Oplopende druk Nefit hr32h turbo combiketel

Ketelman

  • #41
Je geeft aan dat het vat al eens vervangen is.
Hoe lang is dat geleden?
Reden dat ik dat vraag is de productie datum van het vat....4e maand 1999.
Op de foto is weinig verder te zien wat aanleiding kan geven voor de problemen die jij beschrijft, wel is te zien dat de syphon onder dfe ketel sterk vervuilt is (wat helemaal niets te maken heeft met het oplopen vand e druk), mag wel eens schoon gemaakt worden.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • MarcoDezicht

    • #42
    Zo nu even alles op een rijtje zetten .

    Druk loopt op tijdens de cv vraag en niet bij de boiler.
    tijdens cv bedrijf wordt de boiler warm.

    kom nu op twee dingen uit de drieweg klep werkt niet of niet goed .

    Dit kan zijn door dat de bal verkleeft zit in een port of de motor defect is of los zit.

    Als je het toestel toch moet aftappen voor de driewegklep zou ik ook eens naar het expansie vat kijken of dit wel goed werkt en niet lek is.
    Als deze lek is vervangen en gezien de leeftijd van de driewegklep het gehele boven deel vervangen want de bal is ook al 13 jaar.
    en dit zeker als de motor al eens is vervangen.
    Want op dat moment kan het ook zijn dat er tandjes van de driewegklep versleten zijn.

    p.s mijn opmerking was niet gericht om het forum onbruikbaar te maken maar om te voorkomen dat het mis gaat met het toestel.

    Maar dat is mijn inzicht in de zaak van de ketel.

    en als monteur.
     

    Kuipers

    • #43
    Hoi allemaal, fijn weekend gehad.

    Vanochtend tijdens het opwarmen de temperatuur gelijktijdig (twee meters) gemeten van zowel ww-boiler als aanvoerleiding cv-systeem. De voelers heb ik geplaatst in open buisje achter en onder de leidingen.

    Tijdens de cv-vraag liep de temp niet verder op dan 59 graden en bleef retourleiding van de ww-boiler continu op 60 graden (bij vraag uit sanitair-circuit kwam temp boven de 70 graden, meter bleek niet verder te gaan!,maar m'n handen wel bijna verbrand! toen de 3-klep een andere positie innam richting cv.).

    Ketelman het ex.vat heb ik in 2002 gekocht. Was waarschijnlijk weinig vraag naar. Hij klinkt in ieder geval hol onder de flens en dof boven de flens.

    Ik zit al een aantal stookseizoenen met het probleem. Maar als de druk zich op 1.2 bar stabiliseerde liep de druk tijdens het verwarmen wel op maar stortte niet meer over, was dus mee te leven. Maar kwam nu dus dit Forum tegen en hoop met brainstormen tot het probleem door te dringen. Volgens mij gaat dat ook wel lukken. Trouwens wat is dat voor spul in het syphon? Lijkt wel kalk ofzo.

    MarcoDeZicht bedoel je met het bovendeel vervangen de messing drieweg koppeling waar het kastje aan zit?

    Gorp hoe kan ik als leek iets testen aan de klep of elektromotor, daar je spreekt over loslopen van de motor?

    Hoe het zit met de stift? Nou als die in de aut stand gaat middels de pomp lijkt het of die beide circuit verwarmd en in de vergrendeling alleen de boiler. Maar ja schijn kan bedriegen, toch!


    Thanks en groeten Robertó.
     

    Gorp

    Specialist Verwarming
    • #44
    Als je voor de cv ketel staat, en naar de 3-wegklep kijkt, zie je aan de linkerkant een klein schroefje zitten(op driewegklep)
    Draai het schroefje los en je kunt het kapje van de 3-wegklep verwijderen.

    Je kijkt nu op de "motor" van de 3-wegklep.
    Deze zit met 3 kruiskopschroeven gemonteerd op het T stuk.
    Controleer of die kruiskopschroeven niet zijn losgelopen.

    Verder zou ik toch voor alle zekerheid je expansievat vervangen.
    Het "hol" klinken wil niet altijd zeggen dat er niets aan de hand is.

    Succes ermee...
     

    MarcoDezicht

    • #45
    Ja ik bedoelde het zilveren kastje met het binnenwerk.
    Maar als ik je laatste bericht lees dan is deze ook goed.
    Dus we moeten verder gaan zoeken waarom je druk oploopt.

    Vriendelijke groeten marco
     

    Kuipers

    • #46
    Update.

    Oké, het motertje van de driewegklep was goed vastgeschroefd, heb het motortje toch los geschroefd van het tandheugeltje van de 3-wklep.

    Wat Chathank al vermoedde: de bal laat door naar de wwboiler. Heb een tang op het tandheugeltje gezet en ben wezen stoken, wat bleek:
    Temperatuur cv liep op tot over 71 graden en de temp van wwboiler liep terug tot 39 graden i.p.v. de gemeten 60 graden van voorheen.

    De cv-leidingen zijn nog nooit zó heet geweest. Echter de druk bleef nog wel steeds tegen de 3-bar oplopen! Maar één ding is nu zeker, de 3-wklep lekt door naar de wwboiler.

    Nou Marco misschien is de klep toch niet goed.

    Komt bij mij een volgende vraag opborrelen: Draait het elektro-motortje alleen tijdens vraag vanuit het boilercircuit. Of moet die na afloop ook weer tegengesteld draaien of dienen de 2-veren hiervoor om het circuit af te sluiten. Tijdens het opwarmen van de boiler draait het tandwieltje continu tegen de klok in.

    Groet Robertó.
     

    Gorp

    Specialist Verwarming
    • #47
    Het motortje krijgt spanning tijdens de vraag naar warmwater.
    Daardoor loopt de klep dus om naar ww stand.
    Als het ww gereed is wordt de klep spanningloos en wordt door de veer die erop zit teruggetrokken in de cv-stand, tevens ruststand van de klep.

    By the way, een afsluitbal voor driewegklep is gewoon los te koop bij de installateur.

    succes
     

    Ketelman

    • #48
    Na een aantal jaren kan die bal flink vervormd raken, zeg maar versleten en als de rest van de klep goed werkt is het zonde de hele klep weg te doen en is een losse bal een uitkomst.
     

    Kuipers

    • #49
    Bij deze wil ik u allen bedanken voor het pijnigen van uwe hersenen bij het oplossen van het probleem, want het is eindelijk opgelost.

    De veertjes van de driewegklep heb ik moeten inkorten (een 5-tal windingen tussenuit gehaald) zodat de bal het boiler circuit weer volledig kan afsluiten. Verder is de klep en de zitting schoon gemaakt waardoor het balletje soepeler loopt.

    Het probleem van de oplopende druk was daarmee echter nog niet opgelost, maar het cv-circuit kwam wel sneller op temperatuur en op een hogere temperatuur. Voorheen was het boiler-circuit 60 graden en cv-circuit 59 graden. Nu stabiliseert het boiler-circuit zich rond de 33 graden. Het cv-circuit loopt nu op tot 85 graden of indien het circuit wordt ingekort komt het zelfs in zijn “pendel
     

    MarcoDezicht

    • #50
    Graag gedaan namens alle vaste beantwoordders .

    En wat is nu uit het gehele verhaal gebleken.

    Eerst even klusidee raadplegen<i></i>

    Veel succes en dat je er maar warmpjes bij mag zitten.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu