Hallo allemaal.
Deze vraag is hier al een aantal keer gesteld. Echter, er zijn heel veel verschillende en soms tegenstrijdige meningen en adviezen. Dus ik wilde hier al mijn bevindingen opsommen en nog eens om advies vragen.
Dit is mijn dak van de binnenkant:
Houten dakbeschot, daarboven direct panlatten en pannen. Geen folie oid. Afstand tussen de gordingen: 140 cm. De gordingen zijn 15-16 cm diep.
Ik wil dit gaan isoleren en daarna zo afwerken dat ik kan laten stuccen. Ik wil graag zoveel mogelijk ruimte besparen, de gordingen mogen zichtbaar blijven, ik wil liever niet nog verder dan de gordingen de kamer is. Ik koos PIR want voor dezelfde dikte is het ongeveer 1.5 keer zo isolerend als steenwol, en het kan beter tegen eventueel vocht van buiten (dat is natuurlijk nooit de bedoeling maar het is een oud dak, je weet het nooit bij storm/stuifsneeuw oid). Dit zijn de plannen die ik inmiddels heb gehad en (soms) weer van tafel geschoven:
Wat is nu de beste manier? Er is erg veel tegenstrijdige informatie. Als je het ebook van de vereniging eigen huis leest, dan zijn ze ten eerst erg vaag over wel of geen luchtlaag, ze zeggen er niets over maar op alle plaatjes zit een flinke laag lucht tussen isolatie en dakbeschot, geen woord over het wel of niet ventileren van die laag.
Misschien maakt het allemaal weinig uit en moet ik gewoon iets kiezen. Dan wordt het denk ik of methode 3 (PIR platen tegen dakbeschot gedrukt met metalstud, daar stucplaten op) of 4 (PIR platen tegen dakbeschot tussen kepers met rachels er over, daar stucplaten op).
Wat vinden jullie?
Deze vraag is hier al een aantal keer gesteld. Echter, er zijn heel veel verschillende en soms tegenstrijdige meningen en adviezen. Dus ik wilde hier al mijn bevindingen opsommen en nog eens om advies vragen.
Dit is mijn dak van de binnenkant:
Houten dakbeschot, daarboven direct panlatten en pannen. Geen folie oid. Afstand tussen de gordingen: 140 cm. De gordingen zijn 15-16 cm diep.
Ik wil dit gaan isoleren en daarna zo afwerken dat ik kan laten stuccen. Ik wil graag zoveel mogelijk ruimte besparen, de gordingen mogen zichtbaar blijven, ik wil liever niet nog verder dan de gordingen de kamer is. Ik koos PIR want voor dezelfde dikte is het ongeveer 1.5 keer zo isolerend als steenwol, en het kan beter tegen eventueel vocht van buiten (dat is natuurlijk nooit de bedoeling maar het is een oud dak, je weet het nooit bij storm/stuifsneeuw oid). Dit zijn de plannen die ik inmiddels heb gehad en (soms) weer van tafel geschoven:
- Een bekende leverancier van PIR platen verlijmd met stucplaten heeft een gelikt filmpje waarbij ze eerst ventilatie latten op het dakbeschot schroeven en vervolgens PIR met stucplaat verlijmd. Tussen de platen doen ze een ril PUR. Het voordeel: Dat kan ik wel zelf. De nadelen: Ik las (oa hier) dat je geen luchtlaag tussen isolatie en dakbeschot moet hebben. Ergens anders (kan ik nu helaas niet vinden) staat zelfs dat lucht die kan bewegen tussen isolatie en dakbeschot tot vocht problemen kan leiden, doordat lucht van verschillende temperaturen gaat bewegen en vocht kan gaan afzetten op koudere plaatsen. De methode van deze leverancier is dus niet goed. Een bouwkundige die ik ken zei ook dat ventileren achter het isolatiemateriaal wel kan maar dan moet ik dus alle gordingen doorboren om de lucht overal te laten komen. Lijkt me overdreven en zonde. Bovendien gebruiken ze in hun filmpje schroeven die bij mij door het dakbeschot zouden steken, dat wil ik niet.
- Ok, de isolatie gaat dus strak tegen het dakbeschot. Ik kies bij deze optie voor PIR platen van een grote bouwmarkt met tand en groef, aan de zijkanten (bij de muren) een ril PUR, alle naden afplakken met aluminium tape. Ik weet niet of het dakbeschot exact recht is maar een kleine ruimte hier en daar achter de PIR plaat moet geen probleem zijn lijkt me. De PIR platen lijken zichzelf wel met klemmen tussen gordingen op de plaats te houden (later zet ik er metalstud voor), maar er kan natuurlijk niets aanhangen. Maar dan de afwerking. Ik dacht, gezien de afstand tussen de gordingen (140 cm) kan ik geen houten rachels gebruiken, als ik daar gips op schroef gaat het vast zwabberen. Dus ik kies metalstud. Ik gebruikt zo dun mogelijke profielen bijv C60/27 en dan U27/30 om ze in op te "hangen". Dat doe ik tussen de gordingen zoals ze hier doen. Ik probeer dan de PIR echt te klemmen tegen dakbeschot, mogelijk moet ik dan iets tussen PIR en profielen doen hier en daar. Of juist niet, mag het PIR niet onder druk staan?
- Over dat plan (optie 2) sprak ik een bouwkundige en die zei dat hij nog nooit metalstud op deze manier gebruikt had zien worden en dat hij de PIR zou lijmen aan het dakbeschot. Nou staat me dat me niet zo aan eerlijk gezegd, als het dakbeschot ooit vervangen moet dan zit de isolatie er aan vast, lijkt me niet ideaal. Het hele idee staat me niet zo aan, als we gaan stucken komt er toch ook wat gewicht aan. Daarbij vind ik wel PIR-lijmen maar geen van alle websites zegt iets over de alu die normaal over de PIR heen zit (ik moet dus aluminium lijm hebben?). Overigens wilde ik graag PIR 12 cm gaan gebruiken, maar de bouwkundige zei dat dat overdreven was en dat ik beter PIR 8 cm kon nemen, dikker was niet nodig, en hij zei iets over de dampspanningslijn, (het punt waar vocht neerslaat?) die kan beter in het hout zitten (of zoiets) zodat vocht daar of verder naar buiten zou condenseren. Dat vind ik erg vaag, als het goed is is alles straks goed dampdicht, dus wat maakt dit uit? Bedoelt hij dat het goed is als we altijd wat warmte lekken om vocht te doen verdampen? Ik snap dit argument niet helemaal. Ik lees overal, en dacht ook: Hoe dikker de isolatie, hoe beter. Maar is dit wel zo?
- Een andere nette oplossing lijkt me ook om bijvoorbeeld PIR 10 cm te gebruiken en dan wat verticale balkjes te maken (kepers?) van 10 cm hoog (hopelijk bestaan die) en die maak ik dan om de 60 cm. Ik schroef ze alleen vast aan de gordingen (schuine schroef of door de gording), niet aan het dakbeschot. Ik kies dan PIR platen van 60 cm breed zonder tand en groef en maak ze zo dat ze klemmen tussen de gordingen en kepers en kit of pur dan alle naden dicht. Ik denk dat PUR beter is, maar ik snap niet hoe je goed kan purren als het al klemt, misschien eerst een ril aanbrengen en dan klemmen? Of eerst een PIR plaat, ril PUR en dan pas de keper en dan zo van links naar rechts? Daarna dan alu tape over alle randen. Op de kepers kan ik dan een mooi rachelwerkje (30 cm hoh) maken voor de stucplaten. Maar, deze kepers, verpesten die de isolatie niet (goed, de gordingen toch ook niet?) Uiteraard zou ik wel de alutape helemaal over de kepers plakken, van PIR plaat naar PIR plaat. Kepers worden vaak in combi met minerale wol aangeraden, en dan met een spijkerflens er overheen, maar ik zie geen reden dat dit niet ook goed is met een PIR plaat ertussen.
Wat is nu de beste manier? Er is erg veel tegenstrijdige informatie. Als je het ebook van de vereniging eigen huis leest, dan zijn ze ten eerst erg vaag over wel of geen luchtlaag, ze zeggen er niets over maar op alle plaatjes zit een flinke laag lucht tussen isolatie en dakbeschot, geen woord over het wel of niet ventileren van die laag.
Misschien maakt het allemaal weinig uit en moet ik gewoon iets kiezen. Dan wordt het denk ik of methode 3 (PIR platen tegen dakbeschot gedrukt met metalstud, daar stucplaten op) of 4 (PIR platen tegen dakbeschot tussen kepers met rachels er over, daar stucplaten op).
Wat vinden jullie?