Wat haal ik me op de hals bij verf spuiten?

Bbabe

  • #1
Voor ons kantoor hebben wij een aantal mooie kasten bestaande uit oa plaatjes MDF. Deze heb ik een tijd geleden gerold met een hoogglansverf op terpetine basis (eerst een primer eronder) en het resultaat vond ik tegenvallen: sinasappelhuidje.

Nu willen we ze graag in een andere kleur en ga ik het dus nogmaals proberen op de achterkant van de MDF plankjes. Ik wil graag hele strakke hoogglans kasten. Het betreft zo'n 100 (!schrik niet) plankjes van rond de 40*40 cm. Professioneel laten spuiten gaat me dan te duur worden.

Ik heb dus bedacht ze zelf te gaan spuiten en ben me dus gaan verdiepen in verfspuiten. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer... Electrisch of met een kompressor? HVLP? etc. Heb in verfwinkel inmiddels een goed merk verf gekocht (op terpetinebasis) en een primer. Nu kwam daar net een verfspuiter binnen, die het me afraadde: techniek zou te moeilijk zijn en er ontstaat een "vette" mist die overal neerslaat....

Inmiddels heb ik een lege woonkamer (ivm droogtijd tussen plafond stucen en witten) met een mooie afgedekte vloer en heb ik dus de volgende vragen:
- denk aan spuiten met een kompressor: voldoet iedere DHZ kompressor? (is er nu 1 in de aanbieding met max 8 bar, aangezogenlucht 176 liter/min en inhoud 24 liter)
- voldoet zo'n simpel (vaak niet te duur, rond de 25 euro) spuitpistool van de bouwmarkt? Of kan ik beter echt naar een HVLP op zoek gaan? Zag er een aantal van WAgner, is dat wat?
- is binnen spuiten met verf op terpetinebasis echt zo gevaarlijk (ontplffingsgevaar ed)
- is de techniek makkelijk aan te leren?
- voor mij de belangrijkste vraag: Hoe zit het met die spuitnevel? Slaat dat maar een meter rond mijn werkstuk neer, of wordt echt m'n hele kamer geverfd?

Ben benieuwd naar jullie reacties. Hoop dat de antwoorden me verder helpen en de spuitnevel meevalt.
Heb namelijk al veel meer meubelstukken in m'n hoofd, die ik mooi strak gelakt wil hebben.... :wink:

Bedankt alvast!
Bbabe
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Ja terpentine damp is zeer licht ontvlambaar(explosief), en mogelijk zeer giftig.

Spuitnevel komt overal en niet alleen 1m rond je werkstuk.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Los van de technische details denk ik aan het volgende:
Binnen spuiten zonder een profi afzuiginstallatie moet je niet doen, dat wordt inderdaad een vette mist.
Dan helpt zo'n wit mondkapje ook niet meer.
100 plaatjes van 40 x 40 dat is 4 x 4 meter aaneengesloten als je die plankjes allemaal neerlegt dan daalt de nevel van het spuiten overal neer dus dat gaat geen hoogglans worden.
 

Bbabe

  • #4
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Maar begrijp ik nu goed dat
a. binnen spuiten geen optie is?
b. spuiten niet de oplossing is voor mijn gewenste eindresultaat?

Maar hoe doen andere hobby-isten dat dan? Gaat iedereen buiten spuiten (stof, vliegjes en ander rondwaaiende zaken?) of heeft men zo'n afzuiginstallatie?
Kan ze toch ook 1 voor 1 spuiten en dan wegleggen om elders te drogen?

Bbabe
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Als ik spuit doe ik dat buiten bij windstil weer onder een afdak.
 

Fiesiekus

  • #6
Verfspuiten is een heel leuke en dankbare klus. Je legt alle MDf-plaatjes op (een) handige rij(en), maakt de verf voldoende dun en gaat spuiten.

Je dekt ramen en vloeren af met plastic folie en zorgt voor zo weinig mogelijk tocht. Na de eerste spuitlaag laat je alle nevel uitzakken en de volgende dag kan je (indien noodzakelijk) een 2-de laag erover spuiten.

Vergeet niet je verfspuit e.d. grondig met terpetine door te spuiten zodat verfresten geen "plak" meer kunnen geven.
 

Ralph

  • #7
In huis spuiten is totaal kansloos, overal waar een beetje ventilatie trekt zal een spoor van spuitnevel langs trekken.
In een schuur zou het kunnen met telkens een paar plankjes.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Moet er trouwens niet met wasbenzine verdund worden?
 

Ralph

  • #10
Yep....waasvrije wasbenzine.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Nooit binnenshuis spuiten i.v.m. schadelijke dampen en daarnaast spuitnevel, in geval van mengen met wasbenzine komt hier explosiegevaar bij.
Mijn ervaring is dat met een elektrische verfspuit minder nevel ontstaat, ook hier niet binnenshuis spuiten.
Als u gaat spuiten dan bij een lage luchtvochtigheid en met een afscherming met dunne plastic folie, de spuitnevel slaat dan voor het grootste gedeelte op de folie.

Milieutechnisch gezien laten spuiten door een bedrijf :idea:
 

Bbabe

  • #12
Bedankt voor al jullie reacties.

Deze hebben er in ieder geval toe geleid dat ik mijn verf / spuit project nog even ga uitstellen en het zeker niet in huis ga doen (wel goed ventileren, maar geen tocht veroorzaken, giftige dampen, explosiegevaar, allemaal redenen die me niet zo'n goed gevoel geven).

Over enige tijd is de garage ook leeg, dus wellicht dat ik deze tijdelijk kan misbruiken om m'n 100 plankjes een kleurtje te geven...
Ondertussen ga ik goed oefenen met een kwast en rolletje (op deuren en kozijnen) of ik het daar mooi glad mee kan krijgen.

Thx,
Bbabe
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Heel verstandig.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Ik zou hierbij graag wat praktijkervaring en tips uitlichten met betrekking tot het spuiten van verf binnen.

Dat u binnen niet moet spuiten is kolder. Het gaat erom waarmee en hoe om een goed resultaat te bereiken zonder dat uzelf en de omgeving schade oplopen en er meer verf ronddwarrelt dan er op het te spuiten object terecht komt.

Het verspuiten binnen's huis van oplosmiddelrijke verven doen we al tijden niet meer, daar zijn speciale easy=spray watergedragen verven voor, die een lagere viscositeit hebben en spuitklaar door de fabrikant worden aangeleverd. Goed voor u en de omgeving.

U verspuit deze met een spuitinstallatie die een paar duiten kost, maar in noodsituaties hebben we ook leuke resultaten met de door u laatst genoemde sprayers bereikt, echter niet met een 8 baar compressor met daaraan een verspuit zonder waterfilter.

Spuiten met een 8 bar compressor en een verfspuitset van oplosmiddelrijke verf moet u vooral niet proberen: deze luchtpompen hebben standaard geen waterafscheider: u begrijpt het al: de aangezogen zeer vochtige lucht wordt geforceerd gemengd met de oplosmiddelrijke verf, derhalve alvast een garantie om uw plankjes in de openhaard te verbranden.

Inderdaad, met laatst genoemde spuitjes krijg een een denderende "overspray" zoals dat heet, met een prof. installatie, dus comporessor apart en opvoerpomp heeft u slechts 2 a 3 cm overspray indien uw druk en nozzzle juist zijn.

Akkoord, met de nu verkrijgbare watergedragen lakken kunt u nog geen super hoogglans bereiken, maar we zijn al een eind op weg met watergedragen PU alkydemulsie lakken. Deze hebben overeenkomstige eigenschappen met alkydverven.

Ik zou u toch willen adviseren bij een spuitapplicatiebedrijf te informeren wat het spuiten van uw plankjes kost...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Met je eens Kees maar de apparatuur die jij aanhaalt zal een gemiddelde klusser niet aanschaffen of huren omdat het te duur is en enige ervaring toch wel noodzakelijk is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Precies Jan,

Daarom verwijs ik de vragensteller ook naar mijn laatste opmerking :wink:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Volgens mij kan je ook een behoorlijk strak resultaat bereiken met een goede roller en dito verf.
mij lukt dat namelijk ook.
Ga eens langs een goede verfzaak voor wat advies.


ps. strak hoogglans spuiten lukt alleen met perfect gladde ondergrond.
doordat de verf erg dun is zie je elke oneffenheid van de ondergrond

Je moet dus ook eerst een grondlaag aanbrengen en schuren.
 

Jeroen94704

  • #18
Zelf heb ik redelijk wat tijd en moeite gestoken in het spuiten met een electrische spuit van 75 euro en zelf-verdunde alkyd-verf. Mijn conclusie is dat dit niet de moeite waard is, en wel om de volgende redenen:

- Het is lastig om de verf op de juiste viscositeit te krijgen
- Als hobbyisten hebben wij thuis geen ruimte die voldoende stof-vrij is. Je krijgt dus sowieso stof op je werkstuk, wat het strakke resultaat niet ten goede komt
- Het vorige punt wordt nog versterkt doordat je je werkstuk plat moet neerleggen (anders krijg je met de verdunde verf zeker zakkers)

Al met al is het super-strakke resultaat dat jij en ik zoeken met deze methode (bijna) niet te halen.

Met een rollertje en secuur werken haal je een resultaat dat misschien niet zo mooi is als je zou wensen, maar nog steeds heel acceptabel, en voor een fractie van de tijd/geld die spuiten kost.

Of je laat het doen, natuurlijk, zoals anderen al suggereren.
 

Pigion

  • #19
Ik heb redelijk goede ervaring met een lagedruk spuitsysteem. De verbinding tussen compressorunit en spuit, is een dikke slang, zoals ook voor vijverpompen wordt gebruikt. De verf moet erg dun zijn, echter geen spuitnevel. Door de dune verf heb je snel zakkers, dus meerdere lagen aanbrengen. Super hoogglans wordt het echter niet met die watergedragen verf. Helaas kan ik het niet beter uitleggen, mag geen fabrikant noemen.
Pigion
 

Black Knight

  • #20
Zelf al heel wat ervaring met compressor + standaard verfspuit. Spuiten doe ik altijd buiten bij stil weer of onder dak van hangar, dus ventilatie is geen probleem. Heb 1 x een aanhangwagen binnen in werkplaats gespoten door slecht weer en alles in de buurt zat onder de nevel, dus dat doe ik sowieso niet meer :roll:

Verf mengen en de juiste viscositeit krijgen is echter een kwestie van ervaring. Te lopendig is risico op aflopers en te stijf is vaak bij glanzende lakverf oorzaak van matte vlekken als resultaat.

Zelf gebruiken we hier meestal verf van dezelfde fabrikant, denk dat het alkydverf is, zich goed laat verwerken en niet te duur is.

Rollen heb ik echter ook al goede ervaringen mee, maar doe dat meestal alleen bij kleine werkstukken of stukken met veel profielen. Op grote vlakke stukken is spuitwerk toch net dat beetje strakker
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu