Helicoil dat in schroefdraad m6 past

Sjarel

  • #1
Uitlaatflens Stihl uitgeboord tov afgebroken boutje . Stukje bout was keihard zodat zeer lage toerental nodig was.
Maar boor heeft zich wat gericht naar het zachte aluminium. Was M5 groffe draad maar is nu M6 geworden(niet 100%). Tapeind zou evtl kunnen.
Of Helicoil in M6 past weet ik niet, wellicht speciale draad. Een M5/4,5 boutje zou dan kunnen gebruikt worden waardoor de 2 gaten terug matchen van pakking en uitlaat(2 mm).
Tabel http://crosstools.com.au/helicoil-type-inserts---bsppbspf-tapped-hole-size-table.html laat mij enkel inch zien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Zo vaak komt het niet voor dat ik er eentje nodig ben maar dan ga ik naar mijn autogarage, die heeft verschillende sets liggen.
Uw garage zal die ongetwijfeld ook hebben.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je een helicoil gebruikt moet je het gat altijd uitboren met de bijbehorende helicoil boor. Deze is bovendien vlijmscherp. Dan past alles perfect.

Zoals gezegd garages hebben deze sets vaak wel. Gewoon even rondbellen. Is 10 minuten werk.
 

Sjarel

  • #4
Men verkoopt mij liever een ganse doos van 26. En die buitendraad is inch. 'k Had dat nog even gevraagd te straks.
Dus denkelijk speciale maat voorboren en (speciale) tap.
Die tabel interesseert me wel of de inchmaten. Ik krijg die niet ge-googled.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wie verkoopt je liever een doos van 26?
 

Ronald41

  • #6
Ik heb een keer bij een brommer hetzelfde gehad. Heb toen het gat opgeboord en er een M10 draad ingetapt. Toen een stuk M10 draadeind genomen, en daarin een gat geboord en M6 draad getapt. Het M10 stuk vastgelijmd in het gat. Heeft jaren prima gewerkt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat is dubbel werk en waarschijnlijk is er niet genoeg ruimte om een M10 gat te boren.
Bij een uitlaat zou ik dat sowieso niet toepassen i.v.m. rosten van de uitgeboorde bout.
 

Tiho

  • #8
Volgens de link van ts moet er voor m6 met 6.3 geboord worden. Dan zal de 8.5 voor m10 ook kunnen lijkt me.

Heb je een foto ts?
 

Sjarel

  • #9
Blijkbaar ging mijn inbus 6MM. Een half gedeelte(1cm) van de oude draad voorbij de flens zal extra dienst doen. Daar zit nu ook M6 op.
Voor de rest is dat 2,5 mm van het linkse en rechts gat in de knalpot met een boortje uitfrezen. Handkracht is zeker 6 kgf op die inbus, komt wel goed.
Dus de Stihl zijn cilinder is gered. Draait nu terug en klaar voor gebruik.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu