Vraag watertemp. hoger dan daadwerkelijke temp. aanvoerwater

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #61
Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit hogere verbruik kan verlagen door de CV installatie beter in te regelen. Maar er zitten hier specialisten die daar een zinnig antwoord op kunnen geven.
Als het niet warm wordt en toch gebuik je behoorlijk wat gas dan weet ik niet meer of beter de warmte vliegt je schoorsteen uit.
Heb je soms verbouwd en een flinke tocht situatie gecreerd waar je zelf geen hinder van ondervind.
 

Jeroentje72

  • #62
Niks verbouwd of aan tocht gecreerd. Eerder het tegenovergestelde, sinds we hier wonen druk geweest met tochtstrippen aanbrengen en andere maatregelen om de warmte binnen te houden. Gordijnen 's avonds dicht, binnendeuren dicht houden maar wel altijd een raampje open om te ventileren, dus ook geen vochtige lucht in huis (moeilijker op te warmen). Dat maakt het zo extra frustrerend.

En het is ook niet dat het huis niet warm wordt, hij doet er alleen ontzettend lang over (1,5 graad in 2 à 3 uur) en verbuikt dus meer gas.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #63
Hallo.
Ik heb net alle berichten eens doorgelezen en mij valt het op dat je normaal 2100 m3 gas verbruikte en nu 2900 m3 gas.
De kamerthermostaat die er nu hangt is een vison modulation.
en de ketel een 24/28 kw vailant.

Sytuatie oude ketel vloerverwarming met twee radiatoren in de kamer.
Rest radiatoren in de slaapkamers te licht bemeten wat vermogen aangaat.
gang 700 watt te veel en badkamer 30 watt te veel.
uitgerenkend vermogen van de woning 31 KW.

Sytuatie nieuwe ketel niets anders alleen maar verbeteringen aan de woning aangebracht.
Maar 800m3 gas meer dan anders.


Nu is er verschilende malen gevraagd wat voor vermogen had de oude ketel.
Jij gaf aan vloerverwarming 70 m2 en twee radiatoren in woonkamer.

Vragen voor Jeroen
1.Hoeveel groepen heeft de vloerverwarming.
2.En hoe groot zijn de radiatoren in de woonkamer.
3.Hoever zit de verdeler van de woonkamer af.
4. De temperatuurinstelling vloerverwarming aanvoer.
5. Temperatuur retour.
 

Jeroentje72

  • #64
Vloerverwarming heeft 3 groepen en de verdeler zit in de hal, ongeveer 1,5 mtr van de woonkamer af.
De aanvoer temp vloerverwarming is 38 graden retour vloerverwarming is 26 graden.

Woonkamer/keuken (is één grote ruimte) heeft in totaal 4 radiatoren.

Keuken:
-type 11 80x40 cm (713 watt)

Woonkamer:
- type 11 270x40 cm (2400 watt)
- type 33 140x30 cm (2482 watt, wel radiator ombouw)
- type 33 140x30 cm (2482 watt)

Het vermogen van de oude ketel weet ik niet (helaas :cry: ), ik heb daar nooit op gelet. Alles deed het prima. Pas nu er problemen zijn heb ik opgezocht wat het vermogen van de huidige ketel is.

Wat me nog wel opgevallen is. De ketel sloeg net om 13.45 uur aan (om 15.00 uur moet het 19,5 graad zijn en moet van 18 graden komen).
Ik ben de thermostaat in de gaten aan het houden geweest via het installatiemenu wat erop zit en het eerste half uur vraagt de thermostaat 65 graden aanvoertemp. In dat half uur bllijft het verschil aanvoertemp. en retourtemp van de ketel om en nabij de 18 graden. Ketel blijft dan ook op 85% vermogen draaien.
Woonkamer warmt in een half uur een halve graad op (tot zover helemaal goed dus).
Maar dan loopt de retourtemp op en wordt het verschil uiteindelijk nog maar 7 graden. Dus de ketel moduleert terug naar 38% vermogen.
En ik ben bang dat het daar fout gaat. Afgelopen dagen is de ketel soms wel anderhalf uur of langer op die 38%-30% vermogen aan het draaien geweest. Lijkt mij dat dat veel gas kost.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #65
Jeroen.
wat betrefd de vloerverwarming deze is als bijverwarming.
Je hebt voor die 70 m2 ongeveer 12,5 KW nodig.
Je hebt in de kamer/keuken ongeveer 8 kw aan radiatoren hangen
De 3 groepen zullen verdeeld zijn over die 70 m2
Als bijverwarming gaat er 5 a 6meter buis in de vloer h.o.h 20 cm.
Dat zal ergens tussen de 350 meter en de 400 meter aan buis in liggen.
Per groep is het volgens mij een maximum van 150 m buis.
de vloerverwarming zou ik ook niets aan doen.
ik zou eerst twee zaken gaan bekijken.
In de woonkamer de knoppen van de radiatoren afhalen.
Op maximaal is de knop stand 5.
komt neer op stand 4 is 24 graden en stand 5 is 28 graden.
Vooral de radiator die in een ombouw zit zal veel last hebben van de temp van de radiator. daar is het zo 30 graden waardoor de knop gaat afsluiten
Bij mijn vloerverwarming heb ik 4 kw aan radiatoren en de rest aan vloerverwarming.
Een leverancier van de vloerverwarming heeft een berekning gemaakt met een tekening van de groepverdeling.
Maar op de tekening stond (geen thermostaatknoppen op de radiatoren plaatsen).


Dus probeer eens zonder de knoppen in de kamer.
En als tweede als het eerste niet wil.
Mijn vloerverwarming zit gewoon op een aanuit thermostaat
Koop dan zo,n heel goedkoop ding bij een bouw markt.
want volgens mij kan de vailant ook gewoon op aan uit.
gewoon om te testen zo,n draaischijfje of zo.
Wij zitten voor ons woongedeelte alleen op een verbruik van 2900 m3 gas met een ketel van 28 kw.
Woning is 400 m3.
Het totale woonhuis is 1600 m3 totaal hangt erbij ons 60 kw voor woonhuis
 

Jeroentje72

  • #66
Ondertussen is het half vijf en de ketel draait nog steeds, vanaf 14.15 uur, op 30% vermogen en heeft de boel nog steeds niet op temp.
Ik heb het vermoeden dat de ketel terugmoduleert wanneer het verschil tussen aanvoer en retour temp. te klein wordt en dat is dus na ong. 30 minuten draaien. Eerste half uur ging namelijk wel goed, binnen een half uur een halve graad erbij.

@Rene de Klusser; Jij bent dus diegene die in een kasteel woont :wink:
Als ik zo kijk naar wat jij typt klopt het aardig in mijn woonkamer met 8Kw aan radiatoren en ongeveer 4 à 5 Kw aan vloerverwarming.
Echter je verhaal van thermostaatknoppen eraf halen snap ik niet. Heb de thermostaatknoppen al op stand 5 staan. In mijn ogen dus geen verschil met de knop eraf halen. Of begrijp ik het verkeerd.

Ik denk dat ik eens ga kijken om de boel per radiator in te regelen, wellicht dat ik dan het verschil tussen aan en retour temp. op ong. 18 graden kan houden.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #67
Als de aanvoer temperatuur van de ketel 65 graden bedraagd zal de radiator ongeveer 55 graden zijn aan het oppervlak.
de thermostaatkraan zit ongeveer 10 cm van de radiator.
Er is een van de radiatoren ingebouwd in een omtimmering of iets dergelijks.
als het warmer word dan 30 graden in de buurt van de radiator zal de knop gaan afluiten waardoor de stoming in de radiator word afgeknepen of zelfs op houden.
Waardoor hij ophoud met verwarmen.

Als je dus de knop er af haalt zal de klep volledig open blijven staan.
waardoor hij voledig warmte af kan geven.

De vloer verwarming staat wat instelling aan gaat goed 38 aanvoer
Veel warmer moet hij ook niet max 43a 45 graden.
Dit is vaak het maximum wat de vloer aankan.

Wat ook nog zou kunnen schelen de pompsnelheid verlagen,zo duurt het langer dat de retour temp op maximaal is wat het moduleren aanstuurt.

En als test kun je ook nog eens de thermostaat verwisselen met een aan/uit ( weet niet als dit kan bij vailant)
(die van mij is een gewone vision) werkt perfect.
Temp verschil stoken is van 17,5 naar 20 en s,avonds naar 21.
1 graad duurt 20 a 25 minuten.
Op een nefit ecomline 30
In de rest van de woonruimte,s stook ik een temperatuur dag en nacht
 

Jeroentje72

  • #68
Rene de klusser schreef:
Als je dus de knop er af haalt zal de klep volledig open blijven staan waardoor hij voledig warmte af kan geven.
Snap hem, heb hem eraf gehaald. Hoewel ik niet denk dat dat het probleem oplost, helpen alle beetjes natuurlijk.

Pomp van de ketel én de vloerverwarming draaien allebei al op de laagste stand (stand 1) dus daar valt geen winst meer te behalen.

Ik ga me eens verdiepen in het inregelen en dan kijken of ik daar nog winst kan halen.
Ik denk dat het probleem echt zit in de retourtemperatuur die oploopt waardoor het temperatuurverschil te klein wordt en de ketel terugmoduleert terwijl de woonkamer/thermostaat nog wel vraagt.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #69
De ketel moduleert niet terug omdat de delta t te klein wordt, de delta t wordt kleiner omdat de ketel terug moduleert.
Als een stroom water door de ketel hebt, met een brander van 20 kw, warmte het bijv 18 graden op. Heb je dezelfde stroom water en 10kw dan warmt het water 9 graden op. Hij regelt de installatie op aanvoertemp.

Dus hij vraagt bijvoorbeeld 65 graden. Op een gegeven moment is die aanvoer bereikt. Dan gaat hij steeds zachter branden, hoe hogere de retourtemp wordt, hoe lager hij brandt. want hij wil die aanvoertemperatuur niet overschrijden.

Verder, dat zachte branden is juist zuinig. Hoe lager de ketel brand, hoe hoger het rendement is. (ook bij gelijke temperatuur)
Verder geeft een lage water
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #70
De ketel moduleert niet terug omdat de delta t te klein wordt, de delta t wordt kleiner omdat de ketel terug moduleert.
Als een stroom water door de ketel hebt, met een brander van 20 kw, warmte het bijv 18 graden op. Heb je dezelfde stroom water en 10kw dan warmt het water 9 graden op. Hij regelt de installatie op aanvoertemp.

Dus hij vraagt bijvoorbeeld 65 graden. Op een gegeven moment is die aanvoer bereikt. Dan gaat hij steeds zachter branden, hoe hogere de retourtemp wordt, hoe lager hij brandt. want hij wil die aanvoertemperatuur niet overschrijden.

Verder, dat zachte branden is juist zuinig. Hoe lager de ketel brand, hoe hoger het rendement is. (ook bij gelijke temperatuur)
Verder geeft een lage watertemperatuur ook een hoger rendement.
 

Jeroentje72

  • #71
Begrijp hem nog niet helemaal maar ik kan me niet voorstellen dat op 30% van 14.15 uur tot 17.30 uur zuiniger is dan in 3 kwartier op 85%.

Daarbij komt dat de kamerthermostaat ervoor zou moeten zorgen dat het om 15.00 uur 19,5 graad is, zoals ingesteld. Die temp. haalt hij pas om 17.00 uur (waarna hij nog een half uur doordraait op die 19,5 graad).
Dus dit klopt niet.
Daarbij komt, dat het verbruik behoorlijk gestegen is met deze ketel, dat strookt dan niet met jouw visie dat het zuiniger is.

Het eerste half uur draait de ketel mooi op 85% vermogen en de vraag van de thermostaat aan ketel is 65 graden (is max. ingestelde temp).
Na dat half uur blijft de vraag 65 graden maar gaat de werkelijke aanvoertemp. steeds lager worden, zo ook het verschil tussen aanvoer en retour temp. Retour temp. loopt steeds verder op.
Dat is het mooie van deze thermostaat, dat je dat allemaal kan zien.

Je zegt dat de installatie regelt op aanvoertemp. maar als de vraag van de thermostaat gelijk blijft (65 graden) waarom regelt de ketel dan wel terug???
Trouwens, zou ik de ketel dan niet beter op retourtemp. regelen kunnen zetten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #72
Even een vraagje. Heeft elke radiator met het zelfde vermogen dezelfde waterinhoud.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #73
Nee .
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #74
Zou zoiets van invloed kunnen zijn op deze vreemde situatie.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #75
Haal dat modulerende thermostaatje eraf en probeer met een normale aan/uit thermostaat ff hoe het werkt en hoe lang de ketel erover doet om ruimte op temp te krijgen met een gewone aan/uit. twijfel aan je modulerende thermostaat.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #76
Wat mischien ook nog meespeeld...
In de als je langzamer opwarmt, dan warmt de constructie ook mee op.
Als je snel opwarmd, dan kan de kamer al warm zijn, maar de constructie nog niet.

Misschien was de oude ketel snel klaar met een hoge temperatuur, maar als je hem dan uit had gezet, was alles in een uur weer koud.

Nu is alles warm, dus als je hem uit zet blijft het nog een tijd warm.
 

Jeroentje72

  • #77
Ingmar89, als dat opwarmen van de constructie me 500 kuub kost heb ik liever niet dat ie dat doet.

Ga vandaag eens proberen met een aan/uit thermostaat.
Alleen waar sluit ik die op aan bij mijn Vaillant? Bus 3 en 4? Zo te zien kan ik die bruggen, dan heb ik niet eens een thermostaat nodig om het uit te proberen.
Heb een aansluitschema bijgevoegd maar of die echt duidelijk genoeg is weet ik niet.
Anders staat ie ook hier op pagina 19: https://www.vaillant.nl/pdf-neu/hrsolideplus-vhr-3-5-gebr-144399.pdf
@Ingmar89; als dat opwarmen van de constructie me 500 kuub kost heb ik liever niet dat ie dat doet.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #78
Ja Jeroen op drie en vier.
Wel even stekker uit het toestel halen tijdens montage.
 

Jeroentje72

  • #79
Dus kan hem gewoon bruggen? Heb geen thermostaat nodig dan toch?

Toestel gewoon uit zetten goed genoeg of moet echt de stekker eruit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #80
Wat ook een indicatie zou kunnen zijn is de hoeveelheid condenswater die een ketel maakt. Vang dat is op, kost niets en je weet weer wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu