Lewis platen op houten balken, wel of niet vastmaken?

Miez

  • #1
De toekomstige badkamer komt in de kleine slaapkamer, alwaar nu een houten vloer ligt (oud huis, alle verdiepingsvloeren zijn van hout).

Nu gaan we binnenkort lewisplaten leggen, en moeten de houten vloerdelen (plankjes) eerst verwijderd worden.

Ik zie geen problemen om de lewis platen op hun plek passend te krijgen, alleen heb ik wel wat vraagjes. Meerdere (gesloten) topics hier doorgelezen, ook de site van de fabrikant van de platen.

Moeten de platen vastgeschroefd worden aan de balken? Of juist los laten liggen (zwevend)?
Ruimte houden tussen de vloer en omliggende muren dmv steenwol of tempexstrookjes?
Waarom moet volgens de site van de fabrikant de ene keer in de goot geschroefd worden, en de andere keer in de hoge kant van het zwaluwstaart profiel?

De vloer wordt aan 3 kanten omringd door bestaande stenen muren. Er komt elektrische vloerverwarming in, en wordt dan betegeld.

Alvast bedankt maar weer :cool:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik ben geen voorstander van het schroeven in het hoge stuk van het profiel, vaak heb ik gezien dat de schroeven zo strak aangedraaid zijn dat het profiel vervormt, het profiel zorgt juist voor de draagkracht en dat wordt minder door vervorming.
Waarom de fabrikant dat verschillend voorschrijft is mij ook niet geheel duidelijk.

Wanneer er verwarming in de vloer komt altijd (tempex) strookjes gebruiken voor de werking.

Bij het tegelen moet in de hoeken van vloer en wand eerst kimband geplaatst worden voor de afdichting.
 

Bouwlust

  • #3
De fabrikant van de Lewis vloerplaten is heel duidelijk:

Bij een oude vloer, dus uitgewerkt hout, in de onderflens nagelen.
Bij een nieuwe vloer in de bovenflens nagelen.
Als vloerverwarming word toegepast de vloer niet vernagelen.

Steenwol of tempex, het kan allebei gebruikt worden als randisolatie!

In jouw geval dus de vloer niet vernagelen!
En je kunt de oude vloerdelen gewoon laten liggen!
 

Miez

  • #4
Bedankt voor de reacties.
Ik wil er binnenkort mee gaan beginnen, nu weet ik hoe of wat.
Als het vloertje er ligt, kan ik de wanden laten lijmen en bepalen waar ik de elektra wil hebben... :cool:
 

Ralph

  • #5
Ach eigenlijk ben je die lewisplaten niet eens nodig, je kan net zo goed de kamer uitplakken met dakleer en daar gewapend estrich inleggen.

En als ik zo zie wat de fabrikant dan voorschrijft over het wel en niet vastschroeven van de platen zegt mij ook dat de fabrikant niet weet waar hij over praat. Uiteindelijk zijn het de balklagen die het hele verhaal moet dragen en dan maakt het niet uit of je daar nou lewisplaten of planken hebt liggen.
 

Robbe

  • #6
Zou zeker bij vloerverwarming de vloer 10mm dmv randisolatie vrijhouden van de wand, anders bestaat de kans dat door de werking van de vloer je tegels breken na verloop van tijd.

Denk ook aan kimband aan de zijkanten (makkelijk en zeer nuttig als je badkamer onderloopt met water) dan lekt het niet langs de muren naar onder.

Bij nieuwe balken nagel je de plaat in de bovenflens bij oude in de onderflens.

Nog 1 belangrijk punt dat je niet mag vergeten:

De lewisplaat dien je te aarden dmv een aardklem (zelfde als ieder ander metalen deel in je badkamer zoals verwarmingen en leidingen)
 

Miez

  • #7
Nou vroeg ik me nog af:
Als de vloer daadwerkelijk iets werkt dan beweegt deze dus t.o.v de aanliggende muren. Gaan de (wand)tegels dan daar niet kapot door deze werking?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat is te voorkomen door de overgangsvoeg te kitten met een goede kit.
Breng ook kimband aan in de overgang tussen vloer en wanden.
 

H@ns

  • #9
Het schroef-verhaal heeft alles te maken met werken van beton!
op een nieuwe balklaag gaat het nietzozeer over het werken van het hout, want dat doet oud hout immers ook!! maar over het zetten van de balkvloer, muren, huis.
Oude huizen (en dus balklagen) zetten zich niet meer en dus is er minder werking.
Beton werkt flink. als er ook nog vloerverwarming op komt dan heb je continu werking.
Schroef je in de bovenflens dan is er ruimte om die werking op te vangen want de schroef kan nog wat bewegen (zwenken)
 

Miez

  • #10
OK, wat betreft het wel of niet vastzetten van de platen is duidelijk. :cool:

Aan een zijde van de (bad)kamer wordt een nieuwe muur gezet, deze wordt van Ytong blokken opgezet en aan de oudere aanliggende muren verankerd.
Als de betonvloer dan werkt, over hoeveel hebben we het dan (vloeroppervlak is 2,3m x 3,1m)
De Ytongmuur is gepland om op het nieuwe betonvloer te zetten, is dit dan wel verstandig? Want als de vloer werkt, gaat dat muurtje ook mee tov de oudere muren?
 

H@ns

  • #11
Robbe schreef:
Nog 1 belangrijk punt dat je niet mag vergeten:

De lewisplaat dien je te aarden dmv een aardklem (zelfde als ieder ander metalen deel in je badkamer zoals verwarmingen en leidingen)
Volgens mij geldt dat alleen als de vloer doorloopt in een andere ruimte!!
In dit geval ligt de vloer aan alle zijden vrij, ik vraag me af of aarden dan wel zo verstandig is...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Idd, als de vloer geïsoleerd is opgesteld zal deze niet geleiden en dus niet voor potentiaal versleping kunnen zorgen.
Aarden zou dan in theorie gevaarlijker kunnen zijn.
 

Miez

  • #13
Ho... wacht even...Niet aarden?

Ik was eigenlijk wel van plan dit te gaan doen. Ook omdat ik in andere topics gelezen heb, de ene keer wel, de andere keer niet...en dat het geen kwaad kan om te aarden, dus dacht ik het wel te doen.

De vloer ligt inderdaad vrij van andere ruimtes op de draagbalken. Rondom tempex randje van ca. 1-2 cm (net hoever de plaat in het tempex gedrukt is)

Ik weet dat we nu een beetje afdwalen, maar waarom kan het gevaar opleveren als de vloer wel geaard wordt? :shock:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Stel je pakt de fase beet dan zal indien de vloer geaard is een stroom kunnen gaan lopen door jouw heen naar de geaarde vloer.
Is de vloer ongeaard dan zal de vloer geen stroom afvloeien en zal er dus ook geen stroom door je lichaam gaan lopen.

Het wel doen zou dan dus gevaarlijker zijn.

Als de vloer echter in andere ruimtes voortstrekt of de wapening dat doet dan kan de vloer zelf onderspanning komen door een defect in een andere ruimte. Als jij dan de kraan beetpakt dan knallen de vonken je uit de ogen.Vandaar de verplichte vereffening.


Dus:
wapening blijft binnen de badkamermuren geen vereffening noodzakelijk, het mag wel.

wapening gaat voorbij de badkamermuren vereffening verplicht.
 
  • Like
Waarderingen: EdR1924
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu