Vloerverwarming wordt niet warm (genoeg)

TimC78

  • #41
Hoi de ketel sloeg steeds af op een te groot temp verschil tussen aavoer en retour. Met alle radiatoren dicht loopt ie steeds in die zelfde error.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #42
Dat zal idd bij alle radiatoren gesloten, de afgifte is dan te laag en dan schiet de temperatuur door.
Maar inregelen op een dT van 20 op de retour van de ketel is niet de oplossing

De vraag blijft waarom is er niet voldoende transport naar de set.

Met 70 graden aanvoer zou je makkelijk de 45 graden in de verdeler moeten kunnen halen.
Dus....
Ergens een opstructie? Knikje in de leiding een stukje afdichtband tussen de koppeling, een kraan die toch niet juist werkt, lucht.
 

TimC78

  • #43
Knikje lijkt onwaarschijnlijk, we hebben de gehele leiding nagelopen, verdenking blijft de kraan eigenlijk. Wat ik nog niet geprobeerd heb, is deze er vanaf te halen om te zien of we dan wel meer warmte in de vloer krijgen. Misschien staat de instelling van de kraan onder de knop wel verkeerd??
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #44
The headhunter schreef:
transport naar de set lijkt niet voldoende, Dit houd vaak in dat de waterzijdige balans niet juist is.
Dus andere afgiftebronnen hebben minder weerstand dan de set en nemen daarom teveel water.
Zet de andere afgiftebronnen maar eens dicht en kijk dan of de temperaturen in de verdeler wel gehaald worden.
Zit er niet een voorinstelling onder de thermostaatknop en de kraan erboven?
 

TimC78

  • #45
Na wederom een avond onderzoek en test:
voorinstelling onder de thermosstaatknop: stond geheel open.
Alle radiatoren dicht en alleen vloerverwrarming aan: Vrij snel error ketel: H01.05: te einig stroming of waterduk niet OK.
Toen 1 radiator iets opengezet, ketel bleef draaien.

Na half uur branden ketel: temperatuur onderste balk ongeveer 30 graden...(thermosstaatkraan toevoer verdeler op 50 graden)
Na wederom een half uur, nog steeds 30 graden.

Toen besloten 2 groepen dicht te draaien op de verdeler: temperatuur liep binnen 15 minuten op naar 38 graden. Flow op de overgebleven 4 groepen op 1 lit/min gehouden.

Het lijkt er dus op dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan?

Nu ga ik misschien iets heel stoms zeggen, maar zou het aan het expansievat kunnen liggen??
Ik heb hier eerder nooit over nagedacht of de optie gehoord, maar nu ik alle stappen naloop, kom ik daar uit...
Heb namelijk een 18 liter /05 bar vat hangen en volgens mij is dat niet correct voor een installatie met een ketel van 35 Kw
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #46
Nee die heeft hier niets mee te maken.Je hebt geen drukstoring.

Je hebt niet voldoende transport naar de set.
Elke groep zou ongeveer 1200w moeten hebben. 100-130w m2.

Je hebt dus door dit experiment weer bevestigd dat je maximaal 4800w kan aanvoeren, je komt dus 2400w transport te kort.

Er komt genoeg water voor 4 groepen, maar niet voor 6.

Welke leiding maat ligt er 26mm of 20?
 

TimC78

  • #47
Ik dacht ik heb het probleem gevonden... verdorie ;-)
Er ligt 26mm
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #48
26 zou technisch makkelijk die 6kw kunnen doen.
Dus appendages nazien.
Indien mogelijk zo min mogelijk onderdelen ertussen.
Ik zie bv 2 kranen achter elkaar haal er 1 tussenweg of een maat groter ertussen, ik neem dat deze dient voor een aan/uit regeling.

Dat kan je later slimmer anders doen, dan verbruikt de pomp ook minder.
Je zet op de groepen een thermomotor.
Bij vraag gaan die open en de pomp houd de druk constant, bij sluiten zal de pomp dat ook doen maar omdat er geen stroming is in de slangen gaat deze heel weinig energie gebruiken en heel langzaam draaien.
 

Bernhard

  • #49
Het thermoventiel is een bewaking/veiligheid voor te hoge temperatuur in de slangen.
Het is geen temp.regeling.
De uitgaande watetemperatuur naar de slangen is/moet gelijk zijn aan de retourtemp naar de ketel.
Met deze opstelling kan in de verdeler nooit water van de ketel met een hogere temperatuur komen
 

TimC78

  • #50
The headhunter, Er zit vanaf de ketel tot aan de verdeler helemaal niets tussen... is een directe lijn.. Dus ik weet niet wat ik daar nog na moet kijken eerlijk gezegd? (is geknelt bij de ketel)
De kraan is bedoeld als aan/uit regelaar inderdaad.

PS ik ga de tweede kraan er tussenuit halen

Bernhard, hoe zou de opstelling dan moeten zijn? Ik begrijp even niet wat je precies bedoeld. de thermosstaatkraan zou moeten dienen als begrenzing om te voorkomen dat er 80 graden water in de verdeler komt toch?
 
Laatst bewerkt:

Bernhard

  • #51
Met deze opstelling kan het cv-water van bv 60grd niet in de mengbuis komen.
 

TimC78

  • #52
Hoe zou de opstelling dan moeten zijn? er zit toch altijd een temperatuurbeveiliging via een thermosstaatkraan op de aanvoer vlak voor de verdeler?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #53
@Bernard hoe moet het dan wel vgens jou?

De handleiding van deze set laat niets te raden over en dan zit het zo goed aangesloten.

Screenshot_20220202-110428.png
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #54
@ts in welke stand staat de voorinstelling?
Maak anders even een foto vaak is helemaal naar links geen weerstand, en naar rechts is maximale weerstand dus bijna dicht.
 

TimC78

  • #55
Voorinstelling stond helemaal naar links. Dus in mijn optiek open...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #56
Links is.open klopt dus.
 

TimC78

  • #57
Blijven er dus in mijn optiek 3 items over welke verschil zouden kunnen geven met de originele installatie (die goed werkte): Oude stalen netwerk lag onder de grond met een 32 stalen leiding met ook nog 2 convectorputten erop aangesloten.
Nu met een 26mm kunststof via de zoldervloer direct naar de vloerverwarmingsunit.
Expansievat vervangen: nu 18 liter 0.5 bar welke eerst volgens mij, maar dat weet ik niet meer.. groter was..
De tweede kraan boven de verdeler is toegevoegd. De verdeler is vervangen (oude verdeler gaf eenzelfde probleem, werd sowieso vervangen om met flowmeters beter te kunnen inregelen
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #58
Epantievat is er om expansie op te vangen, en drukschommeling te voorkomen.
Als de druk in koude toestand en warme toestand max ca 0,5 bar afwijken is het vat waarschijnlijk wel goed.
Verder doet dat vat niet met de waterstroom.Is het vat te klein dan loopt de druk te hoog op en knapt de overstort open en heb je in koude toestand te weinig druk in het systeem.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #59
De leidingen hebben dan best een groot verschil in capaciteit: 26 mm pex is doorgaans intern maar 20 mm, terwijl een cv-buis van 35 mm intern 32 mm is. Dat scheelt een factor 2,5 in oppervlak en dus capaciteit... (of nog steeds ruim factor 2 als de buitendiameter 32 mm was).
 

TimC78

  • #60
Volgens diverse schema's zou je over deze leiding makkelijk het juiste vermogen (6 groepen = 6Kw??) moeten kunnen vervoeren. Ik zit helemaal op de lijn dat het oppervlakte = flow??? niet goed is. Alleen hoe kan ik nu zeker zijn dat dit t is, voor ik alles ga vervangen met een grotere diameter ??
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu