E-13 melding Remeha Avanta 28C

Jackcurfue

  • #1
Mijn probleem lijkt op: E13 melding, Remeha Avanta

Ik krijg de e13 melding, maar pas als ik warm water gebruik. Als ik vervolgens reset, werkt de verwarming wel gewoon. Zodra ik daarna warm water wil gebruiken klapt hij er weer uit en volgt de e-13 storing weer... Ik vermoed ook dat het de verbinding is tussen de automaat en de warmtewisselaar, maar hoe kan ik dat het beste testen? Het gaat dan om de maximaalschakelaar als ik het goed heb.
Ik hoor het graag, ook als iemand andere suggesties heeft! Bvd!
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #2
Stekker rechts onder op automaat los halen (8 polig) en meet weerstand over de 2 zwarte draden deze moet nihil zijn. Als dat zo is, is waarschijnlijk de beveiligingsautomaat kapot.

Succes
 

Jackcurfue

  • #3
Ha Wilibald,

Dank voor de snelle reactie.
Ik heb er niet heel veel verstand en nog nooit met een multimeter gemeten. Vanmiddag heb ik een goedkope gekocht:


Op welke stand moet ik 'm zetten: 20k Ohm?

Ik meet 00,8 Ohm op de stand 200 Ohm. Wat zegt dat nu? :roll:

Jack
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #4
Ja op 20 Kohm zit je goed. Als het goed is meet je tussen 0.2 en 0.6 Ohm tussen de 2 zwarte draden. Dan is waarschijjnlijk de automaat kapot.
Is de weerstand hoger is de themo fuse aangetast en heb je een installateur nodig.
 

Jackcurfue

  • #5
Ik meet 00,8 Ohm op de stand 200 Ohm. Wat zegt dat nu?
Sorry hoor, ik vind het maar lastig...
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #6
Laat het toestel even op stoken op warmwater tot hij er uit schiet op E13
Meet dan direct nog een keer de weerstand. Is deze gelijk aan net, vervang dan de automaat maar.
 

Jackcurfue

  • #7
Oké, dus als de E-13 weer komt, trek ik de stekker uit het stopcontact en vervolgens de 8polige uit de automaat en doe ik het nogmaals?
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #8
E13 is smeltbeveiliging.

Of de kabelboom controleren /vervangen, of de wisselaar vervangen.
Hiervoor altijd de installateur contacteren en melden bij Remeha.


Calenta :cool:
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #9
Ja juiste begrepen.
Even meten en je weet meer.
 

Jackcurfue

  • #10
Beste Calenta,

Smeltbeveiliging is een alles of niets principe toch?
Het rare is dus dat hij het daarna wel weer gewoon doet (verwarming) en ook soms wel 5 min. warmwaterkraan, maar dan opeens weer E-13 en het water koud...

Jack
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #11
Ja dus waarschijnlijk automaat :wink:
 

Jackcurfue

  • #12
@ Wilibald,

Ik heb het gedaan en het warme water bleef verrassend lang warm stromen. Pas toen ik de kraan vol open zette, kwam de E13... Is die informatie nog extra nuttig?
De weerstand over de twee zwarte draden op de 8polige stekker was wederom 00,8.

Dus Wilibalds advies is nieuwe beveiligingsautomaat (Bic321) kopen.

Nog goede tips qua verkoop? Of mag dat alleen op PB?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #13
FF shoppen :)
 

Jackcurfue

  • #14
Dank Wilibald, ik hoop dat dit het inderdaad is. En dat we straks weer kunnen douchen... Goed weekend!
 

Jackcurfue

  • #15
Nog een kleine toevoeging; ik kon vannacht tot mijn verbazing gewoon in bad door het warme water langzaam erin te laten lopen. Na een tijdje heb ik de kraan groot opengezet, en klapte hij er weer uit. Is dat wel iets wat voort zou kunnen komen uit een kapotte automaat?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #16
Ja
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #17
Oja ?!!

De automaat is half kapot dan?

Bel een monteur en schaf geen dure automaten oid aan voordat
Je het zeker weet. Kabelboom controleren.

Dit al gedaan?

Calenta :cool:
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #18
Code E13 = smeltbeveiliging aangesporken van de warmtewisselaar!!

Mogenlijke oorzaken:
- warmtewisselaar defect
- waterdruk/waterpeil te laag
- geen doorstroming warmtewisselaar
- te veel lucht in de wisselaar

Een aantal mogenlijke oplossingen zijn: water bijvullen, ontluchten wisselaar,
controle 3-wegklep of deze niet zwaar gaat/blijft plakken

En de genoemde stuurautomaat behoort ook tot de mogenlijkheden, maar
vind het wel twijfelachtig dat hij op halve kracht wel blijft branden en pas
op vollast eruit klapt.....ik neig naar een stromingsprobleem
 

Jackcurfue

  • #19
Het lijkt dat het expansievat kapot is. Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn van het probleem en de E13?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #20
Ligt eraan hoe oud de Avanta is....de laatste versies hebben volgens mij
een druk sensor, dan zouden die een eigen melding geven.
De oudere series hebben geen druksensor, dus ook geen melding als ze
te weinig water hebben, uiteraard zit er wel een beveiliging op, maar dat
werkt via aanvoer en retoursensor, en dan krijg je geen E13 melding.

Dus in beide gevallen: nee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu