Vochtig astbest dakbeschot, eps aanbrengen mogelijk?

Jbekerom

  • #1



Dag,

Sinds een jaar woon ik in een huis, gebouwd eind jaren '50. Op de vliering zit een dakbeschot van asbest (ethernit). daarbovenop liggen de dakpannen zonder folie o.i.d..

Ik heb eigenlijk twee vragen.

1. Een paar maanden geleden heb ik steenwol bij de aansluiting van het dak met de muur (dus in de hoek) gelegd omdat ik hoorde dat er daar doorgaans veel warmte verloren gaat. Nu blijkt de onderkant van het dakbeschot, en dan het gedeelte dat beneden zit, nat te zijn. Het steenwol is ook (soms zeik-)nat. Het steenwol heb ik in de hoeken 'gedrukt' tegen zowel vloer als dakbeschot aan (zonder geweld overigens, met beleid). Is dat de reden dat het hele dakbeschot aan de benedenbinnenzijde nat is geworden? Hogerin het dakbeschot is er geen (vocht) probleem. Enkele foto's toegevoegd. Er waren wel wat lichte vochtplekken voordat ik deze actie deed, maar zeker niet in deze mate. Is het wijsheid om de steenwol te verwijderen of heeft deze vochtigheid andere oorzaken (dus ook een heel stuk nog boven waar het steenwol ligt, consequent onder het hele dak)?

2. Nu wilde ik de vliering ook verder isoleren met EPS d.m.v. aanbrengen van EPS (met montagekit) op het dakbeschot, met op het EPS (aan de binnenzijde dus) nog aluminium noppenfolie, op de spanten aangebracht(aluminium naar woonhuis toe). Is dit een probleem i.v.m. dit vochtig dakbeschot?

Ik ben linkshandig, het zegt wellicht genoeg. Kan alle tips gebruiken!

Overigens ga ik voor EPS met aluminium noppenfolie omdat dat materiaal al aanwezig was op zolder in verpakking, vermoedelijk had de vorige bewoner dezelfde ideeën, ik heb er wat van bijgehaald. helaas zag ik het vocht pas later...
 

Jbekerom

  • #2
Een kleine aanvulling: De vloer van de vliering is al geïsoleerd, maar omdat het in de winter wel heel erg tocht op de vliering waar zowel CV als leidingen aanwezig zijn, besloten e.e.a. toch maar even te isoleren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het besluit van de overheid betreffende asbest is je bekend. Even die info opzoeken.

Het is niet optimaal om je zolder te isoleren als er buizen op zolder liggen waar water in stroomt. Omdat de temperatuur op zolder naar beneden gaat zou dat water kunnen bevriezen.

Door de kieren te sluiten heb je het verschil in temperatuur van binnen-en buiten de zolder vergroot. Hoe groter het verschil hoe meer condens aan de binnenzijde van de asbest zou kunnen ontstaan.
Op de plekken waar je de isolatie hebt aangebracht wordt het verschil door dat materiaal groter, dus mee condens.

Je kan aan de binnenzijde isoleren, het uitvoeren van de damprem is belangrijk, dat kan je zeer zeer uitgebreid terug vinden op het forum.
 

Jbekerom

  • #4
Beste Wgb,

dank voor je reactie.

Het besluit van de overheid is me inderdaad bekend, in dit geval is het voorlopig (ook in/na 2024) geen probleem, omdat het asbest niet op het dak ligt, of heb ik mezelf nu verkeerd ingelezen...?

Je verklaring voor de condensvorming is me helemaal duidelijk. Ik heb inderdaad begrepen dat het belangrijk een damprem aan te brengen aan de binnenkant (naar de warmte toe), dat doe ik d.m.v. de folie waarachter eps zit en daarachter dan het dakbeschot.

Rest mij nog de vraag, wat ik moet doen met de plek waar ik nu het steenwol heb gelegd, de aansluiting van het dak op de muur zeg maar. Kan ik de steenwol (als deze iets gedroogd is) terugleggen in de hoek, en het folie ervoor 'zetten' min of meer? is het dan handig de EPS gewoon direct op de steenwol die er onder ligt te laten aansluiten? Ik heb wat gezocht op hoe om te gaan met de aansluiting van dak op muur, maar kon het niet echt vinden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hier staat hoe de damprem tot aan het dakbeschot is getekend. Zo moet je het zien te maken.

Zover ik het me kan inbeelden, denk ik dat het beter is de steenwol even weg te halen. Damprem aanbrengen op of tegen de asbest platen. De dikte van de isolatie moet ook van een damprem worden voorzien. Dit is ook het geval bij muren maar vaak wordt de damprem onder een lat en tegen de muur bevestigd.
 

Jbekerom

  • #6
Wederom veel dank voor het advies, ik haal t steenwol gewoon weg. Net een stuk piepschuim plaat in de hoek geplaatst en dat ging goed. Nu nog de rest van de 50m2..

Misschien meld ik me hier weer maar voorlopig genoeg te doen!
 

Jbekerom

  • #7
Dag,

ik heb toch nog een vervolgvraag, nu ik het dakbeschot van de zolder grotendeels voorzien heb van EPS (pieschuim). De situatie zal als volgt zijn:



Nu heb ik eigenlijk alweer twee vragen:
- zoals te zien, is de vloer niet tot in de hoek het begin van de dakisolatie geïsoleerd. Scheelt 10-20 cm. Is dat erg, ofwel, moet ik de isolatie wat 'doortrekken' richting vloerisolatie, en zoja: hoe doe ik dit (redelijk simpel)?

- Iemand enig idee wat de isolatiewaarde is van Aluminium noppenfolie, standaard in de bouwmarkt te halen, enkelzijdig:



(heb nu 5cm piepschuim, R-waarde 1,3, daaroverheen doe ik deze noppenfolie. Ik lees dat een R-waarde van 2,5 na te streven is. Voor de vliering (geen woonruimte) leek me dat wat overdone, zeker ook omdat de vloer al geïsoleerd is. Maar ik kan echt heel moeilijk vinden wat de R-waarde van die aluminium noppenfolie is... t zal wel weinig zijn..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wat zit er van de punt van de vloer dak tot aan de gele streep die 20 cm. De warmte geleidingscoeff. van noppenfolie houden ze lekker geheim. :D
Als het zo geweldig zou zijn zouden ze het van de daken schreeuwen denk ik maar.
 

Jbekerom

  • #9
Haha, denk ik ook idd!

Die 20 cm zie ik houten planken op de vloer aan de ene kant, maar kan er niet onder komen, aan de andere kant van de vliering zijn de oude houten planken vervangen door nieuwe platen, waardoor ik precies kan zien dat er direct onder de platen beton??? Aanwezig is van de muur? Zover ik zie is tot het beton eea gevuld met vloerisolatie.
Er zitten aan beide zijden voor een deel ook leidingen boven de vloer in dat hoekje.
 

Jbekerom

  • #10



Paar fotos van de 'nieuwe vloer' kant
 

Jbekerom

  • #11


E van de kant met nog oude planken in de hoek, aan die kant is de ruimte zonder isolatie waars. Een stuk groter
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dit zijn lastige zaken. Zie ik het goed heb die 50mm EPS al tegen het dakbeschot kunnen zetten.
Op de zolder en de ruimte daar onder wordt het het verschil in temperatuur kleiner. De damprem op de isolatie in het plafond zorgt voor een iets lagere luchtvochtigheid op zolder.
Dit is een ingewikkelde situatie. Durf echt niet te zeggen wat het gevolg wordt als je wat damprem of isolatie niet zou kunnen aanbrengen.
 

Jbekerom

  • #13
Klopt, piepschuim zit al tegen dakbeschot. Ja kan me voorstellen dat t een moeilijke is!piepschuim zit wel helemaal in de hoektot op de grond, was goed in te stoppen. Overigens zitten de leidingen alleen aan de eerste helft van de vliering, de achterste helft niet. Het is dus iig wijsheid de folie gewoon tot onderin het piepschuim aan te brengen, als ik t zo lees... Misschien dat iemand anders nog ideeen heeft?
 

Jbekerom

  • #14


Inmiddels ben ik de aluminium noppenfolie aan het bevestigen tegen de balken voor de piepschuim platen. De foliestroken heb ik overigens al met elkaar verbonden met aluminium tape, dat is op de foto nog niet zichtbaar.maar mijn vraag gaat over de bevestiging bij de dakvoet. Zoals te zien op de foto heb ik de folie tot onder op de vloer op de balken kunnen bevestigen (nietjes), maar bij de vloer heb ik nog een klein 'kiertje' van een centimeter +/- over de gehele breedte (ook achter de leidingen in vorige fotos). Ik neem aan, alle tips gelezen hebbend, dat deze folie op de vloer moet aansluiten? Zoja, wat is de beste methode? Bij de bouwmarkt adviseerden ze purschuim, uiteraard opletten niet te veel/weinig. Is dat ok?

Overigens waait het nog steeds enigszins in de hoeken (onderin dakbeschot) ook al zit de piepschuim tot beneden, dat kan geen kwaad (en is alleen maar handig ivm drogen vocht achter folie)?

Groet,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Als het er tussendoor waait kan zich condens vormen, die plekken zijn koudebruggen.
 

Jbekerom

  • #16
Dag Jan,

dank voor je reactie. Zijn eventuele problemen waarschijnlijk goed te verhelpen door pur-schuim aan te brengen onder/stukje achter folie, zodat deze geheel kierdicht is? Of is dat nog niet optimaal eigenlijk?

groet,
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Maakt niet zoveel uit wat u er tussen stopt zolang het maar winddicht is, losse glaswol/steenwol is niet geschikt omdat dat niet winddicht is.
Pur is een prima oplossing.
 

Jbekerom

  • #18
Waarvoor dank jan! Het wordt nog wat...
 

Jbekerom

  • #19
Inmiddels heb ik de daken geisoleerd. Nu ben ik bezig met het isoleren va de vlieringmuur/wand. Ik heb inmiddels een frame gemaakt, waarin ik glaswol dekens met spijkerflens en aluminium laag (Naar binnen goe) ga hangen. Overigens ga ik deze horizontaal ipv gebruikelijk, verticaal, monteren (Zie frame). Volgens de bouwmarktman moet dat ook gewoon kunnen, dat is toch ook zo?

Mijn belangrijkste vraagbetreft de aansluiting van de isolatie op de dakisolatie. Tegen het dak zit dus eps, daarvoor aluminium noppenfolie als dampremmer. Als ik nu de muur heb voorzien van de steenwol met alum laag, vraag ik me af hoe ik de al. Noppenfolie het best bevestig in de hoek;kan ik deze min of meer vastmaken met alum tape op de alum laag van de steenwol? Het houten frame heb ik voor de muur iets over de balken van het dak moeten monteren vanwege dikte van steenwol.

Hoor t graag, alle advies welkom:-)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Betreft het een buitenmuur? Zo niet, geen buren, zou je zonder damprem kunnen. Verschil binnen buiten is niet groot.
Anders de alu.folie met de noppenfolie, heeft deze een glad oppervlak, met een dampremmer aan elkaar verbinden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu