Krijg trap niet kraakvrij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers,

In ons huis hebben we onze trap voorzien van stootborden van 18mm dik plaatmateriaal. De trap van de begane grond naar de 1e verdieping is goed gelukt maar de trap van de eerste verdieping naar de zolder krijg ik niet kraakvrij :evil:

Het is een nieuwbouwhuis en de trap is van zachthout. Ik vermoed vurenhout.

De trap van de begane grond kraakt ook wel een beetje maar da's nog charmant. De trap van de eerste naar zolder de kraakt, knarst en klikt. Ik word er gek van.

We hebben voor beide delen plaatmateriaal van 18 mm gebruikt. Voor de trap van de eerst verdieping naar zolder hebben we zowel Multiplex als Underlayment gebruikt (idee was om te gebruiken wat we nog hadden liggen).

We hebben bij het aanbrengen van de stootborden dezelfde strategie gehanteerd. We hebben de traptredes middels een latje iets uitelkaar geduwd (zo een 2 mm). Daarna elke stootbord goed tegen de bovenste trede aangeduwd. Met schroeven vervolgens vastgezet aan de onderstetrede en als laatste een hoekstuk aan de bovenkant aangebracht.

Groot verschil is dat de onderste stootbord van de begane grond op de (afdek)vloer rust maar de onderste stootbord van de eerste verdieping nergens op rust. Deze is met lange schroeven naar de betonvloer vastgemaakt.

Wat ik nu zelf extra heb gedaan is dat ik (1) schroeven heb vervangen door 4,5*60mm schroeven. Daarnaast heb ik (2) schroeven door de trede heen loodrecht naar beneden geschroefd. Ik heb hier schroeven van 4,0*70mm en 5,0*80mm voor gebruikt.

Wat zie ik over het hoofd en/of wat raden jullie mij aan. Ik ben bijna zover dat ik het opgeef en de boel loshaal.

Ik heb enkele foto's bijgevoegd:

De trap zoals deze eerst was zonder stoorborden:
7577_Trap_eerst_1.jpg



De trap wederom zoals deze eerst was zonder stootborden
7577_Trap_eerst2_1.jpg



De trap met stoorborden. Zoals te zien heb ik underlayment en multiplex gebruikt.
7577_Trap_nu_1_1.jpg



Trapaanzicht zoals je van de eerste verdieping naar zolder loopt
7577_Trap_nu_2_1.jpg



Foto van trede van boven gezien
7577_Trap_nu_3_1.jpg



Schroeven verticaal door trede in 18mm plaatmateriaal geboord.
7577_Trap_nu_4_1.jpg



Foto van stootborden op kleinere afstand
7577_Trap_nu_5_1.jpg



Zoals te zien kan het onderste stootbord nergens op steunen
7577_Trap_nu_6_1.jpg



Psychedelische foto zo van onder naar boven :shock:
7577_Trap_nu_7_1.jpg


Jullie hulp is meer dan welkom!
 
Het kraken komt waarschijnlijk uit de nesten ( sparingen waar de treeën in boom en spil zitten), dat van dat latje was/is wel goed maar ik denk dat je bent vergeten de stootborden aan de bovenzijde iets rond te schaven, bol dus , zodat de tree na montage dus ook bol blijft staan. Als je dan op de tree gaat lopen zal deze niet in het nest gaan knellen dus kraken omdat de tree vlak wordt en niet hol.
Ik hoop dat je het begrijpt anders moet je maar even maar een doorsnede tekenen van je trap waarbij je de tree laat doorzakken.
 
Beste IJkenhout en Techno tim,

Ik heb de stootborden inderdaad niet bol gemaakt aan de bovenkant. Ik heb ze wel op spanning vastgemaakt.

Nu de vraag hoe ik dit kan oplossen... Is er nog een andere manier dan ze allemaal eraf te halen en bij te schaven? Ik denk dat ik niet zo goed zal zijn in het electrisch schaven. Plus dat handmatig schaven van dit type bord onwijs stroef schijnt te zijn....

Feitelijk komt het er dus op neer dat de stoorborden in het midden ongeveer 2mm hoger moeten liggen dan aan de uiteinde. Kan ik er iets tussen wiggen waardoor het midden de 2mm hoger komt te liggen? Zoiets als kunststof wiggen of zelfs een stukje van zo een verfmeng-latje

Edit1: tekstfoutje aangepast en uitleg toegevoegd
 
Met een scherpe handschaaf zijn de platen goed te schaven.
Maar als je ze niet allemaal er weer af wilt halen, kan je het met die wiggen of dunnen vulplaatjes(in het midden van de tree) ook proberen.
Tree optillen met hefboom enz.enz.
 
Ik denk dat als je alleen in het midden er iets onder gaat leggen, de trede blijft kraken. Want net naast waar je iets hebt gelegd, kan de trede gewoon bewegen, en dus kraken.

Beter overnieuw en goed. Als je niet weet hoe je je handschaaf moet slijpen, kan je daar een ander topic over openen ;)
 
De reden kan ook zijn dat de stootborden aan de zijkanten kraken
Volgens mij zijn deze nl niet ingefraisd
 
Hoe zou je dat op moeten lossen? Achteraf infrezen is lastig. Een mm korter maken is niet mooi.
 
Infraizen in combinatie met uitkappen (op de einden) is het mooist, maar een zeer tijdrovend werk.
 
Zou het geheel niet al een stuk steviger zijn als alles behalve geschroefd ook verlijmd was?
Je zou kunnen starten met 1 tree die nu flink kraakt om te zien hoeveel het scheelt.
 
Het is niet gebruikelijk om trappen te lijmen. Bij de juiste detaillering is het ook niet nodig. Om te lijmen heb je goede aansluitingen en contactvlakken nodig, en daar zit nu net het probleem.

De stootborden zijn aan de bovenkant door de trede vastgeschroefd. Dit is niet nodig. Ik zou alle stootborden loshalen, de bovenkant iets bol schaven en onder spanning weer monteren. Zorg dat ze niet klem tegen/tussen de bomen zitten en kit de naden aan de zijkant af. Alleen schroeven tegen de achterkant van de ondergelegen tredes.
 
Misschien heb je het probleem al opgelost, maar als je de kraak uit je treden wilt halen, Dan zou ik je willen adviseren alles los te halen, het stootbord licht rond te schaven zeg maar circa 2 mm aan de buitenkanten, vervolgens alles goed te schroeven en te lijmen. Ook de vuren latten. Gebruik hier voor een PU lijm. Een lijm die iets uit schuimt. Lijm ook het stootbord over de gehele lengte.
Er zijn ook opspan schroefsets te koop die je van boven af in de trede boort, kijk maar even op Google. Dan hoef je het stootbord niet rond te schaven. De lat die je hebt gemonteerd moet je echter wel los halen en goed schroeven en lijmen.
Succes
Simon
 
De lijm schuimt iets uit, dus zet uit, dit heb je nodig om de trede onder druk te zetten. Daarnaast blijft er met schroeven altijd wel wat beweging in de trede zitten. Probeer maar 1 trede uit.
Dus de lat goed in lijmen zetten over de gehele lengte. Deze vast schroeven onder de trede om de 10 cm. Vervolgen het stootbord pas maken zowel de lat als de achterkant van de trede en het stootbord aan de bovenkant over de volle lengte in de lijm zetten en ook goed vastschroeven.

Als je de trede een klein beetje rond maakt en goed naar boven aandrukt, dan is dat alleen maar beter.

succes
 
Beste klussers,

Ik zie dat ik nog geen terugkoppeling had gegeven. Hiermee zet ik een oude thread weer open maar volgens mij kunnen anderen hiermee hun voordeel doen.

Uiteindelijk heb ik dus wel alles losgehaald. Ik ben methodisch van onderaf begonnen en heb mij naar boven gewerkt. We hebben een autokrik gebruikt om in het midden de trede omhoog te duwen.

Ik heb uiteindelijk niet geschaafd. Speelde wel sterk met de gedachte maar zag het uiteindelijk niet zitten.

Ik heb wel ieder stootbord voorzien van een flinke hoeveelheid kit. Mijn gedachte en vertrekpunt was dat de frictie tussen traptrede en stootbord zorgde voor het karakteristieke geluid. Ik was begonnen met gewoon Acrylkit. Toen die op was ben ik verdergegaan met Silicone kit.

Daarop heb ik ook nog (verticaal)n schroeven geboord door de tredes in de stootborden. De latjes van achteren heb ik niet meer teruggeplaatst; de stootborden zater immers al muurvast.

Het is nu nagenoeg kraakvrij. Sowieso een verademing met hoe het eerst was!

Volgens mij werkt Siliconekit overigens beter van Acrylkit.

Dus als ik het een volgende keer weer zou moeten doen zou ik het als volgt oplossen:
- De stootborden inderdaad in het midden bol schaven
- Bovenzijde voorzien van lekker veel Siliconekit
- Onderaan de trap beginnen en de trede goed onder spanning brengen
- Stootbord aanbrengen en vastmaken met schroeven
- Over de latjes zou ik moeten nadenken. Maar wanneer ik die wel aanbreng zou ik die ook goed voorzien van een laag kit.


Suc6
 
Even een aanvulling t.b.v. gebruik siliconenkit, dit niet gebruiken waar er gelakt of geschilderd of gelijmd moet worden.
En o ja overschilderbare siliconenkit bestaat niet dan is het geen siliconenkit.
 
Hoi hoi,

Tuurlijk klopt jullie constatering en de waarschuwing.

De siliconekit kan ik mooi en netjes wegsnijden. Voor het verven ga ik ook schuren.

Daarnaast kan ik met Acryilkit over de kleine beetjes siliconekit die mogelijk nog in de hoekjes zitten.

'T ging mij even om de effectiviteit van de werking.
 
Ook waar de siliconenkit gezeten heeft, zal dat niet overschilderbaar zijn.
En ook acrylaat kit over die met siliconenkit gekitte delen zal niet goed houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan