Schroefdraad boutgat kettingzaag kapot

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Het zwaard van mijn kettingzaag zit met twee stukjes draadeind vast aan de zaag. Door 2 moeren op de draadeinden te draaien klem je het zwaard vast.

Het probleem is dat de voorste moer vorig jaar een keer te vast is aangedraaid. Na een "knap" was het niet meer mogelijk om de moer vast te draaien: wanneer je dit deed trok je het draadeind uit de krukasbehuizing. Na demontage bleek dat het schroefdraad in het gat kapot was.

Voor reparatie zijn er een aantal mogelijkheden m.i.:
- Nieuwe krukasbehuizing (oftewel de rechter zijkant van de zaag wordt vervangen, met complete demontage van motor);
- Loctite op draadeind doen;
- Helicoil gebruiken:

- Time Sert van Wurth gebruiken:

Het gat uittappen van M8 naar M9 gaat niet, aangezien de sleuf in het zwaard (waar de 2 draadeinden doorsteken) niet groter is dan M8).

Zouden deze laatste 2 opties een goede reparatiemethode zijn voor het probleem?
 

Henk E

  • #2
Het zou best kunnen,maar wat je ook kunt overwegen is om er een gewone schroef in te draaien, zoiets als op de foto en dan de juiste maat en diameter.
t'is maar een idee.

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat gaat niet werken, aangezien je dan overmaats (slag groter qua diameter) moet gaan werken. En een overmaats draadeind past niet door het zwaard.

Bovendien heeft een schroef een andere spoed qua schroefdraad dan een draadeind.
 

Millew

  • #4
Helicoil is een al 10-tallen jaren beproefd middel om kapotte schroefdraad te repareren.
Time Sert ken ik niet.
 

Henk E

  • #5
Bert. het is ook niet de bedoeling dat hij de zelfde schroefdraad en spoed zou gaan passen maar zijn eigen grip moet zoeken ,
maar inderdaad de diameter is dan iets groter dan de originele schroef
dan zou het gat in het zwaard ook nog iets groter moeten maar dat zal niet veel zijn
anders zal het wel Helicoil of die van Wurth moeten worden.

Ben benieuwd of er nog meer trucjes hier voor zijn.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
In het zwaard zit een sleuf van +/- 4 cm. Hier steken beide draadeinden door. Het is een sleuf en geen 2 aparte gaten. Hierdoor kan het zwaard met een stelschroef naar voren en achteren gedraaid worden om de ketting op spanning te zetten.

Een overmaatste bout zal dus een bredere sleuf betekenen (veilen), hierdoor zal echter de andere bout / draadeind speling hebben in de te brede sleuf.
 

Tiho

  • #7
Is het geen idee om dan beide gaten overmaats te maken.Dan is het in ieder geval weer gelijk.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het andere draadeind zit muurvast en krijg je niet uit de krukasbehuizing gedraaid. Er steekt alleen schroefdraad uit de behuizing.
 

Tiho

  • #9
Dan kan je mogelijk een ringetje maken dat in de bredere sleuf past en om de dunnere draad. Dan is het weer stabiel.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #10
Helicoil erin (laten)zetten is de beste oplossing alle andere oplossingen werken niet of tijdelijk.
Bedenk dat na gepruts met parkers oid het niet meer mogelijk is om een passende helicoil te plaatsen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #11
Dat had ik ook al in mijn hoofd: een reparatie moet direct goed zijn. Je kan niet eerst iets uitproberen. Dan zijn de "professionele" oplossingen niet meer toe te passen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Zo'n Time sert is ook een soort Helicoil.
Maar om nu voor 1 gat zo'n set aan te schaffen.
 

StefanD

  • #13
Is het mogelijk om eerst de bouten te plaatsen en daarna het zwaard? Als dat zo is, dan zou je een dikkere bout kunnen nemen en daarvan het laatste stukje schroefdraad ter dikte van het zwaard wegvijlen tot de oorspronkelijke dikte. Je moet dan natuurlijk wel ook grotere scroefdraad tappen.
 

Millew

  • #14
The headhunter schreef:
Zo'n Time sert is ook een soort Helicoil.
Maar om nu voor 1 gat zo'n set aan te schaffen.
Als je het zelf wil doen, zal je voor een helicoil ook een setje moeten kopen.
Maar een bedrijf dat oude motoren of auto's restaureert, kan er vast wel eentje voor je inzetten. Zo niet, dan weten ze wel, wie het wel kan.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Inderdaad was ik niet van plan zelf een dergelijke set aan te schaffen. Een metaalbewerkingsbedrijf zal dit vast ook wel hebben en kan dit zo voor me doen. Is maar een 10 minuten werk (volgens YouTube ;)).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Dit soort noodoplossingen voor een kettingzaag ?
Zoiets moet je niet willen gebruiken.

Welk soort kettingzaag is het, graag merk en type vermelden.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #17
Het gaat om een Dolmar PS43.

Zijn helicoil en en Time Sert noodoplossingen? Zeker Time Sert is een volwaardige vervanging t.o.v. de originele verbinding. In feite maak je die ook weer met de huls.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Ik ga geen oordeel geven over de kwaliteit van de voornoemde oplossingen.
In de jaren dat ik machines repareer gebruik ik de originele onderdelen voor gevaarlijke gereedschappen zoals kettingzagen.
Het deksel is vrij eenvoudig te vervangen, zie hier de werktekeningen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #19
Eenvoudig? De zaag wordt letterlijk gespleten. Er komt een complete nieuwe rechter zijkant op. Dat gedeelte is van buitenaf niet te zien. Het gaat om onderdeel 13 op blz. 4 van de door jou gegeven onderdelentekening.

Hierin zit ook het krukaslager geperst.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Sorry, misschien heb ik iets te gemakkelijk voorgesteld maar het is niet echt moeilijk, ik schat in dat u dat wel aan kan.
De tekeningen geven e.e.a. duidelijk aan.

Ik hoef de keuze niet te maken maar neem geen risico wat betreft de veiligheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu