Stoomcabine + aarding

Tom112

  • #1
Hallo medeklussers!!

Ten eerste, hulde aan dit forum! Fijn dat klussers onder mekaar elkaar zo kunnen informeren.....

Ten tweede, ik zit met de volgende redenering :

In mijn nieuwbouwhuis heb ik er voor gekozen om de badkamer casco te laten opleveren.
dus kale kanaalplaatvloer, met daar overheen wat leidingen.

Vervolgens heb ik de indeling van de badkamer aangepast. Leidingen verplaatst, aardingsnet erin en aangesloten op het CAP. Dekvloer gestort en de ruimte afgetegeld.

Maar nu, het plaatsen van de stoomcabine. Ik heb alle aansluitingen gerealiseerd, water, afvoer en electra (aparte groep, heb ik overigens laten doen). Nu viel mijn oog op een groene gele aardingsdraad op het frame van de stoomcabine. Bij mij rees meteen de volgende vraag : waarop sluit ik deze aan?
Mijn inziens zou ik deze kunnen aansluiten op de waterleiding dmv een zogenaamde aardingsklem. De waterleiding ligt immers onder een aardingsnet.

Mijn vraag aan jullie, klopt mijn beredenering?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet, en alvast bedankt voor jullie medewerking!
 

Fiesiekus

  • #2
Waar komt ie vandaan en waar loopt ie naar toe? Hoe is de cabine zelf aangesloten op de netvoeding en (rand)aarde?

Het is overigens beslist niet de bedoeling om 'm aan waterleiding aan te sluiten. Zou je wel eens weinig plezier meer van je cabine kunnen beleven. Ook niet meer van jezelf....
 

Tom112

  • #3
Ok waterleiding valt dus af.

De cabine zelf is aangesloten op een tweetal stopcontacten voorzien van randaarde en op een aparte groep.
Dus dat is volgens mij akkoord.

Wat bedoel je met "ie" in je eerste zin?

Ik ben eigenlijk bang dat ik mijn tegels moet verwijderen, moet hakken tot op het aardings net, en daarop de cabine aarden :shock:
 

Fiesiekus

  • #4
Met `ie` bedoel ik die geel-groene draad. Die is in principe onderdeel van de toestelaarding. Zit er (aan die aarde/draad) een los begin of eind aan.

Overigens hoeft het toestel verder niet apart nog geaard te worden. De 2 WCD moeten wel in de vereffening opgenomen worden, d.w.z. 1 van beide aan het CAP geknoopt worden. Even aangenomen dat er maar 1 aparte groep naar de 2 WCD´s leidt.
 

Tom112

  • #5
De groen gele draad zit inderdaad vast aan het frame.

De 2 wcd zitten inderdaad achter 1 groep. Beide zijn voorzien van een aarde draad.

Betekend dit dat ik de groen gele draad niet hoef te gebruiken?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #6
Als ie aan 2 kanten vast zit, vooral laten zitten! Waar haal je het idee vandaan dat ie aan iets anders vastgeknoopt moet worden?

Maar wel 1 van de 2 WCD´s in de vereffening opnemen.
 

Tom112

  • #7
Mijn vorige antwoord was wellicht wat onduidelijk.....

De groen gele draad is met 1 zijde bevestigd aan het frame van de stoomcabine.
De andere kant is nergens aan bevestigd.

In de gebruiksaanwijzing staat het volgende, ik citeer :

Extra aardedraad dient achter de stoom-
cabine aanwezig te zijn voor aarding van de
stoomcabine. Of op aardeklem van de water-
leiding.


Alle aansluitingen zijn gerealiseerd, op de aarde draad na!
:oops:

Ik vrees langzamerhand toch dat het tegels bikken word.....
of hopen dat ik rondom de afvoer ( die in de vloer verwerkt is, zicht heb op mijn aardingsmat ) :roll:
 

Fiesiekus

  • #8
Dit doet me denken aan wasmachines van vroeger; daar zaten ook 2 aardedraden aan. Denk dat ie via het netsnoer op 1 van de WCD's aangesloten moet worden, tenzij ie is losgeschoten van een aarde-aansluitpunt in de cabine o.i.d. (kan je dat nog nakijken?). Maar beslist niet op je waterleiding of aarde-net.

Een WCD in een badkamer mag alleen in zone 3 en deze moet achter een 30mA aardlekschakelaar zitten. Is dat wel het geval?

Kan je wat foto's van de netaansluiting, kabel en de cabine plaatsen?
 

Tom112

  • #9
Hoho, ik heb maar 1 aardingsdraad.

ik zal kijken, maar de stoomcabine zit nog in de verpakking, en het aardingsdraad nog netjes op een bolletje, dus denk niet dat ie is losgesloten.

Ik zal vanavond even wat foto's maken. Wellicht wordt het dan duidelijker.
Het uithakken van de tegels zie ik echt niet zitten..... (koste wat bloed zweet en tranen maar wel eer van me werk! )
Aan de andere kant, een geroosterde vriendin is ook zowat ;-)
 

Fiesiekus

  • #10
Dan is het de aardedraad die via de kabel op de WCD aangesloten moet worden.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Dat aparte geel/groene draadje wat op het ijzeren frame van de cabine zit, moet inderdaad apart aangesloten worden op de CAP aansluiting.

Dus aan het aardemat in de vloer, en niet via de kabel op het WCD.

Zo is dan het ijzeren frame ook apart geaard.

De aarde draad in de kabel die op de vaste elektra aansluiting aangesloten zit, aard alleen de motor, en dus niet het metalen frame.
 

Tom112

  • #12
Heren, bedankt voor de info.

Wil ik bij mijn aardings net komen, dan dien ik de nieuwe tegelvloer en cementdek open te hakken. Kan ik niet via de aardings draad van de wcd, het frame aarden?

I hope so!
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #13
Peter schreef:
Dus aan het aardemat in de vloer, en niet via de kabel op het WCD.
Ik denk dat Peter het duidelijk verwoordt. Zie die cabine als een metalen bad of douche. Die moeten ook met een aparte draad op het CAP aangesloten worden. Dus je vloer onder de cabine ophakken en de draad aan het aardnet hangen. Dat verdiend niet de schoonheidsprijs (mooier zou een aparte draad direct naar CAP zijn maar is wel met relatief weinig schade te realiseren.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Neen, je aard nl het frame niet je vereffend het.
Alle metalen delen in de badkamer dienen op 1 punt in of nabij de badkamer elektrisch door afzonderlijke geleiders met elkaar te worden verbonden, dat noemen we vereffenen.
Als aanvullende veiligheid knopen we het vereffeningspunt(CAP) aan aarde.
 

Tom112

  • #15
Heren nogmaals bedankt.

Ben blij met het antwoord en de info. Iets minder met het feit dat ik moet gaan hakken..... :(

Hopelijk vind ik rond mijn afvoer door de cement dekvloer de aardingsmat, al is het een glimp.....

Ik hou jullie op de hoogte!
 

Fiesiekus

  • #16
Een wasmachine wordt toch ook vereffend via de WCD waarop ie is aangesloten? Er wordt toch geen aparte draad vanaf de wasmachine op een waterleiding of wapeningnet aangesloten?
 

Tom112

  • #17
Daar zeg je wat.....!! Fiesiekus
 

Tom112

  • #18
Om het hakken voor te blijven, kan wellicht iemand vertellen of die cabine ook geaard mag zijn via een radiator of waterleiding? dmv. een aardingklem?

Anders vrees ik dat het het weekend met een dremeltje opzoek ga naar de aardingsmat..... snik
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
Fiesiekus schreef:
Een wasmachine wordt toch ook vereffend via de WCD waarop ie is aangesloten? Er wordt toch geen aparte draad vanaf de wasmachine op een waterleiding of wapeningnet aangesloten?
maar een wasmachine bevind zich
ook niet in zone1 of 0.
waar een wasmachine een maximale aanraakspanning heeft van 50v is dat bij zo'n cabine maximaal 25v.
 

Tom112

  • #20
Gisteravond de boel nog eens bekeken en wellicht een volgende oplossing bedacht :

De stoomcabine heeft 2 stopcontacten nodig, 1 inbouw, en 1 opbouw.
Nu heb ik bedacht om de aarde die in de opbouw doos zit te gebruiken om mijn frame te aarden.

kan/mag dit?

Dit betekend dat er dus uit de onderkant van de grijze doos een groene gele draad gaat komen waarop ik mijn aardings draad van de stoomcabine aansluit.

Is voorlopig mijn laatste sugestie, anders trekken we zaterdag ten strijde opzoek naar de aardingsmat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu