Regelen vloerverwarming

John1

  • #1
Ik heb een vraagje in verband met het regelen van de vloerverwarming.
We hebben beneden vloerverwarming met parket.
thermostaat moduline 30 ketel buderus, met vasco vloerverw. collector met handmatig regelbare thermostatische kraan.

eerst hebben we ruimteregeling met ruimtecompensatie geprobeerd: maar als de temperatuur bereikt wordt springt de ketel af met gevolg dat de vloer te fel afkoelt. is dit wel geschikt voor vloerverwarming?

dan overgeschakelt naar weerafhankelijk regelen. programma s'nachts -4 en overdag -2.

Bij -2 verwarmd het ketelwater tot 50 graden . maar de bedenking dat ik me dan maak is dat 50 graden toch nuteloos is als de max temp door de vloerverwarming 40 graden is (radiatoren worden nog niet gebruikt omdat het om een nieuwbouw gaat). dus maw kan ik de thermostaat toch beter instellen op constant -4 (keteltemp ongeveer van 40 graden). of ben ik verkeerd

Mijn vloerverwarming brand nu al 2 maand zonder iets op de chape. toen werd het 20 graden in huis. sinds deze week is er parket geplaatsd. na een week continu 35 graden door de vloerverwarming te sturen is de temp gezakt van 20 naar 17 graden (het was gemiddeld 0 graden buiten). Hoelang duurt het voor parket warmte doorlaat? of is er fout?

Wat is de meest economische regeling voor vloerverwarming? Ik heb de indruk dat weersafhankelijk vrij kostelijk is?

Alvast bedankt
 

Fiesiekus

  • #2
Hoe dik is het parket? Zit er nog iets tussen chappe en parket?
 

John1

  • #3
Parket + onder parket ongeveer 2cm
 

Fiesiekus

  • #4
Totale dikte = 2 cm? Geen ideale combinatie gezien de isolerende werking van hout.
 

John1

  • #5
Da's waar, maar het legplan van vloerverwarming was speciaal opgesteld voor deze dikte. de leidingen liggen veel dichter dan bij vloer
 

Fiesiekus

  • #6
Dan zou ik het nog even aanzien, best mogelijk dat het systeem zich nog moet inregelen op de nieuwe parketvloer.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
De warmteafgifte van de vloer zal altijd minder zijn dan voordat het parket gelegd werd. Lagere kamertemperatuur wijst hier al op.

Heeft u ook nog radiatoren in de desbetreffende ruimte? Over het algemeen wordt vloerverwarming onder een parketvloer alleen mogelijk geacht als bijverwarming. Dit vanwege de isolerende werking van hout en de maximaal toelaatbare temperatuur van de vloer in verband met krimp.
 

Chathanky

  • #8
Je zal de aanvoertemperatuur van je vloerverwarming moeten verhogen om je ruimte op temperatuur te krijgen.
Je hebt gelukkig nog wat rek in de aanvoer zitten.
Als je nu 35 graden aanvoer hebt verhoog hem dan naar 40 en mocht dit nog te weinig zijn naar 45 graden.

Wachten todat het parket warm wordt kun je wachten totdat je een ons weegt. :mrgreen:
De vloer zal door het parket minder warmte afgeven, Je isoleert als het ware de vloer maar aan de niet gewenste kant.

Mocht je 45 graden nodig hebben dan is het verstandig om je cv temperatuur met 5 graden te gaan verhogen (55 graden), dit voorkomt een ketel die gaat pendelen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Let er wel op dat veel fabrikanten van parket maximale temperaturen voorschrijven bij het gebruik op vloerverwarming. Zowel voor de oppervlaktetemperatuur van de cementdekvloer, als voor de bovenzijde van de parketvloer.

Het opvoeren van de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming, zoals chathanky aangeeft, kan dus voor problemen zorgen. Dit is mede een reden waardoor het niet altijd mogelijk is om met parket op vloerverwarming voldoende warmteafgifte te krijgen als hoofdverwarming.

Daarnaast moet er voorzichtig worden omgesprongen met het opwarmen en laten afkoelen van de vloer.
 

Chathanky

  • #10
Meestal is het maximum zo`n 45 graden, maar natuurlijk wel de moeite waard om het even uit te zoeken.
Niet elk parket is ook geschikt voor vloerverwarming.
Ik hoop dat je daar ook bij stil gestaan hebt of dat je in iedergeval het juiste hebt lggen.

Goede aanvulling MN.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #11
Onlangs nog een laminaatvloer op vloerverwarming gelegd. De maximumtemperatuur van de cementvloer was 35 graden en de maximale oppervlaktetemperatuur van het laminaat zo'n 27 graden volgens opgave van de fabrikant.
 

Chathanky

  • #12
Je aanvoertemperatuur op de verdeler is een andere temperatuur die je vloer gaat aannemen.
Dit zal je proefondervindelijk moeten vaststellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu