'sluipverbruik' Gas

Ronny

Specialist Verwarming
  • #21
Eigenljik ongeveer dezelfde conclusie zoals in mijn post (#13 hierboven) dat deze ketel
niet helemaal meer van deze tijd is. Bij ons gaat hij (of zij) er dan ook uit binnenkort.
 

HRC 22 98

  • #22
Of ie uit de tijd is of niet, dat blijft persoonlijk.
Immers is het een HR ketel en goed afgesteld bijna net zo zuinig als
al het andere spul.
Tja, het warmtapwater systeem is te duur, ondanks het comfort.
Maar de Ecomline is zeer gebruiksvriendelijk en super degelijk.
Dat haal je met dat moderne spul niet snel meer.
Maar ja, elke 8-10 jaar een budgetketel ophangen heeft ook zo z'n voordelen.
Vraag mij af hoe goed de duurdere zijn, maar wie wil dat nog betalen.

Daarbij is er in (eind) 23 jaar Ecomline tijd maar een mankementje geweest.
Dat zijn dik 2 moderne ketels.
Nu tel ik weer opnieuw;
1/2 jaar ;-)

Omdat ik straks zo'n 8 maanden per jaar de ketel uit heb staan,
laat ik dit degelijke ding nog maar even hangen.
Daarbij heb ik voldoende onderdelen voor de aankomende decennia.
Zag laatst op mrktplaats zelfs nog New Old Stock Ecomline's voorbij komen.
Tempting, tempting.... ;-)

Als gas zo duur blijft, wordt 'stoken' met moderne airco's ook al een goed alternatief.

Keuzes, keuzes...
 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #23
Het overdrukventiel van de inlaatcombinatie kan inderdaad lekken, zoals HRC zegt. Ik weet niet of de afvoer daarvan samenkomt met de condensafvoer van de ketel. Dan is het lek moeilijk te zien. Maar als de ketel niet brandt mag er geen water uit de condensafvoer komen!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #24
Het maakt niet uit of er water lekt uit het overdrukventiel, dat is koud water wat niet door de ketel gaat.
De ketel zal dat water niet verwarmen.

Als het overdrukventiuel van de inlaatcombinatie blijft lekken dan is dat niet goed maar dat heeft
totaal niets met het gasverbruik te maken.
 

HRC 22 98

  • #25
Het overdrukventiel staat in verbinding met de boiler.
De 'druk' van het opgewarmde water van de boiler moet weg.
Dat water zal niet koud zijn.
Maar als jij dat zo aangeeft kunnen de warmte verliezen daardoor
dan niet groot zijn.
Dan toch maar kijken of er dode mussen/duiven etc rond de 'schoorsteen' liggen.
Te snel tellende meter?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #26
Het water uit een inlaat combinatie is gewoon koud en niet warm.
Het gelul over HR ketels die te hoog staan ingesteld en dan niet zuinig zijn, stop met die onzin te vertellen. De HR ketel wordt op de fabriek gemaakt met het rendement wat die heeft en niets anders.

Als de retour temperatuur niet boven de 60°C komt blijft het net zo zuinig als dat die lager staat.
De HR ketel is ontwikkeld in de tijd dat de oudere huizen van voor 1975 met een enorme overcapaciteit van radiator vermogen met een lagere water temperatuur te kunnen verwarmen bij delta van T 20°
dan kom je op een aanvoer temperatuur van 80°C HR ca. 94%

Ga maar eens meten met de juiste apparatuur dan kun je een juiste conclusie trekken.

En een Nefit boiler van de HR Ecomline koelt ca.1 °C per uur af dus wouw wat een besparing door die uit te zetten, totdat je hem voor gebruik weer geheel op moet stoken naar 60 °C (dat kost niets ?)

Er wordt weer een hoop onzin uitgekraamd hier en het lijkt wel steeds erger te worden, verdiep je in de materie en stop met het napraten van die onzin en die niemand verder helpt.
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88, Mn22 en Kees

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #27
Inderdaad, het niveau van het forum daalt de laatste tijd behoorlijk. Feit is dat de HR ketel al jarenlang is uitontwikkeld. Enige verbetering die er de laatste jaren is geweest ligt op het vlak van het elektriciteitsverbruik van met name de pomp.

Voor de rest zijn ketels vooral lichter, compacter en dus goedkoper geworden om te produceren. Technisch is het er meestal niet beter op geworden.

Een toestel met een oplaadboiler kan zelfs zuiniger zijn op tapwater dan een toestel zonder. In Nederland gaat de voorkeur echter meestal uit naar een keteltje zonder voorraadfunctie. De reden daarvoor is met name gelegen in de aanschafprijs.
 

HRC 22 98

  • #28
Nou ja, al die onzin met inregelen radiatoren en retour temperaturen en
kunnen regelen van de boiler heeft mij al heel wat gas doen besparen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #29
Dat kan en dat is ook goed maar dat is helemaal afhankelijk van de situatie en de installatie.
Je verhaal over de inlaatcombinatie en het gasverbruik geeft mij genoeg aan wat je wel of niet weet.
 
  • Like
Waarderingen: Cvolieboy

Nono123

  • #30
Cvolieboy schreef:
Als de retour temperatuur niet boven de 60°C komt blijft het net zo zuinig als dat die lager staat.
Sorry, dat ik u even moet terecht wijzen, maar uw bewering klopt niet.
Dit is al jaren bij elke ketelfabrikant, in de installatie-handleiding bij de technische specificaties terug te vinden.

Deze is van Atag:
Bij een retourtemp. van 30°C is het rendement 109,3%
Bij een retourtemp. van 60°C is het rendement 97,8%

Het verschil in rendement is hier dus volgens Atag 11,5%

 
Laatst bewerkt:

Bernhard

  • #31
Ik ben het wel eens met Colieboy.
Een Cv-ketel afstellen op temperatuur is bullshit.
De juiste afstelling voor een lage cv-temperatuur die je bij het dimensioneren ( bepalen van de capaciteit van de radiatoren, de juiste leidingdiameters en het instellen van de juiste waterhoeveelheid voor elke radiator).
Als je heel zuinig wil stoken moet je de keteltemperatuur op 20Grd instellen.
De benodigde keteltemperatuur is afhankelijk van de belasting.
 

Nono123

  • #32
Bernhard schreef:
Ik ben het wel eens met Colieboy.

Misschien handig dat 1 van jullie, even contact opneemt met Atag om te melden dat er een fout in bij de technische specificaties staat.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #33
Als je het verschil tussen vol en deellast niet weet, klopt het dat je andere rendementen zal zien in een promotie folder van de ketel fabrikant, dat heet theoretisch rendement.
Verdiep je er eerst in (dus doe je huiswerk goed) doe dan zelf de juiste metingen en kom dan wel of niet met een conclusie. Geen antwoord is soms beter als wel antwoorden zonder meerwaarde.
 

Bernhard

  • #34
Het rendement van een ketel betreft de efficiente van de verbranding.
Het gasverbruik is afhankelijk van:
- de externe en interne omstandigheden
- het ontwerp/dimensionering van de installatie
- inregelen van de installatie
- het warmteverlies van de woning
- het zgn gebruikersrendement, niet overmatig ventileren en thermostaat een tandje lager zetten.
Bij het fietsen met een lekke band of wind tegen moet je met meer energie op de pedalen staan.
Bij de meeste fietsers zal dat harder trappen automatisch gebeuren.
Dat zelfde effect gebeurt ook bij een ketel.
Bij een lage belasting zal de ketel uit zichzelf op een lage watertemp stoken, het zgn installatierendement.
 

Nono123

  • #35
Cvolieboy schreef:
Als je het verschil tussen vol en deellast niet weet, klopt het dat je andere rendementen zal zien in een promotie folder van de ketel fabrikant, dat heet theoretisch rendement.
Even voor de duidelijkheid, wat ik heb gepost was geen promotiefolder, maar een screenshot uit de installatie-handleiding.



Cvolieboy schreef:
Verdiep je er eerst in (dus doe je huiswerk goed) doe dan zelf de juiste metingen en kom dan wel of niet met een conclusie.
Ik denk dat ik mijn huiswerk redelijk goed gedaan heb. Het staat alleen wat verspreid over verschillende topics. Ik zal hieronder nog even alles bij elkaar zetten, en kom daarna met een conclusie.



Dus door de fabrikant opgegeven:
Bij een retourtemp. van 30°C is het rendement 109,3%
Bij een retourtemp. van 60°C is het rendement 97,8%


Wat heb ik gemeten:
Rookgastemp. = 30,5°C
Rendement = 108,9% op OW



Rookgastemp. = 58,3°C
Rendement = 98,1% op OW



Mijn conclusie:
De afwijking tussen mijn metingen en wat door de fabrikant wordt opgegeven is op laaglast 0,4%
De afwijking tussen mijn metingen en wat door de fabrikant wordt opgegeven is op hooglast 0,3%
Mijn metingen lijken dus redelijk overeen te komen, met hetgeen wat door de ketel fabrikant wordt opgegeven.
En het verschil in rendement op deze 30° temp. verschil, is ruim 10% !
Ik hoop dat u mijn huiswerk kan goedkeuren.

Cvolieboy schreef:
Geen antwoord is soms beter als wel antwoorden zonder meerwaarde.
Ik vind dat zo een mooie uitspraak, dat ik er een tegeltje van heb laten maken.
Maar wel in iets aangepaste vorm.






Ik heb voor u nu ook wat huiswerk.
Probeer voor volgende week vrijdag, deze stelling te onderbouwen. Op gelijke wijze zoals ik dat hierboven heb gedaan.
Cvolieboy schreef:
Als de retour temperatuur niet boven de 60°C komt blijft het net zo zuinig als dat die lager staat.
Succes...
 
Laatst bewerkt:

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #36
@Nono123, je vergelijkt twee uitersten. Het rendement op onderwaarde in deellast (dus bij zo laag mogelijke brander modulatie) bij een retourtemperatuur van 30 graden en het rendement op onderwaarde bij vollast bij een retourtemperatuur van 60 graden.

Beide situaties komen niet zo snel voor bij normaal gebruik, dus in de praktijk zal het rendement ergens daartussen liggen.

Bij verwarmingsbedrijf geldt verder dat de retourtemperatuur meest van de tijd lager ligt dan 60 graden. Daarbij zal de ketel ook meestal nog in deellast branden. Het rendement is dan automatisch veel hoger dan bij 80/60 in vollast.

80/60 in vollast komt in een goed aangelegde installatie alleen voor bij opstoken bij strenge kou. Als dat zich voordoet is het wel fijn als het gewoon warm wordt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #37
Ik ben maar een leek in het hele verhaal maar heeft e.e.a niet ook te maken met een temperatuurs coëfficiënt?
Een ruimte opwarmen met een temperatuursverschil van maar bijv. 10 graden tussen de radiator en de omgeving duurt vele malen langer dan met een hoog temperatuursverschil.
Is je huis super geïsoleerd dan maakt dat meestal niet zoveel uit en merk je het verschil tussen 19 en 21 graden niet echt, is je huis minder goed geïsoleerd en moet je opstoken van 15 graden naar 19 graden of hoger en duurt dat meer dan een uur dan wordt dat toch als minder comfortabel ervaren.
Dat is dan toch ook de reden dat men de modulerende ketel heeft bedacht?
Hoog stoken wanneer het nodig is, laag stoken als het kan.
 

Nono123

  • #38
Mn22 schreef:
@Nono123, je vergelijkt twee uitersten. Het rendement op onderwaarde in deellast (dus bij zo laag mogelijke brander modulatie) bij een retourtemperatuur van 30 graden en het rendement op onderwaarde bij vollast bij een retourtemperatuur van 60 graden.
Het geleverde vermogen maakt voor het rendement niet uit.
Het rendement wordt bepaald door het schoorsteenverlies en het nuttig gebruik van de latente warmte. Het is dus mogelijk een hoog rendement te behalen, op laaglast en op hooglast. Het is maar net hoeveel vermogen er nodig is. Het vermogen ( en dus ook de belasting van het toestel) wordt immers door de regeling bepaald.


Mn22 schreef:
80/60 in vollast komt in een goed aangelegde installatie alleen voor bij opstoken bij strenge kou. Als dat zich voordoet is het wel fijn als het gewoon warm wordt.
Dat is je hele leven in een vrachtauto rondrijden, want dat is zo handig als je een keertje moet verhuizen.


Waar het nou om gaat is bijvoorbeeld wat er in dit topic gebeurd;

Er vraag iemand of het nuttig is om de aanvoer temp. te begrenzen op 50°C i.p.v. 80°C
Zonder ook maar een vraag te stellen, wat bijvoorbeeld:
- zijn comfort wensen zijn?
- Hoe zijn installatie in elkaar steekt?
- Vloerverwarming of radiatoren?
Enz.....
Verdwijnt deze meneer even later van dit forum
Cascul schreef:
Ik laat hem dan ook op 80 staan.
Niet echt een goed advies als je alleen maar vloerverwarming hebt, dan zou de aanvoer temp 30°C kunnen zijn. Dan zou deze meneer zij hele leven 10% onnodig meer energie verbruiken.

Maar al met al vind ik de kwaliteit van dit forum er wel op vooruit gegaan.
Het is nog geen half jaar geleden dat vragenstellers hier op het forum vertrokken het het idee dat ze hoge temperatuur vloerverwarming hadden.
Ja, u leest het goed, hoge temperatuur vloerverwarming. :shock:



Ook dingen als:
- Dat een mengverdeler altijd met 70°C gevoed zou moeten worden.
- Net zoals, dat vloerverwarming een aan/uit systeem is.
- En dat dit geregeld zou moeten worden met een aan/uit thermostaat.
Komen de laatste tijd gelukkig niet meer voorbij.....
 
Laatst bewerkt:

Nono123

  • #39
Gerrit B schreef:
Is je huis super geïsoleerd dan maakt dat meestal niet zoveel uit en merk je het verschil tussen 19 en 21 graden niet echt, is je huis minder goed geïsoleerd en moet je opstoken van 15 graden naar 19 graden of hoger en duurt dat meer dan een uur dan wordt dat toch als minder comfortabel ervaren.
Dat is dan toch ook de reden dat men de modulerende ketel heeft bedacht?
Hoog stoken wanneer het nodig is, laag stoken als het kan.
Het probleem is dat er eigenlijk niet zo heel veel valt te moduleren.

Het gros van de Nederlandse woningen tegenwoordig gebouwd:
- vloerverwarming op de BG,
- radiatoren op de verdiepingen
- Isolatie: redelijk tot zeer goed.
En een joekel van een CV ketel, om het doucheplafond van voldoende warmwater te kunnen voorzien.

Nadeel van zo'n ketel, is het minimale vermogen wat dat toestel kan leveren.
Dat minimale vermogen is vaak voldoende om ook de woningen van de beide buren te verwarmen. ( en de buren daarnaast.)
Lager branden, kan het toestel niet.

Vloerverwarming is traag, om het hoogste rendement te halen zou die zou het beste gedurende het hele etmaal gevoed worden. (minus eventuele nachtverlaging)

Met de huidige gasprijzen zijn een hoop mensen bereid iets op comfort in te leveren. Door bijvoorbeeld de temp op de verdieping wat te laten zakken.

Probleem is dat het toestel ook op de laagste stand zijn warmte niet kwijt kan, en gaat pendelen.
Een oplossing om dat pendelen tegen te gaan, is het hogere watertemp. werken.
Dan daalt immers het rendement. De warmte gaat de schoorsteen uit. Is voor de vogeltjes.



Voor oudere woningen, (Lees: slecht geïsoleerd) met alleen radiatoren gaat dit natuurlijk niet op.
En zal een ander stookregime uitkomt kunnen bieden.

Ik heb het formaat van de tegeltjes wat aangepast.
Deze mogen vrijelijke door een ieder worden gebruikt.







 
Laatst bewerkt:

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #40
Verdieping staat hier altijd op de vorst stand, dus zal zo'n 5 graden zijn dmv. thermostaatkranen, alleen de kamer van de zoon die nog thuis studeert en de badkamer worden op temperatuur gehouden (badkamer ook met een elektrische gestuurde thermostaat op 15 graden en alleen van 7.00 uur tot 9.00 uur en van 21.00 uur tot 23.00 uur op 20 graden)

Maar hoezo valt er weinig te moduleren?
Elke fabrikant heeft het daar over in zijn folders en ik zou verwachten dat als de thermostaat ziet dat er gestookt moet worden van 15 graden naar 19 graden of warmer dat hij de ketel dan de opdracht geeft een tandje bij te zetten en zodra de gewenste temperatuur bijna bereikt wordt dat hij de ketel al opdracht geeft van "joh doe nu maar even rustig aan het is al bijna zo warm" en dat hij daarna op laagvermogen kan gaan bijverwarmen.
Het lijkt me dat je zo optimaal van alles gebruikt maakt of zie ik dat verkeerd?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu