Oplopende druk Nefit hr32h turbo combiketel

Kuipers

  • #1
Beste forum-leden en lezers,

Ik heb met mijn Nefit Turbo HR 32h combiketel uit 1992 het volgende probleem.

Tijdens het opwarmen van de centrale verwarming loopt de druk van 1.6 bar op naar 3.0bar of hoger ,in ieder geval gaat het overstort ventiel open om de druk te verlagen. Dit oplopen van de druk gebeurd alleen bij het verwarmen van de cv en niet bij sanitaire vraag vanuit de boiler. De warmtewisselaar van de boiler is in mijn ogen dan ook niet defect zoals door de geraadpleegde service monteurs wordt verondersteld. Als de inlaat combinatie van de boiler dicht is gedraaid loopt de druk bij het opwarmen van de cv nog steeds op richting de 3 bar. Het expansievat is ook al uit voorzorg tweemaal vervangen en er is ook al ter controle een andere goed werkende boiler geplaatst. Deze is weer vervangen door het origineel omdat er geen verandering kwam in het drukverloop tijdens het opwarmen van de cv. Met langdurige warmtevraag van de boiler loopt de druk slechts 0.3 bar op.

Op de combiketel zit een besturingsunit IMC 500D. Het oplopen van de druk gebeurd als de woning ongeveer 5 graden dus van 15 naar 20 graden moet opwarmen, als het eenmaal op temperatuur is loopt de druk niet meer zover op en schommelt het zo'n 0.2 bar.

Is het normaal bij deze installaties dat die maar blijven doorbulderen (aan één stuk blijven branden) tot de gewenste kamertemperatuur is bereikt, ik bedoel kan het misschien aan een temperatuur sensor liggen want als de temperatuur steeds hoger wordt zal de druk toch ook toenemen! Van mijn P/T meter is de temperatuur meter al een paar keer kapot gegaan (schijnt een zwak punt tezijn ofzo) , hierdoor kan ik niet zien welke temperatuur er in de ketel heerst.

Dit is in het 'kort' mijn probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen of op een goed spoor zetten.

Trouwens weet iemand ook of ik ergens een gebruiksaanwijzing of instructieboekje voor de ketel ergens kan downloaden. Door het veelvuldig overstorten is mijn boekje nagenoeg onleesbaar geworden en bijna vergaan. Hierdoor tast ik vaak in het duister bij een storingscode etc..

Please, please, please wie weet wat er aan de hand is of heeft een instructieboekje.

Met vriendelijke groet,

Robertó
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Extreme druk toename is vaak een teken dat het expansievat defect is.
zeker als de overstort aanspreekt.

of er zit veel lucht in de installatie.
 

Chathanky

  • #3
Lucht in het systeem zou de druk juist extra dempen.

Expansievat is vervangen, maar is dit wel het juiste type.(voordruk, inhoud)
Zit er niet een afsluiter tussen het vat en de leiding die dicht staat.

Dat de druk bij boilervraag niet zo hoog oploopt is normaal, dit is maar een klein circuit van een paar liter wat dan verwarmt wordt.

Dat de druk bij bedrijfstemperatuur niet meer ver oploopt is ook te verklaren, de overdruk is al uit de overstort en zal alleen bij een verdere stijging van het cv water weer gan oplopen, echter als de temperatuur daalt zal hij bij totale afkoeling sterk gedaalt moeten zijn.



Documentatie zou je bij nefit kunnen downloaden of aanvragen.

Vragen van deze zijde, Heb je een groot systeem? (aantal liters in je systeem)
Heb je gecontroleerd of het aansluitpunt van het expansievat misschien niet verstopt is of dat er een afsluiter voorzit die dicht staat?
Waar staat je expansievat en hoe hoog is de installatie?
Wat is de voordruk van het vat en hoeveel liter inhoud?
 

Kuipers

  • #4
Bedankt voor de reacties,

Beste Hankey, er is een 25 liter expansievat ondergekomen met een voordruk van 0.5 bar. De ketel hangt op gem. 185 cm hoogte (zo'n 152cm onderkant en 215cm bovenkant van de ketel) en is geplaatst op de begane grond. Alle radiatoren staan op de begaande grond en de toevoer-leidingen lopen grotendeels door de kruipruimte (verlopen van 28mm naar 22mm en 15mm naar iedere radiator. Het expansievat hangt ca. 15 cm boven de vloer en ca.120 cm onder de ketel. De buislengte tussen ketel en expansievat is ca.210 cm (deze afstand kan niet korter ivm ruimte) en tussen ketel en expansievat is het overstortventiel geplaatst (ca. 70 cm van de ketel in een 28 mm buis).

Trouwens na een aantal keren overstorten stabiliseert het systeem op ca. 1.2 bar en loopt de druk niet verder op dan ca. 2.7 bar. Dit even tussendoor.

Het aansluitpunt van het expansievat is niet verstopt en er zit een gewone radiatorkraan tussen die ik gebruik om het systeem te vullen en de ketel af te tappen. In het verleden heb ik het vat met een 22 mm buis rechtstreeks op het expansievat aangesloten ipv de originele 15 mm zo als het nu weer is aangesloten, maar dit gaf ook geen verbetering. Wat mij altijd verbaast is dat het expansievat niet echt heet wordt zoals de aan- en afvoer buizen van de c.v.

Voorheen was er een iets kleiner expansievat gemonteerd. Ik meen mij te herinneren een 18 liter maar zeker ben ik daar niet meer van. Nu zit er in ieder geval een 25 liter vat en deze klinkt bovenin dof en onder de velsrand hol. Kan ik de voordruk middels het ventiel verhogen naar 1.0 bar?

De grote van het gehele systeem kan ik niet in liters weergeven. Ik zal het proberen te visualiseren met het aantal radiatoren en de grote ervan. Hieronder volgt de opsomming.
B x H
2 maal 105x59 3-plaats
1 maal 180x50 3-plaats
1 maal 150x60 3-plaats
4 maal 93x40 2-plaats
1 maal 145x42 2-plaats
2 maal 119x52 2-plaats
1 maal 60x200 design radiator (8 platte buizen van 7cm breed 1cm dik)

Buizen ca. 2x16 meter 28 mm buis
ca. 2x18 meter 22 mm buis
ca. 2x19 meter 15 mm buis

Kun je met het bovenstaande een indruk krijgen van het aantal liters in het systeem? Ik hoop het,
maar de vraag die bij mij blijft opkomen, heeft het niks met een temperatuur sensor te maken omdat de ketel blijft doorbulderen tot de ingestelde temperatuur is bereikt. Hoe warmer het water hoe hoger wordt toch de druk? Maar goed misschien is het expansievat ook wel te klein, ik weet het niet. In de toekomst moet er ook nog vloerverwarming op worden aangesloten, ca. 70m2.

Ps. Er is verder geen lekkage in het circuit en wat betreft het aanwezige lucht in het systeem, er zit een automatische ontluchter op. Verder zijn alle radiatoren ontlucht en zitten er geen bruggen in de leidingen waar lucht zich kan ophopen. Wel heb ik het idee dat als de boiler wordt verwarmt, in dit circuit lucht zit omdat er dan bij het losdraaien van de automatische ontluchter altijd lucht ontsnapt. Het rondcirkelende water klinkt ook niet “massief
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #5
Mijns inziens is hier een te klein expansievat gemonteerd en/of onjuist aangesloten.
 

Chathanky

  • #6
25 litervat kan je een flink systeem op aansluiten, en ik denk niet dat dit te klein is, zeker als het met 18 liter voorheen ook goed is gegaan.
De voordruk kan je niet zomaar verhogen het membraan is uitgelegd voor een 0.5 bar (volgens de fabrikant).

Het gaat om de hoogte van je installatie vanaf je expansievat en het gene wat er nog boven zit (hoogste punt van je cv), ik begrijp uit je tekst dat alles gelijkvloers is en niet hoger dan 5 meter is, dan is een 0.5 bar goed.

Het water zet bij verwarmen uit, van 10 tot 80 graden is dit 2,9%, dit water wordt opgevangen in het expansievat, in de lucht onder het membraan zorgt dit dat de druk geleidelijk toeneemt, maar van 1,6 naar boven de 3 bar is het wel te veel, bij mij is dit verschil een half bar.

Het doorbulderen zoals je zegt hangt af wat voor regeling je hebt.

Een aan uit thermostaat (oudere types) zal aan gaan en pas stoppen als de temperatuur van je kamer bereikt is. Met de instelling van je cv water kan het zijn dat je op 80 a 90 graden uitkomt.

Als het laatste lees kan het zijn dat er lucht in je ketel is blijven zitten en plaatselijk er voor gezorgd heeft dat het water in de ketel is gaan koken, de overdruk wordt dan via je overstort er uitgegooid in de vorm van water.

Eerder gaf headhunter dit al aan, mijn gedachten gingen uit dat dit in de leidingen of radiatoren kon zitten, hierin levert dit niet tot druktoename, maar in de ketel kan dit wel tot problemen leiden. Sorry Headhunter dit had ik verkeerd begrepen.

Ontlucht in ieder geval de ketel nog een keer, vaak is dit een zelfontluchter waar je het dopje aan de bovenkant los kan draaien, vaak zit deze bij je voorraadvat van de boiler.
 

Kuipers

  • #7
Oké, het moet dus gaan om een luchtprobleem in de ketel. Ik heb in tegenstelling tot wat ik eerder heb geschreven (foutje) géén ontluchter in de boiler maar hoe krijg dan deze hoeveelheid lucht er uit.

De warmtewisselaar is een gesloten systeem? Ik heb dus geen zelfonluchter bij het voorraadvat, de zelfontluchter zit in de retour leiding van de warmtewisselaar van de boiler en de retourleiding van het cv-circuit.

Wat mij verder bezighoudt is dat het in principe toch twee seperate systemen zijn die alleen via de retour aan elkaar zijn gekoppeld en via de aanvoer zijn gescheiden door een driewegklep.
Hoe kan dan (er van uit gaand) het aanwezige lucht in de boiler gaan koken/stomen als er vraag is vanuit het cv-circuit.

Terugkomend op het doorbulderen van de brander. Als klokthermostaat heb ik een chronotherm IV van honeyw..

Verder had ik ook al het probleem met dat het kleinere expansievat van waarschijnlijk 18 ltr.

Bedankt alvast voor het snelle reageren.

Groeten Robertó, till :(
 

Chathanky

  • #8
De driewegklep sluit bij boilergebruik het cv aanvoer circuit af. Hierdoor kan de pomp uit de retour van de cv ook geen water meer aanzuigen.

Lucht in de ketel lijkt me wel uitgesloten omdat je bij tapgebruik dit probleem niet hebt.
 

Chathanky

  • #9
Ik zou de automatische onluchter een paar dagen open laten staan, als het systeem net gevuld is wordt er de eerste dagen nog zuurstof ontleed aan het water.
 

MarcoDezicht

  • #10
Kan het niet zijn dat het expansie vat niet in de verkeerde leiding is gemonteerd .
Het expansie vat dient in de retour gemonteerd te zijn en het overstort in de aanvoer.
Anders kan ik het niet verklaren.
 

Chathanky

  • #11
Dit heeft alleen een nadelig gevolg voor je cv pomp, omdat in die situatie je benodigde voordruk van 1 bar in gevaar komt.

Hoewel als je bijvult met een draaiende pomp kun je als de manometer bij je pomp zit een geheel verkeert beeld krijgen en te veel vullen.

Controleer de druk dan als de pomp stil staat, dan sluit je een verkeerde waarneming uit. Als je de pomp daarna laat lopen mag dit geen groot verschil geven.
 

Ketelman

  • #12
MarcoDEZICHT schreef:
Kan het niet zijn dat het expansie vat niet in de verkeerde leiding is gemonteerd .
Het expansie vat dient in de retour gemonteert te zijn en het overstort in de aanvoer.
Anders kan ik het niet verklaaren.
Ik denk dat Marco gelijk heeft.
Expansievat op de vekeerde leiding.
 

Chathanky

  • #13
In combinatie met het teveel bijvullen kan ik daar ook wel in meekomen.
 

Ketelman

  • #14
Chathanky schreef:
In combinatie met het teveel bijvullen kan ik daar ook wel in meekomen.
Ja precies.
 

Kuipers

  • #15
Oké, daar ben ik weer, alvast bedankt voor jullie reacties.

Op dit moment heb ik de nippel van de zelfontluchter openstaan, de pomp staat op continu en de driewegklep is in de vergrendelstand gezet. Hierdoor circuleert het water steeds door de warmtewisselaar van de boiler.

Nadeel is dat de temperatuur van de boiler sneller daalt, voordeel is dat het water in de warmtewisselaar van de boiler steeds op een hoge temperatuur wordt gebracht. Zodat volgens mij, het lucht er sneller uitgedrukt wordt. Zo heeft ieder nadeel z'n voordeel.

Als het water heet is hoor je het bruisen maar de druk loopt niet meer dan 0.3 bar op. Bij het opwarmen van het cv-circuit hoor je het water niet bruisen als het water heet is maar loopt de druk dus veel te ver op.

Om de vragen van Bernhard te beantwoorden. De ketel blijft ongeveer dan gem. 50 branden om 5 graden te overbruggen, de tijd is afhankelijk van de buitentemperatuur en of er een koude oostenwind staat (woonkamer is namelijk op het oosten gericht).

Alle radiatoren zijn uitgevoerd met convectorlamellen (designradiator uitgezonderd), de 3-plaats schijnen “HR
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Maakt dat zo´n verschil dan? De druk in een installatie is toch overal gelijk
(hoogte niet mee gerekend).
De pomp veroorzaakt een drukverschil waardoor het water gaat stromen
maar levert dat zoveel verschil op? 1,5 bar?

Sorry als dit een discussie opstart maar ik probeer een beetje thuis te geraken in de wereld van de warmte en kou.
 

Chathanky

  • #17
Als je cv installatie gelijkvloers is is een voordruk van een 0.5 bar genoeg.

Dat het water een bruisend geluid maakt baart me toch zorgen.
Als je toch bezig bent zou ik de boiler, ketel en maximaaltermostat eens controleren, dit kun je in een pannetje water op het vuur doen met een termometer erbij en dan meten of de contacten aanspreken bij de temperatuur waarop ze uitgelegt zijn.

Het wordt een moeilijk verhaal denk ik, en ik zou niks uitsluiten.

Een dompelaar in een glas water werkt ook dan hoef je niks uit te bouwen.
 

Chathanky

  • #18
The headhunter schreef:
Maakt dat zo´n verschil dan? De druk in een installatie is toch overal gelijk (hoogte niet mee gerekend).
De pomp veroorzaakt een drukverschil waardoor het water gaat stromen
maar levert dat zoveel verschil op? 1,5 bar?

Sorry als dit een discussie opstart maar ik probeer een beetje thuis te geraken in de wereld van de warmte en kou.
De drukverschil van z`n pomp is 0,2 bar gaf hij al aan. De overige druk heeft een andere oorzaak.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
Ik bedoelde eigelijk de positie van het expansie vat.
 

Chathanky

  • #20
The headhunter schreef:
Ik bedoelde eigelijk de positie van het expansie vat.
Dit is heel belangrijk, een cv pomp werkt alleen goed met een goede voordruk van minimaal 1 bar, zet je hem in de aanvoer verliest de pomp heel veel voordruk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu