Vloerverwarming maken uit MDF ??

Nachtwacht

  • #1
Goedendag,

het idee kwam opeens bij mij op en zelf de "legstroken" voor vloerverwarmingsbuis uit MDF te maken.

Uitleg:

Ik moet een opbouwhoogte van zo'n kleine 5cm creëren. dit ivm nieuwe kozijnen en deuren die geplaatst gaan worden en waar hier rekening mee is gehouden.

Ik heb het idee om het volgende over elkaar heen aan te brengen:

MDF (of ander materiaal) van 10mm op de grond schroeven. Het is een houten ondervloer met balken om de 60cm. Dit wil ik doen omdat er 2 plekken in het huis zijn die niet van gelijke hoogte zijn maar enkele millimeters hoger (in een hoek en bij een drempel) Hier wil ik dan egalisatie (cement) aanbrengen om het geheel vlak te maken.

spaanplaat van 18mm hier weer bovenop. Dit om de gewenste opbouwhoogte te verkrijgen en om de "sleuven" op te monteren.

MDF plaat van 18mm. Deze is gezaagd in stroken van 10cm breed. Deze stroken plaats ik dan ook weer met een tussenruimte zodat ik hiertussen de vloerverwarmingsbuis (op cv aangesloten) kan leggen.

Hier overheen komt dan een laagje foam (met gaatjes) en daar dan weer laminaat of een houten vloer op.

Een aantal voordelen die ik zie in deze constructie:

1) prijstechnisch zeer voordelig. Het plaatmateriaal komt bij elkaar uit op rond de 12,50 euro per M2 (complete droogbouw systemen zitten al snel boven de 30 euro)

2) de verwarmingsbuizen liggen dicht onder de houten vloer. Hopelijk geeft dat een goede warmte afgifte naar boven toe.

3) Er zit hout onder de verwarmingsbuizen wat een goede isolator is naar beneden toe. Wellicht hoef ik dan niet meer de vloer van onderen af te isoleren (geen idee wat de R waarde van MDF is en of er veel te halen is uit nog extra isoleren in de kruipruimte)

4) ik hoef niet op grote schaal cement te storten (ga ik wel doen om een paar punten te egaliseren maar dat is zeer goed te doen omdat het een veel kleiner oppervlak is en dat doe ik met behulp van de eerste laag MDF van 10mm)

5) het gewicht van kasten e.d. die op het laminaat staan wordt goed verdeeld omdat het praktisch een"compacte" vloer is (bij een noppensysteem komt mij dit mij een stuk minder compact over, andere droogbouw systemen zijn net zo "compact")

6) voor mij niet van toepassing (ik moet naar 5cm toe) maar je zou dit ook kunnen gebruiken om een vloerverwarming te maken met een zeer geringe opbouwhoogte. Gewoon de MDF "stroken" ter hoogte van de verwarmingsbuis rechtstreeks op je ondervloer monteren.

Nadelen die het zou kunnen hebben:

1) Ik heb hier nog nooit iemand over gehoord, wellicht dat het gewoon een stom idee is wat om de een of andere reden niet kan.

2) De verwarmingsbuizen liggen zo dicht aan de oppervlakte dat de warmte minder goed door het laminaat verspreid gaat worden waardoor je de warmte van de buizen kan "voelen". (geen idee of de 10cm tussenruimte genoeg is om dit teniet te doen, wellicht is er een "heat spreader" om de warmte meer te verspreiden)

3) Veel werk. De "gleuven" moeten handmatig aangelegd worden. Een noppensysteemplaat of ander droog systeem leg je neer, daar leg je makkelijk de buizen weer in. Dit "MDF systeem"is bewerkelijker. (maar ook aanzienlijk goedkoper.)

4) Hoe reageert MDF of spaanplaat op een warmtebron van rond de 30 graden die er bovenop ligt ? (dat het niet giftige dampen gaat afgeven of zoiets.....)

Bij voorbaat dank voor elke reactie.
 

Pepjo

  • #2
Wat me als eerste opvalt is dat je een gedeelte van de vloer wil egaliseren met (egalisatie)cement. Dit is in ieder geval geen goed plan, gezien de ondergrond. De egalisatielaag gaat daar niet op hechten en verbrokkelen.

Je kunt beter egaliseren met laagjes plaatmateriaal in dit geval.
 

Nachtwacht

  • #3
Zit wat in en is inderdaad ook een optie.

Overigens zit de egalisatie weer "opgesloten" tussen de huidige ondervloer en de MDF plaat van 18mm die er weer overheen komt dus als het verbrokkelt zou het ook niet echt een ramp zijn vermoed ik.

Maar dan nog, kleine moeite om inderdaad wat hout te gebruiken als egalisator want we praten over 1 strook van 90cm breed bij 10cm en een hoek van de huiskamer, hooguit 50cm2
 

H@ns

  • #4
Wat mij opvalt is dat je -met alle respect- bar weinig kennis van constructie, materiaal en toepassing hebt.
Mijn advies: laat dit aan een professional over!
 

Nachtwacht

  • #5
Klopt, heb ik ook weinig verstand van maar al doende leer je zou ik zelf zeggen. Als ik zelf het idee had dat ik er alle verstand van had dan hoef ik mijn vraag ook niet hier te plaatsen dus daar heb je volledig gelijk in.

Echter, je kan natuurlijk alles wel aan een "professional" over laten.

Heel goed idee, kunnen we meteen dit forum opheffen. Tenslotte hebben de professionals er altijd meer verstand van dan de gemiddelde klusser.

Het zou veel handiger zijn als je me duidelijk maakte wat ik dan zo fout heb zodat het mij inderdaad duidelijk is dat ik naar een professional toe moet.
 

Pepjo

  • #6
Als je alles uit MDF maakt en de boel wordt vochtig heb je een groot probleem, je ondervloer is dan instabiel. En ik kan me zo voorstellen dat door het verwarmen-afkoelen enzovoort er een groot risico op condensatie is en derhalve vochtvorming.

MDF heeft de onhebbelijke eigenschap onder invloed van vocht uit te gaan zetten en/of te desintegreren.
 

Nachtwacht

  • #7
Duidelijk....

Standaard droogbouw systemen werken eigenlijk bijna altijd met een tussenlaag van gipsvezelplaat. (droogbouwplaat met daarin leidingwerk, hier overheen gipsvezelplaat en daar dan weer overheen pas de afwerkvloer)

Heeft dit niet dezelfde eigenschap als het vochtig wordt ? (ik had zelf het idee dat dit nog erger op vocht reageert dan MDF)

Zo ja, dan maakt het dus niet uit of ik een standaard droogbouwsysteem gebruik of MDF. Beiden mogen niet vochtig worden.

groeten
 

H@ns

  • #8
Je krijgt/houdt de leidingen niet op hun plek, je kunt de bochten niet maken en je krijgt je laminaat niet strak gelegd.
Reden genoeg om het al niet te doen lijkt me
laminaat is trouwens heel gevoelig voor temperatuurwisseling.
 

Nachtwacht

  • #9
Dank je wel H@ns voor je reactie, ik denk echter dat het idee wat ik heb je niet helemaal duidelijk is.
H@ns schreef:
Je krijgt/houdt de leidingen niet op hun plek
Daarom wil ik dus "goten" maken van MDF wat even dik is als de slang die ik ga gebruiken. Daar leg ik de slang dan dus "omheen" (dit is gelijk aan standaard droogbouw systemen van diverse leveranciers met dit verschil dat zij piepschuim gebruiken)
H@ns schreef:
je kunt de bochten niet maken
Het MDF waar ik de slang tussen wil leggen wil ik maken met afgeronde hoeken.

H@ns schreef:
en je krijgt je laminaat niet strak gelegd.
Juist wel lijkt mij omdat ik op deze manier een hele vlakke ondervloer krijg. Normale droogbouwsystemen zouden gipsvezelplaat gebruiken, het lijkt mij dat ik op deze manier een net zo vlakke vloer moet krijgen.
H@ns schreef:
Reden genoeg om het al niet te doen lijkt me
Hopelijk nu alles iets duidelijker met de toelichting. Gaarne verneem ik of dit enige van jouw bezwaren weg kan nemen.
H@ns schreef:
laminaat is trouwens heel gevoelig voor temperatuurwisseling.
bekend. Er zijn echter ondertussen diverse vloeren leveranciers die menen dat het wel moet kunnen (eventueel met speciaal laminaat hiervoor en er voor zorgen dat de temperatuur inderdaad geen grote schommelingen heeft en met luchtbevochtiging)

groeten
 

Kloek77

  • #10
In droogbouw vloerverwarming wordt dacht ik altijd met stalen platen gewerkt om de warmteoverdracht te bevorderen.

Wanneer u ronde leidingen in vierkante sleuven legt zit er ook nog eens lucht omheen die isoleert.

Uw idee gaat niet werken omdat er te weinig warmteoverdracht plaats kan vinden.
 

Nachtwacht

  • #11
Kloek77 schreef:
In droogbouw vloerverwarming wordt dacht ik altijd met stalen platen gewerkt om de warmteoverdracht te bevorderen.
Deels. Dat is een vorm van droogbouw, er bestaat ook droogbouw waarbij er gebruik wordt gemaakt van noppenplaten. In deze noppenplaten klem je dan weer de slang tussen de noppen en daarna vul je deze noppenplaat eventueel op met een zandcement vloer of werk je deze noppenplaat aan de bovenkant af met een +/- 20mm gipsvezel vloer plaat. In de oplossing met cement heb ik nog wel vertrouwen (echter ik stort liever geen cement) de oplossing zonder cement vind ik verdacht omdat de noppen slechts voor mijn gevoel zo'n 50% tot 60% van de bodem bedekken. Ondanks dat de ene fabrikant dit zonder problemen garandeerd zijn er andere fabrikanten die het toch niet aandurven. (hier komt ook mijn idee vandaan omdat 1 fabrikant mij melde dat ik met dwarsbalken tussen de noppenplaten kon gaan werken.)
Kloek77 schreef:
Wanneer u ronde leidingen in vierkante sleuven legt zit er ook nog eens lucht omheen die isoleert.
Datzelfde heb je eigenlijk ook indien er metalen lamellen (stalen platen) worden gebruikt (die lamellen liggen sowieso ook nooit in de bochten) en bij een flink aantal metalen lamellen systemen worden die lamellen ook weer in een soort van "noppen" geklemd waardoor daar dus ook aardig wat lucht omheen zit. Ik mag geen merken noemen maar mijn idee met hout is eigenlijk gelijk aan de systemen met deze lamellen zij het dat ik geen metalen lamellen heb als nadeel maar bij deze systemen met lamellen ligt er altijd nog een 20mm afwerkvloer bovenop naar mijn idee ter versteviging en drukverdeling. Die afwerkvloer heb ik weer niet dus je zou denken dat dat juist weer een betere warmteoverdracht zou geven.
Kloek77 schreef:
Uw idee gaat niet werken omdat er te weinig warmteoverdracht plaats kan vinden.
Yep, dat was ook een van de bedenkingen die ik in het begin had bij de diverse droogbouw systemen. De fabrikanten blijken het echter niet als een probleem te zien. Er zijn veel droogbouw systemen en allemaal hebben ze meer danwel minder lucht om de slangen heen liggen en lang niet allemaal werken ze met de metalen lamellen.

Dat is dus ook een beetje het probleem.... op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Is die lucht nou wel of niet vervelend (tenslotte wordt deze lucht gewoon opgewarmd en geeft deze warmte weer af aan de vloer) en hoe degelijk zijn de noppen systemen met piepschuim of andere materialen (het moet tenslotte niet gaan inzakken als er een zware kast op staat)

Hartelijk dank voor alle antwoorden tot nu toe.
 

Kloek77

  • #12
Het lijkt me belangrijk dat de vloer over het gehele oppervlak warmte af kan geven, oftewel ook tussen de leidingen.
Met stalen platen zal de goede geleiding van het metaal daarvoor zorgen.
Noppenplaten zonder cementvloer (ik had er nog niet van gehoord) zal het denk ik juist door de luchtcirculatie gelijkmatiger warm worden, veel lucht onder de vloer is dan juist goed.

Uw plan voorziet noch in goede geleiding, noch in luchtcirculatie, vandaar mijn twijfels.
 

Nachtwacht

  • #13
Kloek77 schreef:
Uw plan voorziet noch in goede geleiding, noch in luchtcirculatie, vandaar mijn twijfels.
Klopt.

Een van mijn vraagtekens was dan ook (punt 2 in mijn originele posting), als onder het laminaat (danwel hout) om de 10 centimeter een verwarmingsbuis ligt, wordt de warmte dan redelijk verspreid door het laminaat.

Ik heb zelf het idee dat juist hiervoor door de verschillende fabrikanten de gipsvezel toplaag gebruikt wordt. Daarmee creëren ze meer massa wat op de leidingen ligt en daardoor dus ook meer verspreiding van de warmte.

Ik heb geen idee hoe goed een stuk laminaat van 1cm dik dit zelf kan.....
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Is het een vloerverwarming of een verwarmdevloer. Mij lijkt dat het moet lukken. Zelf zou ik nog naar iets op zoek gaan om de warmte afgifte beter versprijd te krijgen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een dikkere soort aluminiumfolie. Of een vulmassa die warmte geleid.
*wgb*
 

Nachtwacht

  • #15
Wgb schreef:
Is het een vloerverwarming of een verwarmdevloer.
Pfoej... nou wordt het nog moeilijker dan het al is :D Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit, zo lang het maar warm wordt in mijn huis :D
Wgb schreef:
Mij lijkt dat het moet lukken. Zelf zou ik nog naar iets op zoek gaan om de warmte afgifte beter versprijd te krijgen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een dikkere soort aluminiumfolie. Of een vulmassa die warmte geleid.
*wgb*
Zat ik ook al naar te kijken. (aluminium folie) Blijkt er in 6 tot 20 micrometer te zijn. Zou dat daadwerkelijk goed genoeg helpen ? Zat er over te denken om de folie uit te rollen en daar dan de slangen weer in te "drukken" zodat de slangen op de folie liggen. Ik vraag me af of een dergelijke folie de warmte genoeg zal verdelen of wellicht heeft iemand anders een idee voor een dergelijke folie.

Thanks en groeten
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Het is niet moeilijk. Vloerverwarming is een systeem dat de kamers verwarmd zonder bijverwarming dus zonder radiatoren. Een verwarmde vloer is dus een ruimte verwarmen met radiatoren.
*wgb*
 

H@ns

  • #17
Bij een noppenplaat klikt de leiding vast in zijn "holletje" in het mdf-model ligt de leiding los.
Deze wordt warm (uitgaande van PE/PER) en zet uit, wil omhoog dus want een andere kant kan hij niet op..

Verder heb je bij dit systeem geen massa! het enige dat warm wordt is dus de buis en het piepkleine beetje stilstaande lucht. Zo wordt het toch al trage systeem nog trager en is er niets om de warmte over te dragen.
Dus verwarming uit is ook meteen warmte stop. Een massa cementvloer houdt de warmte nog heel lang vast en geeft die langzaam af aan de ruimte.

Je legt dan ook nog een schuimfolie op de vloerverwarming :shock:

Ik zou: isolatie, noppenplaat, vol storten, laminaat (of eigenlijk een steenachtige vloer i.pv. laminaat want ik geloof niet in vloerverwarming onder laminaat)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik zie net dat je aluminium op rol kan kopen. De lengte kan je opgeven.
Rollen van 115mm breed 0.5 dik 500 breed 0,1 dik en 500 breed 0,2 dik. Zou een combinatie van dun rond de leiding en dik er boven op wat zijn.
*wgb*
 

Nachtwacht

  • #19
@Wgb: Dan is het dus vloerverwarming. Het is echt de bedoeling dat de ruimte wordt verwarmd (daarom ook de slang hart op hart 10cm)

@H@ns: Klopt. Nou zijn er wel droogbouw systemen anders dan noppenplaten maar dan ligt de slang altijd nog in het aluminium profiel.... Ik zag een los liggende slang eigenlijk nooit als een probleem.

Wat betreft de massa, dat is ook precies het probleem wat ik zie als je een systeem zou gebruiken waar er veel lucht om de noppen heen zit.

Ik wil niet graag cement storten (moet minimaal 3 centimeter boven de leidingen en dat geeft mij een hoogte probleem nog even daargelaten dat ik gewoon niet graag stort omdat ik ook bang ben dat ik dan egalisatie problemen krijg etc. Is gewoon heel lastig voor een leek en dan ook nog enorm lange droogtijden tot wel een maand die ik gewoon niet heb), zo'n noppenplaat met al die lucht er om heen, is die lucht dan wel een goeie "massa" ?

Schuimfolie (wat is het, 1mm dik of zo ?) moet sowieso als ik het goed begrepen heb als ondervloer voor het laminaat.

En als laatste, je bent niet de enige die er niet in gelooft :D Ik ga het toch gewoon proberen omdat ik vloerverwarming wil ivm allergieën en iets steenachtigs helaas niet mooi vind.

@Wgb: Heb dat adres nog niet gevonden maar zal eens zoeken. Ga ik vast ook wel vinden
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Als het vloerverwarming moet worden dan geef ik je weining kans dat het een comfortabel verwarmingssysteem wordt. Je huis zal meer dan optimaal geïsoleerd moeten zijn.
Je weet dat je met een vloer temperatuur van rondom de 20 / 22 gr. de ruimte warm moet zien krijgen en voor comfort is de massa van je vloer ook belangrijk en die mis je nu.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu