E13 melding, Remeha Avanta

LVV

  • #1
Beste mensen,
Ik heb een Remeha Avanta ketel die telkens E13 melding geeft. (zo'n 6 jaar) na beschuldigd te zijn van te weinig water in het systeem en herhaaldelijk resetten, wat beide niet het geval was heeft xxx mijn verwarmings monteur de warmtewisselaar vervangen 400,- , tevens pomp.
De oude warmte wisselaar heb ik nog steeds staan om naar remeha op te sturen daar hier 10 jaar garantie op zit, dit is mij nooit gemeld door mijn onderhouds monteur xxx en deze wil de garantie zelfs niet regelen, maar dit ter zijde. Na het vervangen, 1 week later !! inmiddels augustus 2009, heb ik nog steeds zeer herhaaldelijk E13 meldingen om de week of 2 / 3 en gaat de CV maar moeizaam weer aan.
Ik denk dus dat er met de warmte wisselaar niets mis is /was
Ik heb de ontstekingselectrode er uitgehaald en gereinigd. Daar hij op het moment van ontsteken lijkt uit te slaan.
Heeft iemand suggesties ?? Ik zie veel goede serieuze reacties hier dat geeft alvast hoop.

Nog even dit, de handleiding vermeld dat in geval van te weinig water in de leidingen ook hiervan een E melding wordt weergegeven, (E1 of E7) deze heb ik echter nog nooit gehad, altijd E13.....
 

Xr8

  • #2
Bij defekten aan de warmtewisselaar dient men de fabriek op de hoogte te stellen. In de regel komt er dan een fabrieksmonteur om de wisselaar uit te wisselen. De kosten hiervan neemt Remeha voor zijn rekening en de klant hoeft hiervoor niets te betalen!! De wisselaar zelf opsturen kun je proberen of het helpt?

Als E13 wordt veroorzaakt door het doorsmelten van de veiligheid dan dien je de wisselaar te verwisselen. Het kan ook aan de pomp liggen of aan lucht in het systeem. Staan de automatische ontluchters in de ketel links voorin en op de pomp wel open?

Succes.
 

LVV

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie, ja de pomp ontluchter en auto ontluchter links staan open. zijn er nog anderen ??
Voor de duidelijkheid, de warmte wisselaar is reeds vervangen en de nieuwe gaf een week later al weer E13 meldingen vandaar dat ik "zeker"weet dat dat niet de oorzaak is.

Overigens krijg ik hem wel aan na verloop van tijd, smelt beveiliging lijkt mij dus niet stuk.

nog meer suggesties welkom

alvast dank
 

Grashopper

  • #4
Een E13 wordt veroorzaakt door het doorsmelten van de smeltzekering van de warmtewisselaar. Nu je een nieuwe wisselaar hebt zou dit niet meer voor mogen komen. Normaal gesproken is een E13 ook niet te resetten. Denk dat er bij jou sprake is van een slechte elektrische verbinding tussen smeltzekering en automaat. De smeltzekering zit rechts bovenop de wisselaar. Vandaar loopt een zwart kabeltje naar je automaat. Als deze wordt onderbroken door bijv. corrosie in de stekker zal dit ook een E13 geven.
Daarnaast hadden de eerste warmtewisselaars van de Avanta een andere smeltveiligheid dan de huidige. Die bleek op den duur door te rotten waardoor je ook slecht contact en dus een E13 kon krijgen. Bij een nieuwe wisselaar zit ook een nieuwe smeltzekering, neem niet aan dat de oude terug is gezet. Zou toch zoeken in een slechte elektrische verbinding.
 

LVV

  • #5
Hmm, grasshopper.....

Ik loop net na het lezen van je berichtje naar de cvketel en raak het bewuste zwarte kabeltje aan vervolgens een vreemd geluid, soort geschakel....

Misschien goed om te weten dat toen de monteur de nieuwe warmte wisselaar had ingebouwd en de printplaat weer aansloot klapte de zekering,
van deze printplaat, de monteur meende dat dan wel de pomp defect zou zijn en haalde er een uit de auto, nieuw, tevens verving hij de printplaat denkende dat deze verrot was, daarna deed het geheel het nog niet, originele printplaat teruggezet met vervangen zekering, nieuwe pomp laten zitten.
het lijkt er op dat we dichterbij komen, alweer bedankt !!
 

Grashopper

  • #6
Kijk ook even naar vochtsporen. De luchtinlaat zit namelijk direct boven de automaat en met de sneeuw van de laatste tijd kan er ook wel eens wat stuifsneeuw naar binnen zijn gekomen wat voor de bedrading niet fijn is. :mrgreen:
 

LVV

  • #7
O ja.... de oude warmte wisselaar is overigens niet teruggeplaatst er zit dus een nieuwe in.
 

Grashopper

  • #8
Zie nu pas dat de wisselaar al een poos geleden is vervangen :oops:
Dat van die sneeuw moet dan van vorig jaar zijn. :mrgreen:
 

Grashopper

  • #9
De automaat schakelt inderdaad als het contact weg valt. Als je dit hoort wanneer je aan de bedrading zit lijkt het me een slecht contact of een breuk in de kabel.
 

LVV

  • #10
Okay, ik heb nu geen goed licht bij de ketel ik ga het nog bekijken
ik laat nog van me horen, alvast enorm bedankt voor jullie xpertice ;-)

ka het kwaad als ik aan het bewuste kabeltje kom terwijl de ketel in bedrijf is ?
 

Grashopper

  • #11
Kan geen kwaad, is alleen maar een contact met een zeer lage spanning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu