Plaatsen douchebak op lewisplaat/beton

Postino

  • #1
Ik ben bezig de badkamer te verbouwen.

De vloer zal bestaan uit:
- houten balklaag
- lewisplaat + licht beton
- douchebak (waarschijnlijke keuze: graniet]
- tegels waar nodig (strook, rest beton+egaline)

Nu ben ik op het punt beland dat de lewisplaten aangebracht kunnen worden. Maar zit met de vraag hoe/wanneer de douchebak te plaatsen.
Het lijkt mij logisch deze na het storten van het beton op de nieuwe betonnen vloer aan te brengen ivm het gewicht van de bak die door het beton kan worden gedragen. En dan, hoe zet je zo'n bak vast?

Of is een logische volgorde:
- beton op lewisplaten storten
- (granieten) bak plaatsen
- egaline aanbrengen (zorgt dit voor een fixatie van de douchebak?)
- tegelen

hartelijk dank!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
Inderdaad kun je het beste eerst de beton vloer storten, en dan pas de douchebak plaatsen.
Zo zal de gewichtsverdeling beter zijn op de ondervloer
 

Fiesiekus

  • #3
Uit wat voor materiaal bestaat je douche-bak?
 

Fiesiekus

  • #5
:oops:
 

Postino

  • #6
Heren bedankt voor de snelle reacties.
De planning is dat we volgende week donderdag het cement gaan storten.

Vandaag 10 zakken lichtbetonmortel gekocht en kantstroken.
Vanavond de 10 zakken 3 hoog gebracht. Totaal liggen er nu 27 zakken a 18 kilo klaar. Volgens berekening zijn er 30 nodig dus moet dat nog aangevuld worden. Verder een aantal kantstroken geplaatst. Daarna twee lewisplaten gelegd. Was even frustrerend omdat ik de platen niet in elkaar kreeg geschoven. De volgende twee platen zullen wat meer moeite kosten omdat er sparingen in gemaakt moeten worden.

Nu nog een vraag: De overlap tussen twee naast elkaar liggende platen, hoe moet die zijn? De lewisplaat die nu ligt eindigt met een bovenflens. Dient hier nu een boven of een onderflens tegenaan gelegd te worden?


Hartelijk dank!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Kijk hier voor uitgebreide instructie.
Onder het kopje Verwerking staat een link naar de leg-instructies.
 

Postino

  • #8
Jan, die link had ik reeds bekeken, maar omdat het me nog niet duidelijk werd wilde ik het op dit forum navragen.

er staat nl:
3.In de breedterichting kunnen de platen eenvoudig tegen elkaar gelegd worden. Alleen de onder- of boven zijflenzen overlappen elkaar.

Wordt hier mee bedoeld dat onderflenzen alleen met bovenflenzen overlappen, ofwel dat je voor een aansluiting van twee naast elkaar liggende platen een overflens over een onderflens legt?


Ik vermoed dat het zo is als ik net omschreef, want als je de platen goed tegen elkaar aan schuift lijkt het in dwarsdoorsnede een doorlopend profiel.

Hartelijk dank wederom!
 

BeeTeeWee

  • #9
Als je er aan de zijkant tegenaan kijkt, moet het patroon van de profileringen zodanig doorlopen dat je goed moet kijken waar de volgende plaat begint. Een onderflens komt dan dus over (of onder) een onderflens van de volgende plaat, zodat met twee platen naast elkaar nog weer een nieuw "kanaaltje" ontstaat.

Kopse kanten moeten elkaar wel een aantal centimeters overlappen. Als je de ene plaat met de letters boven en de andere plaat met de letters onder legt, trap je de profileringen zo in elkaar.
 

Postino

  • #10
Ja, ik snap het nu volledig en had het precies zo in mijn hoofd.
De overlap in lengterichting is ca. 20 tot 30 cm.

Als is volgende week de beton ga storten, wil ik underlaymentplaten tijdelijk neerleggen om de druk van mijn gewicht op de lewisplaten te verdelen tijdens het storten. Ik lees op een bovenstaande link iets over steigerdelen, maar zo lijkt het mij ook in orde.

Nu mijn schema zien aan te houden :)
Oja, daar staat oa. op sparingen in lewisplaten maken. Heb ik nog nooit gedaan dus mijn vraag is nu of dit met een decoupeerzaag (ijzerzaag) kan?


Hartelijk dank!
 

Michiel_H

  • #11
Dat kan ja.. Makkelijk en eenvoudig is het niet. Ook met een gatenzaag werkt het lastig, maar voor de hobbyist is dat de beste methode. De haakse slijper kan je ook nog helpen.
Het beste gaat het met een knabbelschaar, maar die heb je vast en zeker niet....
 

BeeTeeWee

  • #12
Ik geef zelf de voorkeur aan een haakse slijper. Met de decoupeerzaag schijnt wel te kunnen, maar als je een gat voor bijvoorbeeld een badafvoer wilt maken, zul je toch eerst een gaatje voor moeten boren.

Met de haakse slijper slijp je eerst de bovenste ribben door, dan draai je de plaat om en doe je hetzelfde aan die kant. Even afbramen en klaar.
 

Postino

  • #13
Een update en een vraag:

De lewisplaten liggen er nu allemaal in.
Het zagen met decoupeerzaag ging prima. Oordoppen in en een beschermbril op. Je moet wel opletten omdat de lengte van het ijzerzaagje een probleem is. Door de profieldikte van 16 mm kan het zaagje door de op en neer beweging binnen de profielhoogte komen en dan bij neergaande beweging tegen de plaat aan stoten. Het kostte mij een zaagje, maar daarna was ik er alert op dat dit kan gebeuren.

Dan de vraag en die gaat over het aarden van de lewisplaat.
Voor mij is het niet duidelijk of deze nou wel of niet geaard moet worden.
Alleen de badkamer (aparte kamer) krijgt een lewisvloer. Hij loopt dus niet door een andere ruimte in. Ik heb verschillende antwoorden gevonden op dit forum: de een zeg ja, de ander zegt nee.

Hartelijk dank!
 

Fiesiekus

  • #14
Hij loopt niet door in een andere ruimte, derhalve niet verplicht. Maar als je toch nou bezig bent, is een draad naar het CAP vanaf de lewisplaat, toch geen "gruwelijk extra veel werk" ?
 

Postino

  • #15
Nee, veel extra werk is het niet. Dat is het 'm ook niet. Er lag al een aardleiding van de vorige badkamer. Sterker nog: ik heb hem al geaard. Maar omdat ik er nu nog bij kan voor de beton er over gaat wil ik zeker weten of het nou wel of niet verstandig is de vloer te aarden.

Nogmaals: de een zegt ja doen, de ander zeg nee absoluut niet doen omdat het zelfs gevaarlijk is (te lezen op dit forum). :)
 

Fiesiekus

  • #16
Postino schreef:
de een zegt ja doen, de ander zeg nee absoluut niet doen omdat het zelfs gevaarlijk is (te lezen op dit forum). :)
Verbazingwekkend.
 

Postino

  • #18
Hierbij een update.

Omdat het me wel aardig lijkt om te laten weten hoe het is afgelopen met het storten van de mortel op lewisplaten in de badkamer:

Het is gelukt om het volgens planning op donderdag 16 oktober te storten. Met z'n drieen. Speciekuip, handmixer voor beton en verder alles volgens een instructiefilmpje welke op de site van een grote betonfabrikant staat. In 5 a 5,5 uur hebben we 9 m2 gestort. Voor amateurs die dit voor de eerste keer deden vind ik het niet slecht.
Nu moet het drogen. Af en toe sproei ik de vloer wat nat om hem niet te snel te laten drogen.

Later egaline aanbrengen en ik ben ook nog benieuwd of er nog scheuren in de betonnen vloer komen. Afhankelijk daarvan gaan we al of niet betegelen.

bedankt voor jullie adviezen!

ps. de lewisplaat het ik geaard gelaten. Er zijn er die zeggen wel doen en er zijn er die zeggen absoluut niet doen. Uiteindelijk heeft mijn schoonvader de doorslag geven. Hij heeft electrotechniek gestudeerd en beaamde het gevaar van aarden, maar niet aarden is ook onverstandig, als was het maar omdat dat storingen kan geven op o.a. je radio-ontvangst.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Egaline is niet erg geschikt voor een badkamer/douchevloer.
Tegelen kan direct op de betonvloer, zitten er veel hoogteverschillen in gebruik dan een dikbedtegellijm, die kan verschillen tot 20 mm opvangen.
 

Postino

  • #20
Jan, bedankt voor de reactie.

Waarom is egaline niet geschikt als badkamervloer.
En geldt dat ook voor egaline met daarover tegels?

bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu