Evohome systeem geeft geen reactie op warmtevraag

dvn214

  • #1
Ik heb sinds afgelopen week een Evohome systeem in huis waar ik vooralsnog niet heel blij van ben geworden, dus hoop dat ik hier nog wat advies kan vinden voordat ik de set retour stuur.

Ik heb een woning met enkel radiatoren en een Intergas HRE 24/18 kombi kompact uit 2011.
Aan deze ketel heb ik een BDR91 schakelmodule (aan/uit) op de aansluting 6/7 (aan/uit) van de ketel gemonteerd.

Op de begane grond heb ik een evotouch paneel welke de temperatuur meet, en op de eerste verdieping en zolder een hr92 als thermostaatknop.

Nu heb ik al een aantal keer alles opnieuw in moeten stellen, omdat de ketel niet reageert.

Eerder deze week werd er wel een warmtevraag van 100% gevraagd vanaf de eerste verdieping, maar de ketel sloeg er dan niet op aan.
Wanneer de begane grond vervolgens om warmte vroeg (tijdelijk temperatuur verhoogd om dit te testen) werkte het wel.

Nu heb ik gisteren alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen en opnieuw de 3 zones geconfigureerd, waarna ik alle zones afzonderlijk getest heb en het werkte zoals ik verwacht, bij een warmtevraag uit 1 van de zondes wordt de ketel netjes aangestuurd.

Maar; vanmiddag had ik weer exact hetzelfde probleem, maar dan met een warmtevraag uit de woonkamer.
Nu was de temperatuur al 2 graden onder het gevraagde niveau en er gebeurde niets.
Ik heb toen de eerste verdieping ook omhoog gezet qua temperatuur en uiteindelijk sloeg toen de ketel aan.

Omdat we wat koude dagen tegemoet zien wil ik vanzelfsprekend dat alles goed werkt en heb ik nu de fabrieksinstellingen weer gesteld en voor nu enkel de evotouch op de begane grond ingesteld.
Maar dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.

Hebben jullie nog tips waar ik aan kan denken?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Zou het kunnen zijn dat het draadloze signaal vanuit de woonkamer de dbr91 niet kan bereiken?
En/of gebruik je toevallig een 5GHz netwerk en geen 2,4GHz? Volgens mij is 2,4GHz nodig voor Evo Home.
 

Bert pit

  • #3
Wifi heeft geen invloed op de werking van Evohome. Wifi wordt alleen gebruikt om vanaf buiten de Evotouch te bereiken.

Alle communicatie wordt afgewerkt op de Evotouch, via een laag vermogen draadloos netwerk (Ramses II 868,0 - 870,0 MHz). De communicatie tussen de Evotouch en de knoppen/BDR91 moet dus wel goed zijn. Het meest aannemelijk is dat het daaraan ontbreekt. Bij mij werkt het het hele jaar goed, totdat mijn vrouw wat kerstverlichting in de buurt van de Evotouch aanbrengt, dan wordt de communicatie verstoord, het huis wordt koud. Een jaar later ben ik dat natuurlijk weer vergeten.

De storingsbron kan dus bij de Evotouch zitten of bij de BDR91. Die laatste mag niet te dicht bij de ketelkast zitten. Ook kan een metalen wasrek of iets dergelijks een storingsbron zijn.

Op de Evotouch kun je de communicatie meten: uit mij hoofd een long press op setup. Er is niets op tegen om je BDR91 bedraad ergens in het midden van de woning te monteren. Wel moet je 230V in de buurt hebben. Daarnaast kun je kijken wat er voor metaalbronnen in de buurt van de Evotouch zitten, ook deze even verplaatsen.

Mocht je een 2e hands verouderde BDR91 hebben gekocht, dan kan daar ook de oorzaak in zitten. De BDR moet een datumcode hebben later dan 1134, anders kan het voorkomen dat je na 4 uur een communicatiestoring krijgt.
 

dvn214

  • #4
Bedankt voor de tips...

De BDR91 hangt nu direct achter de ketel tussen de buizen, dus dit zou inderdaad een verstoring kunnen veroorzaken als ik het zo lees.

Nu is het wel zo dat wanneer ik verwacht dat de ketel warmte moet leveren dat ik dan een aantal keer de communicatietest heb uitgevoerd en ik als signaalsterkte "uitstekend" terug krijg.

Ik heb alles nieuw gekocht, productiedatums uit 2020.
 

Bert pit

  • #5
Even wat experimenteren met de juiste plek waar geen metaal tussen de zender en ontvanger zit.
 

dvn214

  • #6
Straks maar eens proberen...bedankt!
 

Kaastosti

  • #7
Was het probleem bij jou opgelost door onderdelen te verplaatsen? Hier nu al een paar jaar zo'n Evohome systeem, maar nog steeds geregeld problemen. De centrale unit nu maar op de eerst verdieping gezet zodat de verbinding naar de BDR91 beter zou moeten zijn... maar op het moment van schrijven doet de ketel werkelijk niets terwijl er toch echt vraag om warmte is.

Bij het draaien aan radiatorknoppen wordt die vraag netjes geregistreerd, radiatoren in dezelfde ruimte reageren, op de centrale unit klopt de vraag en ook de app geeft de juiste situatie weer. De ketel blijft niets doen.

Het vervelende is dat dit 'soms' is. Over het algemeen werkt het, maar om onverklaarbare redenen ineens niet meer. En het is een gesloten systeem, dus ik kan ook nergens zelf logging bekijken waar het probleem zit. Na alles een reset gegeven te hebben werkt het vaak weer, even spontaan als het ermee op is gehouden. Zonde, want het idee achter het systeem is natuurlijk nog steeds top.
 

dvn214

  • #8
Ik heb destijds (omdat het hartje winter was en verder geen gezeur wilde op dat moment) de hele set teruggestuurd.

Omdat het toch de meest interessante optie bleef heb ik vorige maand alsnog een nieuwe set besteld.

De hele set draait nu al een maand probleemloos.

Het verschil met de vorige keer is dat ik nu de BDR91 bij de ketel verder van het " buitenwerks". heb verplaatst, de vorige keer zat de BDR91 direct achter de ketel en ondanks dat het signaal uitstekend was heb ik toch besloten hem daar nu van weg te halen.

Ook is er nu een wandmodule aangesloten in plaats van de thermostaat los in de kamer te zetten.

Of bovenstaande het probleem is geweest weet ik natuurlijk niet zeker, wellicht was mijn vorige set niet goed.
 

Bert pit

  • #9
Als je het draadloze relais te dicht bij de CV hangt, kan deze de communicatie verliezen.
Bij draadloze communicatie is het een feit dat diverse storingsfactoren kunnen optreden waar je zelf niet altijd de oorzaak van kunt ontdekken.

Een metalen wasrek is een logische verklaring, maar er kunnen net als bij WIFI ook andere storingsbronnen zijn die zo nu en dan optreden. Zelf heb ik mijn schitterend afgemonteerde unit los moeten schroeven en op de grond gelegd voor de beste ontvangst.
 

BregtS

  • #10
Hallo allemaal,

heeft iemand het probleem van Kaastosti hierboven kunnen oplossen? ik zit namelijk met hetzelfde. Ketel slaat niet aan als ik warmte vraag. Soms wel, meestal niet. De radiatorkoppen reageren echter perfect. Na een reset doet de ketel het wel. Op de thermostaat krijg ik wel in veel zones die te maken hebben met een communicatiefout.

Hangt de BDR91 te dicht bij de ketel?

groeten van een stilaan hopeloze klusser!

Bregt
 

Bert pit

  • #11
Allerlei metaal tussen de BDR91 en de Evotouch kan de communicatie verstoren. Als de BDR91 te dicht bij de ketel hangt kan het ook storen. Metalen wasrekken, kerstboomverlichting, etc, in de buurt van de Evotouch of BDR 91 kunnen ook een bron zijn van communicatiefouten.

Dus, de BDR91 van de muur afhalen, kabel verlengen en ee communicatietest doen op de Evotouch: longpress op menu, communicatietest, ketelmodule.
 

Mike78

  • #12
Hallo allemaal,

Heb dezelfde vraag als BregtS en Dvn, is er een oplossing voor dit probleem? Het komt bij mij elke paar maanden voor dat de temperatuur ruim onder de instelling is voor diverse zones, de Evohome zegt 100% warmtevraag naar de ketel te sturen, maar die staat niet aan. In dit geval niet met een BDR91 maar met de n OpenTherm RF-module R8810, welke op nog geen 2 meter van de Evohome zit en daarna met een draad naar de ketel gaat.

Mijn enige oplossing is de Evohome te resetten, en daarna de ketel module en alle zones opnieuw in te regelen. Wat best een hopo gedoe is met de vloerverwarming zones en de radiator knoppen. Het probleem komt ook voor nadat de Evohome en ketel module zijn omgeruild nog steeds op z'n minst elke paar maanden voor.

Zou fijn zijn als iemand een oplossing weet. Het systeem opzich is mooi, maar dit is echt vervelend als je 's avonds laat een koud huis krijgt omdat het verder niet opvalt dat er een probleem is.

Gr,
Mike
 

dvn214

  • #13
Bij mij was de echte oplossing de BDR91 te verplaatsen, hij hangt nu in het trapgat waar geen verdere buizen of metaalwerk in de buurt zit (dichtsbijzijnde metalen deel is 30cm weg).
 

BregtS

  • #14
De technieker is net geweest. Hij zegt dat er een probleem was met de ketel, niet met het evohome systeem. De driewegklep werkt niet goed. Bij een reset gaat die klep dan wel weer even (of zoiets) zodat de warmtevraag dan wel doorkomt.
 

Kaastosti

  • #15
Dan ben ik heel benieuwd of het issue bij jou nu dan is verholpen BregtS. Hier komt het jammer genoeg nog steeds voor (zoals nu) dat de ketel niet reageert. Om wat inzicht te krijgen wel electronica tussen de Honeywell ontvanger en de ketel gehangen, zie ook dit topic.

Daar wordt ook al de suggestie gedaan dat het wel eens de driewegklep zou kunnen zijn. Vreemde is dat het het grootste gedeelte van de tijd prima werkt, dus er is niks permanent stuk. Misschien hier toch ook eens de onderhoudspartij bij betrekken, we hebben niet voor niks een contractje.
 

BregtS

  • #16
Na vervanging van de driewegklep werkt alles nu wel perfect!
 
  • Like
Waarderingen: Kaastosti

Kaastosti

  • #17
Vanmorgen is er een monteur langsgeweest, de ketel was toch ook toe aan regulier onderhoud, dus dan maar meteen alles meepakken. Hij heeft alles bekeken, maar vond daar geen reden om de driewegklep te vervangen. Die ziet er prima uit, geen roest, geen lekkage, dus zonde om daar een flink bedrag aan uit te geven.

Wel weer een nieuw truukje geleerd qua knoppen om een teststand te initiëren. Daarbij moet de ketel hoe dan ook gaan stoken.

Mocht het nog eens gebeuren, dan raadt hij aan ter test even de OpenTherm connectoren direct te verbinden. Dus zonder intelligent systeem er tussen, gewoon kortsluiten. Dan moet de ketel hoe dan ook aan de bak. Als dat niet gebeurt, is de kans groot dat er iets in het electronische systeem niet goed werkt.

Dus jammer genoeg niet een 'ja, duidelijk, die moet vervangen', maar wel weer een tip om te proberen om dichterbij de oorzaak te komen. We wachten af.
 

Bert pit

  • #18
De communicatie kan ook gestoord worden door een metalen wasrek of iets dergelijks.
 

Onderhoudtje

  • #19
Voor de duidelijkheid het "kortsluiten" van de opentherm zodat de ketel gaat branden zal niet gaan werken. Je verward het met aan/uit aansturen, deze kan je wel kortsluiten. Bij de intergas kan je heel makkelijk de ketel op test stand zetten door de sleutel en de + toetsen tegelijk in te drukken. (Schoorsteenfunctie)
 

Kaastosti

  • #20
De communicatie naar de Honeywell ontvanger kan inderdaad gestoord worden, maar dat is bij mij in ieder geval niet aan de hand. Alle wijzigingen in instellingen worden netjes doorgegeven, komen aan en worden ook naar de ketel gestuurd. Door die OpenTherm gateway kan ik dat gelukkig wel zien.

Wat mij nu is verteld is dat ik de poorten van de stekker waar nu dat OpenTherm signaal op binnen komt direct kan verbinden. Dan moet de ketel gaan stoken. Is dat dan iets anders dan het aan/uit aansturen waar jij het over hebt?

De test stand heb ik hier ook. Er zitten vier knopjes op, door vlak na elkaar 4 - 2 te doen komt 'ie in die modus terecht. Da's leuk voor een test om te zien of het systeem werkt, maar natuurlijk niet direct praktisch om te zien waar het issue zit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu