Wat te kiezen ivm. o.a. inbraakveiligheid neuslatten glas

Eric Reitsema

  • #1








Goedendag,

Om te beginnen ben ik nogal perfectionistisch aangelegd, waarmee ik wellicht te ver soms in detail ga. Nu kan ik kiezen tussen de bovense neuslat of de onderste. Nu heb ik bij montage op Google gezien dat de bovenste neuslaten (lijkt mij) minder inbraakbestendig zijn dan degene onder welk volgens mij uit één stuk bestaat en veel meer gekit wordt. Klopt dit?

Bij voorbaat dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Op de bovenste twee foto's is dezelfde lat te zien. De onderste zijn te veraf genomen om de glaslat te kunnen zien.

Hoe zie je het voor je? Alle bevestigingsmiddelen zijn weggeplamuurd en geschilderd. Een inbreker breekt met een koevoet alle vier de glaslatten los, snijd de kit weg, zet een zuignap op de ruit en komt erachter dat de ruit ook aan de binnenkant gekit is :denk:
 

H@ns

  • #3
Ervaring IJkenhout? :mrgreen:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Haha, wel met het vervangen van een oude enkele ruit in de stopverf. Niet los te krijgen :shock:

Je hoort het vaker: Niet de glaslatten schroeven vanwege inbraakwerendheid. Dat vind ik behoorlijke flauwekul.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Uit PKVW, bestaande bouw, 2011:

Glaslatten
Het Politiekeurmerk Veilig Wonen kijkt bij glas voornamelijk naar de plaatsing van glaslatten. Zijn glaslatten aan de binnenzijde geplaatst, dan kan een inbreker er niet bij en is het dus in orde. Bij glaslatten aan de buitenzijde moeten bewoners maatregelen treffen. Verticale glaslatten moeten dan zes centimeter vanuit de hoek en minimaal om de twintig centimeter worden vastgeschroefd en/of over de hele lengte worden vastgezet met hechtende kit. Kitten én schroeven mag uiteraard ook.

Omdat uit onderzoek blijkt dat inbrekers zelden glaslatten losschroeven, is de toepassing van beveiligde schroeven niet verplicht.

Inmiddels bestaat er nog een methode die het uitnemen van buitenbeglazing voorkomt. Daarbij wordt lijmende kit (MS-Polymer) aangebracht overeenkomstig de Nederlandse Praktijk Richtlijn (NPR) 3577. De glasbranche past deze nieuwe manier van kitten steeds vaker toe. Op het hout van het kozijn en op het glas wordt een randje van minimaal vijf millimeter lijmende kit aangebracht.

Uit een test bleek dat het hierdoor onmogelijk was om een ruit er in zijn geheel uit te krijgen. Voordeel van deze methode is, dat de ruit in het kozijn kan worden vastgezet, zonder dat de ruit verwijderd hoeft te worden, terwijl voor de glaslatten dan geen verdere maatregelen noodzakelijk zijn.
 

Eric Reitsema

  • #6
Goedemiddag,

Alvast bedankt voor het meedenken! Ik ben nogal iemand die dingen uitzoekt en ben alweer een stuk verder.

Vriendelijke groet.

P.S. De bovenste neuslat vind ik iets mooier maar er blijken wat stukjes alu. op hardhouten plaatjes tussen te moeten voor montage en de afstand tussen neuslat en kozijn. Althans veel op Goolgle gezien. De onderste zie je niet zo veel meer. Probleem is dat ik op Google te vinden ben als een bedrijf met 'Audio' met adres etc., en ik gok dat dit inbrekers aantrekt. Reeds een keer binnen drie jaar ingebroken en een truc waar de politie van zei dat ik wel 112 had kunnen bellen. Afijn. Inmiddels hoop licht rondom maar dat is weer een andere rubriek :wink: .
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Kan je nog eens vertellen wat nu het verschil is tussen de neuslatten op de foto's? De bovenste twee foto's zien er voor mij exact hetzelfde uit. De onderste twee zijn te ver weg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bij de bovenste foto zijn de neuslatten recht, bij de onderste foto's zijn er "halve manen" uit gefreesd.
 

H@ns

  • #9
De bovenste is een echte neuslat, de onderste zijn geventileerde glaslatten. Die laatste variant wordt volgens mij niet meer gebruikt tegenwoordig i.v.m ervaringen van toch rotten op lange termijn.
Voor de inbraakgevoeligheid maakt het geen moer uit zolang je maar goed kit en schroeft/nagelt. (zie vorige opmerking hierover)
@Reitsma: Als je een fervent Google-aar bent dan heb je vast ook deze al gevonden? :wink:
Zo niet, zeer de moeite waard om eens te lezen. En verrassend genoeg ook van dit forum :lol:
 

Eric Reitsema

  • #10
Goedenavond,

Super bedankt voor de informatie en de moeite om de reageren. Andere topic geeft inderdaad ook hoop informatie.

Vriendelijke groet, :D
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Geventileerde glaslatten ( maakt u zich niet ongerust, dat zijn beide op de foto doch de bovenste noemen we heel toepasselijk neuslat ) worden in de praktijk verschillend vast gezet.
De geventileerde glaslat met de halve manen met rvs brads minimaal 55 mm of nagels ( zelden met schroeven vanwege de breedte, max 25 mm V3 ) en de neuslat, breedte tot 75 mm, met ofwel rvs brads of schroeven. Neuslatten rusten op 3 tot 5 mm hoge kunststof strippen of afstandsrondjes waardoor de schroeven worden aangebracht die hier voor de ventilatie zorgen. Door de strippen enigzinds schuin naar de buitenkant van de onderdorpel te leggen wordt een goede condensafwatering geborgd.

Vastlijmen met lijmkit moet u vooral doen, en dan het liefst met een Hi-tack kit. U bent er dan van verzekerd dat bij ruitvervanging ook de onderdorpel aangeheeld kan worden want lijm kit heeft een ongekend hechtend vermogen en u gaat hieruit echt de brokken hout meetrekken.

Esthetisch is lijmen uiteraard een fraaie oplossing die, zolang de ruit niet vervangen hoeft te worden, ook duurzamer is omdat er geen oppervlaktebewerking aan de neuslat nodig is.
 

Eric Reitsema

  • #12
Goedemiddag,

Bedankt voor de uitleg :) . Zelf ben ik echt een begin-klusser en ben blij dat ik hier info kan krijgen.

Vriendelijke groet, Eric
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu