Sluipverbruik verwarming

Sinds 16 september 2024 sta voor een raadsel waarbij ik sluipverbruik vermoed. Hopelijk kan iemand op dit forum mij verder helpen.

Dit is mijn situatie:
  • ik woon in een rijtjeshuis (bouw 2017) met stadsverwarming van Vattenfall, vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de eerste en tweede verdieping
  • de merk van de afleverset van Wattenfall is AquaHeat
  • vloerverwarming is van WTH (2 groepen) met een klep van Honeywell
  • alle radiatoren boven zijn voorzien van een thermostatische draaiknop en een 2 pijps onderblok niet afsluitbaar.

Ondanks dat alle radiatoren in mijn huis dicht staan en er geen vraag is naar warmte richting de vloerverwarming, blijft er warm water door de leidingen stromen. Dit blijkt uit een doorstroommeting op de afleverset van Vattenfall, die aangeeft dat er ongeveer 3 liter water per uur door het systeem circuleert. Ik heb alle radiatoren ontlucht.

Met behulp van een infraroodmeter heb ik kunnen vaststellen dat de leidingen vanaf de afleverset van Vattenfall richting de vloer van de eerste verdieping warm worden, met name de leidingen richting de werkkamer en een slaapkamer. Er zijn nog twee andere radiatoren op de eerste verdieping, maar de leidingen naar deze radiatoren worden niet warm. Hoewel het water in de leidingen lijkt te stromen, koelt het af verderop in de leidingen (ik vermoed door trage stroming en warmteafgite naar de omgeving), waardoor ik het na een bepaald punt niet meer kan waarnemen met de infraroodmeter.

Als ik de aanvoer van de stadsverwarming dichtdraai, geeft de doorstroommeting 0 liter per uur aan. Dit is ook het geval als ik alleen de retourleiding richting de afleverset van de stadsverwarming dichtdraai, wat volgens mij aantoont dat er geen lekkage is in mijn leidingen. Toch blijft het probleem bestaan wanneer de aanvoer en retour openstaan.

Ik dacht initieel dat de doorstroming veroorzaakt wordt door vastgelopen Honeywell klep van de vloerverarming, maar dat is niet het geval. De leidingen naar de vloerverwarming warmen niet op. Ik heb ook een temperatuurmeting verricht met de infraroodmeter en ik zie geen verhoging van de temperatuur.

2 pijps onderblok is niet afsluitbaar. Kan het zijn dat één van deze onderblokken stuk is en een by-pass veroorzaakt? Hoe zou ik dit kunnen testen? Alle ideeën zijn welkom.



Aquaheat_1.jpg

Aquaheat_2.jpg

Aquaheat_3.jpg

Eerste verdieping.jpg

Eerste verdieping_bouw2017.JPG

Eerste verdieping_IR.jpg

Radiator onderblok.jpg

Radiator_1.jpg

Vloerverwarming verdeler.jpg

Vloerverwarming verdeler_IR.jpg
 
Is er geen stroming over de stadsverwarmingsunit voor het op temperatuur houden van de platenwisselaar voor het tapwater?

Anders kan een thermostaatkraan best wat doorlaten. 3 liter per uur is natuurlijk niets.
 
Als in de vloer passeer T stukken gebruikt zijn die inwendig lek zijn, heb je dit verschijnsel. Het gaat wel 24/7 door en als er meerdere zijn is het een optelsom.
1728386943150.png
 
Op de foto is te zien dat er gewone t stukken zijn toegepast, de slangen liggen over elkaar. Dus geen passeer t stukken.
 
Wat kost dit probleem per jaar?
En dan alleen de zomermaanden rekenen, in de winter gaat de warmte het huis in.

Ik vraag me af of het de moeite is er iets aan te doen.

Bij de meeste verdachte radiator de thermostaatknop eraf halen en de pin ingedrukt houden met een kleine lijmklem?
Dan kan je die net iets harder dicht drukken. Wel voorzichtig.
 
Het verbruik is ongeveer 0,015 GJ per dag. Als ik hier niets aan doe, heb ik het over 5,5 GJ per jaar. Zonder dit probleem verbruik ik 12 GJ per jaar. Dat wordt dus een stijging van 50%. En dan ga ik ervan uit dat het probleem niet groter wordt.

Ik weet zeker dat de doorstroming 0 liter per uur moet zijn bij geen warmte vraag. Gisteren nog voor de zekerheid bij de buren gecontroleerd die dezelfde verwarmingsinstallatie en opzet hebben als ik en bij hen is de waarde 0 liter per uur.

Ik heb nog extra foto's gemaakt van de afleverset van Vattenfall met de aanvoer dicht. En twee infrarode foto's , met aanvoer dicht en aanvoer open. Na ongeveer een minuut wordt de leiding die naar de eerste verdieping gaat al warm. Dus het warm water gaat door de leiding naar boven en niet richting de verdeler van de vloerverwarming op de begane grond.

Ik heb ook de thermostaatknop op elke radiator om-en-om afgehaald, met een kleine tang strakker afgesteld. Op dat moment was de doorstroming ongeveer 12 liter per uur.
Daarnaast met de platte kant van de tang het pinnetje aangedrukt, vastgehouden en de doorstroming afgelezen. Deze gaf weer 3 liter per uur.

Ik was van plan om de toevoer en retour van elke radiator af te sluiten, maar omdat het onderblok van de radiator niet aslutbaar is, kan ik deze niet afsluiten.

Heeft iemand meer informatie over de werking van 2-pijps onderblok niet afsluitbaar en hoe ik deze kan afsluiten (ik heb de foto van het onderblok nogmaals toegevoegd)? Ik heb geen duidelijke uitleg kunnen vinden op intenet.

Daarnaast was ik van plan om een ultrasone doorstroommeter te huren om te achterhalen bij welke radiator het water doorstroomt. Is dit een goed idee en heeft iemand hier ervaring mee? Welke meter zou voor deze toepassing goed zijn.

Bedankt voor het meedenken.



Aquaheat_4.jpg

Aquaheat_IR_Klep dicht.jpg

Aquaheat_IR_Klep open.jpg

Radiator onderblok.jpg

Radiator_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die onder blokken zijn niet verdacht. Ik zou het eerst zoeken in de thermostaatkranen, dus eenvoudig beginnen en de thermostaatkranen van de radiatoren die je verdenkt vervangen. dus kop en kraan. Dat is de kortste klap en de kosten zijn te overzien.

Overigens heb je ook altijd verbruik voor het op temperatuur houden van de platenwisselaar. Dat is niet continu, maar zit waarschijnlijk wel in het verbruik dat je nu meet.
 
  • Like
Waarderingen: predragAMS
Ik had nog de thermostaatkranen tussen de kamers uitgewisseld om te kijken of het misschien door één specifieke thermostaatkraan komt, maar de leidingen in de vloer zijn niet anders gaan opwarmen. Dus daar lijkt het niet door te komen. Bedoel je met de kop dat onderdeel met het pinnetje?

Dank je.
 
Ja, maar de IR foto begint al in de badkamer. De foto Eerste verdieping.jpg is gelijk aan IR foto. Ik heb nog een andere bouw foto toegevoegd die vanuit de gang richting de badkamer kijkt. Er is één T splitsing in the badkamer en één in de gang. Dat zie je ook duidelijk op de IR foto.



DSC_0076.JPG
 
Ik ga allebei onderdelen controleren, maar op basis van de bijgevoegde IR foto ga ik eerst het onderblok controleren. De hele radiator is +/- 16 graden en het onderblok +/- 20 graden. Ik kan nergens de merk en type van het onderblok aflezen, maar ik denk dat het gaat om het onderblok van Comap, 2-pijps (kan iemand dit bevestigen). In de datasheet staat dat sommige uitvoeringen ook een Bypass-functie hebben voor als de radiator nog niet geplaatst is. Heeft iemand ervaring met het onderblok zoals afgebeeld op de foto en hoe ik eventueel de bypass-functie (als dat het geval is), kan afsluiten? Ik kan het onderblok van buiten niet instellen.



IRI_20241011_081507.jpg

Radiator onderblok.jpg

VIS_20241011_081507.jpg
 
Hoe oud is de installatie?
Kan je het de installateur nog vragen?

Lijkt inderdaad Comap Sar, maar aan deze is niks instelbaar, ook geen bypass.
Neem een afsluitbare zonder bypass en je weet het zeker.

"Ik had nog de thermostaatkranen tussen de kamers uitgewisseld"
Heb je hier de kranen gewisseld (dus het water eraf) of alleen de knoppen?
 
De installatie is uit 2017, dus nog vrij jong. Als er geen bypass zit in het onderblok, dan ga ik me eerst richten op de kraan. Ik heb alleen de knoppen verwisseld. Nu ga ik ook de kranen verwisselen. Leuk klusje voor het weekend :).
 
Omdat iemand het hier eerder heeft gezien zou ik er meteen een nieuw onderblok in zetten. Water eraf en eruit is best wat werk en een onderblok is niet heel duur.

Als je geen laag punt hebt om het water eruit te laten is een waterstofzuiger handig bij deze klus.
 
  • Dit heeft me geweldig geholpen!
Waarderingen: predragAMS
Je weet wel met een WB camera om te gaan, zo te beoordelen aan de beelden en de bijbehorende tekst niet?
Die gele vlek waar het tweepijps onderblok op te zien is, is ca 16°C dat kan nooit een warmte verlies zijn, omdat het geen warmte is.

Met een ultrasone meter kan je dit soort kleine water stromingen niet meten, die hebben een minimaal meet debiet wat veel hoger ligt.

Waar regel je de installatie mee een klep die alles afsluit met een kamerthermostaat?
Aan dat onderblok mankeert niet zoveel, zeker met 2 pijps is dat niet logisch ook.
En is dit het enige onderblok wat dit beeld laat zien? en waar zit dat ten opzichte van de warmte unit?

Als je alleen maar thermostaatkranen hebt dan kan dit verschijnsel al voor komen als je water hebt getapt.
De unit schakelt om en je krijgt een heel klein beetje warmte de CV kant opgestuurd, het eerste onderblok is dan aan de beurt.

Vr Gr
 
Dat verbruik kan eerder komen van het op temperatuur houden van het warme water circuit in de unit in de meterkast. Als men aan de thermostaten in de unit heeft gedraaid of andere ventielen heeft verdraaid dan kan het verbruik daar zomaar vandaan komen.

Vr Gr
 

Gerelateerde klussen

Reacties
48
Weergaven
7K
Verwarming inclusief leidingwerk
Nono123
Reacties
12
Weergaven
194
Verwarming inclusief leidingwerk
Marcn.88
Reacties
24
Weergaven
446
Verwarming inclusief leidingwerk
Job_04

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu