Zolder isoleren, blijft het zo zitten?

Bakkerbolletje

  • #1
Beste mede klussers.

Er was van de week een leuke actie bij de gamma, waar 11cm dik glaswol isolatie met alu laag voor 35% korting aangekocht kon worden.

Dus ik dacht pik in het is zomer :P

Mijn vraag is de volgende.

Gezien de isolatie rollen niet zijn voorzien van spijkerflens, maar dat je ze dus los achter het rachel werk moet leggen, vraag ik mij af of dit dan wel op zijn plaats blijft liggen.

op de site van gamma hebben ze het stappen plan staan en dat ziet er vrij simpel uit.
Echter wil ik mij er wel eerst van gewissen dat het dus wel blijft liggen en niet in de loop der tijd naar beneden gaat "inzakken"

Nu heb ik bij de action van die mooie rollen alutape gekocht om dus de "naden"waar je dus de 2de laag naast leg af te plakken.
Moet je hierbij ook nog opletten voor iets?

Al vast bedankt voor uw tijd
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zover ik het kan volgen moet je vakken maken met de breedte van de rol en de isolatie er horizontaal in leggen. De latten voor de gipsplaten moeten ook voor voldoende steun zorgen waardoor de isolatie opgesloten ligt en niet zo gemakkelijk zal inzakken.
De randen van de isolatie met die tape aan het hout van de vakken kleven en goed lucht dicht afplakken.
 

Bakkerbolletje

  • #3
Hm heb er eens over zitten brainstormen.
En u lost gelijk ook een probleem op dat ik had met de naadjes.

Door ze horizontaal te leggen de banen drukt door de zwaartekracht de naden elkaar ook mooi vast.

Echter zit ik wel met een prutswerkje en dat is dat de vaken horizontaal 250cm zijn en vertikaal 127cm zijn.

Dan moet ik met strookjes van cq 10 cm gaan werken, wat niet echt fijn is met glaswol.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Neem je voor de 10cm wat anders. Let op dat je dan een damprem moet maken van de alu.cachering naar het houten frame.
Ik vraag me toch af of het niet beter is om een PE folie aan te brengen.
 

Bakkerbolletje

  • #5
Mja iets anders gaan gebruiken is ook nog al omslachtig en rotzooig.

Maar u zegt dat ik nog een pe folie er over heen zou moten doen?

Deze glaswol is voorzien van een dampremmende laag.
Gaat om de 11cm dikke glaswol van gamma bekleed met alu-kraft.
 

Tiho

  • #6
Hoe ik het gedaan heb en het bij jou dan zou worden is balken/latten van 33x100 met een lengte van 127 cm. Tussen de gordingen te schroeven, zodat je vakken verdeeld in een cm of 1,5 kleiner dan de rolmaat. 60 cm tussenwerks dus 58,5 dan klemt het een beetje.


Vervolgens doe je een voor een de dekens erin, dus kun je elke keer ook nog de dekens aan de balk plakken voor je de volgende erin doet.
 

Bakkerbolletje

  • #7
Dan had ik beter met spijkerflens genomen.

Ik had juist deze gepakt omdat je dan geen zware balken tussen de gordingen moet monteren,

Maar dat je juist om de 30cm ragel latjes van 22mm bij 40mm vertikaal kon plaatsen.

Ben ik nu helemaal verkeerd bezig?
 

Tiho

  • #8
De rachels zou ik iets groter doen, dat werkt makkelijker op de naden.

Jij hebt het nu over dit neem ik aan?



Als je ze over de gordingen ook nog aan elkaar plakt zal het niet meer zakken.
 

Bakkerbolletje

  • #9
Heb het idd over die manier.

Welke rachel neem ik het beste dan?


Ps. heb de rollen nu boven staan een dag en de hele zolder meurt er na, trekt dit weg?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik dacht dat glaswol vrijwel geen neiging had tot inzakken. Dat heb je met steenwol wel.

Verder is het luchtdicht afplakken van de naden tussen de isolatie en de gordingen (zoals in het voorbeeld) nog een behoorlijke klus op de manier ook omdat de rachels er al zitten. Helemaal 100% dampdicht krijg je het sowieso nooit (da's meestal al een utopie).

Zou, ondanks alu cachering, wellicht toch over de rachels een dampscherm spannen en vastnieten aan de rachels. Lijkt mij makkelijker.
 

Bakkerbolletje

  • #11
En dat mag om het even welk plastiek zijn dat ik er tegen niet?

Heb namelijk van mijn schoonvader nog veel rollen afschermplastiek liggen dat door de schilders ect word gebruikt.
 

Tiho

  • #12
Rachels hou ik zelf altijd minimaal 50 breed. Die maat is ook gangbaarder volgens mij.

Een damprem hoort eigenlijk minimaal 0.2 mm dik te zijn. Afdekplastic is vaak dunner. Je kunt het opmeten met een schuifmaat.
 

Bakkerbolletje

  • #13
Kan dan ook altijd nog 2 lagen van dat plastiek kunnen gebruiken toch?

Moet ik die nietjes dan weer afplakken met alutape?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #14
De nietjes hoeven niet, zolang het er om heen maar niet inscheurt. Wel de naden afplakken.

Als je trouwens een dampdicht folie gebruikt die er speciaal voor gemaakt is, mio****, zit er (meestal) een raster van draadjes in. Als je de boel precies op de kruising van de draadjes vastniet kan je het lekker strak spannen en scheurt het ook niet. Ik vind dat wat fijner werken 'want er scheurt nog wel eens wat'. Maar dat is persoonlijk.
 

Bakkerbolletje

  • #15
Nu ben ik de voorbereidingen aan het doen om te gaan beginnen.
Heb lekker 14 dagen vakatie.

Echter voel ik net door een ontluchtings gat wat er in zit en foel een soort van glaswoldekentje van cq 2 cm tussen het dakbeschot en de dakpannen.

enig idee wat dit kan zijn? huis is gebouwd in 1977.

Heb ook geen idee of dit over het h ele dak is aangebracht, of n et rond het ontluchtings gat, (zitten er 3 en ze hebben het allemaal)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Maak er is een foto van dusdanig dat de lezers er wat mee kunnen.
 

Bakkerbolletje

  • #17

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Die ventilatie dicht maken. Raamwerk dusdanig gemaakt dat de glaswol niet kan uitzakken, PE folie 0,2 mm dik. Moet lukken. Toch.
 

Bakkerbolletje

  • #19
Ja oke maar die isolatie die boven op het dakbeschot ligt gaat die niet voor problemen zorgen?

Het is maar een dun laagje maar ik heb geen idee of dit spul voorzien is van een dampremmende laag.
Op het zicht niet is vrij bross allemaal.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #20
Het lijkt wel of die bestaande isolatie aan de buitenkant inderdaad voorzien is van een laagje asfaltpapier (bitumenpapier) om te voorkomen dat de isolatie nat wordt. Werd in die jaren vaker gebruikt. Dat spul zou dan inderdaad dampdicht zijn.

Feitelijk sluit je het dakschot nu op met isolatie aan beide kanten en dat is meestal geen goed idee.

Zou je op safe willen spelen zou je de isolatie aan de buitenkant moeten verwijderen (die 2-3 cm doet ook niet veel aan isolatie verder) of je moet zorgen voor een goed geventileerde spouw aan de binnenkant, dus de nieuwe isolatie een paar centimeter van je dakschot houden en ventilatiegaten gaan boren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu