Geiser in serie met boiler (2)

ABCDE

  • #61
De uitgang van de douche WTW niet naar de geiser maar naar de thermostaatkraan van de douche ;)
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Sofa

    • #62
    Alleen een geyser kan, duurt alleen lang. Als er veel mensen zijn zal het water ook niet snel afkoelen in de toevoerleiding mits deze is voorzien van een forse isolatie.

    Mijn idee was om er echter een boiler tussen te plaatsen zodat je niet hoeft te wachten. Als dat niet kan dan kan het niet, geen drama.

    Wat is een nz label? Google zegt daar niets over en begint over Nieuw-Zeeland. (prachtig land, dat wel)
     

    Sofa

    • #63
    Toch een vraagje over warm/heet water van een geyser naar een boiler. Thuis staat onze geyser op 40 graden (kan ook niet hoger) en er gaat derhalve tijdens het douchen maar een klein beetje koud water bij. Nu is 40 graden warm, niet heet.

    Ik begrijp dat je geen kokend water kunt sturen naar een boiler (om wat voor reden dan ook) maar 40 graden is simpelweg niet heet.

    En volgens mij kun je, ook al heb ik er geen verstand van, best water van die temperatuur sturen naar een gewone boiler.

    Dat is dus geen hard feit, meer een vraag waarvan ik het antwoord denk te weten maar niet zeker ben.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #64
    Een geiser is gemaakt om koud water te verwarmen, er zit niets in dat ontworpen is om warm water
    verder op te warmen.
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #65
    Stop er mee! Wil je op de juiste weg helpen maar helaas!
    Hang maar een geiser weg, pruts maar raak met boilers in serie en gevoed door geisers, en ik zou zeggen tot over de eerste vakantie golf.
    En meld u dan weer hiermet een nieuwe topic - douches te weinig water.
    Verheug me er nu al op, foute keuzes maken en altijd voor de goedkoopste net niet oplossing gaan.
     

    ABCDE

    • #66
    Als het zo goedkoop mogelijk moet zet je er geen totaal overbodige boiler tussen. Een tegeltje in de douche met "20 tellen wachten op warm" kost maar een tientje...
     

    ABCDE

    • #67
    Ohja... bijkomend voordeel van een warmtepompboiler; fungeerd tevens als airco als je de slangen gewoon binnen laat hangen..
     

    Sofa

    • #68
    Nee, ik stop er niet mee want juist zo'n reaktie is nuttig. Geeft duidelijk aan dat ik op de verkeerde weg ben. En uiteindelijk kom je 'vanzelf' op de goede weg!
     

    Jackd

    • #69
    Een kleine hotfill boiler is juist bedoelt om alleen die halve minuut op te vangen voordat het warme geiser water er is. Ik noemde 20 liter, maar 5 a 10 liter is waarschijnlijk al voldoende per douche.
    Kan ook achteraf geïnstalleerd worden als het tegeltje niet leuk bevonden wordt.

    De loodgieter heeft een punt, maar vergeet even dat er geen elektrische capaciteit is om veel water in korte tijd op te warmen.
    Voor 2000 liter voorraad is geen budget. Dan blijven er weinig opties over.
    2000 liter overdreven? Bereken eens hoe snel het gaat als een paar paren het onder de douche gezellig hebben. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de douches continu, de hele avond aan moeten kunnen staan.
     

    ABCDE

    • #70
    Debiet meer knijpen... bijv 6 L/min. 50% terugwinnen met dWTW en je kunt al af met 6 kW per douchekop. Dat is minder dan menig tapdrempel..
     

    Sofa

    • #71
    Ben er over aan het lezen ja. In een 22 mm leiding van die lengte zit 11 liter water. Dan duurt het 2 minuten voordat er heet water is in de douche. (Ook afhankelijk van een spaarkop of niet, deze heb ik trouwens al) Mogelijk nog iets langer want als de geyser aanslaat duurt het ook nog even voordat het water in de geyser ook daadwerkelijk heet is. In 2 minuten trek je ook een hot fill or close in boiler leeg van 15 liter maar die vult zich dan tenminste weer met heet water. Ik denk dat de beste oplossing een geysertje buiten is met een 15 l voorraadvat naast de douche. Dat zou ook betekenen dat ik daar 1500 Watt nodig heb en geen 4 of 5 maal 1500 Watt.

    Overigens, Jackd heeft ook gelijk wanneer hij zegt dat die douches waarschijnlijk heel veel gebruikt zullen worden. Dat lost het hebben van een lange aanvoerleiding natuurlijk op want afkoelen zal niet snel gaan.

    Een hot fill van 10 liter of 15 maakt qua prijs bijna niets uit, 20 liter wel.
     

    Jackd

    • #72
    Je gaat niet naar een club om ook onder de douche te moeten dansen om nat te worden.

    Of 22mm nodig is? Ik denk het niet voor 2 normale douches als er goed heet water doorheen gaat.
    Helemaal niet i.c.m wtw. Is dat nog een optie? Als de badkamers klaar zijn, dan kan dat lastig worden.

    De 1e hotfill 10 liter boiler die ik tegenkom is 500W,
    Sommige hebben een 400 a 500 en aan 2000 Watt versie.
    Omdat opwarmtijd niet belangrijk is, omdat ze weer gevuld worden met heet water is een laag vermogen voldoende.

    ps. Ik blijf bij de ringleiding als meest ideale systeem. Een betaalbaar voorraadvat vinden en je bent er.
     
    Laatst bewerkt:

    Sofa

    • #73
    De doucheruimte is klaar ja. Toch is 22 wel handig, de druk is zo wie zo al laag. Met weinig druk en zo'n lange leiding welke ook nog de hoogte in moet lijkt mij 22 wel de beste keuze.

    Een close in is extra, of het nou 10 liter of 15 liter is en 1000 of 1500 Watt is maakt verder nauwelijks uit qua kosten en in dat geval is 15 l en 1500 Watt wel zo prettig. Is zó veel minder dan 6000 of 7500 watt en dat geeft mij veel lucht.

    Als ik nou kan ontdekken wat een close in boiler in het Spaans is ga ik daar snel over praten met een installateur. (Maar zonder de juiste vertaling gaat dat ook wel lukken)

    Ik koop wel een doosje plastic kakkerlakken op Aliexpres om op de vloer te leggen. Iedereen zó er weer uit, dáár zit de besparing.

    Een andere besparing dat het aanleggen van 8mm kabels door een electricieën (als ik er OOIT een kan vinden) niet meer nodig is. De ruimte is toch al erg lastig te bereiken via de bestaande plastic tubes in de muren, alles zit vol met bochten en hoogteverschillen. De bestaande 16 A is voldoende.
     
    Laatst bewerkt:

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #74
    Ik lees alleen maar besparing en alles zo goedkoop mogelijk maken.
    Snap die mensen niet, beginnen ergens aan zonder eerst na te denken wat het allemaal kost.
    Zie je vaak ook op tv. Gelukzoekers zonder iets te makken die denken dat je in 2 maanden en een budget van 20.000 van een ruïne een 4 sterren hotel kunt maken.
    En denken ook dat alles hetzelfde werkt als in Nederland wat vergunningen en werkvolk betreft.

    Ik zou zeggen ga eerst wat geld sparen/ verdienen, en verdiep je eerst in de kosten en doe daar nog minimaal 50% boven op.
    En ga dan aan de slag.
     

    Sofa

    • #75
    Hallo Peter,

    Dat lijkt mij een goed plan. Sterker nog, dan hebben we 7 jaren gedaan. Wij hebben ons kapot gewerkt en uit het niets 2 zeer goed draaiende zaken opgebouwd en mensen een baan gegeven. Wij hebben ons geld niet uitgeven aan onnodige zaken of luxe artikelen maar dit gespaard.

    Net nadat we dit pand hebben betrokken kwam er een virus en daarmee is een einde gekomen aan alles. Nu hebben we niets meer behalve kosten.

    Afgezien van Covid was er nog een klein tegenvallertje. Een van de personeelsleden is aangereden in privétijd in haar privéauto door een telefonerende automobilist en daarmee invalide geraakt. Volgens de wet dient een eventuele werkgever het salaris voor anderhalf jaar door te betalen. Verantwoordelijke afschuiven volgens mij maar de automobilist heeft 'sorry' gezegd.

    Misschien begrijp je dat vrijwel al ons spaargeld in het afgelopen jaar er doorheen gejaagd is.

    Maar bedankt voor je bijdrage!
     
    Laatst bewerkt:

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #76
    Natuurkunde speelt ineens geen rol meer?
    Q=m*c*dT.
    Jij wilt 6l/min *2
    Dus 720l/h
    720*4200* 30 graden=24kwh

    Een boiler van 1500w kan 45l/uur leveren van 40 graden.
     

    Sofa

    • #77
    Ah ja, natuurkunde! Het enige vak waar we 40 jaar terug niet onze aandacht lieten verslappen anders kreeg je een voorwerp naar je hoofd gegooid door de leraar!

    In principe ga ik voor een geyser buiten met een hot filllertje voor diegene die de kraan voor het eerst opendraait.

    Afspraak is gemaakt maar nog niemand gezien.

    Voorlopig heel druk met wanden opzetten van multiplex. Zagen, zagen, zagen. Stof, stof, stof dus. (En een hoop herrie)
     

    ABCDE

    • #78
    Geiser dus niet op 40 graden zetten met 32m leiding lengte....
     

    Sofa

    • #79
    De 'gasboer' (noch de electricieën) is op komen dagen.
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #80
    nog een poging ES Boiler werkt op 220v dus GEEN krachtstroom zoals word beweerd.

    Hier de berekening als onderbouwing, nogmaals denk na voor je met geisers en close up's gaat werken. Volumestroom en tap drempel hoor ik hier nergens.
    Boiler is CW6 dus geen verlies van volumestroom met een geiser heb je dit dus wel.
    Maar goed het is jouw installatie en jou geld. Met een geiser dien je al een behoorlijke badgeiser aan te schaffen.
    En wat heb je in spanje voornamelijk gratis???? Juist zon en wat kan dit voor je betekenen zonnepanelen en die verwarmen je Boiler juist.

    Je gaat nu een close warm houden voor 10 ltr water met 500 watt, en je geisers op propaan laten draaien, propaan flessen heb je in overvloed hoop ik wand daar ben je dan dus zo doorheen.
    Nogmaals jou centen, maar je kiest nu voor een houtje touwtje oplosing!
     

    Bijlagen

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu