Nachtwacht
- #1
Goedendag,
het idee kwam opeens bij mij op en zelf de "legstroken" voor vloerverwarmingsbuis uit MDF te maken.
Uitleg:
Ik moet een opbouwhoogte van zo'n kleine 5cm creëren. dit ivm nieuwe kozijnen en deuren die geplaatst gaan worden en waar hier rekening mee is gehouden.
Ik heb het idee om het volgende over elkaar heen aan te brengen:
MDF (of ander materiaal) van 10mm op de grond schroeven. Het is een houten ondervloer met balken om de 60cm. Dit wil ik doen omdat er 2 plekken in het huis zijn die niet van gelijke hoogte zijn maar enkele millimeters hoger (in een hoek en bij een drempel) Hier wil ik dan egalisatie (cement) aanbrengen om het geheel vlak te maken.
spaanplaat van 18mm hier weer bovenop. Dit om de gewenste opbouwhoogte te verkrijgen en om de "sleuven" op te monteren.
MDF plaat van 18mm. Deze is gezaagd in stroken van 10cm breed. Deze stroken plaats ik dan ook weer met een tussenruimte zodat ik hiertussen de vloerverwarmingsbuis (op cv aangesloten) kan leggen.
Hier overheen komt dan een laagje foam (met gaatjes) en daar dan weer laminaat of een houten vloer op.
Een aantal voordelen die ik zie in deze constructie:
1) prijstechnisch zeer voordelig. Het plaatmateriaal komt bij elkaar uit op rond de 12,50 euro per M2 (complete droogbouw systemen zitten al snel boven de 30 euro)
2) de verwarmingsbuizen liggen dicht onder de houten vloer. Hopelijk geeft dat een goede warmte afgifte naar boven toe.
3) Er zit hout onder de verwarmingsbuizen wat een goede isolator is naar beneden toe. Wellicht hoef ik dan niet meer de vloer van onderen af te isoleren (geen idee wat de R waarde van MDF is en of er veel te halen is uit nog extra isoleren in de kruipruimte)
4) ik hoef niet op grote schaal cement te storten (ga ik wel doen om een paar punten te egaliseren maar dat is zeer goed te doen omdat het een veel kleiner oppervlak is en dat doe ik met behulp van de eerste laag MDF van 10mm)
5) het gewicht van kasten e.d. die op het laminaat staan wordt goed verdeeld omdat het praktisch een"compacte" vloer is (bij een noppensysteem komt mij dit mij een stuk minder compact over, andere droogbouw systemen zijn net zo "compact")
6) voor mij niet van toepassing (ik moet naar 5cm toe) maar je zou dit ook kunnen gebruiken om een vloerverwarming te maken met een zeer geringe opbouwhoogte. Gewoon de MDF "stroken" ter hoogte van de verwarmingsbuis rechtstreeks op je ondervloer monteren.
Nadelen die het zou kunnen hebben:
1) Ik heb hier nog nooit iemand over gehoord, wellicht dat het gewoon een stom idee is wat om de een of andere reden niet kan.
2) De verwarmingsbuizen liggen zo dicht aan de oppervlakte dat de warmte minder goed door het laminaat verspreid gaat worden waardoor je de warmte van de buizen kan "voelen". (geen idee of de 10cm tussenruimte genoeg is om dit teniet te doen, wellicht is er een "heat spreader" om de warmte meer te verspreiden)
3) Veel werk. De "gleuven" moeten handmatig aangelegd worden. Een noppensysteemplaat of ander droog systeem leg je neer, daar leg je makkelijk de buizen weer in. Dit "MDF systeem"is bewerkelijker. (maar ook aanzienlijk goedkoper.)
4) Hoe reageert MDF of spaanplaat op een warmtebron van rond de 30 graden die er bovenop ligt ? (dat het niet giftige dampen gaat afgeven of zoiets.....)
Bij voorbaat dank voor elke reactie.
het idee kwam opeens bij mij op en zelf de "legstroken" voor vloerverwarmingsbuis uit MDF te maken.
Uitleg:
Ik moet een opbouwhoogte van zo'n kleine 5cm creëren. dit ivm nieuwe kozijnen en deuren die geplaatst gaan worden en waar hier rekening mee is gehouden.
Ik heb het idee om het volgende over elkaar heen aan te brengen:
MDF (of ander materiaal) van 10mm op de grond schroeven. Het is een houten ondervloer met balken om de 60cm. Dit wil ik doen omdat er 2 plekken in het huis zijn die niet van gelijke hoogte zijn maar enkele millimeters hoger (in een hoek en bij een drempel) Hier wil ik dan egalisatie (cement) aanbrengen om het geheel vlak te maken.
spaanplaat van 18mm hier weer bovenop. Dit om de gewenste opbouwhoogte te verkrijgen en om de "sleuven" op te monteren.
MDF plaat van 18mm. Deze is gezaagd in stroken van 10cm breed. Deze stroken plaats ik dan ook weer met een tussenruimte zodat ik hiertussen de vloerverwarmingsbuis (op cv aangesloten) kan leggen.
Hier overheen komt dan een laagje foam (met gaatjes) en daar dan weer laminaat of een houten vloer op.
Een aantal voordelen die ik zie in deze constructie:
1) prijstechnisch zeer voordelig. Het plaatmateriaal komt bij elkaar uit op rond de 12,50 euro per M2 (complete droogbouw systemen zitten al snel boven de 30 euro)
2) de verwarmingsbuizen liggen dicht onder de houten vloer. Hopelijk geeft dat een goede warmte afgifte naar boven toe.
3) Er zit hout onder de verwarmingsbuizen wat een goede isolator is naar beneden toe. Wellicht hoef ik dan niet meer de vloer van onderen af te isoleren (geen idee wat de R waarde van MDF is en of er veel te halen is uit nog extra isoleren in de kruipruimte)
4) ik hoef niet op grote schaal cement te storten (ga ik wel doen om een paar punten te egaliseren maar dat is zeer goed te doen omdat het een veel kleiner oppervlak is en dat doe ik met behulp van de eerste laag MDF van 10mm)
5) het gewicht van kasten e.d. die op het laminaat staan wordt goed verdeeld omdat het praktisch een"compacte" vloer is (bij een noppensysteem komt mij dit mij een stuk minder compact over, andere droogbouw systemen zijn net zo "compact")
6) voor mij niet van toepassing (ik moet naar 5cm toe) maar je zou dit ook kunnen gebruiken om een vloerverwarming te maken met een zeer geringe opbouwhoogte. Gewoon de MDF "stroken" ter hoogte van de verwarmingsbuis rechtstreeks op je ondervloer monteren.
Nadelen die het zou kunnen hebben:
1) Ik heb hier nog nooit iemand over gehoord, wellicht dat het gewoon een stom idee is wat om de een of andere reden niet kan.
2) De verwarmingsbuizen liggen zo dicht aan de oppervlakte dat de warmte minder goed door het laminaat verspreid gaat worden waardoor je de warmte van de buizen kan "voelen". (geen idee of de 10cm tussenruimte genoeg is om dit teniet te doen, wellicht is er een "heat spreader" om de warmte meer te verspreiden)
3) Veel werk. De "gleuven" moeten handmatig aangelegd worden. Een noppensysteemplaat of ander droog systeem leg je neer, daar leg je makkelijk de buizen weer in. Dit "MDF systeem"is bewerkelijker. (maar ook aanzienlijk goedkoper.)
4) Hoe reageert MDF of spaanplaat op een warmtebron van rond de 30 graden die er bovenop ligt ? (dat het niet giftige dampen gaat afgeven of zoiets.....)
Bij voorbaat dank voor elke reactie.