Schuin dak isoleren - woning is uit 1948

Bas.

  • #1
Ik overweeg mijn schuine dak aan de binnenkant te gaan isoleren. Aan de buitenkant is het dak al geïsoleerd. Daar zitten direct onder de pannen 5cm dikke schuimplaten (oranje op de foto) en daaronder zitten 3cm dikke platen van onbekend materiaal (grijs op de foto). Welke isolatiemateriaal en welke folie zou ik kunnen gebruiken aan de binnenkant? Ik heb namelijk gelezen dat het meest dampdichte materiaal aan de binnenkant moet zitten. Gezien er aan de buitenkant al schuim zit kan ik dus wellicht geen PIR platen toepassen.
In verband met ruimte verlies wil ik geen hele dikke laag aan gaan brengen.

Zijn er andere zaken in deze situatie waar ik op moet letten?

1699285596956.png

1699285885036.png

1699286100270.png
1699286090307.png
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zou het mogelijk zijn dat je een betere omschrijving kan maken van de dakplaten.
Hoe dik zijn de materialen of die lagen.
Het onbekende materiaal is volgens mij, ik noem het maar houtschilvers gebonden met cement.
Van welk jaar is de woning.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wat zien we op de foto met de omhoog geschoven dakpan?
Dat oranje ziet er dampdicht uit, of zit dat alleen op die plek.

Verder zie ik op die foto, maar ook aan de binnenkant naden.
Als die niet dicht zitten, dan is de constructie dampopen genoeg om aan de binnenkant dampdicht te kunnen werken.
Of je dat met pir of met een wol+dampdichtefolie doet maakt niet uit.

Kom je er niet uit dan met een gatenzaag een gat boren, zodat je een mooie kern krijgt die je beter kan bekijken.
 

Bas.

  • #4
De woning is uit 1948. Het dak bestaat alleen uit de oranje en gele platen (zie schematisch plaatje hieronder). Deze zitten tussen de kepers en tengels in. Verder geen platen of folie.
1699354999872.png

Hieronder is de zijkant van de oranje platen te zien. Het is schuim met aan twee kanten een dun soort kartonnen laag.
1699354628615.png

Dit lijkt me dampdicht?
 

Bas.

  • #5
Ik bedoel oranje en grijze platen:P
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
De oranje platen zien er dampdicht uit. Als de naden echter niet dampdicht afgewerkt zijn, dan is de constructie dampopen genoeg.
Deze platen zullen niet uit 1948 zijn, ik gok iets van 30 jaar oud.

Wat het het doel?
Hoe dik mag de extra isolatie worden?
 
Laatst bewerkt:

Bas.

  • #7
Het klopt dat de oranje platen niet zo oud zijn, het dak is ooit van buitenaf na geïsoleerd. Ik ben bezig om een dragende zoldervloer te maken. En nu de boel toch open ligt heb ik de kans om te isoleren. De kepers zijn 70mm hoog, dus mijn idee is 70mm isolatie en dan met gips afwerken tegen de kepers
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als het 5 cm PUR platen zijn, dan zal de r waarde daarvan ongeveer 2 zijn.
De 3 cm plaat onbekend, maar ik gok niet veel. stel even op 0,5

7cm glaswol: r waarde iets onder de 2. totaal wordt dat 4,5
7cm PIR: r waarde ruim 3. totaal 5,5

Glaswol met klimaatfolie is een veilige keuze.
PIR geeft een beter isolatie en ik denk dat het kan, maar niet zeker vanaf een paar foto's.

De kepers iets opdikken is ook nog een optie, een paar cm extra (glas)wol en je kan richting de 6 rc gaan.
 

Bas.

  • #9
Glaswol met klimaatfolie zat ik zelf ook aan te denken. Zou ik in dat geval de naden tussen de platen nog dicht kunnen purren? Als het wat harder waait voel je het daar trekken. Of sluit ik het dan teveel af?

1699364750027.png
 

Charel

  • #10
Het is sowieso een moeilijke situatie om hier extra isolatie te voorzien.
Een klimaatfolie is bedoeld om in de zomer door de opwarming van de dakopbouw het in de winter ontstane vocht hieruit terug te laten verdampen naar binnen toe.
De voorwaarde is wel dat die dakopbouw voldoende kan opwarmen en dat gaat hier niet het geval zijn door die isolatie aan de buitenkant.
Ik zou dan eerder opteren om de bestaande opbouw met cementvezelplaten en isolatieplaten op één of andere manier zo dampopen mogelijk te krijgen. Dat kan door zeker de naden niet af te dichten en door de isolatie veelvuldig te doorprikken.
Daarna kan je aan de binnenkant isoleren met wat je maar wilt en hoe dik je maar wilt maar dan moet je wel aan de binnenkant een dampscherm aanbrengen dat het geheel zo dampdicht mogelijk afsluit.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
" Als het wat harder waait voel je het daar trekken. "
Dus niet luchtdicht, dan is het zeker dampopen. De isolatiewaarde van de 5cm oranjeplaten is dan wel een stuk lager, maar om daar bij te komen zullen de pannen eraf mogen en dan nog is het lastig.
Daarom zou ik wel voor iets dikkere isolatie kiezen, zodat je er ruim 4 r-waarde bij doet. Dat is 9cm PIR of 14cm glaswol. (een lat van 2cm erbij en je komt op 9 of een balk van 7 en je komt op 14)

Als je die naden open laadt kan je met PIR werken.
Als je met een wol o.i.d. wilt werken dan misschien eerst een dampopen folie, hoewel er geen wind door de wol kan waaien als de wol er strak tegenaan komt en aan de binnenkant dampdichte folie zit.

Het belangrijkste is dat het aan de binnenkant dampdichter is dan aan de buitenkant en dat lijkt hier eenvoudig te bereiken.

ps. om het toch wat ingewikkelder te maken.
Ik gok dat de " houtschilvers gebonden met cement" platen zelf wel dampopen zijn, dan kan je de naden wel dicht purren. Het kleine beetje vocht dat door de damprem aan de binnenkant komt, kan door de "houtschilvers gebonden met cement" platen en daarachter is luchtventilatie en kan het ook weg.
Pak maar een platenspuit en kijk wat er gebeurt er je er wat water op spuit. Trekt het erin dan zeker dampopen. Dat kan je trouwens ook met de oranje plaat proberen. (dit zegt niet altijd wat, je test namelijk alleen het oppervlak, maar hier zegt dat genoeg)
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Charel

  • #12
Ik ben ook vrijwel zeker dat die cementvezelplaten zeer dampopen zijn.
Jackd schreef:
Als je met een wol o.i.d. wilt werken dan misschien eerst een dampopen folie, hoewel er geen wind door de wol kan waaien als de wol er strak tegenaan komt en aan de binnenkant dampdichte folie zit.
Inderdaad, als de isolatiewol gedrukt zit tegen de platen zal er nauwelijks luchtverplaatsing door of over die isolatie gaan en is dus een dampopen folie daar niet nodig.
 

Bas.

  • #13
Bedankt voor het meedenken jongens.

Ik begrijp echter niet waarom je voor dikkere isolatie zou kiezen:

"Daarom zou ik wel voor iets dikkere isolatie kiezen, zodat je er ruim 4 r-waarde bij doet. Dat is 9cm PIR of 14cm glaswol. (een lat van 2cm erbij en je komt op 9 of een balk van 7 en je komt op 14)"

Het lijkt mij ideaal om een materiaal van 7cm te nemen, dat past exact onder de gordingen door en dan houdt ik zoveel mogelijk ruimte over.

Dan kom ik op glaswol van 7cm met dampdichte folie. Er vanuitgaande dan de bestaande isolatie voldoende dampopen is. Al weet je dat eigenlijk nooit zeker. Pas als je na een jaar de isolatie openmaakt kun je kijken of meten of het vochtig is.
 

Bas.

  • #14
Een andere optie is laten zoals het is. Eventueel de kieren afdichten en dan de zoldervloer isoleren. Dan is het plafond van de eerste verdieping geïsoleerd, alleen het schuine gedeelte van de kamer niet. Qua oppervlakte is dat ongeveer de helft.
 

Charel

  • #15
Bas. schreef:
Het lijkt mij ideaal om een materiaal van 7cm te nemen, dat past exact onder de gordingen door en dan houdt ik zoveel mogelijk ruimte over.

Dan kom ik op glaswol van 7cm met dampdichte folie. Er vanuitgaande dan de bestaande isolatie voldoende dampopen is. Al weet je dat eigenlijk nooit zeker. Pas als je na een jaar de isolatie openmaakt kun je kijken of meten of het vochtig is.
Niks verkeerd mee al hoop ik wel dat je geen glaswol dampscherm neemt maar naakte glaswol waarbij je dan een apart dampscherm over het geheel aanbrengt.
Sowieso zal je het risico op condensatie in de dakopbouw sterk verminderen of elimineren als je de onderliggende ruimte ventileert zoals het hoort en liefst constant.
 

Charel

  • #16
Bas. schreef:
Een andere optie is laten zoals het is. Eventueel de kieren afdichten en dan de zoldervloer isoleren. Dan is het plafond van de eerste verdieping geïsoleerd, alleen het schuine gedeelte van de kamer niet. Qua oppervlakte is dat ongeveer de helft.
Dat is een veel minder goed idee.
Laten zoals het is en de kieren dichten zal zeker een verbetering zijn qua warmteverliesbeperking.
Maar bijkomend isoleren in de zoldervloer heeft weinig of geen zin. Isoleren doe je tegen de buitentemperatuur en dus aan de overgang tussen buiten en binnen. Bijkomend isoleren ergens tussen binnen en binnen gaat het totale warmteverlies vanuit de woning naar buiten nauwelijks beperken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Isolatie dikte is ook een persoonlijk mening.
Ik vind dat een rc-waarde van 6 het doel hoort te zijn als dat even kan. Met 4 als minimum.
Als er wind door de huidige isolatie waait, dan is het rc-waarde van het huidige niet zo heel hoog. Dat kan flink minder zijn dan de rd-waarde van de materialen, maar lastig te zeggen wat precies het effect is.

Daarom zou ik ongeveer een r-waarde van 4 willen toevoegen.

Als je de zolder niet verwarmt, dan zou je de vloer kunnen isoleren, maar als je dat goed doet, dan gaat het vriezen op zolder in de winter. Dat is bijna altijd een slecht idee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu