaag moeten worden aangebracht.

Marc-S schreef:
Of is t wel te doen met weinig risico als de kruipruimte praktisch altijd goed droog is?
Nee. Het vocht komt als waterdamp van binnen ( boven de begane grond-vloer) en condenseert dan in de isolatielaag (gewoonlijk) resp. tegen de bovenkant van de folie (in jouw geval).
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Marc-S

  • #14
OK, veel dank! Geen goed idee dus om PIF isolatiefolie aan onderzijde houtenvloer te monteren als de vloerplanken niet eerst aan beide zijden zijn ingepakt met een dampdicht folie (wat in ieder geval bij de standaard jaren ‘30 vloeren niet het geval is).
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #15
In je eerste post schrijf je al: idealiter....
Waarom dan niet dat gewoon doen? Een partij glaswol kost je echt geen rib uit je lijf als je even goed zoekt.
Als de folie je nagenoeg niets oplevert in comfort en besparing van energie, is 100 euro en een tijdsinvestering nog steeds te veel.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Marc-S

  • #16
Begrijp ik, en ben ik met je eens. Het gaat niet zozeer om het geld maar om de ca 55 m2 vloeroppervlak hier. Daar glas- of steenwol installeren in de kruipruimte tussen de balken is nogal een klus (voor een particulier). En je moet jezelf ook praktisch helemaal inpakken en een heel goed masker dragen ter bescherming van je longen (en eigenlijk ook je ogen).

Dan is het beter om maa helemaal de boel uit te besteden en dan gaat t denk ik richting de €3500 voor die vloer.
 

Kareltje333

  • #17
Marc-S schreef:
als de vloerplanken niet eerst aan beide zijden zijn ingepakt met een dampdicht folie
Dat hoeft maar aan één zijde (welke is niet relevant).
 

Marc-S

  • #18
OK. ook interessante gedachte. Zou je dan ook als alternatief een dampdicht folie aan de onderzijde van de vloerplanken strak tegen die planken aan (en ook strak tegen de balken) kunnen monteren en dan daarna PIF isolatiefolie tussen de balken?
Planken en balken zijn dan immers luchtdicht afgesloten van de kruipruimte voordat de PIG folie er op gaat.
 

Kareltje333

  • #19
Nee, dan zou je condensatie in de balken krijgen, tenzij onder de balken nog meer isolatie hangt (en wel de grootste dikte van de totale isolatielaag).
Uit je uitspraken en vragen begrijp ik dat je niet goed begrijpt hoe condensatie in de isolatie, dampdichte en dampopen lagen etc. werkt. Verdiep je eens in de gebruikelijke opbouw van geisoleerde muren, vloeren en daken en de plaats van de dampdichte laag daarin. Bedenk daarbij vooral: het vocht komt uit de woonruimte, niet van buitenaf (bijv. kruipruimte).
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Marc-S

  • #20
Je hebt uiteraard gelijk, ik heb inderdaad (nog) niet genoeg kennis van hoe t precies allemaal werkt mer condensatie effecten in hout constructies, in relatie tot damp-open en dampdichte folies. Vandaar ook mijn vragen op dit forum :lol:

Bij bestaande houtenvloer constructies, zoals bij veel jaren ‘30 huizen, weet ik dat minerale wol altijd goed werkt en ook ‘veilig’ is ten aanzien van mogelijk vocht (omdat die materialen damp-open zijn).

Ik was benieuwd of er toch een of andere manier was om ‘veilig’ PIF isolatiefolie te gebruiken tussen de balken omdat dit materiaal heel goed isoleert en ook erg makkelijk te verwerken is in een kruipruimte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu