CV Ketel druk blijft dalen - ten einde raad

Screech

Specialist Verwarming
  • #41
Nog even naar de foto's gekeken,

Die blauwe kraan rechts onder de ketel, dat lijkt op een overstort ventiel. Is dit degene die ze vervangen hebben?

Het overstort ventiel zit nl normaliter IN de ketel onder de pomp, in de kleur rood. Vaak zit daar een slang ingedraaid naar de afvoer. Dan zie je hem niet lekken.
 

Tumkie

  • #42
Wisselaar al vervangen , wie heeft de kosten hiervan betaald ???
 

InstallateurRdam

  • #43
Het betreft een huurketel.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #44
Die blauwe kraan zit in het sanitair circuit.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #45
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe groot de drukdaling is en over welke periode deze zich voordoet.
 

Tumkie

  • #46
InstallateurRdam schreef:
Het betreft een huurketel.
iemand moet de factuur toch betalen voor ( onterecht ) vervangen warmtewisselaar ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #47
De eigenaar van de ketel betaalt dat.

Jij huurt een ketel+onderhoud voor een vast bedrag voor een bepaalde tijd.
De verhuurder moet ervoor zorgen dat die ketel blijft branden en onderhoud krijgt.
 

InstallateurRdam

  • #48
Ja de ketelverhuurder
 

Tumkie

  • #49
Yep , maar waarschijnlijk gaat deze de factuur voorleggen aan de ketelfabrikant die het om commerciële redenen aanneemt zonder terugkoppeling verhuurder dat het probleem nog steeds niet is opgelost ...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #50
Een discussie voeren over het betalen van een wisselaar helpt niemand. :wink:
 

Insaneclown

  • #51
InstallateurRdam schreef:
Paar dingen uit dit topic blijven hangen bij mij en ben het met hessie eens dit is het probleem niet.
Zeker naar aanleiding van een paar zinnen van de topicstarter.
Even stap voor stap door de details lopen mischien krijgt een van ons allen toch een ingeving!

Oke, Feit 1: Sinds de topicstarter in de woning is is er drukverlies(Heeft dus nooit lekvrij gewerkt sinds TS er woont).

Oke, belangrijke vraag was het expansievat kapot(denk het niet) want je cv installatie lekt nog altijd hetzelfde!(Let op er hing een vat 1 bar)

2 maanden oud expansievat ga je nu weer oppompen naar 1 bar MAAR als er niks is veranderd in de tijd dat je er woont ga je dus 2x hetzelfde doen! namelijk een vat van 1 bar plaatsen wat 2 maanden geleden ook al niet hielp.

Weet je ZEKER dat ze de warmtewisselaar vervangen hebben dat zeg ik naar aanleiding van deze post van jouw.

Kijk uit naar jouw reactie Insaneclown

P.s mits je dat expansievat nog niet hebt opgepompt zou ik toch afsluiters vanacht dichtgooien en morgenochtend kijken...
Daar heb je toch iets verkeerd gelezen/begrepen ;). De reden dat ik het expansievat naar 1.0 bar heb gezet, is dat het oorspronkelijke vat (wat toen vervangen is, omdat het op was) 1.0 was. Het vat wat hesi mij toen adviseerde was 0,5 bar, dat kon makkelijk volgens de monteur! Vandaar de discussie over 1.0 bar, die ik nu sinds vrijdag erop gezet heb.

Warmte wisselaar is vervangen. Ik was er toen bij, maar ben geen expert. Heeft die in ieder geval uitgebouwd en vervangen.

Hessie schreef:
Over welk merk en type ketel hebben we het eigenlijk?
Het is inderdaad een Bosch 26 HRC

Screech schreef:
Nog even naar de foto's gekeken,

Die blauwe kraan rechts onder de ketel, dat lijkt op een overstort ventiel. Is dit degene die ze vervangen hebben?

Het overstort ventiel zit nl normaliter IN de ketel onder de pomp, in de kleur rood. Vaak zit daar een slang ingedraaid naar de afvoer. Dan zie je hem niet lekken.
Ik heb het niet direct gezien, maar toen die de ketel open had, heeft hij datgene vervangen waar het water uitkwam toen ik (dom) wilde bijvullen met alle kranen dicht. Toen was de overstort vervangen en dit was inderdaad een rood iets IN de ketel..
Tumkie schreef:
Wisselaar al vervangen , wie heeft de kosten hiervan betaald ???
Deze had de monteur inderdaad al een paar maanden geleden vervangen, toen de daling hoog inzette, omdat ik toen pas introk en de CV in gebruik ging nemen. Hij had toen de kranen naar het huis dicht gezet, en zag de druk dalen, vandaar dat hij een vermoeden had dat deze kapot was > dus vervangen.
Mn22 schreef:
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe groot de drukdaling is en over welke periode deze zich voordoet.
Het WAS (:)) 0,1 bar per 2-3 dagen ofzo...

The headhunter schreef:
De eigenaar van de ketel betaalt dat.

Jij huurt een ketel+onderhoud voor een vast bedrag voor een bepaalde tijd.
De verhuurder moet ervoor zorgen dat die ketel blijft branden en onderhoud krijgt.
Ik heb de wissel van warmtewisselaar etc idd niet hoeven te betalen. Zat in de huur. Enige wat destijds voor eigen rekening is gekomen was het expansievat. Deze zat blijkbaar niet in de huur.. maar goed om te weten dat je deze gewoon zelf steeds op druk kan brengen :)
Jan schreef:
Een discussie voeren over het betalen van een wisselaar helpt niemand. :wink:
Goed opgemerkt, en daarom wil ik even tot het onderwerp komen. Ik heb dus afgelopen vrijdag het vat naar 1.0 bar gezet. Verliep soepel: kranen dicht, en ketel/vat leeg gelaten. Op druk gezet, toen dat tussenstukje weer op 2.0 bar gezet en toen de kranen open. Geheel stond toen op precies 2 BAR.
Nu weet ik niet hoe het zit met eventuele lucht, inleren of weet ik wat.. maar zaterdagochtend stond die weer op 1.9 bar. Ik kreeg alweer kriebels van zenuwen in mijn buik. Ik dacht, het zal toch niet?
Echter, tot vanochtend stond hij nog steeds op 1.9 bar. Geen idee waarom die niet gewoon op 2.0 blijft (ben beetje control freak, wil graag 2.0 ;) ), misschien dat die toch nog een beetje laatste lucht ofzo eruit geduwd heeft... maar als die het einde van deze week nog steeds 1.9 staat ga ik ervan uit dat het is opgelost, mijn gefixte lekkage nog steeds droog is (afgelopen vrijdagavond nog erin gekropen, nadat de cv aan stond, en die is kurkdroog), en dus toch (!) die drukverhoging van het vat van 0.5 naar 1.0 geholpen heeft. Ik laat die 2.0 bar op de ketel voor wat het is, en neem 1.9 voor lief ;).

In ieder geval voor nu bedankt allemaal voor het meedenken.
Keep you posted.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #52
Druk zal altijd fluctueren, water zet uit als het warm word en krimpt als het kouder word, je expantievat houd dat echt niet exact gelijk.

Druk verhogen van het vat lost geen lekkages op.
 

Insaneclown

  • #53
Ruk verhogen van het vat lost geen lekkages op.[/quote]

Logisch, maar dat heeft ook niemand gezegd dat het lekkages oplost. Lekkage heb ik de koppeling van vervangen zoals gemeld. Verder nergens meer druppels.

En ja, dat ie stijgt als het warm wordt snap ik, maar zou denken dat ie dan weer op die 2.0 terugvalt ipv 1.9 als ie afkoelt. Maar misschien fixeer ik me teveel op die druk. Verdampt ja ook, en lucht eruit etc. Laat volgende week wat horen. Is ie dan nog steeds op 1.9 beschouw ik het als opgelost :)
En waarom dat eventueel door de drukverhoging van het vat komt weet ik niet of dat komt door de afstand tot de bovenste radiator die afgelegd moet worden, maar dat kunnen de specialisten hier beter uitleggen. Daarom heb ik het verhoogd omdat de tips hier kwamen :)
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #54
Zelf steeds een drukvat op druk brengen is zinloos.
Ten eerste zit er vanuit de fabriek stikstof in. En als de voordruk van een vat terug loopt, is er maar een manier. Vervangen.
Groeten b
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #55
Hmmm ja idd stikstof gevuld, maar die extra 22% stikstof maken ook niks meer uit.
 

InstallateurRdam

  • #56
Boudewijn: jij hebt het topic duidelijk niet gevolgd haha
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #57
Zeker wel gevolgd installateurRdam.
Maar als je even terug leest vind topic starter het lekker makkelijk om te weten dat het vat steeds bijgepompt kan worden.
Groeten b
 

Insaneclown

  • #58
Ze schreven dat die mogelijkheid bestaat en mensen dat al jaren doen. Ik zei alleen dat het handig is om te weten dat het kan. Ik vind het raar dat de hesi monteur dit niet wist dat het echt wel een 1.0 bar vat moest zijn, dus des te mooier dat ik nu geen nieuw vat hoef te kopen en deze naar 1.0 heb kunnen brengen. Als die op is, is die op en wordt er een nieuwe gehaald. Van die stikstof ben ik op de hoogte :)

Mensen jullie horen ergens einde van de week van me. Normaal was die dan wel gezakt. Als die dan nog tegen de 2.0 aan staat zal het goed zijn en lag het idd aan de druk van het vat! Nogmaals dank!
 

Frank60

  • #59
Ik lees deze discussie met interesse en zie goede adviezen.
Wat ik mis is de optie dat ook nieuwe onderdelen stuk kunnen zijn. De kans is klein, maar toch...

Zelf zou ik de overstort altijd in de gaten houden.
Daarnaast zou ik tijdens het opstoken de druk in de gaten houden en kijken wat tijdens verwarmen en afkoelen met de druk gebeurt, of die erg grote verschillen vertoont.

Ik ben benieuwd wat het was.

Edit: P.S. als je per sé stikstof in het expansievat wilt hebben zou je het vat naar een garage of bandenfirma kunnen meenemen en vragen of ze hem met stikstof willen bijvullen. Dat stoppen ze namelijk ook wel eens in autobanden.
 

Insaneclown

  • #60
Klopt, zit wat in!
Ok. Hoe kan ik controleren of het overstort in orde blijft?
De druk heb ik al eens gecontroleerd. Als hij verwarmt stijgt ie 0,1 á 0,2 bar. Vervolgens als de temp bereikt is en hij uit springt / afkoelt daalt die weer naar het punt van waar hij begon vóór die begon met opwarmen. Lijkt dus oké, volgens mij hoort dat zo. Zet ja uit...

Thnx vwb de tip mbt het stikstof!

Hou het in de gaten zou ik zeggen, ik houd jullie op de hoogte ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu