Verdeler / thermostaatkraan / waterzijdig in regelen vloerverwarming

EmielCapelle

  • #1
Allereerst mijzelf even voorstellen; Emiel, nieuw op het forum en de laatste weken veel (mee)gelezen. Erg veel aan gehad bij het (trachten) beter inregelen van onze vloerverwarming. Ik moet nu echter toch hulp oproepen want ik kom er niet meer uit.

Sinds maart verhuisd naar woning. Bouwjaar woning 2003. Ketel en hre80 etc. is in 2017 geplaatst de rest lijkt iets ouder maar kan er maar weinig over vinden.
Er heeft eerst een groot water vat gestaan maar dat is door de vorige eigenaar ( of die daarvoor) verwijderd. Weet niet of dat voor warmwater was of verwarming.

Opstelling; 2017 Intergas hre 36/30 (45graden aanvoer en aan/uit geschakeld direct via hre80), therminon 11groeps verdeler voor vloerverwarming gang+badkamer (2 lussen > eigen round thermostaat in badkamer), keuken (2 lussen > eigen round thermostaat in keuken), woonkamer (7 lussen > eigen thermostaat in woonkamer), evohome aan wand in woonkamer met zones (woonkamer, keuken, gang+badkamer vloerverwarming & slaapkamer 1 en 2 via hr92), hre80 direct op ketel aan/uit geschakeld (dus geen r8810/bdr91. Heb ik wel), 12 mt4 via hre80, hr92 op 5 radiatoren (leidingen voor de verdeler afgetakt), bypass op aanvoer voor verdeler (na aftakking) en bypass op verdeler tussen aanvoer/afvoer. Zal ook een paar foto's plaatsen.

Mijn vragen gaan over de vloerverwarming;
1) net voor de verdeler zit een kraantje met 9 standen. Ik kan nergens op internet vinden welk type dit is en op welke stand deze moet. De monteur heeft er tijdens het laatste onderhoud aan gedraaid maar wist niet meer de origineel stand (beetje apart maar goed; ik vergeet ook weleens wat want ik weet het ook niet meer).
2) we hebben in de woonkamer (70m2) last van koude gedeeltes. Er liggen 7 lussen. Ik heb met een ir-meter getracht de lussen min of meer te lokaliseren. Dat lijkt te zijn gelukt. Wil nog met een warmte camera de lussen bekijken (gewoon omdat ik dat vooral ook interessant vind) maar ik heb moeite met het waterzijdig in regelen van de lussen. Er zijn vier lussen die op retour ongeveer op 75/80% van aanvoer temperatuur zitten. (Dat is normaal, toch?). Drie lussen zijn substantieel kouder en lijken ook overeen te komen met de koude oppervlakte in de woonkamer. Ik heb getracht de doorstroming met de pomp aan te passen (die wordt overigens geschakeld via de hre80) maar dat leek weinig effect te hebben. Ik heb de lussen die warm worden iets dicht gedraaid. Alles stond initieel gewoon vol op/maximaal (met inbus op aanvoer). De vloertemperatuur van de warme lussen ligt rond de 24,5/25. De vloertemperatuur van de koude lussen ligt rond de 20 graden. Dat lijkt niet voldoende als de kamer naar 20 graden moet verwarmen. Wat is nu verstandig om te doen om die drie lussen toch goed te laten opwarmen.
3) ik heb gelezen dat honeywell / hre80 niet goed omgaat met opentherm. Ik heb het geprobeerd en het leek goed te werken maar ik verdwaal een beetje: wat is nu het voordeel/nadeel van opentherm t.o.v. aan/uit in dit geval?
4) moet er nog een thermostaatkraan op de afvoer naar de cv ketel? (Cv ketel acteert momenteel op retour temperatuur van 23 graden. Afgelezen, niet zelf ingesteld).
5) de mt4's lijken ontzettend langzaam open te gaan. Dat kom ik ook op internet tegen. Klopt dit ook en/of heeft dit nog invloed op het systeem of de doorvoer?

Hebben jullie nog andere observaties, tips of aanbevelingen?

(ik weet dat er waarschijnlijk andere/betere systemen te krijgen zijn maar wil proberen het met het bestaande honeywell evohome systeem op te lossen. Zou toch gewoon moeten lukken zou je zeggen. Uitdagingen lijken (met mijn leken blik) niet aan evohome te liggen).

604FD0E9-47D2-4D83-ACFF-88B3F8DFDC03.jpeg E700452E-27C3-4B3B-A69D-8714BB7A844E.jpeg 4CFBCC8E-3488-4C73-BD4F-D30EBE940A91.jpeg 58D143EA-82D2-48D5-B83B-7DE6CEA17B11.jpeg 08FA3ADA-15A3-4B91-B33C-21E791E271CC.jpeg 787C25D8-17B7-494F-ADC7-31ACE05600D3.jpeg 667C91D5-0177-47E7-BBA5-1DBF33CA26AB.jpeg
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
1 pomp niet schakelen, dit is een energiezuinige pomp, stel deze in op constant drukverschil.
2 watertemperatuur ketel mag omhoog, je hebt menginjectie, deze werken met hogere aanvoer temperaturen.

3 instellen aanvoer in de aanvoer balk doe je met de thermometer deze zit normaal tussen 30 en 45 graden.
En is afhankelijk van hoe goed we vloer dit doorgeeft zodat de oppervlakte het juiste vermogen afgeeft en niet te warm aanvoelt.

4 opentherm heeft geen nut, deze geeft NL een watertemperatuur wens naar de warmte opwekking op basis van afwijking met de ruimtetemperatuur en gewenste temperatuur, maar je vloerset mengt naar een vaste waarde en werkt niet correct als deze aanvoer te laag word.

Nu de kunst.
Zorg dat je aanvoer constant is en je set op een vaste temperatuur staat.
Nu draai je de slangen met de warmste retour iets dicht en de kouden iets open.
Dit is echt een klus die dagen kunnen duren omdat elke verstelling eerst het beton moet afkoelen of opwarmen voordat het effect op de retouren zichtbaar word.
Als alle retouren ongeveer gelijk zijn zou mits de aanleg juist is de vloer overal egaal warm moeten zijn.

Je kan daarna met de thermostaatkop de aanvoer verhogen of verlagen zodat de vloer temperatuur naar wens is.
 
  • Like
Waarderingen: EmielCapelle

Auto-Geen

  • #3
Het lijkt er op dat je nu 2 kapitein heb die je verwarming regelen. Als de kamerthermostaat warmtevraag naar de regelbalk stuurt moeten de gekoppelde groepen openen, de pomp en de ketel inschakelen. Als evohome daar tussen zit ga je problemen krijgen.
Een aanvoertemperatuur van 45 graden is aan de lage kant voor een mengverdeler.
 
  • Like
Waarderingen: EmielCapelle

EmielCapelle

  • #4
-
 

EmielCapelle

  • #5
The headhunter schreef:
Je kan daarna met de thermostaatkop de aanvoer verhogen of verlagen zodat de vloer temperatuur naar wens is.
Dat is dan de knop voor de pomp? Die heeft 9 standen. Welke stand zou dan moeten? (Waar staan de standen voor? Per stand bijv 5 graden of 10 graden?)
 

EmielCapelle

  • #6
The headhunter schreef:
1 pomp niet schakelen, dit is een energiezuinige pomp, stel deze in op constant drukverschil.
Dan moet ik 'm naar rechts draaien neem ik aan; naar de vlak-grafiek ipv lineair stijgende lijn (links). Pak ik dan dezelfde waarde 3,2 l/pm op rechts?
 

EmielCapelle

  • #7
The headhunter schreef:
4 opentherm heeft geen nut, deze geeft NL een watertemperatuur wens naar de warmte opwekking op basis van afwijking met de ruimtetemperatuur en gewenste temperatuur, maar je vloerset mengt naar een vaste waarde en werkt niet correct als deze aanvoer te laag word.
Welke waarde is dat dan? Kan/moet ik die ergens instellen?
 

EmielCapelle

  • #8
Auto-Geen schreef:
Een aanvoertemperatuur van 45 graden is aan de lage kant voor een mengverdeler.
OK. Dan verhoog ik die eerst eens naar bijv 55graden?
 

Auto-Geen

  • #9
Je kan de pomp voluit op rechts zetten (waarde is opvoerhoogte in mwk) en kijken wat je probleemgroepen doen.
 

EmielCapelle

  • #10
Auto-Geen schreef:
Je kan de pomp voluit op rechts zetten (waarde is opvoerhoogte in mwk) en kijken wat je probleemgroepen doen.
Top. Ga ik doen.
Is het dan nog noemenswaardig; we wonen in een 'bungalow' met badkamer op de eerste verdieping (met vloerverwarming). De cv/vloerverwarming installatie staat op de begane grond.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
EmielCapelle schreef:
Dat is dan de knop voor de pomp? Die heeft 9 standen. Welke stand zou dan moeten? (Waar staan de standen voor? Per stand bijv 5 graden of 10 graden?)
Wat maakt dat uit? Je kan de mengtemperatuur aflezen op de mengbalk. De standen zijn een indicatie maar niet nauwkeurig en per merk verschillend. Je kan het bij het merk opvragen maar gewoon bij een opgewarmde vloer kan je hem ook aflezen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
EmielCapelle schreef:
Welke waarde is dat dan? Kan/moet ik die ergens instellen?
Op de mengkraan.
 

EmielCapelle

  • #13
Ik snap ‘m. dankjewel!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EmielCapelle

  • #14
Ik had de cv ketel gisterochtend in aanvoer naar 55graden ingesteld. Vanochtend bleef het koud in huis en bleek de maximaal beveiliging ingegrepen te hebben. Deze zat met een tierap vast op het onderblok. Nadat ik deze eraf had gehaald schakelde de maximaal beveiliging weer uit en begon de pomp weer te draaien.
Ik vraag mij daarom nu wel af;
1) op welke temperatuur treedt de maximaal beveiliging in werking? En;
2) op welke aanvoertemperatuur moet de cv nu staan. Heb 'm nu terug gezet naar 50.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #15
De maximaalbeveiliging springt in omdat er teveel heet water in één keer door de verdeler stroomt en de thermostaatkop te traag is om de aanvoer dicht te sturen op basis van de temperatuur in het verdelerblok. De oplossing is knijpen van de maximale volumestroom van CV water door de verdeler met de instelbare regelkraan op de retour links boven op de verdeler totdat de aanvoer in kW (liters per uur) matcht met het vermogen dat de verdeler kwijt kan in de vloer.

Je kan ook proberen de circulatiepomp van de verdeler een stapje sneller te zetten zodat er meer koud water bij het warme aanvoerwater gemengd wordt en de temperatuur daardoor minder snel oploopt.

Het weghalen van een (maximaal)beveiliging is nooit een goed idee. Beveiligingen zitten er niet voor niets op.

EDIT:

Ik zit je berichten nog even door te lezen en je hebt een heel ander probleem. In het eerste bericht schrijf je dat je de pomp schakelt met de thermostaat. Dit moet je absoluut niet doen want je hebt geen zoneklep vóór de mengverdeler en een A-label pomp. Als de pomp stopt loopt het hete water van de CV installatie zo door de bovenste balk rechtstreeks terug in de retour en warmte de balk op tot de CV temperatuur en schakelt de beveiliging in.

De pomp moet 24/7 aan de stroom hangen. En er moet in deze opstelling eigenlijk ook een zoneklep vóór de aanvoer van heet water.
 
Laatst bewerkt:

EmielCapelle

  • #16
Hoi Krunnie,
Dankjewel voor je reactie.
De pomp schakelt via de hce80 bij warmtevraag vanuit de vloer/verschillende thermostaten. Dat gaat in de verwarm cyclus zo'n 5/6 keer per uur 3-5 minuten lang.
Ik probeer te begrijpen wat je in je toevoeging aangeeft.
Je geeft aan (als ik het goed begrijp); een zoneklep toevoegen (open/dicht) vóór de verdeler (bijv. Een hr92 die je in zet als zoneklep? Die kent zo'n functie). Dat lost op:(?) warm cv water in bovenste balk van de mengverdeler (afvoer). De maximaal beveiliging zit echter op de onderste balk van de mengverdeler (aanvoer).

Volgens mij voorkomt de eerste bypass dit fenomeen toch? Net na de t-splitsing tussen de vloerverwarming radiatoren. Die creëert de bypass van aanvoer direct naar afvoer. Die zie ik afgesteld staan op iets van 300mbar (kan het niet helemaal goed lezen).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Die pomp kan je niet in cyclus schakelen, daar gaat hij stuk van lees de handleiding..
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #18
De druk gestuurde bypass gaat alleen maar open wanneer de thermostaatkop op de verdeler de waterstroom dicht zet. Maar als die open blijft staan heb je een kortsluiting over de bovenbalk van de verdeler naar de retour. Omdat je de pomp uitzet krijg je een verzameling warm water die als de pomp weer aan gaat langs de maximaalbeveiliging komt en die weer zou kunnen uitschakelen. Plaatsen van een zoneklep voor de verdeler om dit te voorkomen is een optimalisatie die misschien niet nodig is, maar hangt af van de positie van de maximaalbeveiliging en hoe snel die opwarmt.

Maar de stekker van de pomp rechtstreeks in het stopcontact is wel een vereiste, voor de levensduur van de pomp en functionaliteit van het systeem.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
En als de pomp blijft lopen blijft de thermostaatkraan ook werken en kan de aanvoer balk ook niet te heet worden.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

EmielCapelle

  • #20
Dankjewel! Ik snap 'm.
Hoe wordt die zoneklep dan aangestuurd (open/dicht?). Door de ketel of de hce80?

EDIT:
lees dat deze draadloos op de hce80 kan. Ga ik naar kijken.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu