Vloerverwarming wordt niet warm (genoeg)

TimC78

  • #21
Ja sorry, 30 graden op de temp meter op de onderste balk inderdaad.
pp017 en pp018 had ik reeds mee gespeeld (sorry niet eerder vermeld...) deze staan nu op 60% ipv de originele waarde van 30% ik hoor geen stromingsgeluiden tot nu toe
aanvoer en afvoer kan ik niet heel goed meten, met een goedkope IR thermometer komt er 51 graden in, retour heb ik niet opgeschreven....
 

TimC78

  • #22
wat zou de ideale delta T tussen aanvoer en afvoer moeten zijn?? groepen zijn ongeveer 10 m2 groot, dus ik weet niet hoe ik erachter moet komen of de afgifte niet goed is?
Zou ik dan de flow door de vloer moeten verlagen? Als ik dat doe tot 0.5 l/min dan gaat wel de temperatuur op de meter van de onderste balk van 30 naar 40 graden.... vloer voelt dan alleen niet niet overal warm?
Pomsnelheid van de verdeler staat op standje 2, wat is de invloed van het verhogen van deze?
 
Laatst bewerkt:

Auto-Geen

  • #23
Met 30 graden de vloer in en een flow van 0,5 liter/min gaat de gaat je vloer niet van warm worden.
 

TimC78

  • #24
Hoi Auto-geen, bij 0.5 l/min en verdeler pomp op standje 2 is de temp 40 graden, alleen heb ik niet het idee dat de vloer overal warm wordt (de blote voeten test...)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #25
Nee dat zegt hij toch ook?

De dT ligt normaal tussen 5 en 10 graden waarbij 10 al vrij hoog is. verlaag je het debiet dan vergroot de dT.gemeten tussen slang aanvoer en slang retour.

Maar jouw probleem begint al bij de aanvoer dus zorg nu eerst dat je voldoende energie naar de verdeler krijgt.
Ik vind het vreemd dat je met een aanvoer van 70 graden en 50% bijmenging van 20 graden de temperatuur niet boven de 45 graden kan krijgen
 

TimC78

  • #26
Auto-geen had het over 30 graden, maar bij een lagere flow stijgt de temperatuur, in dit geval dus naar 40 graden, dus is de delta t ook kleiner.
Wij krijgen dus niet gevonden hoe het kan, vandaar de schreeuw om hulp...
Heeft de stand van de verdeler pomp ook nog invloed op het debiet?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #27
Dat kan niet, als jij je stroming naar beneden brengt door de vloer zal de retour kouder worden.

De verdeler pomp bepaald het debiet door alleen de vloer, de stroming door de slangen als deze tenminste hydraulisch neutraal staat.

De ketel pomp bepaald het transport van ketel naar verdeler.

De mengtemperatuur(onderste balk) en retour(bovenste) is de dT van de vloer.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #28
Mensen zijn heel slecht in het voelen van temperatuur. Leg een paar uur een matje, stapeltje oude kranten mag ook, op de vloer en doe dan die test nog eens. Dus even met je blote voeten op het matje/ en even op de vloer. Ik of we horen het graag.
Kan even niet vinden van welk materiaal je vloer is. De test is doe je op een ondergrond van steen.
 

TimC78

  • #29
Beste Wgb, er ligt een tegelvloer, over het gehele oppervlak dezelfde tegel
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #30
Ik begrijp nu wel waarom dit zo lang duurt.
 

TimC78

  • #31
Hoe bedoel je The headhunter? Opwarmen? Ja dat weten we, alleen na dagen opwarmen veranderd er helaas niks, temperatuur blijft hangen...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #32
Nee, het ontbreekt aan structuur.

Wij vragen een meting, komt halve info terug.
Wij doen een suggestie je voert maar de helft uit.

Aanvoer temperatuur ketel, retour temperatuur ketel?
Dit geeft ons een idee van circulatie.

Aanvoer temperatuur in de aanvoerbalk(onder), en retour in de retourbalk(boven).
Dit geeft ons een idee van afgifte.

Tot nu toe komt de aanvoer balk niet op temperatuur, dus daar moet eerst aan gewerkt worden, als die de temperatuur gaat halen kan je de stroming door de vloer vergroten en mogelijk zelfs de aanvoer vanuit de ketel verlagen.

Wat is de reden van die nieuwe leiding? En op welke basis is deze diameter gekozen?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #33
Je schrijft dat de cv leidingen vanuit de bgg eerst omhoog gaan en dan weer terug naar beneden naar de verdeler. Het is een mogenlijkheid dat je lucht in het bovenste deel hebt zitten waardoor je geen optimale doorstoming krijgt/hebt wil je dit eerst even controleren.
 

TimC78

  • #34
Ah mijn excuses The headhunter. Ik heb zojuist de temperatuur via een IR thermometer op beide balken gemeten. Aanvoer 29.3 graden, retour 24.8 graden (op de balk)
Thermostaatkraan staat op 50 graden ingesteld, aanvoer boven deze kraan is te heet om te pakken...

De loodgier, boven op het hoogste punt zit een automatische ontluchter (nieuw) dus ik neem aan dat er geen lucht meer zit... als ik aan de leiding op zolder voel, voelen deze ook overal even warm.

De diameter van de leidingen zijn gekozen op advies van de Warmteservice en een loodgieter kennis van een vriend.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #35
TimC78 schreef:
Beste Wgb, er ligt een tegelvloer, over het gehele oppervlak dezelfde tegel
En ook nog verschil gevoeld tussen de temperatuur van de tegelvloer en die van een kleedje/krant wat je op de vloer hebt gelegd.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #36
Dat de kraan te heet is maakt niet uit, als daar 1l/min doorheen gaat is de kraan wel heet maar er is niet voldoende energie om de +12l/min door de vloer op 35 graden te brengen.

Als de.leidingen op.zolder.allemaal even heet zijn loopt het water dus sneller via een andere weg dan via de set.

Waterzijdig dus geen balans zit er ergens een bypass?Als deze te vroeg opent verlies je daar opvoerhoogte van de CVpomp.
Anders van de radiator waarvan de retour het heetste is deze iets knijpen.

Er moet meer water naar die set.
 

TimC78

  • #37
Hoi, er zit op zolder (nog) geen bypass. Momenteel gebruiken we 1 radiator die altijd een slag openstaat (zonder thermosstaat kraan) als soort van bypass. Ik zojuist deze geknepen, stond redelijk ver open op het voetventiel en retour was goed heet..

Maar je opmerking over te weinig doorstroming zet me wel aan het denken, alleen weet ik niet hoe ik dit kan controleren?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #38
Dat gaat u niet lukken.
Je hebt geen meetpunten voor drukverschil of stroming.

Als aanvoer en retour op de ketel bijna gelijk zijn stroomt er teveel water door de radiatoren dus deze moeten verder dicht deze moeten tussen de 10 en 20 graden verschil hebben tussen aanvoer en retour.
Elke verandering duurt minimaal 15 minuten voor effect zichtbaar word aan de uitgang, heb dus wat geduld.

Mocht u een bypass plaatsen plaats deze dan vlak boven de vloer set, lekker ver van de ketel.
 

TimC78

  • #39
De aanvoer en retour verschillen dus 5 graden ongeveer..
Alleen bij de ketel komt relatief veel koud water terug, aangezien de massa van de vloer langzaam opwarmt. De vloerverwarming zit op een eigen 'ring' die vlak voor de ketel samen komt met de ring van de radiatoren op de bovenverdieping.Dit heb ik geprobeerd waterzijdig zo in te regelen dat het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour 15-20 graden is bij de ketel.
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #40
Met welk doel?
Radiatoren zitten op een dT van 20 max.
Vloerverwarming zit met de retour op 25 á 30 graden door de mengverdeler, hetgeen inhoud dat jouw inregelen de radiatoren veeeeel meer water heeft dan ze nodig hebben omdat hun retour de koude retour van de vloer moet opwarmen tot de door u gewenste dT van 20.
En alle water dat door de radiatoren gaat kan niet door je verdeler.

Er moet meer water naar de set.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu