Ten einde raad met VVW Thermion 5000

Jerry132642

  • #21
Jackd schreef:
Oops, ik had onderstaand stukje een uur terug geschreven maar vergeten te plaatsen, je beantwoordt een deel al in bovenstaande reactie, dus de volgorde klopt nu niet helemaal meer, maar plaats het nu toch maar:

Bij 40mm PIR isolatie van dat merk kom ik op een Rd-waarde van 1,80.
(bij eps / piepschuim zou dan nog minder zijn )
Dat is geen bijzonder goede waarde en verklaart (een deel van) je hogere gasverbruik.

Voor de zekerheid, misschien missen we iets:
Wat is het probleem: Alleen het gasverbruik of is er meer?

Bijzonderheden zie ik verder niet in je verhaal. Hoe de temperatuur in de onderbalk oploopt is normaal. Er is menging dus het zal niet de 45 graden halen. Je kan in verhouding meer heet water naar de verdeler sturen, maar dan warmt de vloer hooguit sneller op, met kans op onregelmatige kamer temperaturen.

ps. ik lees niks over dakisolatie, dat heeft van de vier (vloer, muren, ramen, dak) de meeste invloed.

Hoi Jack, ik weet niet of het dit merk platen waren. Het was iets wat er op lijkt. Aangelegd door een erkend bedrijf.

Je schrijft dat ik in verhouding meer heet water naar de verdeler kan sturen.
Hoe kan ik dat doen :) ? Zou dat graag willen proberen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #22
Welk probleem ervaar je dan?
Is het koud in huis?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #23
Door waterzijdig in te regelen, alleen dan zo dat er iets meer naar de verdeler gaat.
Om te beginnen kan je het ventiel links bovenin op de foto helemaal open zetten, vergelijkbaar met een voetventiel bij een radiator.
(aantal slagen tellen, dan kan je het weer terug zetten)
Als dat weinig doet, kan je om te testen makkelijker het grootste deel van de radiatoren dicht draaien dan alle voetventielen aan te passen.

Een erkend bedrijf kan er ook eps in gelegd hebben, zo raar zou dat niet zijn.
Beter dan PIR wordt het niet en met 1.8 gaat er al best wat warmte de grond in.
3.5 is bijvoorbeeld de minimale waarde om subsidie te krijgen.

Even in het geheel bekeken:
Zolang je ketel condenseert en dat lijkt goed te zitten, zal er daar weinig energie verloren gaan. Verder zijn er weinig optie. De energie gaat de grond in of ergens anders naartoe.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #24
Mooi verhaal maar ik heb nog steeds het probleem van Ts niet duidelijk.

De klacht is dat het water niet heet genoeg word in zijn ogen.

Als dat het enige probleem is dan zal de volumestroom verhogen idd meer transport geven maar welk probleem lost het dan op?

Dus ts kan dan de ketel mogelijk van zuinig moduleren rond 40 graden naar een volgas regeling kunnen omzetten, dan gaat er wel heet water naar de verdeler maar welk probleem het gaat oplossen weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #25
Volgens mij is het enige probleem het hogere gasverbruik.

Dat zou trouwens ook met thuiswerken te maken kunnen hebben, wel handig om dat even uit te sluiten. Velen gebruiken dit jaar meer energie en dat terwijl het een zacht jaar was.
 

Jerry132642

  • #26
Allen dank voor de reacties!

Het “probleem” is inderdaad dat ik graag het water warmer de vloer in wil hebben.
De aanvoer is hoog, circa 40 graden (Max ketel temperatuur 60 graden)
de thermostaat op de verdeler staat op 45.
Maar de aanvoerbalk geeft 30 aan.

De vloer warmt dus steeds heel erg langzaam op, ketel staat lang te stoken.

met een hogere temperatuur in de balk/buizen lijkt mij dit opgelost.

Is het normaal dat de verdeler het water zo lauw maakt? Dus niet doet wat ik aangeef met de thermostaat knop op de verdeler (45 graden)

Vandaag alles met een laser thermometer nagemeten. De aangegeven temperatuur op de balk is in overeenstemming.
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #27
Vloerverwarming is algemeen traag..
Een menginjectie met een thermostatische knop is niet nauwkeurig.
Een modulerende thermostaat bepaald de watertemperatuur op basis van de benodigde stijging van de ruimtetemperatuur.
Je ketel heeft ook nog een modulerende pomp, die gaat ook langzamer draaien als dat kan en daardoor heb je minder transport en minder warmte injectie.

Maar jij richt je op.de vloertemperatuur terwijl de ruimte temperatuur goed is.Je ketel werkt super efficiënt, en vind het niet nodig op te toeren..
 
  • Like
Waarderingen: Jerry132642

Jerry132642

  • #28
Oke, van de ketel begrijp ik nu. Die stookt niet warmer dan bijvoorbeeld 40 omdat deze zuinig wil doen en de warmtevraag meestal niet hoog is.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat bovenin de verdeler water van 40 gaat en 20cm verder in de aanvoerbalk is het water nog maar 30 graden en gaat zo de vloer in.

Ook al eens de thermostaatknop verwijderd, geen resultaat.
Wellicht zit er gewoon een defect in de verdeler. Zal morgen eens contact opnemen met de fabrikant. Keep you posted en bedankt allemaal
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #29
Door de pomp wordt water dat de vloer uitgekomen is, aangezogen en gemengd met het water dat uit de CV ketel komt. Het mengsel, dat dus een lagere temperatuur heeft dan het water uit de CV ketel, komt in de onderste balk.
Wat headhunter al schrijft: als uiteindelijk, na uren geduld, de gewenste kamertemperatuur wordt bereikt dan is waarschijnlijk is aan de werking van de installatie niets te verbeteren. Vloerverwarming is traag, misschien zijn droogbouwsystemen iets minder traag.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #30
We gaan bij het begin beginnen lijkt me het meest simpele, je hebt vloerverwarming beneden als hoofdverwarming, je hebt boven radiatoren neem ik aan.

Welnu ik zal een gok doen dat jij geen avdo of shunt in je installatie hebt zitten dan.

Wat me nog meer opvalt is (en Ja daar is ie weer) de verkleuring van je slangen! als ik zo weinig verkleuring op de retour zie wil dat in 90% van de gevallen zeggen dat er niet voldoende doorstroming is.

Doe eens een simpele test, thermostaat op 35 graden thermostaatknop vloerverwarming op 50-60 graden alle groepen op een na dicht en kijk eens of de retour slang warmer word van de groep die open staat.

Word deze warm geen propleem dus echter word deze niet warm check dan de temp eens die de verdeler in komt.

Maar het belangrijkste kijk of er een AVDO of shunt is gemonteerd is dat niet het geval gok ik op een verstopping in je leiding boven de thermostaatkraan van de verdeler.
 

Jerry132642

  • #31
Kleine update, laatste dagen niet in de gelegenheid geweest om vanalles uit te testen op 1 ding na.


De Verschildruk Constant van 3 naar 2 gezet.

Wat vervolgens gebeurt is dat de temperatuur in de aanvoerbalk nu wel omhoog gaat!

Zet ik de druk test weer even op 3 of hoger, dan zakt de temperatuur meteen.

Dus wellicht is alles opgelost door simpelweg deze knop lager te zetten?? Ik hoop het
IMG_7773.jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #32
Je hebt de stroomsnelheid verlaagt hierdoor gaat de verhouding van bijmenging wijzigen in dit geval minder water door de vloer maar wel warmer.
 
  • Like
Waarderingen: Jerry132642

Jerry132642

  • #33
Oké! Dus het water van de cv zal langzamer de verdeler en vloer instromen. Wel warmer als ik het goed begrijp?

Wellicht bespaart dit ook wat kubieke meters gas?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #35
Q=mxcxdT
C=4200
Je maakt de massa kleiner en de dT word groter om de afgifte Q gelijk te houden. Omdat Q gelijk blijft zal je ketel dus ook een gelijk vermogen blijven geven en bij zulke lage temperaturen is het verschil in gas nihil
 
  • Like
Waarderingen: Jerry132642

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #36
Je lost een probleem op dat niet bestaat. Een vloer warmt altijd langzaam op, dat is heel logisch want het geheel weegt een paar ton. Het veranderen van de pompsnelheid verandert niets aan de hoeveelheid energie die de vloer in gaat.

Wil je gas besparen, dan moet je isoleren. Al het andere gaat je niet helpen.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Jerry132642

  • #37
Hessie schreef:
Je lost een probleem op dat niet bestaat.

Wil je gas besparen, dan moet je isoleren. Al het andere gaat je niet helpen.
Dank voor je reactie, echter heb je het mis wat betreft het doel van mijn “gesleutel”
Dit is niet gas besparen.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #38
Oke, wat dan wel? Wordt de gewenste ruimtetemperatuur niet gehaald?
 
  • Like
Waarderingen: Jerry132642

Jerry132642

  • #39
Hessie schreef:
Oke, wat dan wel? Wordt de gewenste ruimtetemperatuur niet gehaald?
Wanneer het rond het vriespunt was ging het moeilijk en tegen een heel hoog verbruik.

We kwamen er achter dat de installateur de aan- en afvoer vanaf de CV ketel verkeerdom had aangesloten op de verdeler..

Dit is inmiddels opgelost alleen blijft de onderste balk een matige aanvoertemperatuur in de vloer sturen. Circa 30-33 graden bij alles vol open.

Nu ik het rode knopje op de pomp van stand 3 naar 2 gezet heb loopt de temperatuur die de vloer in gaat wel op.

Hopelijk verwarmt de vloer hierdoor beter,vooral bij kouder weer.
Het water is nu immers 5-7 graden warmer.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #40
Het water is dan misschien warmer, maar er gaan minder liters in. Per saldo ben je niets opgeschoten, behalve dat de thermometer wat hoger staat.

En wat is een hoog verbruik? Over hoeveel m3 per dag hebben we het bij een Tbuiten van 0 graden?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu