Schimmel op muur - optrekkend vocht?

Dat betekent dan vervangen van 2 complete ramen door ramen met ventilatierooster HR++ in de kunststof schuifpui. Of zijn er andere opties dan gehele raam vervangen? Past zo n nieuw raam met ventilatierooster dan in bestaande kunststof kozijn?
 
Een andere optie is dat je elders een ventilatierooster voorziet. Dat hoeft niet persé in het raam, dat kan ook in de muur bijvoorbeeld.
Maar ik zou toekomstgericht zeker doordenken over het installeren van een ventilatiesysteem met warmterecuperatie (systeem D) en dan hoeven die roosters niet.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Waarom zijn andere opties beter? WTW is deels energiezuinig omdat er warmte in de woning blijft. Aan de andere kant vraagt het echt om periodiek onderhoud, en wordt de luchtweerstand hoger als de filters dicht zitten. En dat gaat gepaard met meer geluid en meer energieverbruik.

Decentrale WTW heeft een te laag bereik waardoor je niet de hele ruimte effectief ventileerd. Daar zou ik zelf niet voor kiezen.
 
Raamroosters zijn geen optie in een energie zuinig huis. Eigenlijk al 20 jaar niet meer.

Een laag bereik is onzin.
Decentrale WTW units zijn er van klein naar groot.
Meerdere kan ook, enzovoorts.
Ze verdienen zichzelf terug.
In dit geval heel snel omdat er iets moet gebeuren.
Stel HR++ ruiten + roosters kosten 1000,- en wtw units 1500,- dan hoef je maar 500,- terug te verdienen omdat de 1000,- sowieso uitgegeven moet worden.
Zeer waarschijnlijk verdien je die volle 1500,- terug t.o.v. roosters
 
Als ik zo zou rekenen was ik morgen miljonair...

Een decentrale WTW heeft een zeer beperkte capaciteit: 60 m3/h voor 1500 Euro. Bij een woonkamer met open keuken heb je minimaal 2, misschien wel 3 nodig.

Grappig dat ik een paar jaar geleden iemand sprak (best wel een authoriteit op gebied van bouwkosten en energieneutraal bouwen - bekend van "de duurzame 50" ) die juist beweerde dat een WTW vanuit kostenoogpunt helemaal niet interessant was. Zolang de MV-box icm met roosters maar CO2 en HR gestuurd was. Luchtkwaliteit is veel belangrijker.
 
Een ventilatieunit met warmtewisselaar (systeem D), of het nu centraal of decentraal is, verbruikt in alle geval veel minder energie dan ze terugwint door de warmtewisselaar. Het energieverbruik van zulke toestellen is dus een negatief getal.
Het nadeel van decentrale toestellen is volgens mij dat je er zelfs in een relatief kleine woning meerdere nodig hebt en vooral ook dat ze op de plaatsen waar ze geïnstalleerd zijn constant geluid produceren. Zelfs een licht gezoem lijkt me in een slaapkamer niet ideaal.
Maar misschien (hopelijk) kunnen mensen die het in huis hebben dit tegenspreken.
 
Als ik zo zou rekenen was ik morgen miljonair...
Heb je ook iets inhoudelijks?
Of heb je jip en janneke taal nodig?
Heel simpel:
Je moet 1000,- uitgeven. Die is sowieso weg.
Voor 500,- extra kan je iets kopen wat 100,- per jaar bespaart.
In 5 jaar heb je de extra kosten terugverdient.
Daarna begin je winst te maken ten opzichte van de roosters. Na nog eens 10 jaar is de complete investering terug.

De getallen zijn natuurlijk een complete gok, zoveel verschillende situaties.
Normen zijn daarbij leuk, maar als er net nieuw HR glas inzit en de knip is leeg, dan kan één unit het verschil tussen een slecht en een acceptabel binnenklimaat zijn. Daarna sparen voor een 2e unit.

De eerste hit die ik krijg op een standaard decentrale wtw kost 400,- met 60m3 (bij een winkel die ik ken)
 
Decentrale wtw units is typisch een product wat toegepast wordt door woningbouwcorporaties. Relatief makkelijk te plaatsen en daarmee een praktische oplossing om een energielabel te verbeteren.

Voor de particuliere markt zijn het ondingen. Het neemt teveel ruimte in, maakt lawaai en is niet mooi om te zien. Denk niet dat het veel wordt toegepast in de particuliere sector. Het is in mijn ogen veel beter om een volwaardig wtw systeem aan te leggen als je kiest voor een wtw systeem.

Even terugkerend naar het vochtprobleem van TS. Water in een kruipruimte onder een betonvloer is in de regel geen probleem en het is onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is van het vochtprobleem. In dit geval lijkt mij de oorzaak te liggen in verkeerd woongedrag.

1. Stoppen met was drogen in de woonkamer, je brengt daarmee teveel vocht in de woning;
2. Vloerverwarming is een traag systeem. Als je alleen in de avond stookt, warmt de woning nooit goed door. Het gevolg is ook dat vocht in de woning minder goed verdampt en de koude vlakken zorgen voor condensatie.
3. Er moet altijd geventileerd worden. Ook als de kachel aan is. De aanwezige personen geven vocht af aan de omgeving en ook bij het eten koken komt vocht vrij. Dat moet weg geventileerd worden, anders krijg je bijvoorbeeld condens op koude oppervlakten.

Ik zou zeggen, gewoon eens proberen met wat meer verwarmen in combinatie met extra ventilatie. grote kans dat de problemen dan snel minder worden.
 
  • Like
Waarderingen: Charel en tongercore
2 vragen:

Is isolerende raamfolie op onze ramen aanbrengen een oplossing die het proberen waard is als tijdelijke oplossing Om condensvorming te verminderen?

Ik wil eigenlijk voor nieuwe kunststof kozijnen en HR ++ glas gaan maar dat is niet over een week geplaatst. Is HR++ dan isolerend genoeg of zou ik zelfs aan HR +++ (triple) moeten denken?
 
Dat is symptoombestrijding en doet niets aan de oorzaak. De binnenlucht blijft hierdoor te vochtig en te ongezond. Veel kans ook dat dan elders meer condensatie zal optreden.
Je moet simpelweg uw woongedrag aanpassen zoals duidelijk is aangegeven door @Mn22
 
1 van de oorzaken is in mijn ogen ook de koude brug die de ramen nu vormen waardoor de condens zich daar kan vormen. Ik ben me ervan bewust dat dit symptoombestrijding is, maar ik wil nu tijdelijk zoveel mogelijk doen om zo weinig mogelijk last van de condensvorming te hebben. Ons
gedrag hebben we inmiddels veranderd. Ventileren en huis warm stoken. Vanochtend is wasdroger geleverd dus vanaf nu ook geen was meer drogen in huis. Voor nu zijn dat de zaken die we snel kunnen doen aan de luchtvochtigheid. Luchtvochtigheid is nu inmiddels gedaald tot 52%. Dit lijkt me een redelijke normaalwaarde. Nu wil ik ook iets simpels doen om de koude brug zo veel mogelijk te verminderen.

Vandaar mijn vraag of isolerende raamfolie de huidige koude brug zal verminderen.

Tevens wil ik graag van jullie experts jullie mening over welk soort glas we het beste kunnen laten zetten HR ++ of HR +++.

Dat we ons gedrag hebben moeten veranderen is duidelijk
 
Laatst bewerkt:
Vandaar mijn vraag of isolerende raamfolie de huidige koude brug zal verminderen.
Nee dus. Zorgt ervoor dat je minder energie gaat gebruiken.
Een koudebrug los je op door aan de koude zijde isolatiemateriaal aan te brengen.
Luchtvochtigheid is nu inmiddels gedaald tot 52%.
Vermeld ook nog even bij welke temperatuur. Daar moet toch iets van te zien zijn of te voelen zijn?


Volgens mij kan je nu wel een avondje in het Dorpshuis Organiseren. Mag wel he.
 
Goed dat uw woongedrag is aangepast en ik vraag me daarbij af hoe er nu geventileerd wordt.
In ieder geval is die aanpassing nog maar een paar dagen geleden gebeurd en is het dus veel te vroeg om resultaten te verwachten mbt condensatie op de ramen. De uitdroging van de vochtige oppervlaktes is nog lang niet voltooit.
Ik zou dus nog even wachten want normaal zou je ook bij ramen met het oude dubbelglas geen condensatie meer mogen verwachten indien er geventileerd wordt volgens de huidige normen. Dat wil ten eerste al zeggen: constant en zeker ook 's nachts.
De keuze tussen HR++ en HR+++ is vooral een energetische keuze waarbij HR+++ enkel maar de kers op de taart is bij een woning waarvan alle delen optimaal geisoleerd zijn. In uw situatie lijkt mij het HR+++ glas overkill.
 
Luchtvochtigheid van 52 is icm temperatuur van 20,5 graden

We ventileren nu als volgt. In woonkamer kiepraam op kier gehele dag. ' s Ochtends totdat we op bed gaan hebben we de mechanische ventilatie type C aan staan. Dat kolereding maakt zoveel herrie dat we er s avonds niet van kunnen slapen.

Tegelijkertijd stoken we nu tijdens ventilatie gewoon door. Op advies van een forumlid eerste met thermostaat op 21 graden.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de nacht mag de temperatuur best een aantal graden zakken, het voornaamste is dat er ventilatie blijft.
Die mechanische ventilatie waarvan je spreekt is waarschijnlijk een badkamerventilator en is in feite niet geschikt om constant te werken. Dat gebruikt te veel energie en is te lawaaierig.
Dat zou je kunnen vervangen door eentje dat daarvoor wel bedoelt is, eentje dat veel minder energie verbruikt en nauwelijks geluid produceert. Om wat effect te hebben zou je er minstens twee moeten voorzien terwijl er uiteraard elders ook constant verse lucht kan binnenkomen.
 
Op de mechanische ventilatie zitten bij ons een afzuigpunt in keuken, toilet en badkamer aangesloten. Is volgens mij dan toch wel de type C die in huizen gebruikt wordt en gehele dag aan kan staan. Ding is alleen al wel net zo oud als het huis en we hebben hier nooit naar omgekeken qua onderhoud of schoonmaken.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
296
Reacties
6
Weergaven
729
Binnenmuren, wanden en plafonds
TitusenSigrid
Reacties
8
Weergaven
875

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu