Vloerverwarming maken uit MDF ??

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #21
Ik lees nergens iets over de isolatie onder de houten vloer, zonder isolatie heeft het helemaal geen zin vloerverwarming te plaatsen.

De leidingen op alu folie leggen heeft ook geen zin, de folie moet zorgen voor reflectie van de warmte, bij contact met de folie vindt er geen reflectie plaats.
 

H@ns

  • #22
Succes er mee :-|
 

Nachtwacht

  • #23
@Wgb: Ik heb inderdaad geen massa op en om de leidingen liggen anders dan de vloer die er bovenop komt. Maar houd massa niet normaal gesproken slechts warmte vast en geeft daardoor langer warmte af ? Ik zie nog even niet waarom massa om mijn leidingen heen beter zou zijn voor het afgeven van warmte..... (maar ik ben dan ook een leek op dit gebied)

@Jan: Het was wel de bedoeling de vloer van onderen te isoleren tussen de balken in de kruipruimte. Vraag is slechts, met al het hout wat nu onder de vloerverwarmings buizen zit, is dat niet al genoeg isolatie. Ik kan tot nu toe echter nog niets vinden over R waarden of iets dergelijks voor MDF om te bepalen of extra isolatie nog zin heeft in de kruipruimte. Zo ja, dan is het zeker de bedoeling om dit te gaan doen.

Wat betreft de aluminium folie, geleid die de warmte niet geleidelijk onder de vloer door waardoor de vloer over de hele breedte verwarmd wordt ?

@H@ns: zo te horen met al de positieve berichten heb ik heel veel succes nodig dus bedankt daarvoor :D
 

Pepjo

  • #24
Kun je na een jaartje of zo terugkomen met de mededeling of een en ander gewerkt heeft of niet ?

Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
 

Nachtwacht

  • #25
@Pepjo: Ja, kan ik natuurlijk :D

Even voor de duidelijkheid, ik ben vooral aan het inventariseren of dit een mogelijkheid zou zijn. Het is slechts een idee waar ik op kwam tijdens mijn zoektoch naar een geschikte droogbouw vloerverwarming.

Ik kwam er eigenlijk op omdat een fabrikant mij melde dat zijn noppensysteem niet zomaar met een gipsvezelplaat gebruikt kon worden omdat ze niet getest hadden of de noppen wel sterk genoeg zouden zijn op de lange termijn. Zijn oplossing was om danwel cement te storten tussen de noppen (dit wordt gedaan bij de meeste maar niet bij alle noppen systemen) danwel dwarsbalken tussen de noppenplaten te plaatsen (zie afbeelding)

afbeelding helaas niet meer online

Dit systeem zou volgens hun gebruikt worden bij sporthallen en ook reeds diverse malen door hun geplaatst.

Tja... als ik dus genoeg zou hebben aan een paar balkjes tussen de noppenplaten, waarom dan niet de gehele vloerverwarming van hout maken was mijn idee.
 

H@ns

  • #26
H@ns schreef:
Bij een noppenplaat klikt de leiding vast in zijn "holletje" in het mdf-model ligt de leiding los.
Deze wordt warm (uitgaande van PE/PER) en zet uit, wil omhoog dus want een andere kant kan hij niet op..
 

Nachtwacht

  • #27
Met 18mm MDF en de tussenruimte 18mm en 18mm leidingen, dan ligt de leiding niet los maar zit klem tussen het MDF en de bovenlaag.

Wel grappig om te zien in de screenshot is juist dat de vloer hier zwevend met ruimte boven de noppenplaat is gelegd waarmee ze juist weer een hoeveelheid lucht creëren boven de leidingen.

Nog een ander idee (maar ik weet niet of dit nu juist wel of niet een verbetering zou zijn):

afbeelding helaas niet meer online

Wederom ondergrond MDF maar nu hier "lamellen" op gemonteerd die een stuk smaller zijn waardoor er een veel bredere sleuf en een grotere luchtkamer onder de vloer ontstaat. De slang heeft dan alle ruimte om uit te zetten (gebeurt dat bij een graad of 30 al want veel warmer stook je die slangen toch niet...?) en met deze lucht creër je ook weer een "massa" die de warmte wat zal verspreiden ?

ps: als je beton zou willen storten kan je dat hier volgens mij ook weer tussen storten ? Spaart beton uit en lijkt mij een stuk makkelijker te egaliseren dan een normale volledige vloer en omdat er elke 5cm een strook hout zit van 5cm. Het lijkt mij ook dat je nu geen 3cm bovenop de slangen nodig hebt omdat de stevigheid van de vloer niet uit het beton komt maar uit het hout ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #28
Als de CV ketel continu zou branden, dus deze stuurt water met een constante temperatuur door de leidingen dan zou je geen massa nodig hebben. Maar ik weet niet beter dan een CV ketel gaat aan en uit en dat temperatuur verschil wordt door de massa opgevangen.
Ik lees iets over een houten vloer in je woning dat betekend voor mij dat het systeem in een wat ouder woning moet komen. Deze woning zal zeker niet voldoende geïsoleerd zijn voor een vloerverwarming. Wellicht is er iemand op dit forum die kan vertellen hoeveel vermogen je vloer afgeeft en hoeveel vermogen je nodig hebt om de ruimte in de winter comfortabel te maken volgens de normen.
*wgb*
 

Nachtwacht

  • #29
Het is een woning uit 1969 dus zeker niet een recente woning.

Er worden wel nieuwe ramen in geplaatst (kunststof, dubbel glas) en ook de muren zijn rondom nageïsoleerd. Ook het dak wordt momenteel geïsoleerd.

Wat betreft de constante temperatuur, elke ruimte krijgt een eigen naregeling en per ruimte wordt er dus afhankelijk van de ruimtetemperatuur wel of geen warm water door de leidingen gepompt. Als het dus te koud zou zijn dan zou er continu warm water door de leidingen gepompt worden.

Voor zover eigenlijk alle fabrikanten opgeven zou een hart op hart afstand van 10cm meer dan genoeg moeten zijn om een vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken. Dat is dus ook de afstand die ik wil gebruiken.

Wordt het namelijk niet dit systeem (of iets dergelijks) wat ik zelf uit mijn duim gezogen heb, dan wordt het een systeem van een nederlandse fabrikant met 11mm isolatie, 18mm noppenplaat, hierin de leidingen zonder cement (deze fabrikant garandeerd dat zijn noppen sterk genoeg zijn), dan 18mm gipsvezelplaat en daarop weer de vloer of het systeem waar ik in deze thread al een afbeelding van heb geplaatst (belgische fabrikant). Dat is tenslotte bedacht door professionals dus daar moet ik maar van uit gaan dat dat in ieder geval goede systemen zijn.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #30
Nachtwacht schreef:
Duidelijk....

Standaard droogbouw systemen werken eigenlijk bijna altijd met een tussenlaag van gipsvezelplaat. (droogbouwplaat met daarin leidingwerk, hier overheen gipsvezelplaat en daar dan weer overheen pas de afwerkvloer)

Heeft dit niet dezelfde eigenschap als het vochtig wordt ? (ik had zelf het idee dat dit nog erger op vocht reageert dan MDF)

Zo ja, dan maakt het dus niet uit of ik een standaard droogbouwsysteem gebruik of MDF. Beiden mogen niet vochtig worden.

groeten
gipsvezelplaat is redelijk goed bestendig tegen vocht
(daarom wordt het veel in badkamers gebruikt)

Maar dat moet je zelf even zien neem de proef op de som en
leg de twe materialen neer en sproei ze in de loop van een aantal dagen een paar keer flink nat met en platenspuit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu