Geen warmtevraag Nefit Ecomline + Moduline?

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #1
Ik heb een Nefit Ecomline HR Excellent ketel (CW5 meen ik) met de Nefit Moduline thermostaat. Afgelopen zomer netjes tweejaarlijks onderhoud gehad.

Thermostaat volgt een klokprogramma; van 7u tot 22u 18.5 graden en daarna ECO.

Nu is het al 2 dagen zo dat de CV in de ochtend netjes het huis verwarmt zoals we verwachten.

Echter aan het einde van de middag daalt de ruimtetemperatuur naar 18 graden en de verwarming springt niet aan.

Handmatig op de thermostaat de vraag verhoogd naar 20 graden: geen resultaat. Het 'radiator icoontje' brandt ook niet op de thermostaat.
Thermostaat al een los gehaald van de voet, start netjes weer op, geen verandering.

Reeds naar de ketel geweest op zolder. Druk is oké (1.3 bar meen ik). Ketel geeft status 0 (rust). Ik heb een keer op reset gedrukt, ketel start dan opnieuw op en keert terug naar 0. Ging toen heel kort naar -. wat CV bedrijf betekent, CV leiding onder de ketel werd handwarm, en binnen een minuut weer terug naar status 0.

Warm tapwater is er wel, of dit komt nog uit de interne boiler?

Lijkt er dus op dat er geen warmtevraag doorkomt bij de ketel? Wat kan ik eraan doen? Eerst nog eens de thermostaat loshalen en draden kortsluiten?

Ik vind het zo merkwaardig dat dit probleem er 's ochtends niet is maar 's avonds wel...
Gelukkig ook nog een houtkachel hier dus ik zit niet in de kou maar wil dit toch wel opgelost hebben.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Toevoeging nadat ik de handleiding van de Moduline 30 thermotaat heb doorgenomen: het betreft hier ruimteregeling (niet weersafhankelijk) en de thermostaat toont middels de radiator toets code 0Y. Voorheen was dit volgens mij 0H? Zegt iemand dit wellicht iets?
 

Onderhoudtje

  • #3
Je kan de ketel testen.

Op de UBA zit er achter het klepje een testschakelaar, hiermee kan je de ketel testen en gaat hij op hooglast branden over de cv. Wat gebeurd er als je deze testschakelaar gebruikt, gaat de ketel nu wel branden op cv?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Bedankt, dat ga ik morgen meteen testen (de kleine ligt inmiddels in bed dus kan nu niet meer met de vlizotrap naar boven zonder hem wakker te maken).

Mochten er meer tips zijn, probeer ik die ook meteen uit. Iemand die de code 0Y misschien iets zegt i.c.m. met de genoemde symptomen?
 

Onderhoudtje

  • #5
Storingscode OY op de ketel heeft te maken met dat de ketel te warm wordt, of denkt dat hij te warm wordt. Op bladzijde 4-3 van de installatiehandleiding staat de storingscode OY vermeld, hier staan 4 mogelijke oorzaken en ook wat je kan controleren.

Ntc door meten moet jou volgens mij wel lukken.:lol:
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Bedankt; installatiehandleiding er eens bij gezocht:
Screenshot_20210122-212759_Drive.jpg

Ik heb wel warm tapwater, vrouw heeft net nog gedoucht en zoon is in bad geweest. Dat betekent dat de boiler wel wordt verwarmd? Of kan de ketel ook warm tapwater leveren zonder de boiler te verwarmen?

Als de boiler dus wel wordt verwarmd, is de eerste optie bij 0Y het dus niet. Ketel start ook niet steeds opnieuw op. Blijven de 2e en 3e optie over.

Bij de 2e optie wordt diagnosestap 9 genoemd. Die gaat over te laag ingestelde aanvoertemp. op de UBA. Dat lijkt mij niet het geval, staat vrij hoog en is al jaren ongewijzigd.

Bij de 3e optie gaat het over de boilersensor (4), driewegklep (5) of te weinig capaciteit van de boiler (42).

Wat speurwerk op Google wees mij ook al een aantal keren naar de boilersensor met advies om ook aanvoer/retour sensor te testen en vervangen.

Ook het gegeven dat in de ochtend (boiler urenlang niet gebruikt) de CV het wel doet en juist einde van de dag de problemen komen, sturen mij ook de kant van de boilersensor op.

Is mijn gedachtegang correct dat ik het als eerste bij de boilersensor zou moeten zoeken?

Zal sowieso morgen de vollast functie nog even proberen.
 

Onderhoudtje

  • #7
Die gedachtegang kan zeker kloppen, warmwater heeft altijd voorrang op cv.

De boilersensor kan je doormeten, de weerstand waarde staat op blz 5-6.

Maar voor de rest moet je kijken hoe de ketel reageert en wat hij aangeeft. Blijft deze in warm water hangen of is het een instelling op de moduline?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Vanmorgen heeft de CV het weer prima gedaan en sinds halverwege de middag geen cv functie meer met weer code 0Y.

Tijdens 0Y gaat de ketel niet op vollast werken met de testschakelaar.

Kap van de ketel gehaald om eens te kijken of ik de boiler sensor kan vinden. Dit is neem ik aan de messing zeskant moer die in het midden op de onderkant van de boiler zit?

Toevallig tikte ik eens met de vinger tegen de driewegklep, ik hoorde een klik en de ketel ging aan de slag met de CV functie! Ook vollast deed hij toen weer gewoon.

Ik begin nu dan toch juist de driewegklep te verdenken? Wat denken jullie?

Overigens zag ik ook wat matige druppels van de inlaat combinatie af komen. Zat al aardig kalk op dus ik vermoed dat dit al even aan de gang is.
Hij zit goed weg gestopt dus ik kan er niet echt makkelijk bij om hem zelf te vervangen denk ik? Kan ik dit gewoon in de gaten houden en tijdens onderhoud laten vervangen door de monteur?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Foto's laden gaat niet helemaal lekker, dus probeer het even zo:
20210123_173919.jpg

Dit is de boiler sensor?

20210123_174012.jpg

De verdachte driewegklep

20210123_174427.jpg

En de lekkende inlaat combinatie


20210123_173919.jpg 20210123_174012.jpg
 

Onderhoudtje

  • #10
Ik zou mij niet te druk maken om de inlaatcombinatie, deze is vast ouder dan 15 jaar en zo zien de meeste er uit.

Op de eerste foto staat inderdaad de boiler sensor, je kan deze uit de boiler halen door aan het metalen draadje te trekken.

Maar waarschijnlijk heb je een probleem met de cartridge van de driewegklep. Deze wil nog wel eens vervelend doen.
Je kan deze testen door de motorhuis van de driewegklep af te halen en proberen de cartridge in te drukken. Deze moet je soepel kunnen indrukken en moet ook snel weer terug veren. Als dit niet gebeurd kun je deze het beste vervangen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #11
Ketel is van 2006 dus bijna 15 jaar nu. Er lagen nu ook wat druppels water op de bodem van de kap. Er druppelt via de afvoerslang van de inlaat combinatie heel langzaam wat water. Eerder was de bodem van de kap altijd droog dus dit is wel iets recents denk ik. Maar niet urgent begrijp ik van je; gewoon in de gaten houden dus.

Ketel heeft na het tikje op de driewegklep zo'n 2 uur lang prima cv gestookt. Toen heb ik warm water getapt voor de afwas en daarna doet de cv het weer niet met opnieuw code 0Y.
Dit duidt dus volgens mij opnieuw op de driewegklep.

Hoe haal ik het motor deel precies los?

En kan ik de boiler sensor er evt. zo uithalen of moet de druk van warm water er eerst af?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
Vervang de motor van de 3weg klep maar deze komt niet meer op zn eindcontact, daardoor schakelt deze niet meer om.
Hoogstwaarschijnlijk is de ketel ook erg heet als dit probleem zich voordoet omdat hij op cv opstart maar continu de boiler blijft verwarmen
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13
Bedankt voor alle info @Marcn.88 en @Onderhoudtje .

Dit komt inderdaad overeen met de 3e optie bij code 0y uit de handleiding. Motor van de driewegklep wordt daar als 1 van de 3 oorzaken/oplossingen genoemd.

Ik vind het wel vreemd dat dit probleem zich in de ochtend niet voordoet. Of kunnen jullie dit wel verklaren?

Is die motor gemakkelijk te wisselen? Ik twijfel nog of ik er zelf aan begin of dat ik de installateur bel. Installateur zou wellicht ook meteen druppelende inlaatcombinatie kunnen vervangen.
 

Onderhoudtje

  • #14
De motor is zelf makkelijk te vervangen, op de zijkant van de motor zit een knopje, als je deze indrukt kan je hem draaien en eraf halen.

Controleer de cartridge daaronder ook, als deze niet lekker loopt dan is je motor zo weer stuk.

Inkeddriewegklep+actuator_LI.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #15
Bedankt, ik ga morgen de motor er even afhalen. Dan voelen hoe de cartridge reageert op indrukken en of hij soepel weer terug komt.

Nieuwe onderdelen kan ik toch pas maandag weer krijgen helaas.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Tijdelijke oplossing is inspuiten van de cartridge met iets wd40
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Kan ik ook nog proberen inderdaad als de nood hoog wordt. Gelukkig heb ik ook een houtkachel en airco's die ook kunnen verwarmen dus zit niet in de kou. Zelfs niet nu er hier weer sneeuw begint te vallen, zo zie ik nu :mrgreen:
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #18
Zojuist even de driewegklep getest. Indrukken gaat behoorlijk moeizaam en hij komt langzaam weer terug. Lijkt op ondeerstaand filmpje.

Ik zal dus de cartridge moeten vervangen; is het dan ook aan te bevelen meteen een nieuwe motor te plaatsen? Of hoeft dat niet?

Weten jullie misschien welke onderdeelnummers /artikelnummers ik nodig heb?

 

Onderhoudtje

  • #19
Als je in Google zoekt op vc8010 cartridge (zelf gebruik ik van het merk intergas altijd) dan krijg je veel hits, let er wel op dat je 1 met een sleutel besteld. Hierdoor gaat hij er wat makkelijker in.:lol:

Persoonlijk zou ik de motor niet vervangen als deze nog werkt, je kan de motor testen door de ketel even spanningsloos te maken. Tijdens het opstarten gaat de motor altijd even omlopen, doet hij dat niet meer dan is deze stuk. Maar aangezien je nog wel warmwater hebt en dan het motor de driewegklep moet indrukken ga ik ervan uit dat hij nog wel goed is.

011F48C5-8573-45F4-A68F-76F2C3E47240.png
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #20
Ah super, ik kom ze van veel verschillende merken en prijzen tegen en ze lijken allemaal op elkaar. Maar die van Intergas of Remeha passen ook in Nefit dus?

Ik ga morgen even bij de plaatselijke installateur met afhaalbalie langs dan heb ik hem ook meteen. Kan ik gelijk aan de slag. Zal het motortje van tevoren nog even testen. En anders kan ik die natuurlijk altijd alsnog vervangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu