Warmtemeter loopt door, alle radiatoren staan dicht.

Vrouwkje123

  • #1
Beste allemaal,

Ik heb een probleem.
Ik heb van mijn energieleverancier een bizar hoge eindafrekening van de stadsverwarming gehad (eerste afrekening, ik woon hier nu net een jaar). Ik heb mijn radiatoren standaard uit staan (ik woon in een klein appartement omgeven door andere appartementen), dus de enige verklaring die ik kon bedenken is dat mijn meter moet doorlopen? En ja... de meter blijft doorlopen ook al staan mijn radiatoren uit. De meter stopt alleen als ik de hoofdkraan uit draai.

Mijn energieleverancier zegt dat dit een probleem is in de binneninstallatie. Omdat ik er totaal geen verstand van heb, is mijn eerste vraag.. Klopt dit?

De tweede vraag, ik huur dit appartement en heb mijn verhuurmakelaar ingeschakeld. Ze denken dat het probleem de onderblokken van mijn radiator zijn en deze moeten allemaal vervangen worden. Kan dit de oorzaak zijn?

Tot slot, ze willen de onderblokken vervangen en denken daarmee het probleem op te lossen, echter geven ze aan dat de hoge eindafrekening mijn eigen probleem is omdat ze niet kunnen zien wanneer de problemen zijn ontstaan. Kan ik aantonen met behulp van een professional dat de problemen er al bestonden voordat ik hier kwam wonen? Misschien helpt het te vermelden dat dit blijkbaar een bekend probleem is in de wijk en mensen de warmte regelen met behulp van de hoofdkraan in de meterkast...

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De verhuurder moet zorgen dat de installatie goed werkt.
Ik wil u een bezoekje aan een wetswinkel adviseren en/of contact opnemen met de jurofoon, dan weet u tenminste wat uw rechten zijn.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #3
Aan de andere kant bent u zelf verantwoordelijk voor het herkennen van defecten in uw installatie.
Als de meter altijd blijft door lopen, zal er ook minimaal 1 radiator altijd warm zijn geweest terwijl deze dicht stond. Dit valt op vooral tijdens de zomer maanden.

Een verhuurder kan van afstand niet zien of er een defect in de installatie zit.

Aan de ene kant dient u te kunnen bewijzen (dmv een oude afrekening oid) dat het probleem er al was voordat u de woning betrok.
Aan de andere kant, zal de verhuurder moeten bewijzen dat Voor dat u de woning betrok de installatie correct werkte.
Over het algemeen, kan men dat niet.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Als er gesteld wordt dat alle onderblokken vervangen moeten worden, dan zal er waarschijnlijk geen sprake zijn van een defect onderblok. De kans is in dat geval veel groter dat er een verkeerd type onderblokken is gemonteerd.

Het is dan natuurlijk eenvoudig om aan te tonen dat het probleem er al was toen u de woning betrok. Het defect is dan namelijk niet ontstaan tijdens het normale gebruik, in plaats daarvan is er sprake van een ondeugdelijk aangelegde installatie.

De verhuurder is dan richting u aansprakelijk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu