Roofmate omgekeerd dak - UV vraag

Ribruijn

  • #1
Allen,

Korte vraag: ik heb drainagetegels om mijn roofmate platen op mijn "omgekeerd dak" vast te leggen. Echter niet genoeg om de gehele constructie 100% te bedekken. Aan de randen houd ik zo'n 15 cm vrij die ik met grind vul, kan ik echter over de roofmate platen heen een uv-werende folie leggen waarop ik de drainagetegels plaats? EPDM? Iets anders? Op het moment dat deze folie zelf waterdicht is hoef ik me geen zorgen te maken over water wat AAN DE BOVENZIJDE tussen roofmate en folie/epdm/whatever blijft liggen en zo de isolatie vermindert, toch?

Dank voor reageren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik neem maar aan dat het Dreentegels zijn die op de Roofmate liggen.
De bedoeling is, het moet kunnen ventileren onder de tegels. Zou je, tegels plaatsen die aan de onderkant vlak zijn dan vertraag je het drogen van die isolatie. Dus ook het idee van die waterdichte folie niet doen.
In plaats daarvan kan je een polyestervlies op de isolatie leggen.
Let op het gewicht van Dreentegels. Deze zijn aan de onderzijde iets hol waardoor het gewicht lager zal zijn. Een dik isolatie pakket zou kunnen gaan drijven en de platen na het drijven niet meer gesloten liggen.
 

Ribruijn

  • #3
Ja, het zijn "dreentegels".... :wink:

Wat voor een polyestervlies bedoel je? Is dat materiaal wat aan de onderzijde dampopen is, en aan de bovenzijde dampdicht? Of zal ik maar helemaal geen vlies toepassen en de dreentegels direct op de/het roofmate leggen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het is gewoon polyestervlies meestal van dat witte spul en volledig dampopen.
Het wordt in de dakdekkerij ook wel scheidingslaag genoemd. Het voordeel van die laag is dat de XPS beter tegen UV is beschermd. In de Dreentegel zitten aan de randen openingen en het voorkomt zoals eerder vermeld het uit elkaar drijven van de isolatie.
 

Ribruijn

  • #5
Ik ga zoeken, dankjewel!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
De wat grotere dakdekkersbedrijven zullen best wel een lengte over hebben staan.
 

Ribruijn

  • #7
Gelukt, dank voor de tip.

Ik heb nu een mix van 4,5 cm en 3,5 cm dikke dreentegels op de kop weten te tikken. Genoeg om het hele dak te bedekken, de wat dunnere leg ik aan de randen om te eindigen met een grindgootje tussen de roofmate en de zinken rand. Op het dak zal niet of nauwelijks worden gelopen (wellicht alleen om de ramen te lappen en de kozijnen te kunnen onderhouden/schilderen). Kunnen de dreentegels direct op het vlies op de roofmate of moet hier nog iets onder? Reden van vragen: kan je de dreentegels in de roofmate duwen of is deze stijf genoeg? Het is "echte" roofmate, dus de blauwe van de bekende leverancier. Of wellicht als je het dak op moet een flinke plaat meenemen om het gewicht nog meer te verdelen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Volgens mij kan de tegel rechtstreeks op het vlies. Heeft jouw tegel ook 4 nokken en een rond steunpunt in het midden.
Zorg ervoor dat het water bij de zinken rand snel weg kan anders zou het water onder het zink door kunnen stijgen.
 

Ribruijn

  • #9
Ja, 4 steunpunten en een rond vlak. Qua afvoer zou het geen probleem moeten zijn, ik heb 2 afvoeren op een dak van ca. 12m2. Waar nog wel de afvoer van (een zijde van) het schuine dak van de bovenverdieping ook op afwatert. Maar volgens mij was de stelling 1 afvoer per 40m2 dus dat zou mijns inziens ruim voldoende moeten zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Een afvoer per 100m2, dus ruim voldoende maar grind remt de snelheid van het water.
 

Ribruijn

  • #11
Yep. Duidelijk. Zeker bij een enorme stortbui een probleem. In ieder geval in de "goten" rondom grof grind gebruiken. Of natuurlijk helemaal geen goten en de roofmate laten doorlopen tot het zink? Ik was echter in de stellige overtuiging dat het laatste stukje het beste met (heel) grof grind gevuld kan worden om zo een soort van "goot rondom" te creeeren, naar de afvoeren toe?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Grind dan de boel niet laten vervuilen. :wink:
 

Ribruijn

  • #13
Ja, jeetje, dacht ik alles uitgedacht te hebben ga ik weer twijfelen....

Grof grind de laatste pak-hem-beet 10 cm (gootje richting uitstroomopeningen) of de roofmate tegen het zink aanleggen en netjes schuin afzagen? Hoe dan ook zit je toch met wat grind want dreentegels ga ik niet doorslijpen. Vandaar mijn idee voor het eerste.
 

Ribruijn

  • #14
Het wordt inderdaad met goot overigens, dit vanwege het feit dat het restant dakopstand niet echt over houdt. Dat was de reden maar die was ik even vergeten.

Laatste vraag: roofmate aan de zijde van het huis tegen het lood of het lood optillen, roofmate eronder en het lood over het roofmate vouwen. Laatste lijkt me niet echt logisch maar ik ben nu zover dat ik echt alles maar vraag... :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Wat hou je over van het lood. Dus van de plek waar het lood de gevel ingaat tot aan de bovenkant van de tegels. Om capilairewerking te voorkomen is beter het beter als het lood vrij hangt, dus een paar cm boven de tegels.
Belangrijk is dat het lood niet in het water blijft hangen en dat zal met een omgekeerddak niet snel gebeuren.
 

Ribruijn

  • #16
17,5 cm zit het lood hoger dan het platte dak in de muur. Roofmate = 5 cm, dreentegels zijn 4,5 cm. Dus ik houd nog zo'n 8 cm over qua lood. Maar: wat natuurlijk veel belanrijker is: het bitumen wat omhoog gevouwen/geplakt is achter het lood zit natuurlijk niet zo hoog, en daar moet het water niet overheen gaan. Nu ben ik daar niet zo bang voor (hier zal het water inderdaad niet zo snel staan) maar gezien de capillaite werking vroeg ik me dus af of het roofmate tegen het lood geduwd moet worden (lood loopt dan achter roofmate naar beneden, geen wijziging ten opzichte van nu), of lood optillen, roofmate tegen het bitumen en het lood dan over de roofmate gevouwen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Als het volgens de regels is gemaakt zou de bitumen tot 1 cm of minder omhoog moeten staan. Dus bijna waar het lood de muur ingaat.
Is het lood te lang afknippen/snijden en een druiprand maken.

 

Ribruijn

  • #18
OK, zeer duidelijk, dank. Je wilt dus eigenlijk koste wat kost elke capillaire werking tussen bitumen en lood vermijden, vandaar het inkorten van het lood, correct?

Voor alle duidelijkheid: ja, ik heb een mastiekrand en helaas is het bitumen niet helemaal naar boven doorgetrokken. Stops ergens zo'n 5-6 cm onder het lood. Maar ik heb nog koude bitumenlijm staan en nog een restant dus kan er relatief eenvoudig een strook aanlijmen.

Voor alle duidelijkheid (schaamteloos gekopieerd en aangepast, let op het lood en kortere bitumen) mijn situatie, althans zoals ik het in eerste instantie had willen doen. Dit ter verduidelijking voor toekomstige vragenstellers in detzelfde situatie als ik:

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Het gaat nu niet meer zo om de capilaire werking. Je kan je voorstellen omdat het dak met isolatie en tegels is gevuld het water op een hoger niveau komt te staan en sneller tot de bovenkant van de bitumen vol zou kunnen lopen. Ik zou de bitumen verlengen. Of je dat met koud spul moet doen weet ik eigenlijk niet. Het zo kunnen afzakken. Onder lood kan de temperatuur flink oplopen.
 

Ribruijn

  • #20
Wederom duidelijk. Bitumen zal ik aanhelen als ik aan de slag ga. Voor de warmte ben ik niet zo bang want dit deel van de woning staat pal noord en er staat uitsluitend in de zomer in de vroege ochtenduren wat zon op. Ik zeg je wel eerlijk dat ik wat huiverig ben om meteen het lood te gaan inkorten. Wellicht vouw ik het eerst even om (zo'n beetje halverwege) zonder al te scherpe vouw om te zien of ik geen problemen krijg met de constructie. Met halverwege omvouwen zit ik als ik snel reken net boven de dreentegels. Dan kan ik altijd nog terug, eenmaal ingekort is meteen definitief..... :?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu