(Te)hoog gasverbruik Nefit Ecomline Classic/Vloerverwarming?

Rooster

Specialist Geluid
  • #21
Jouw ketel levert bij 50°aanvoer 30°retour 31kW.
Bij een rendement van 100% is dat gelijk aan ongeveer 3.3m3 gas per uur.
(Ik ga uit van een Nefit Ecomline HR30)
 

Robin T

  • #22
Ik meen dat wij een Nefit Ecomline Classic HR22 hebben.. En is bij die ketels misschien het vermogen te verlagen?

Ik heb vandaag wel het advies gekregen om het balans inregelventiel wat verder dicht te draaien op de verdelers. Omdat deze nu volledig open staan zou er teveel koud retourwater bij het warme aanvoerwater gemengd worden, en blijft de retour naar de ketel te koud, en zou daardoor de ketel continu de gas erop houden, met een daarbij behorend hoog gasverbruik.
Geen idee of die theorie klopt, maar het is het proberen waard denk ik..
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #23
Vermogen verlagen? waarom?

Als je ketel 31KW opwekt, dan zal je woning dat nodig hebben anders zou het water nl. niet afkoelen en gaan koken.

dus als jij het vermogen verlaagt zal het opwarmen lager duren en volgens Pxt(vermogen x tijd)ongeveer dezelfde hoeveelheid energie verbruiken.

Vermogen begrenzen doe je als de ketel veel meer energie levert dan dat het afgifte systeem kan afgeven.
 

Robin T

  • #24
Ik heb nu dit geprobeerd; ik heb de flowmeters maximaal opengedraaid, pomp op stand 2, keteltemperatuur op 45graden gezet. Toen de thermostaat in de woonkamer omhoog zodat er warmtevraag is. De temperatuur op de verdeler geeft dan maar 30 graden aan. Daarna heb ik het balansventiel zover dichtgedraaid totdat ik een stabiele aanvoertemperatuur op de verdeler heb van 40graden (is dat voldoende of moet dat hoger zijn?). Hierbij draait de ketel nu op een best laag pitje, en ik voel duidelijk minder verschil in de vloer tussen de aanvoer en retourslangen. Dus ik denk (hoop) dat ik daarmee op de goede weg ben zo..
Kan iemand mij zeggen of dit de correcte manier van inregelen is?
Echter blijft het verbruik helaas wel rond de 2 kuub gas per keer dat de ketel brand.
 

Robin T

  • #25
Ik denk dat ik er achter ben wat het probleem is... bij de verdelers is de delta T ongeveer 10 graden, na het inregelen van het balansinregelventiel. Er word nu dus minder retourwater gemengd in de verdeler zodat ik met een ketel temperatuur van 45á50 graden op de aanvoer van de verdeler zo’n 40 graden krijg. De retour op de verdeler komt dan op 30graden, dus een delta T van 10 graden. Niks mis mee dus.
Maar...vlakbij de ketel (die op zolder hangt) heb ik tussen de aanvoer en retour al een delta T van zo’n 25 graden. En voor zover ik weet moduleert de ketel (Nefit Ecomline Classic HR22) op basis van temperatuurverschil tussen aanvoer en retour en zal deze proberen dit verschil op 20 graden te houden (althans, zo is het mij uitgelegd..) maar omdat de delta T bij de ketel groter dan 20 graden blijft, denkt de ketel; “gas erop houden want de retour is nog (te) koud ten opzichte van de aanvoer
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #26
Het is andersom.
Bij een te grote dT gaat de vlam lager, totdat de retour er weer bij komt.
het is nl retour+ 20 graden.

een wisselaar vind een grote dT niet fijn.
 

Robin T

  • #27
Oké, dat heb ik dan verkeerd begrepen waarschijnlijk. Maar waarom gaat ie dan niet rustiger branden als de delta groter dan 20graden is? Want ik heb het gemeten met een Flir warmte camera en de delta T bij de ketel ligt rond de 25 á 28 graden. Zou er dan een sensor (aanvoer of retour) defect zijn misschien?

Maar hoe werkt dat dan als de ketel begint met stoken? Want dan gaat de aanvoer vrij snel omhoog, maar het duurt dan toch best even eer de retour op temperatuur komt, dus dan heb je ook een hoge delta T, dus dat zou dan betekenen dat ie dan toch ook al gas zou minderen, maar dan komt ie toch nooit op de gewenste temperatuur? Of begrijp ik dat niet goed?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #28
Je zoekt je probleem op de verkeerde plek.

Als de ketel vol vermogen levert dan betekend dat automatisch dat je afgifte systeem dat ook afgeeft of opneemt.

Is het vermogen hoger dan de afgifte dan loopt de retour op, de aanvoer ook waardoor de afgifte verhoogt.Hoe groter het verschil tussen verwarmend element en de omgeving hoe groter de afgifte.tot evenwicht bereikt word.

Is de afgifte groter dan de opwekking dan daalt de retour temperatuur en daarmee de aanvoer totdat een evenwicht bereikt word(kleinere afgifte)

Het is onmogelijk om meer energie op te wekken dan je verbruikt, het moet ergens heen.
Als die energie niet word afgegeven gaat je ketel in regelstop.

Als jij vindt dat er teveel gas verbruikt word moet je eerst eens kijken waar de warmte blijft.
 

Robin T

  • #29
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt maar ik vind het vreemd dat de ketel, iedere keer als ie brand, een uur lang continu 50 á 59 graden levert (gemeten met Flir warmtecamera) , terwijl er in de vloer maar 40 graden gaat en er minimaal retourwater in de verdeler gemengd word, en ik daar een keurige delta T van 10 graden heb. Bij de ketel is de delta T 25 graden dus de ketel zou dan toch wat lager moeten gaan branden (volgens retourtemp + 20graden)?

De keteltemperatuur staat overigens ingesteld op 45graden, maar de ketel houd er continu de gas op zodat de aanvoertemperatuur bij de ketel oploopt tot bijna 60 graden. Dat is toch vreemd?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #30
Dat is idd vreemd, hij zou moeten stoken tot 45/50 graden en dan stoppen.

Een mengset voeden met 45 graden gaat overigens niet werken.

Ik zou eerst de temperaturen van de ketel eens uitlezen om te zien of dat klopt.
 

Robin T

  • #31
Oké, de retourwatermenging heb ik met het balansregelventiel wel zo ingesteld dat er zo min mogelijk retourwater bijgemengd word. Anders haalde ik inderdaad geen 40 graden op de aanvoerbalk van de verdeler.
Dus toch maar de ketel na laten kijken dan?
 

Bert pit

  • #32
Ik heb het vorig jaar nog ergens gelezen: Woningen met VV gebruiken meer gas dan vergelijkbare woningen met radiatoren. Wel werd vermeld dat de gemiddelde temperatuur dag/nacht wat hoger was bij VV. Helaas heb ik geen bron.

Dus niet vreemd dat je wat meer gas verstookt. Zeker niet in een matig of slecht geïsoleerd huis. Ik kan mij namelijk voorstellen dat het op temperatuur houden van de woning zeker in de nacht meer energie kost wegens die matige isolatie. Het verschil tussen de binnen en buiten temperatuur is dan het grootst, waardoor je woning dan het meeste warmte verliest.

Dus: isoleren of gas betalen.
 

TCW82

  • #33
Ben benieuwd hoe dit afgelopen is.... ?
 

Robin T

  • #34
Het is al weer even geleden, maar ik ben er weer mee bezig aangezien het weer kouder word, en we weer moeten verwarmen.
Inmiddels denk ik te weten wat nou eigelijk het probleem is; Onze Nefit Ecomline Classic HR22 is voorzien van een aan/uit thermostaat, en blijkbaar moduleert zo’n ketel met zo’n thermostaat dan alleen op basis van retourtemperatuur, dus níet op ruimtetemperatuur.
Volgens sommige hier presteren de verdelers die wij hebben (mengverdelers) het beste met een cv aanvoer temperatuur van zo’n 70 graden, wat de verdeler dan terug mengt naar Max 40 graden. Hoewel alles op de ketel op maximaal ingesteld staat, komt de cv aanvoertemperatuur niet hoger dan 59 graden.. En dit komt volgens mij omdat er op de zolder nog één radiator hangt. Als de ketel gaat branden komt er in no time heet retourwater van de radiator (die maar enkele meters van de cv ketel hangt) waardoor volgens mij de ketel op die retourtemperatuur terug moduleert en ik daardoor maar maximaal 59 graden cv aanvoer bij de verdelers krijg, waardoor het lang duurt (en dus de ketel behoorlijk lang stookt) voordat ik de 40 graden haal op de verdelers.. Ik vermoed dus dat de radiator op de zolder de spelbreker is.
Maar hoe dit op te lossen? Een bypass plaatsen en die radiator op zolder dichtdraaien is een optie, maar dan hebben we geen verwarming op de zolder, en daar hangen wij altijd de was te drogen, en zonder verwarming daar, gaat de was niet meer heel snel drogen vrees ik.. Dus ja, wat nu?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #35
Waterzijdig inregelen en een bypass op de verste verdeler.
 

Robin T

  • #36
We zijn weer een jaartje verder en inmiddels heb ik de cv installatie iets veranderd; De radiator op de zolder is komen te vervallen omdat deze naar mijn idee te snel te heet retourwater terug naar de ketel stuurde waardoor deze volgens mij te snel terug moduleerde zodat de vloerverwarming een te lage aanvoer kreeg. Op de slaapkamer boven waar de verdeler voor de bovenverdieping hangt, heb ik 2 zonekleppen geplaatst. Één klep net voor de verdeler en één klep in de aanvoerleiding naar beneden toe. (die nu nog niet aangestuurde worden, dus deze staan beide gewoon open) Vóór deze zonekleppen heb ik een bypass geplaatst, maar ik twijfel of die wel goed ingesteld staat (ketel aangezet, en van 0,5 terug opengedraaid totdat ie warmte doorlaat, en dan 0,1 terug dichtgedraaid. Hij staat nu op 0,4 vrij strak dus?)
De pompschakelaars heb ik verwijderd dus de pompen van de verdelers draaien nu continu, en de balansinregelventielen staan volledig open, dus de verdelers zijn hydraulisch neutraal. De ketel (Nefit Ecomline Classic HR22) heeft 3 potmetertjes; CV temperatuur, Tapwatertemperatuur, en Deellast. Deze staat alle drie op maximaal. Dus ik zou denken; als de ketel gaat branden moet ie zo snel mogelijk naar een graad of 70 racen, en dan op basis van oplopende retourtemperatuur terug moduleren (aan/uit thermostaat) maar dat doet ie dus gewoon niet… Hij begint te branden en de temperatuur loopt maat langzaam op tot ongeveer maar 55 graden, hoger komt ie niet. Dus duurt het vrij lang (naar mijn idee te lang) voordat er 40 graden bereikt word op de verdelers. En mij is eerder in dit topic verteld dat mengverdelers het beste functioneren bij een aanvoer van een graad of 70.. Is er nou iets defect aan de ketel, of wat is de reden dat ie niet (sneller) op een hogere aanvoertemperatuur komt??
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #37
Als je zuinig wil zijn bij het verwarmen van een woning dan is de beste oplossing een snel systeem.
Bij een snel systeem met zeer weinig waterinhoud kun je direct het vermogen overbrengen naar de ruimte.
Wat dat betreft is de beste oplossing convectoren met een kleine waterinhoud.
Indien je met een zeer lage temperatuur wil gaan verwarmen en/of er niet voldoende ruimte is
om convectoren te plaatsen die groot genoeg zijn kun je die nog ondersteunen door er een ventilatorset
op te plaatsen (er op, niet er onder!).

Als je qua comfort liever een vloerverwarming zou willen dan hoort daar altijd een (iets) hoger verbruik bij.
Zeker in oude woningen met onvoldoende vloer isolatie.
Een combinatie vloerverwarming met convectoren is een nog betere oplossing, hiermee kun je de vloer
op een iets lagere temperatuur zetten en de gewenste temperatuur regel je dan bij met de convectoren.

Maar hoe je het ook uitlegt en hoe graag je het ook zou willen, een vloerverwarming kan bijna nooit
goedkoper zijn als goede convectoren.
 

Auto-Geen

  • #38
Je pompen gebruiken in rust net zoveel stroom als in bedrijf. Ze reageren op de druk en hoeveelheid van het te verpompen water en niet op de temperatuur ervan. Dus 24 uur hetzelfde stroomverbruik.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #39
Je hebt 55 graden aanvoer, dus ongeveer 35 retour.
Zoals al eerder gezegd.
De ketel doet ongeveer retour +20 als aanvoer.

Komen de ruimtes op temperatuur?
Wat is dan het probleem 55 graden aanvoer en het werkt is rendementtechnisch prima.
 

Robin T

  • #40
@The headhunter: de ruimtes komen uiteindelijk wel op temperatuur hoor, al duurt het wel vrij lang. Maar toen we overal nog radiatoren hadden met een aan/uit thermostaat, dan ging de ketel vol aan en snel naar 70 graden, en na verloop van tijd moduleerde hij langzaam terug. Nu met de vloerverwarming lijkt ie het precies andersom te doen, en dat begrijp ik niet. In mijn ogen zou het toch veel efficiënter zijn als ie zo snel mogelijk de verdelers voorziet van water op een hoge temperatuur, en daarna pas terug moduleert?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu