Druk in ketel loopt terug als alle thermostaatkranen dicht staan

Nobrahc

  • #1
Ik heb een systeem met op de bovenverdieping 4 radiatoren, allen met een thermostaatknop.
Verder zit er een bypass in het systeem, en lopen er nog 2 "doodlopende" leidingen naar beneden (binnenkort komt de installateur de vloerverwarming leggen).
De druk in het systeem is 2 bar, afgelezen op de ketel (op zolder).

Als ik alle radiatoren dichtdraai loopt de druk terug, de ketel geeft na 10 minuten 1.9 en nog 10 minuten later 1.8 enzovoort tot het punt dat de ketel in storing gaat.
Draai ik minimaal 1 thermostaatkraan maximaal open, komt de druk weer netjes op 2.0 terug.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is, en heeft iemand een idee of er nog steeds 1 radiator open moet blijven als de vloerverwarming er straks in zit?
 

stefan9

  • #2
Bijzondere situatie inderdaad. De meest voorkomende oorzaak van sterk varierende druk is een defect expansievat, maar als je daarmee te maken hebt zou je verwachten dat het niet veel uitmaakt of de kranen open of dicht staan. Zit het expansievat in de retourleiding?
 

Nobrahc

  • #3
Ja die zit in de retour.

Het is reproduceerbaar het geval dat als ik de laatste radiator dichtdraai de druk daalt, en als ik deze weer open dan komt de druk weer op 2 bar.

In het hele verhaal is de ketel overigens niet aan het verwarmen geweest.

edit: te snel gelezen
 

Nobrahc

  • #4
Omdat de druk dus weer netjes op 2 komt na het openen moet die druk toch "ergens blijven".
Ik heb er niet echt verstand van (vandaar mn post hier), maar de druk lijkt dan ergens in het systeem boven de 2 te liggen, en bij de ketel eronder, zou de bypass niet precies dit issue op moeten lossen?
 

Auto-Geen

  • #5
De driewegklep in de ketel, de thermostaat kranen en de bypass blokkeren het water uit het expansievat naar de ketel. Door afkoeling van de ketel na warmwater gebruik daalt de druk.
 

Nobrahc

  • #6
Dank voor je reactie, is dit probleem oplosbaar? (op een andere manier dan altijd 1 radiator open te laten staan?)

Ik was in de veronderstelling dat de bypass er juist voor moet zorgen dat het water niet geblokkeerd word als alle kranen dicht staan?
 

stefan9

  • #7
Je schrijft "In het hele verhaal is de ketel overigens niet aan het verwarmen geweest."
Dus dit treedt op in een koud systeem waarin niet gepompt wordt?
 

Nobrahc

  • #8
Klopt, maar het warm water staat wel op comfort ingesteld, dus die verwarmt af en toe de warmtewisselaar. Ik weet niet zeker of daar dan restwarmte is waarvoor de CV toch gaat pompen?

edit: net nog even gecheckt: de druk loopt nu ook terug, terwijl de ketel niet recent verwarmt heeft voor de comfort-warmwater.
 
Laatst bewerkt:

stefan9

  • #9
En als je nu een thermostaat kraan open draait stijgt de druk weer? En als je hem dan weer dichtdraait daalt de druk terwijl de ketel niks heeft gedaan?
 

Nobrahc

  • #10
precies
 

stefan9

  • #11
Heel bijzonder. Ik zou niet weten wat de druk kan veranderen als er geen sprake is van temperatuursverandering of pompen...
 

Auto-Geen

  • #12
Er is wel temperatuur verandering, en de bypass laat het water alleen door van aanvoer naar retour, niet andersom.
 

Nobrahc

  • #13
Ik begrijp het nog niet helemaal geloof ik:
Mijn laatste test heb ik de themostaatknoppen dichtgedraaid, verder geen warm water gebruikt, en de comfort cyclus was een half uur daarvoor geweest, dan is er toch geen temperatuurverandering?
 

Auto-Geen

  • #14
De ketel staat al een half uur af te koelen dus al een half uur drukdaling.
 

Nobrahc

  • #15
nee want tijdens dat half uur staat de thermostaatkraan open, en blijft de druk op de ketel 2 bar
 

Auto-Geen

  • #16
Met de kranen dicht heb je drukdaling, met de kranen open heb je drukvereffening.
 

Nobrahc

  • #17
het zal aan mij liggen maar ik snap niet wat je bedoeld:
de ketel is na een half uur wel afgekoeld toch? Dus ik draai bij een koude ketel de thermostaatkraan op de radiator dicht, en dan begint te druk direct te dalen. Zonder dat er verwarmt is, of warm water gebruikt word.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Het kan ook zijn dat er in de retour van de ketel een terugslagklep zit.
Daardoor kun je soms ook vreemde drukken meten.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #19
Als de druksensor in de ketel aan de zuigzijde van de pomp zit, is dit effect makkelijk te verklaren. Als alle thermostatische ventielen dicht zitten, is er geen stroming mogelijk door het cv circuit. De pomp perst het water dan tegen de gesloten ventielen aan. Het gevolg is een oplopende druk aan de perszijde van de pomp.

Aan de aanzuigkant van de pomp daalt de druk juist, daar wordt immers water weggezogen terwijl er geen water kan toestromen doordat de radiator ventielen dicht staan.

Dit is nu een van de redenen waarom er een bypass geplaatst moet zijn als de kans bestaat dat alle thermostatische ventielen dichtlopen.
 

Nobrahc

  • #20
Maar er zit wel een bypass in het systeem, die zou dit dan in mijn geval moeten voorkomen toch?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu