Remeha Quinta 35c. Warmwater valt telkens weg

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #21
Kan je bestellen, artikelnummer 58900
 

Satcom

  • #22
Ondertussen is de installateur al meerdere malen langsgeweest. Telkens als hij er was trad het probleem niet op.

Het wordt steeds erger, dus ik had hem weer gebeld of hij langs kon komen.
Ik had ondertussen wat video's gemaakt van de display als we gingen douchen. Die zouden we bekijken.

Maar toen hij er was trad het eindelijk op in het bijzijn van de installateur.

Hij heeft en en ander bekeken en vanochtend contact gehad met Remeha.

Het volgende gebeurde.. Van standby stand springt hij van ontsteken naar WW werking. Dus je ziet dan 4-65. Maar wat hem opviel was dat de temperatuur omhoog en omlaag gaat. Hij is zelfs een keer doorgeschoten tot de 80 graden. En op een gegeven monent ging hij naar stand 9. Waarna je de temperatuur zag dalen. OP het moment dat de temperatuur onder de 40 komt begin je dat te voelen onder de douche. In sommige gevallen springt hij dan van code 9 naar code 1. En dan blijf je dus 1-29 zien in de display. Totdat je een paar (meerdere) resets uitvoert.

Vandaag na contact met Remeha, ( iedere keer schijnt het ook een kunst te zijn om een behulpzame medewerker aan de lijn te krijgen) heeft diegene aangegeven dat het wel een aan de afvoerkanaal kan liggen. Dat die misschien verstopt is. Omdat als het de branderautomaat zou zijn, je dan geen code 9 zou moeten zien.

Dus volgende stap is om de afvourkanaal los te koppelen en met een buis via het raam naar buiten te leiden. En dan kijken of het dan optreed. Wat best wel lastig is omdat je dan dach en nacht dat moet doen omdat de CV constant werkt.

Zo een branderautomaat kost meer dan 400 Euro, en coulance van Remeha zit er niet in. Een ketel van 7 jaar vind ik niet oud genoeg om meteen helemaal te vervangen, maar voor een ketel van 7 jaar vind ik 400 Euro materiaal ook weer erg veel...
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #23
Verstopping van de rga gaat niet leiden tot een hoge aanvoer temperatuur. Ga eerder twijfelen aan je pomp.
 

Satcom

  • #24
Zou het dan ook niet met de CV optreden als er iets met de pomp zou zijn? Ik heb daar tot nu toe nog niets vreemds aan gemerkt.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #25
Op cv stookt toestel rustiger, op warmwater gaat hij meteen op vollast. Snelle stijging van de temperatuur duid op een doorstromingsprobleem. Kan dus pomp zijn of verstopte platenwisselaar. Word de retour ook erg heet of blijft deze juist koud. Laat het toestel is op geforceerd vollast draaien en kijk wat er met de temperatuur dan gebeurt.
 

Satcom

  • #26
Heb een andere branderautomaat weten te vinden die exact hetzelfde typenummer heeft. Enige wat anders is dat de revisienummer hoger is. Degene die ik had was revisie 3, nu heb ik een revisie 6.
Remeha wou niet zeggen of dit onderling uitwisselbaar was. Dus heb ik zelf met Honeywell gebeld. Na heel veel doorschakelingen uiteindelijk iemand gesproken die er verstand van had. Paar dagen later werd ik teruggebeld met de melding dat zolang de versie nummers gelijk zijn de revisie best hoger mag zijn.
Dus ik had een MCBA1461Dv31 Rev:3, die mocht dus vervangen worden door een MCBA1461Dv31 Rev:6
Gisteren ook gevonden hoe ik de P code moest instellen. Eerst uitgelezen wat er in de huidige branderautomaat staat Dus kon het niet laten om het spul zelf te installeren. Deze week komt de installateur sowieso langs, dan kan ik in ieder geval al aangeven wat mijn bevindingen zijn met deze andere branderautomaat. Maar de eerste indruk is dat het wel goed zit. Ik hoop dat het nu ook zo blijft :))
 

Satcom

  • #27
Zelfs met een andere branderautomaat viel het warm water weg vanochtend.

Zag weer code b25 op de display....

Onderzoek gaat verder
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #28
Vervelend allemaal!
Maar je schrijft dat je nu b25 hebt, dus geen blijvende code 1 meer. Die code 1 vond iedereen raar,dus als je hier nu vanaf bent zijn we iets verder.
b25 duidt op problemen met de temperatuur of de temperatuurmeting. Je hebt rond 17 januari een installateur over de vloer gehad (waarom lost die het niet op, trouwens...) en toen viel op dat de temperatuur omhoog en omlaag ging. Werd de ketel ook heter en kouder, voordat de ketel helemaal uit sloeg, of was het alleen de uitlezing ofwel die temperatuurmeting?
Is al eens (preventief) geprobeerd die temperatuursensoren te vervangen, of de draadjes hiervan los te halen en weer vast te zetten?
Die temperatuursensoren zijn beter betaalbaar dan de automaat!
Is de kabelboom naar die sensoren van begin tot eind gecontroleerd? Toen je die branderautomaat ging vervangen, moet dit los geweest zijn. Was het vuil door waterschade?

Hopelijk toch nieuwe aanknopingspunten zo.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #29
Als die vreemde temperatuur stijgingen niet meer voorkomen bij die B25, zou ik de sensoren even vervangen.
 

Satcom

  • #30
EINDELIJK!!!

maar nog niet te vroeg juichen.

Gisteren kwam de installateur weer langs. Ik had hem al aangegeven dat ik een andere brander automaat had geplaatst en dat dat niet heeft geholpen. Dus hij kwam al met de instelling om de ketel helemaal van top tot teen te gaan reinigen. Miischien dat er toch nog ergens een verstooping in zit.

Eenmaal alles uitelkaar, doorgespoeld, weer teruggeplaatst... Bleek de pomp niet meer te draaien.

Pomp weer losgehaald. Opengemaakt. Als je de 220V aansluit hoor je hem even opstarten, maar hij draait niet door. totdat je er een zwengel aan geeft.

Conclusie was pomp defect. Alleen kon hij het niet matchen met de code 1 waar die telkens op bleef hangen. Maar goed...

Hij had dezelfde pomp niet op voorraad, maar wel eentje met een externe 220v aansluiting. Dus die heeft hij tijdelijk geplaatst zodat ik wel verwarming en warm water had. Vanavond gaan we er een andere pomp in plaatsen. Maar wat ik nu opmerk is dat de temperatuur niet meer zo fluctueert op de display. Het ziet er allemaal stabieler uit, en het warm water is niet weggevallen tijdens het douchen.

Dat verklaart ook de B25 code.

De pomp hoort naar links richting de branderhuis te pompen, waar meteen al een sensor zit. Als er niet genoeg kracht op de pomp zit stroomt het een stuk langzamer waardoor de temperatuur stijgt, en daarna in blokkering schiet.

Het probleem was dat het met de functionering van de CV niet te waarnemen is.

Ik hoop nu echt dat het is opgelost.

ALs er nog iemand een goede MCBA 1461 D wil ik heb er nog 2 liggen :))))
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #31
Mooi, waarschijnlijk opgelost dus.
Was dus toch de pomp.
Die automaten hoef ik niet, is een verouderd type, tegenwoordig zit er een andere versie in :wink:
 

Satcom

  • #32
Inderdaad uiteindelijk een pomp die dus af en toe weigerde waardoor de temp te snel steeg... Maar die code 1 die ons op het verkeerde spoor zette..

Totale reparatiekosten 305€

130€ Arbeid installateur (afgelopen 2 maanden ongeveer 6 keer langsgeweest)
50€ Pomp zelf gekocht
50€ Branderautomaat 1 zelf gekocht
75€ Branderautomaat 2 zelf gekocht

Dit valt gelukkig nog mee als je ervan uitgaat dat men eerst een branderautomaat en pomp bij remeha wou bestellen ~600€ enkel materiaal....

THE END
 

Satcom

  • #33
Het werkt sindsdien als een tierelier.. geen problemen meer mee gehad.
 

JeffreyD94

  • #34
Volgens mij zat je in de uitlees functie, op dat moment fungureerd 1 als het uitlezen van je temperatuur.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu