Vloerverwarming wordt niet warm (genoeg)

TimC78

  • #1
Hoi, na wekenlang zelf van alles proberen, hierbij de hulpvraag aangezien wij er zelf niet uitkomen...

Er zijn al vele onderwerpen over hetzelfde onderwerp maar deze hebben ons nog niet geholpen aan een oplossing ☹


We hebben recent een ander huis gekocht. Dit huis had reeds vloerverwarming.
Deze vloerverwarming was aangesloten via een stalenbuizen netwerk samen met 2 grote convectorputten.

Aangezien we vermoeden dat dit stalen buizen netwerk al sinds de bouw van het huis in de grond zit (1980) hebben we dit laten vervallen en door middel van meerlagen buis bovengronds vervangen. (Vandaar de 2 opstaande leidingen rechts op de foto)

We moesten in verband met verbouwen van een aantal kamers toch al aan het cv netwerk werken, dus konden we dit prima meenemen.



Technische Situatie:

CV keten (Remeha Tzerra Ace 39C) hangt in de bijkeuken.

AanvoerLeiding (26mm) loopt vanuit de ketel direct naar de zolder en komt via het plafond uit bij de verdeler (lengte 25 meter)

Oude 6 groeps unit vervangen door een nieuwe met flow meters (Jaro) om zo beter iedere groep te kunnen inregelen.

Vanaf de ketel loopt er ook een 26mm ring naar de andere radiatoren.

Alle groepen doorgespoeld tot er schoon water kwam.

Pompsnelheid ketel staat op 100% bij in bedrijf en 40% bij moduleren.

Vvw pomp is een Wilo Para HU 25/6-43/SCU

Retourventiel staat geheel open.





Nu hebben we het volgende probleem:



We krijgen de vloer van de woonkamer en hal, daar waar de vloerverwarming ligt, niet warm, thermosstaat staat ingesteld op 23 graden, maar temperatuur in de woonkamer komt niet boven de 20 graden.

Als ik dan kijk naar onze installatie:

Aanvoer CV naar het CV circuit ingesteld op 80 graden (als start..), ketel brand ook continu en aanvoer boven de thermosstaatkraan is heet (niet vast te houden)

Nu krijgen we de temperatuur niet hoger dan 30 graden.

Aangeboden water boven de thermosstaatknop zou met de voelproef heet genoeg moeten zijn, (gemeten met een IR thermometer op de leiding geeft is 54 graden)

Retourwater mengventiel staat momenteel bijna dichtgedraaid, wanneer ik dit verder opendraai blijft de temperatuur hangen op 27-28 graden op de meter van de mengbalk. Met 1 slag open komt het water tot 30-31 graden.

Aangezien het lang kan duren voor de vloer opwarmt hebben we de proeven steeds voor 24 uur gedaan na een wijziging.



Verwachting is dat de temperatuur op de mengbalk na een lange tijd dezelfde temperatuur zou moeten worden als de ingestelde temperatuur op de thermosstaatknop, zelfs met het mengventiel van het reotourwater volledig open.

Iemand enig idee wat we verkeerd doen ???

We twijfelen nu aan alles…
vvw unit.jpg
vvw unit.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • The headhunter

    Specialist Elektra
    • #2
    transport naar de set lijkt niet voldoende, Dit houd vaak in dat de waterzijdige balans niet juist is.
    Dus andere afgiftebronnen hebben minder weerstand dan de set en nemen daarom teveel water.
    Zet de andere afgiftebronnen maar eens dicht en kijk dan of de temperaturen in de verdeler wel gehaald worden.
    Zit er niet een voorinstelling onder de thermostaatknop en de kraan erboven?
     

    TimC78

    • #3
    Hoi, alle andere radiatoren reeds geknepen, door de voetventielen op een kwart slag na dicht te draaien. Daarnaast staat alleen de badkamer radiator open, rest is dicht.
    Temp aanvoer lijkt echt hoger te liggen dan de ingestelde temp op de knop.

    Kraan boven thermosstaatknop staat helemaal open, maar bedoeld als afsluiter om zo niet heel het leidingsysteem watervrij te moeten maken als we iets aan de verdeler moeten doen.
    Voorinstelling onder de thermosstaatknop zegt ons niks... hoe kom je daar achter??
    Alvast bedankt voor de hulp!
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #4
    thermostaatknop eraf halen, daaronder zit dan de voorinstelling.
    Als de kraan eraf is moet de temperatuur in de verdeler ook oplopen tot maximaal.

    Leidingen lopen ook omhoog, als deze elders weer zakken zit er dan ook een ontluchting op het hoogste punt?
     

    TimC78

    • #5
    Oke, die voorinstelling moet deze dan open of dicht of hoe bepaal ik dan de juiste stand?
    Kraan eraf kunnen we inderdaad nog proberen... als dat wel werkt, wat is er dan aan de hand??
    Op het hoogste punt zit inderdaad een automatische ontluchter.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #6
    OPEN dan krijgt hij meer water, dicht minder.
    Ik stel ze in door te kijken of ik bij die stand juist kan regelen met de thermostaatknop.
    dus open en dan de knop op 40 graden, regelt hij dan rond de 40 graden is dat goed, dan gooi ik hem naar 30 graden en kijk of hij daar ook rondom blijft regelen, en dan met de recirculatie ventiel en de aanvoer van de ketel spelen tot ik zo koud mogelijk kan aanvoeren en toch de juiste afgifte houd, dat zal hier lastig gaan omdat convectoren vrij heet aanvoer nodig hebben voor juiste werking.

    Dan kijk ik nar een uurtje als de retour vanuit de vloer oploopt of dit nog steeds het geval is.
     

    Bernhard

    • #7
    vvw unit.jpg
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #8
    Dat is vreemd, alle verdelers die ik tegenkom is de leiding recht boven de pomp met thermostaatknop de aanvoer, deze begrenst/ regelt de maximale aanvoer in de aanvoerbalk aan de onderzijde.
    De meest rechtse is hier de retour zoals eigenlijk altijd.
     

    TimC78

    • #9
    Deze installatie is de leiding recht boven de pomp ook de aanvoer. De door Bernhard omcirkelde 'moet aanvoer zijn; is in ons geval de afvoer.
    De afvoer had ik reeds gechecked, deze staat geheel open. De aanvoer onder de thermosstaatknop hadden we nog niet nagekeken, dat zal ik zo thuis eens doen.
    De witte dop boven de thermosstaatkraan staat wel 100% open, je voelt ook duidelijk de warmte bij de thermosstaat kraan.
     

    TimC78

    • #10
    Wat zou bij een aanvoer van de ingestelde 45 graden de ideale flow zijn? En maakt het dan uit (buiten het energie verbruik) welke verdeler pompstand je dan kiest?
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #11
    Rechts is de aanvoer dus boven de pomp. Draai het retour ventiel links boven geheel open.
    Weet niet of je de groepen al op dezelfde flow hebt gezet met de inregelventielen zo niet doe dat eerst eens. stel alles eerst eens af op 0,1 of 0,2 op de flowmeters.
    Dan kijk je nog even naar de instellingen van de pomp deze heeft 2 rijen van 3 lichtjes boven in, stel deze zo in dat de beide middelste lampjes branden (fabrieks en voorgeschreven instellingen) en laat deze eerst eens even voor een week draaien, 24 uur is nu eenmaal te kort om dit te testen.
    Voor het hoe in te stellen zie de handleiding van de pomp.
     

    TimC78

    • #12
    Dank je de Loodgieter, voor je reactie. We hadden reeds al de flow meters op enezelfde flow gezet, alleen dan op 1 lt/min ipv 0.1 dus dat kunnen we eens proberen.
    Het retourventiel links boven staat op een halve slag na helemaal open, zal die halve slag ook nog opheffen straks.
    Pomp eens instellen op de fabrikesinstelling en dus meer dan 24 uur draaien, daar gaan we mee aan de slag.
    We houden je op de hoogte!
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #13
    was mijn fout op 1-2 l/min was te laat kon niet meer bewerken, maar zijn de 3 wite slangen radiatoren?
     

    TimC78

    • #14
    Hoi hoi, pomp nu ingesteld op fabrieksinstelling en trap 2 zoals De loodgieter beschreef.
    Welke drie slangen bedoel je? Rechts op de foto zie je 2 witte slangen omhoog steken, dat is van de oude ondergrondse aansluiting.
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #15
    neen was niet voor jouw topic bedoeld de witte slangen sorry voor de verwarring
     

    TimC78

    • #16
    De Loodgieter, dank je voor de gouden tips! Onze vloerverwarming lijkt nu steeds beter te werken! flow op 1 l/min ingesteld en de stand zoals je zei. Retourwater nu rond de 40 graden, en vloer warmt langzaam op! Top!
    We kunnen nu denk ik steeds meer retourwater gaan bijmengen wanneer de vloer op temperatur is denken we, hoe meer hoe beter toch voor de temperatuur in de vloer te houden??
     

    TimC78

    • #17
    Update: Bij de flow van 1 ltr/min (stond eerst wat lager) komt de temperatuur meter op de retour balk niet hoger dan 30 graden. Bijmengen van retourwater staat half open. Thermosstaatkraan ingesteld op 50 graden.
    CV ketel ingesteld op 70 graden. Deze staat bijna de hele dag te stoken... Woonkamer temp blijft op 21 graden hangen, waar ik 23 graden heb ingesteld. Lijkt dus alsof er nog niet genoeg vermogen de vloer ingaat??
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #18
    30 graden retour is prima.......
    Ik denk dat je 30 graden aanvoer bedoeld(onderste balk)

    en wat zijn de aanvoer en retour bij de ketel?

    Als je pp017 en pp018 verhoogt zal er meer water verpompt worden, zolang je geen stromings geluid hebt mag deze zo hoog mogelijk iig als test.Schrijf wel even je uitgangswaarde op voordat je iets wijzigt!
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #19
    TimC78 schreef:
    Lijkt dus alsof er nog niet genoeg vermogen de vloer ingaat??
    Even mijn gedachten spinsel. Of het systeem kan het vermogen niet afgeven.
    Bijvoorbeeld te weinig meters slang. Daardoor kan de temperatuur van het retourwater te hoog blijven en de ketel gaat niet meer warmte geven dacht ik.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #20
    Dat is dus dT dat is de afgifte.

    Als de vloer het niet afgeeft gaat de retour omhoog.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu