Schuin dak isoleren van binnenuit?

Maicel

  • #1
Hallo,

Er is binen dit forum al het nodige geschreven over het isoleren van een schuin dak. Maar ik blijf toch met een paar vragen zitten waar ik hopenlijk andwoord op krijg.

Ons dak is als volgt opgebouwd: Horizontale balken;
----------------------------------------- Dakbeschot (soort spaanderplaat);
----------------------------------------- 3 cm piepschuim (gelijmd op dakbeschot);
----------------------------------------- Balken (vertikaal), en daarop panlatten.

Dus geen dampwerende of remmende folie!
Nu kun je zeggen dat je dus niet vanuit de binnenkant extra mag isoleren,
Klopt dit?
Als dit inderdaad niet mag, hoe dan het probleem op te lossen?
In de winter erg koud (Radiator vol open en warmte vanuit het benedenhuis naar zolder). In de zomer erg warm (met voldoende ventilatie vanuit de "koude" noordzijde van de woning.

Wie geeft raad, want het liefst wil ik gaan isoleren omdat de zolder een grote opknapbeurt krijgt, (in 30 jaar niets aan gedaan), en omdat ik begrijp dat het aanzienlijk zal schelen in de stookkosten.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groetjes,

Maicel
 

Chathanky

  • #2
Je kunt er wel zonder veel romslomp verder isoleren met ps platen of een ander dampdichte isolatie zoals pur, pir platen.
Deze kun je er gewoon tegen aan plaatsen en de zolder opnieuw afwerken.

Dat het warm is in de zomer kan te maken hebben dat er teveel ventilatie is, hoewel de vanaf het noorden geventileerd wordt komt er in de zomer veel warme lucht naar binnen. als het 30 graden is is de lucht ook 30 graden en is de zolder al gauw ook die temperatuur, dit zelfde geld voor de winter.

Er moet wel wat ventilatie zijn, maar als dit te veel is beinvloed het de isolatie ten nadelen.
 

Maicel

  • #3
Oke, maar krijg ik dan geen last van rottend dakbeschot (dakbeschot is dan opgesloten)? Of krijg ik hier toch geen last van omdat er geen dampwerende/dichte folie is aangebracht aan de buitenzijde?

Mag het ook met glas/steenwol met dampwerende laag aan warme zijde?

Maicel
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
@ Chathanky: Door de wat ongebruikelijke volgorde van opnoemen, van binnen naar buiten toe, en het niet onder elkaar staan van het staatje, komt niet goed tot uiting dat de huidige piepschuim isolatie tussen dakbeschot en pannen zit.

Het staatje heb ik inmiddels wat overzichtelijker gemaakt. :wink:

Indien het "piepschuim" inderdaad aan de buitenkant zit, en het een dampdichte soort is (kunnen we zo niet zien) dan kun je inderdaad niet zomaar aan de binnenkant gaan isoleren, zonder een geventileerde ruimte ertussen.

Belangrijk is dus te weten te komen wat dat voor isolatiemateriaal is.
 

EdP

  • #5
Dat begrijp ik er ook uit: de piepschuim platen zitten aan de buitenzijde. Als ik het verkeerd begrijp, geef dan svp de volgorde van de materialen even aan van buiten naar binnen gezien.

Is het mogelijk de piepschuim platen te verwijderen en dan een gebruikelijke isolatie toe te passen (glaswol of steenwol)?
 

Chathanky

  • #6
Ok, dan is het een hele andere situatie, maar die zijn hier in het verleden ook wel beschreven.

De meningen lopen uit een hier over. De keuze die ik aanhoud komen van de fabrikant die de isolatie produceren en die zegt dat als je dan van binnen isoleert dat de isolatie aan beide zijden hermetisch op te sluiten, geen eenvoudige opdracht en een secuur werkje.

Er zijn sinds kort ook speciale folies op de markt om het vochtrisico te omzeilen. Dit geldt ook voor platte daken met een betumen dakbedekking.

Zoek maar eens op dampregulerende folie, dan kom je diverse producten met de verwerkings methode tegen.
 

Maicel

  • #7
Oke, bedankt voor de adviezen en tips.
Toch zie ik maar een oplossing.
De oude isolatie weghalen is geen optie (te ingrijpend)

Achterhalen of het piepschuim dampdicht is of niet zal moeilijk worden. Woning is inmidels 30 jaar oud, aannemer failliet.

Dampregulerende folie aanbrengen is extra kostbaar en moet zo precies gebeuren dat kans op een foutje en dus vochtophoping groot is, en dit risico wil ik niet lopen.

Als oplossing denk ik, is dus de binnen zijde isoleren met een extra laag piepschuim en alle kieren en gaten goed dicht maken. Zijn jullie het hiermee eens?

Goeten van (Maicel) een beetje radeloze klusser.
 

Chathanky

  • #8
Dat is een optie maar als budget een rol speelt is ps niet de goedkoopste volgens mij.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Indien je de binnenzijde ook isoleert met piepschuim heb je naar mijn idee precies datgene wat niet moet:

- Buiten een laag piepschuim, vermoedelijk dampdicht;
- Dakbeschot;
- Binnen een laag piepschuim, dampdicht.
- Alle kieren en gaten dicht, dus geen enkele ventilatie.

Dat dakbeschot móét dan wel gaan rotten... totaal opgesloten.

Of zit ik er nu helemaal naast?
 

Chathanky

  • #10
Dat risico is zeker aanwezig kees, en polystyreen is een gesloten celstructuur die dampdicht is.

Als je iets hermetisch afsluit moet je maar afwachten wat het vochtgehalte is die er op dat moment aanwezig is in het opgesloten deel. Is dit te veel dan heb je echt een probleem, een stukje meer investeren door middel van een dampregulerende zal zich toch terug verdienen.

Ik weet niet wat een dak vervangen kost, maar volgens mij iets meer dan een goed scherm. :wink:
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #11
Als ik de topic-starter zo lees, heeft hij de enkelschalige "vlas"dakplaten met opgespoten pur op z'n dak. (heb hetzelfde; vandaar.... )

Ventilatiegaten boren indien geen "ventilatie" aanwezig, en dan verder isoleren.

w.
 

Maicel

  • #12
Deze ventilatiegaten..... hoeveel gaten op de m² en wat voor diameter?
Moeten deze gaten door het dakbeschot en door de p.s platen onder de dakpannen heen?
Kun je hierna wel met glas/steenwol isoleren of nog steeds alleen met een p.s. laag aan de binnenzijde?

Maicel
 

Edwin 41

  • #13
Ps isolatie is zo goed als de goedkoopste isolatie die er is ook de R waarde is niet al te best.
Nooit van 2 zijdes isoleren nooit nooit nooit.
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #14
Behalve bij een luchtlaag onder het dakbeschot, en dan gaten boren D=20mm om de meter, onder en boven elke gording.

Op die manier creëer je een zwak ventlerende luchtlaag ónder je dakbeschot.

w.
 

Fiesiekus

  • #15
Ik zou de gatenrijen zo laag mogelijk laten beginnen (dicht bij de muurplaat) en zo hoog mogelijk eindigen (dicht bij de nok). Op die manier wordt het ontstaan van een ongeventileerd stuk dakbeschot vermeden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu