Remeha Quinta 35c. Warmwater valt telkens weg

Satcom

  • #1
Hoi, helaas kan ik mijn installateur even niet meer bereiken vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen.

Het begon 2 maanden geleden met eens in de week dat het warm water tijdens het douchen wegblijft. Er komt dan niet de volledige koudwater, maar lauw is het ook niet echt te noemen. Nu is het zo dat bij elke douchebeurt je er zeker van bent dat het wegvalt. Het valt ook weg bij de andere mengkraan in de badkamer.
In de douche daarentegen zit een thermostaatkraan.

Nadat het warmwater is weggevallen zie je op de display van de ketel: 1 29 Deze 29 schommelt wel aangezien dit de temperatuur is.

Ik ben tot nu toe maar 1 keer tegengekomen dat hij een code b 25 met 2 knipperende puntjes gaf. Maar je ziet altijd de code 1 29...

Hoe ik het oplos is de ene keer na 1 reset, de andere misschien wel 5 resets. Soms ook de stekker eruit erin.

Ik heb toen de installateur langs laten komen. Die heeft toen de zwarte dikke schroef losgehaald en bekeken. Kon niet iets zien. Iets van een doorstroomsensor dacht ik.

Ik hoop dat er een Remeha expert is die mij kan helpen. De ketel is 6 jaar oud.

De CV functie werkt gelukkig nog wel goed. Je ziet het witte lipje op de honeywell heen en weer gaan als je warm water wilt.

Als ik me installateur te pakken krijg wil ik hem vragen of hij de ketel kan uitlezen. Maar heeft dit zin als je eigenlijk geen storingscode ziet? Kan je daar ik de logs zien dat er iets gebeurt waardoor warm water wegblijft? Of kan dit allemaal niet met het "uitlezen" ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Dat is wel handig, een installateur die je niet te pakken krijgt als ej een storing hebt.

Lijkt op een defecte 3weg motor of binnenwerk.
De witte hendel hoort niet heen en weer te gaan maar om te lopen.Dus op een vaste positie te staan bij ww en te verplaatsen en blijven staan voor cv, pendelen dan is die motor defect.

Als de drieweg iets blijft hangen zal je een koude douche krijen maar een warme cv installatie.

Uitlezen heeft helemaal geen nut.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat lipje hoort naar de ene kant (bij de 28c naar links) te gaan als de ketel moet werken voor CV, en weer naar de andere kant (rechts) als de boel voor warmwater werkt of uit staat.
Als het lipje heen en weer blijft gaan terwijl de warmwaterkraan gewoon open blijft, is de motor van de driewegklep kapot (ziet de eindstand voor warmwater niet meer).
Dit verklaart ook de B code.
Is simpel te vervangen. 'k zou hier niet mee wachten, het binnenwerk van de klep slijt van dit voortdurend heen-en-weergaan.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
...als dat het niet is, zoek het dan in je stromingsschakelaar
dus die zwarte "dop" die al eerder is los geweest,
want je moet iig een reactie krijgen zodra je de kraan
los doet.

En heel soms zit het in een kraan in huis, die laat dan
intern door, waardoor hij net beneden zijn tapdrempel blijft
en de warmte uit het tapspiraal haalt.
Dit test je het snelst door je inlaatcombinatie dicht te
draaien, komt er dan geen water uit de warme kraan, dan
zit je goed, blijft er koud water uit komen, dan heb
je ergens een kraan defect.

.....nu heb je genoeg om het weekend te gaan testen :mrgreen:
 

Satcom

  • #5
Ik denk dat ik het iets anders moet verwoorden. Het witte lipje pendelt niet telkens heen en weer. Wat ik bedoelde is dat het de gewoon goed luistert naar de vraag of de CV of warm water nodig is. Sorry voor de onduidelijkheid.

De installateur heeft inmiddels gereageerd, dus volgende week komt hij langs.


Ik heb wel vandaag een nieuwe AquaVive thermostatische douchemengkraan Tisza geplaatst omdat mijn oude kraan niet meer makkelijk draaide. Stiekem hoop ik dat dit het oplost, maar aangezien het ook bij de wasbak gebeurt geef ik dit weining kans :))
 

Satcom

  • #6
Zoals gedacht, weer storing, ook met de nieuwe kraan.. :(
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #7
Wat voor storing ? welke code?

een storing is een knipperende getal , een b ervoor is een blokkering ,maar geen storing .
 

Satcom

  • #8
Storing in de betekenis van dat warm water wegvalt. Zoals reeds aangegeven ik heb tot nu toe maar 1 keer de code b 25 gezien. Voor de rest zie je alleen een "1 29" totdat je minimaal een paar keer hebt gereset
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #9
Defecte flowswitch lijkt mij , ketel detecteert geen vraag meer , code 1 is einde ww vraag
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #10
Laat je weten wat dit geweest is?
Als de 1 (voor/naventileren) blijft staan komt me dit vreemd over, ik vrees een probleem met de sturing of de ventilator. Het is dan wel gek dat de CV het blijkbaar wel gewoon doet.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #11
Na max 10 seconden hoort code 1 te verdwijnen en code 0 op display te komen te staan ,tenzij er weer vraag is uit de cv of ww.
ik geloof niet dat er een defect is aan de ventilator of sturing , want dat zou ook bij cv bedrijf voorkomen.
maar voor goede diagnose moet je echt bij toestel staan en een paar tests uitvoeren met ww om het een en andere uit te sluiten , maar zolang de flowswitch gemaakt is ,moet er wel een code 4 staan in het display anders moet je het daar echt eerst gaan zoeken .
 

Satcom

  • #12
Die code 1 staat er zolang de warmwaterkraan open is. Als de kraan dicht is staat er een 0.
Morgen komt de installateur. Ik laat de uitkomst weten.

Waterstraal is wel sterker geworden na me nieuwe douchekraan ;)
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #13
Gok op een automaat of de ventilator die niet in orde is.
Laat ff weten wat er gevonden word.
 

Satcom

  • #14
De warmtewisselaar is geheel losgemaakt en doorgespoeld.
Alles de pomp is getest, werkt goed.

Nu even afwachten of het euvel terug komt...

Hoe zit het eigenlijk met die stekker aan de voorkant? Is het een kabel met aan 1 kant een usb zodat je met een applicatie op je laptop iets kan uitzlezen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Zoiets , er komt nog wel een stukje elektronica tussen, de service tool. en dan kan je met een stukje software dingen uitlezen,paramaters wijzigen enz.

Je kan die gegevens ook gewoon met de hand uitlezen.
 

Satcom

  • #16
Helaas is de euvel weer terug.

Ik heb nu de kap opengemaakt zodra het warm water wegviel. Wat ik dan zie is het volgende, je hoort water stromen. Maar het vuurtje zie je niet als je door de kijkgat kijkt. Code 1 29 zie je op de display.
Weer na een paar resets en stopcontact eruit erin, spring hij op code 4 zodat de boiler weer met warm water wordt gevuld.

Helaas dat de installateur geen uitleesapparatuur heeft. Dat is nu toch mijn enige hoop. Iemand in de buurt van Vlaardingen die dat wel heeft toevallig??
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #17
Uitlezen? wat dacht je van goed diagnose stellen....

Wat al meerdere malen genoemd is, is de stromingsschakelaar
tbv warm water.
Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is dat hij gewoon niet
ziet dat er warm water getapt word, en er is maar 1
sensor/schakelaar die dat doet, dus de 1e stap zou
moeten zijn, die te vervangen, en dan pas weer verder
testen.

Je zou het volgende kunnen proberen zodra je geen ww
krijgt: open de ww kraan uiteraard, loop naar de ketel
die geeft dan niet de code aan voor branden op ww.
Dan tik je bv met een schroevendraaier op het messing
huis van die zwarte schakelaar, dus NIET op het zwarte
gedeelte, het hoeft niet erg hard te zijn.
Mocht nu spontaan de ketel aanslaan op ww, dan 100%
je stromingsschakelaar, werkt dat niet, dan blijft de
schakelaar nog steeds een verdachte, maar niet te
testen zonder meet apparatuur.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Dan nog, je kan die dingen gewoon via de display uitlezen.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #19
Code 1 staat voor: voor of na ventileren.
Waarschijnlijk krijgt de beveiligingsautomaat geen of een verkeerd tachosignaal terug, waardoor hij niet verder gaat in de opstartfase. Hij ziet dus wel dat er tapwatervraag is, anders zou het toestel op 0 blijven staan. Dit probleem word vaak veroorzaakt door de beveiligingsautomaat, maar word soms ook veroorzaakt door de ventilator. Kwestie van proberen :(
 

Satcom

  • #20
Weet iemand hoe ik aan een Mini GMI interface kan komen? Zijn deze dingen te bestellen of kan ik die van iemand lenen in de buurt van Rotterdam, Den Haag? Ik heb een laptop, software en nulmodem kabel. Heb alleen nog deze mini gmi interface nodig zodat ik deze een tijd aan de ketel kan hangen om de activiteiten te loggen. Dit is wat de Remeha service dienst mij heeft verteld wat er nog gedaan kan worden.

Ik heb het gevoel dat het telkens gebeurt zodra de ketel goed belast is nadat bijvoorbeeld de CV functie heeft gewerkt en als de kinderen daarna gaan douchen..

En als het de sensor zou zijn dan zou de display niet van 0 op 1 springen.

Als het werkt dan zie je de volgende: eerst 0, dan 5 dan 1 en daarna 4.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu