Vloerverwarming in woonkamer: wat te doen?

HansLR

  • #1
Hallo,

Wij hebben een woning gekocht en willen (hoofd)vloerverwarming in de woonkamer aan laten leggen.
De situatie is als volgt:
- 55 m2 oppervlakte
- betonvloer van 10 cm met cementdekvloer van 4 cm
- weinig ruimte voor nog een dekvloer er bovenop, tenzij we 1 deur gaan inkorten.
- De vloer is niet geïsoleerd.
- kruipruimte onder ongeveer 2/3e van het oppervlak. (mogelijk dus om te isoleren).

We twijfelen heel erg wat te doen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is infrezen een goede optie? Ik lees wel eens dat er een gevaar is dat de vloer dan gaat scheuren.
Of zouden jullie de huidige dekvloer eruit halen, rand- en vloerisolatie aanbrengen en een nieuwe dekvloer laten storten? Dit heeft een nadeel dat we dan langer moeten wachten met het leggen van ons lamelparket.

Zie ik ook nog een mogelijkheid over het hoofd?

Alvast heel erg bedankt,
Arjan
 

Mark91

  • #2
Ik zou de dekvloer er uithalen en hier op netjes de vloerverwarming knopen en randisolatie en dan circa 6cm deklaag erover
En de kruipruimte isoleren met pir platen of volstorten met HR++ korrels

Infrezen krijg je spijt van. Gezien het lagere comfort en de kans op scheuren ivm de snelle opwarmen en afkoelen
 

HansLR

  • #3
Hoi Mark,
Bedankt voor je reply.
Wat is de reden dat je ook nog aan de onderkant zou isoleren. Is alleen isoleren op de betonvloer niet voldoende?

En als we 6mm nieuwe vloer laten storten, betekent dit dan dat we iets van 6 weken moeten wachten met het leggen v een nieuwe lamelparketvloer?
 

Mark91

  • #4
Als je boven kant isoleert komt. Je vloer enorm om hoog!

Raad je een r waarde van minimaal 3 aan

Bijv 10cm tempex en 6 cm dekvloer kom je. Al 12 cm hoger

Ik ga straks mijn beton vloer aan de onderkant isoleren met pir platen 120x60 cm en 8 cm dik dit doe ik 2 lagen zodat je geen koudebruggen hebt.

Dan haal je een r waarde van -+ 5 uit mijn hoofd

En heb je boven de vloer nog de ruimte voor je 6cm dekvloer en heb je de extra massa van je onder vloer. Verder raad ik je aan buis 20mm. Te gebruiken heb je meer vermogen bij lagere temperaturen ( bijvoorbeeld koelen bij gebruik met warmtepomp)
 

HansLR

  • #5
Maar hoe zit het dan met de uitbouw (het deel waar geen kruipruimte onder ligt)? Daar kan ik de vloer dan niet goed isoleren, toch?
 

Mark91

  • #6
Dat klopt , heb je een idee wat daar onder zit onder het beton ?
En anders evt een gat boren en met inspectie camera. In kijken

Als. Het hol is volgooien met HR++ korrels maar hoop voor je dat er al wat onder zit
 

HansLR

  • #7
Ok, ik ga het navragen bij de vorige eigenaar. Bedankt Mark.

Zijn er anderen die andere opvattingen/ideeen over dit probleem hebben?

Edit: de vorige eigenaar geeft aan dat er volgens hem alleen zand onder ligt.... En nu?
 

Pigion

  • #8
Aangezien er een dekvloer van voldoende dikte ligt, adviseer ik om de vloerverwarming te laten in-frezen. Het gaat snel, 2 dagen voor 55 m2. Het verhaal van Mark 18 over scheuren is grote onzin. Het wordt op uitgebreide schaal toegepast. Voorwaarde is dat de dekvloer een echte zand-cementvloer is en goed gehecht aan de ondervloer. Frezen in puur beton gaat niet. Dan moet je sleuven zagen, uithakken etc. Het maken van bochten is dan problematisch.
De te leggen slang moet een dia.van 16 mm hebben, liever geen 14 mm. Dat geeft meer pompverliezen. De lengte van de registers op max. 80 meter houden en alle registers ongeveer gelijke lang. Dus eerst uitzetten van de vakken en dan beginnen met frezen, anders kom je aan het eind in de problemen. Voor hoofdverwarming zou ik kiezen voor ca. 12 cm tussen de slangen. Dat kan je een beetje aanpassen om goed uit te komen met gelijke lengte van de registers. De registers uitvoeren in slakkenhuis-patroon en geen denk om min. radius van de bochten. Dus bij 12 cm tussen de slangen moet je "uithalen".
Eigenlijk is de term hoofdverwarming fout. Je kiest voor een snelle verwarming (nauw gelegd) of een trager systeem (wijder gelegd). De capaciteit wordt puur bepaald door de oppervlakte van het vertrek. Daarbij speelt de verhouding oppervlakte / muur ook een rol. Bij kleine badkamer heeft de vloer vaak te weinig capaciteit.
Wij hebben dit systeem ca. 5 jaar geleden laten aanleggen, ook parket erop (gelijmd) en het werkt prima. Je kan niette hoog gaan met de vloertemp. i.v.m. parket, even uitzoeken. Voor warmteafgifte via parket zijn tabellen.
Tenslotte adviseer ik je min.1 radiator te laten staan uit regeltechnisch oogpunt. Ook even kijken naar de grote van de raampartijen i.v.m. koudeval. Bij grote ramen een 1 plaats radiator eronder.
Isolatie onderzijde vloer is een "must" om te veel verlies te voorkomen. PUR laten spuiten tegen de onderzijde is prima. Andere methodes zijn moeilijk vanwege de geringe hoogte. Voor het deel zonder kruipruimte zal je meer verlies moeten rekenen. Waarom is daar geen kruipruimte???
Pigion
 

Mark91

  • #9
Infrezen is de weg snelste en makkelijkste weg maar zeker niet de beste
Krijg je straks warme buizen en koude vloer , door de slechte overdracht omdat je weinig contact hebt omdat de buizen er haast boven opliggen , het kan maar 1 keer goed

Je zal niet de eerste zijn die met ingegefreesde leidingen te snel z'n vloer opwarmt en dat de tegels omhoog komen

Pur is vaak maar 6 cm en rd 2,5 en geeft een bende
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #10
Heb je zo weinig werk, dat je hier op het forum reclame voor je zelf aan het maken bent Mark. :?
 

Mark91

  • #11
Ik maak geen reclame , heb geen werk nodig , heb al genoeg voor dit jaar
Peter heeft zeker ook niks te doen ivm een off-topic reactie
 

HansLR

  • #12
Pigion, bedankt voor je uitgebreide reactie.

Frezen zou het voor ons een stuk eenvoudiger maken. We hebben net ook een expert langs laten komen en hij zei dat het een goede vloer is om te frezen.

Dat andere deel vd woonkamer heeft geen kruipruimte omdat dat destijds niet is meegenomen met de uitbouw (1980). De vorige eigenaar zegt dat er onder het beton geen isolatie zit. Vormt dit nog een probleem volgens jou als we voor frezen kiezen?
 

Pigion

  • #13
Mark 91
Ophouden met ongefundeerde opmerkingen. Als je er werkelijk een beetje in had verdiept, zou je wel uit een ander vaatje tappen. Omdat je b.v. niet in je betoog vermeldt dat je bij voorkeur 1 (grote) radiator laat staan en ook niet de koude-val onder de ramen vermeldt, geeft overduidelijk aan dat je niet echt op de hoogte bent van deze zaken.
Scheuren in vloeren treden vooral op bij naderhand gestorte vloeren met verwarming, speciaal op plaatsen waar je een overgang hebt naar een smaller gedeelte of deuropening. Dat wordt ook in de hand gewerkt door met (te) hoge watertemperaturen te werken in de registers.
Bij vloerverwarming onder parket, waar de watertemperatuur gelimiteerd is, zal je absoluut geen problemen krijgen.
Wel opletten:
- registers voldoende( 1 cm dekking min.) diep laten frezen en dat van te voren zeggen en gedurende het werk regelmatig controleren. Frezers hebben de nijging te lang met versleten freeswiel door te gaan of te laat dieper stellen bij slijtage.
- Sleuven goede schoonzuigen en een hechtmiddel aanbrengen voor de slang erin gaat.
- Sleuven vol laten lopen met egalisatiemiddel. Dat egaliseren moet toch gebeuren als het parket gelijmd wordt. De slang wordt dan goed ingebed en goede warmteoverdracht. Je ziet soms onder tegels dat de sleuven niet zijn dichtgezet en de tegelzetter er gelijk overheen legt met dikke tegellijm, met als gevolg luchtinsluitingen en matige warmteoverdracht.
Jammer dat PUR spuiten weer wordt afgekraakt. Dat kan echt ook wel netjes worden uitgevoerd door een erkend bedrijf en niet door de goedkoopste. Voorwaarden zijn o.a. deskundundigheid, goede equipment, etc.
Jammer dat de uitbouw niet van onderen kan worden geisoleerd. Als je op droge grond woont is het warmteverlies te overzien. Je verwarmd natuurlijk dan ook een beetje bodem, wordt dat gedeelte trager, misschien slangafstand naar 10 cm brengen.
Voor het frezen maakt het niet uit, mits een zand/cement dekvloer.
 

HansLR

  • #14
We hadden eerlijk gezegd wel de hoop van de radiatoren af te zijn. We zullen in de aangrenzende keuken waarsch wel een radiator laten hangen.
Er zijn wel wat grote ramen in de woonkamer, dus ik hoop dat het wel allemaal kan.

In de offerte die ik heb ontvangen, staat dat er voor 9 euro/m2 de sleuven worden dichtgezet met voegmortel en voor nog eens 8 euro/m2 wordt de vloer geëgaliseerd met een spanningsarme egalisatiemortel. Dat vond ik, in verhouding tot de verwarming zelf, toch nog behoorlijk prijzig.

Volgens mij zit daar nog niet het hechtmiddel bij die zou moeten worden aangebracht voordat de slang erin gaat. Ik ga dit nog eens navragen.

Ook ga ik het navragen van de slangafstand in de uitbouw.
 

Pigion

  • #15
De sleuven dichtzetten met spanningsarme (krimpvrije) mortel kan wel, mits er moeite wordt gedaan de sleuven echt vol te werken. Zowel egalisatie mortel als de spanningsarme mortel zijn dure producten, reken op ca. € 30 per zak van 20 kg. Het werken met egalisatie= middel en de mortel moet snel gebeuren vanwege de korte potlife. Bij ons (55 m2) heb ik zelf de sleuven dichtgezet met goede tegelmortel a € 35 per zak. Daarna egaliseer product laten aanbrengen, incl, hechtmiddel. Deze mannen werkten met zijn drieen. Alles met elkaar koste het dichtzetten + egaliseren ca. 2/3 van het infrezen + slang + verdeler.
T.a.v. de radiatoren, kan je misschien geschikte punten voor vloerdoorvoeringen lokaliseren en het eerst zonder radiatoren proberen. Is er veel koudeval, dan alsnog een dunne strakke plaatradiator monteren. Regeltechnisch kan net wel zonder radiatoren, doch wel trager en overshoot. Krijg je de volle zon in grote ramen, dan heb je snel een forse overshoot. Radiatoren met een thermostatische kraan reageren sneller. Het is een stukje comfort.
Pigion
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #16
Mark91 schreef:
Infrezen is de weg snelste en makkelijkste weg maar zeker niet de beste
Krijg je straks warme buizen en koude vloer , door de slechte overdracht omdat je weinig contact hebt omdat de buizen er haast boven opliggen , het kan maar 1 keer goed

Je zal niet de eerste zijn die met ingegefreesde leidingen te snel z'n vloer opwarmt en dat de tegels omhoog komen
Wat een geklets in de ruimte zeg!!
80% van wat wij aan vloerverwarming leggen is ingefreesd: nooit problemen gehad zoals je hier schetst en de mensen loopt bang te maken.
BuijsLR schreef:
......In de offerte die ik heb ontvangen, staat dat er voor 9 euro/m2 de sleuven worden dichtgezet met voegmortel.......
Ben het met je eens: belachelijke prijzen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu